Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:34

Mag ik misschien de stamboek naam van je pony? Vaderlijn vd moederlijn is igg (zeer) bekend

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:48

Wilma Blue, dus is een pony met een identiteitscrisis.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:01

Yup... lastig om als ruin met een dames naam door het leven te gaan :)

Als je in de database van het Ierse stamboek op naam van je pony zoekt ( http://www.cpbs.ie/ ) dan zie je daar de stamboek gegevens van je pony. Het ziet er naar uit dat ze met de moeder van hem niet voor stamboekopname zijn geweest. ( not inspected) waardoor ze in klasse 3 is gebleven. Jammer, want ze is wel uit klasse 1 ouders. Maar goed, je heb een ruin, dus dan maakt het eigenlijk ook minder uit.

Maarrehhhhh
Nu je je toch hier meld..

Eventueel zin in deelname aan het ONCK :D O:) O:) op 4 juni?
( Open Nederlands Connemara Kampioenschap)

SkyMarian

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:07

Welkom jury. Hele leuke pony. :j
Het afsluitende eenkennige karakter is idd niet heel vreemd. :D

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:08

Zo de eerste mail naar de fokker in Aalter breeding farm is verzonden. Tevens hebben zei ook een pracht accommodatie.

De reactie van hubby weet ik al not amused. Maar als eamonn 20 zou zijn mocht het wel t'is alleen 4 jaar eerder. En de staleigenaar gaat mij matsen ;) die staat er helemaal achter.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:16

Mbt 15de: Ineke wil rond 13.00 starten

Dus dan
13.00 Muurp
13.30 SM
14.30 EK
15.00 Marrit
15.30 Punz ( onder voorbehoud)

EK: ga jij er 1 of 2 rijden??

Enne: het zijn maar richttijden hoor. Bedoeling is een gezellige dag.. dus we gaan een beetje door de middag heen dweilen, en Ineke stopt ook niet exact op het halve uur als er nog iets niet naar haar zin goed genoeg is... dusss....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:18

Wat is ONCK, wat moet ie dan doen?

en wat is klasse 3 resp 1?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:22

Het Onck is het Open Nederlands Connemara Kampioenschap. Een wedstrijd voor Connemara's en connemarakruisingen, van Impuls/BB dressuur tot Z dressuur en van BB springen tot Z springen.

Inschrijven kan zowel voor startpashouders als niet startpashouders.

Uiteindelijk is het qua sfeer een uit de hand gelopen onderlinge wedstrijd..

Zie:

En tja....
Als je een Connemara hebt... dan eeehhhhhh... dan móet je er eigenlijk naar toe
( Vind ik :+ :+ :D )

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:23

Nee joh, we zijn blij als we er op zijn blijven zitten momenteel. Is nog een projectje.
Misschien volgend jaar.

Zijn er voor ruinen uberhaupt keuringen?

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:28

Lekker bezig met promoten Punz :D

Mooi dier Jury, karakter herken ik hier ook wel. Komt Wilow bij Tieks vandaan?

Spannend Kitobeer

Lijkt me een prima planning Punz, ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn en hoe Kareltje het vind.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:30

Ik heb hem uit Brabant, maar daar komen de meest toch vandaan?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:34

In principe kunnen ruinen gewoon naar de keuring, er is een ruinenrubriek. Het lastige met jouw pony is nu alleen dat de moeder niet aangeboden is geweest voor inspectie, en daarmee in klasse 3 is gebleven.
Dit betekent automatisch dat jouw dier alleen maar in klasse 3 kan blijven, en daarmee niet naar de keuringen kan ( kan alleen met klasse 2 en klasse 1 dieren). Je zou eventueel de fokker/het iers stamboek kunnen benaderen met de vraag of de merrie alsnog aangeboden kan worden voor inspectie. Zodra dan de moeder geaccepteerd is, kan jouw pony ook aangeboden worden voor stamboekopname ( in Nederland)
Maar goed: het is uberhaupt de moeite waard om voor de zekerheid nog even te checken in Ierland, of de info in de database kloppend/actueel is: misschien is ze inmiddels alsnog aangeboden voor inspectie>

En een projectje?? Je maakt me nieuwsgierig? Pony is nu 7? Nooit ingereden of "Iers" ingereden ( met excuses aan alle ieren die het wél zorgvuldig doen....)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:35

Wat bedoel je met "de meeste komen uit Brabant"?

We hebben wel wat grotere fokkers in het zuiden zitten, maar die hebben geen import pony's, die fokken zelf.
En degene die binnen het stamboek wel wat importeren die zitten niet perse in Brabant)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:37

de meeste bij Tieks vandaan bedoel ik

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:40

Tieks handelt idd wel, maar ik zou niet willen zeggen dat de meeste daar vandaan komen.
Daar doen we dan de Nederlandse fokkers ook heel erg tekort mee.

Maar inderdaad; Tieks koopt in best grote aantallen in Ierland Connemara's op, om ze hier te verkopen.
Lastige is dat hij minder kijkt naar de papieren. Is voor een ruin minder belangrijk, maar als je een merrie hebt, en je wil er mee gaan fokken, is het toch zuur als blijkt dat de merrie uit een klasse 3 ouder komt.. >Daar kun je dan voor wat betreft het stamboek niets mee.

Je kunt goed kopen bij Tieks, maar met name als je echt verstand van zaken hebt. Anders zou ik toch wat voorzichtig zijn eerlijk gezegd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:51

Ik vind hem qua model erg correct, weet niet of eea conform standaard Connemara stamboek is. Mooi koppie erop, sterke rug, fijne schouder etc. Iets toontredig maar ach, het perfecte paard moet nog geboren worden.

Het karakter spreekt mij wel aan, al vind ik het makkelijker als ze iets feller zijn/duidelijker aangeven wat ze er nu echt van vinden. Die bonte uit mijn profiel is daar bv veel duidelijker in.
Over twee weken komt Sandra van Paardenmensen eens langs, kijken of zij mij nog iets kan leren om dat bij dit type wat beter te herkennen.
Zoals hij mij volgt in het onderstaande filmpje vind ik dan weer zo braaf. Mijn goedzak (de grote zwarte uit profiel) krijgt grote stress van een greppel en hij volgt in de eerste week gewoon dat vreemde mens.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:55

Ik vind hem zo wat ik van hem zie ook erg mooi hoor!! Des te meer zónde dat de moeder niet voor stamboekopname is aangeboden!!!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:57

De moeder is een BEC. Misschien dat ze haar daarom niet aangeboden hebben. Omdat ze dan toch niet in klasse 1 opgenomen zou worden?

Ach, en voor een ruin maakt het toch niet uit of hij wel of niet in het stamboek opgenomen wordt.
Het lijkt idd een mooie, rastypische pony.
Gewoon lekker van genieten!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:00

Bar wat is een BEC?
Edit al gegoogled :-)

Wat een braverd zo, jury !!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:16

Nou moet ik ook gaan googlen :)

edit, ok en blue eyes mag niet? Hij heeft overigens gewoon bruine ogen maar verklaart wel de Blue in zijn off. naam.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:20

Bleu eye creamed, of wel een cremello moeder. Kleur die tot voor kort niet werd geaccepteerd binnen het stamboek (als ik het goed zeg).

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:22

Ff verder gelezen op internet, vroeger in jaren 60 hebben ze dit verbannen omdat dit slecht verkocht.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:26

Welkom jury, lijkt een leuk dier! Dat binnenvetter zijn herken ik heel sterk :j Op 17 april heb ik de mijne een jaar en die komt nu beetje los, op het brutale aan toe :+

Schirocco, ik heb zelf een man met hysterisch apparaat die foto's maakt dus helaas geen handel voor je :+

Heeft Ineke al stalletjes klaar? Want ik blijf dat niet te lang en kom niet te vroeg aan. Vind het niet fijn als ze zo lang op de trailer moeten wachten :) Heb nu geen last van trailerverhuurbedrijven die dichtgaan en ik op tijd moet zijn in ieder geval *\o/* *\o/*

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:31

curly2day schreef:
Bleu eye creamed, of wel een cremello moeder. Kleur die tot voor kort niet werd geaccepteerd binnen het stamboek (als ik het goed zeg).

Niet geaccepteerd is wat te sterk maar BEC's werden niet opgenomen in klasse 1, wel in klasse 2.
Maar inmiddels is er een wijziging op die regel in de maak en duurt het niet zo lang meer voor een BEC ook gewoon in klasse 1 opgenomen kan worden.
Niks mis mee namelijk een BEC!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:33

@Bar iets met een klepel en een klok
:o