Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:21

Hier komt de lente er gelukkig eindelijk echt ook n BEETJE aan...gisteren was het best lekker: ong. 10 graden, lekker zonnetje en niet te veel wind.De paarden, kippen en katten lagen overal uitgestrekt neer, kippen vleugels wijd open, om zoveel mogelijk zon te vangen en er van te genieten. Iedereen heeft er zo'n ontzettende nood aan, dat is echt duidelijk. Mijn dochtertje heeft eindelijk heel plots leren fietsen zonder wieltjes, ze rijdt al paard van haar 2,5 maar fietsen zonder steunwieltjes ging nog niet. gisteren wat geoefend en plots lukte het. vandag is ze niet van haar fiets weg geweest, ...alleen om haar 2 ponies te longeren(doet ze zelf, jawel, ) en om met de kleinste, haar jenny, grondwerk te doen... de oefeningen die ze me met Jull ziet doen, doet ze ook met Jenny en ik sta soms echt verbaasd hoe goed het resultaat is...ze kan met Jenny bv de boomerang oefening doen..lukt zelfs met Jull niet altijd goed. Vandaag nog ns rustig met hem kunnen trainen en dan lukt het wel aardig... maar ik moet er echt mijn tijd voor kunnen nemen, snel eens tussendoor lukt het echt niet. Na zo'n oefening heb ik altijd wel een heel lekker gevoel. De band, the connection , is zo heerlijk... super. Had vandaag ook heel veel zin om te rijden, maar zoals afgesproken met Karine van Horsefulness, rij ik voorlopig niet. Eerst moet de connection echt heel compleet zijn en echt heel lekker relax aanvoelen. En dat is nog niet altijd. Soms komt Jull's 'back to basics' geaardheid heel prominent naar voren. Hij kan flink bazig zijn als hij zijn willetje wil doorzetten. En ns lekker een beet geven als het hem niet zint. Dat kan dus niet, maar mag ik niet afstraffen met slaan. Nu stuur ik hem weg, weg uit mijn persoonlijke ruimte, ik als alfamerrie, stuur hem weg, dat is zijn straf... dan ga ik "drijven" tot ik merk dat hij onderdanig wordt en zich keert , hoofd laag, ..dan stop ik..dat is al een beloning op zich. Ik draai me om en ga weg... dan weer even tot bij hme, hem lekker krabben en weer weg..dan weer drijven..sturen, boomerang proberen... ook even longeren..dat gaat nu echt makkelijk en heel lekker soepel... vooral het werken op het respect van de persoonlijke ruimte is bij Jull belangrijk. Na zo'n uurtje "les " is hij weer als boter in mijn handen. Maar morgen moet ik me weer bewijzen... dat gaat zo lang duren tot hij , zonder dagelijkse trainng, zich "geeft"..dan gaan we weer verder, oa met het rijden. Ik heb het geduld om daarop te wachten, omdat ik weet dat dat gaat lonen. Met mijn vroegere konikje had ik zo'n intense band en ik weet dat dat het wachten waard is... en laat intussen het gras maar groeien en de blaadjes aan de bomen komen, ik heb nood aan groen...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:31

Wat heerlijk om zo bezig te zijn met Juul en dan ook nog lekker weer erbij! Die training de jij bij Juul toepast doe ik ook met Pumbaa, maar vooral nu met mijn shetlander, bij Pumbaa is het eigenlijk niet echt meer nodig, alleen wanneer hij weer eens dominant gaat worden of van me wegloopt in de wei. Maar mijn shet heeft me laatst weer getrapt tegen mij bovenbeen en liep laatst ook voor me weg in de wei, kon ik hem dus niet pakken en heb ik precies datzelfde toegepast, in Parelli termen heet dat de Catching Game. Hij kwam toen naar mij toe, ik niet naar hem, en kon ik het halstertje zonder problemen omdoen en toen heb ik hem weer zn eigen gang laten gaan.
Zou idd beter zijn om Juul eerst nog niet te rijden. Met mijn Parelli grondwerk heb ik eerst het rijden ook gelaten voor wat het was en daarna ging alles echt veeeeeeel beter, zelfs rijden met alleen neckrope, dat had ik nooit verwacht, want Pumbaa is niet makkelijk te rijden en moet continu bijgestuurd worden. Dus ghashira, het is het zeker dubbel en dwars waard!

Wat knap van je dochtertje zeg! Super dat ze dat ook helemaal alleen kan doen. Kinderen zijn ook zo onbevangen en in de omgang met paarden is dat natuurlijk ook fantastisch, paarden zijn daar ook zeer gevoelig voor, kinderen zijn nog zo puur en dragen geen masker zoals wij volwassenen dat soms kunnen doen.

Hier ook weer druk bezig met veel grondwerk (Parelli), ik ga misschien vh weekend weer proberen te rijden in de bak alleen stap en draf kijken hoe dat gaat. Gelukkig ben ik niet zwaar, dus denk niet dat ik Pum daarmee veel zal belasten. Het schijnt hier vh weekend best warm te worden, dus als de berichten kloppen ben ik de hele dag bij de paardjes te vinden :) Ga binnenkort ook mn level 1 insturen, want Pumbaa doet het zo enorm goed en werkt zo bereidwillig mee.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:11

mijn aanpak, of beter die van Karin van Horsefulness, lijkt idd op parelli. Ik was al wat met parelli bezig, maar vind daar weinig duidelijke begeleiding van. In belgie zijn er maar een paar echte begeleiders, die wonen ook best ver van hier, hun agenda zit propvol demo's en groepscursussen en ze zijn meestal ook goed duur. Daarom dat ik iets /iemand anders zocht die me kon helpen, het hoeft geen naam of strekking te hebben voor me, maakt me allemaal niets uit, uiteindelijk merk je dat al die "strekkingen" toch min of meer gelijkend zijn, allemaal gebaseerd op het natuurlijke gedrag van het paard.. In Karine heb ik nu iemand gevonden die niet te ver weg woont, me ook dagelijks via email kan bijstaan,en die een enorm uitgebreid forum heeft op haar site (ik betaal maandelijks 36 euro lidgeld om dit allemaal te kunnen bekijken en haar feedback te krijgen)en doordat ik lid ben van de academy, krijg ik 25 % korting op de prive lessen. Die vallen qua prijs ook best mee: ter info: jull bleef er 2 nachten slapen(2x10 euro) maar had er alle luxe, ik kreeg 3x een dik uur prive les, met echt veel info, geen getreuzel of gedoe, ze werkt goed door en heeft echt oog voor detail, zodat ze onmiddellijk kan inpikken als je wat fout doet..voor zo'n uur les betaal je geloof ik 40 euro, maar ik heb dan die 25% korting... dus dat valt flink mee. Ik voel me nu heel goed ondersteund , heb superveel info ter beschikking en bekijk bv s avonds op mijn gemak een filmpje over één specifiek probleem, soms is het niet echt relevant voor mijn relatie met Jull, maar je leert altijd wel iets en i kvind dat het zoveel energie geeft als je ziet wat er allemal mogelijk is..
vandaag was het hier weer echt belgisch weer: regen, regen, regen...ik snak zo naar de zon.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:26

Ja, idd het hoeft echt geen naam te hebben, want heel veel Natural Horsemanship manieren lijken ontzettend veel op elkaar. Fijn dat je zoveel geholpen wordt door haar methode, idd het natuurlijke gedrag vh paard, daar wordt op ingespeeld, echt super vind ik dat. Zelf doe ik wel specifiek Parelli sinds anderhalf jaar, omdat ik echt met mijn handen in het haar zat met Pumbaa en ik echt iets zocht waardoor mn relatie met hem zou verbeteren. En ik was altijd al bezig met Natural Horsemanship methodes, maar niet specifiek Parelli, maar ben me er meer in gaan verdiepen door een stalgenootje die nu inmiddels Parelli instructrice is. Ik heb dvd's en boeken in het Engels waarin ik mn begeleiding kan vinden en is door het stappenplan makkelijk te volgen en toe te passen. Ik studeer Engels, dus de taal is voor mij geen probleem. Het is idd niet heel goedkoop en ook niet om te lessen, maar ik leer heel veel van de dvd's van Parelli waarin hij alles stap voor stap uitlegt. Maar zou ook weleens een les willen nemen als dat kan hier in de buurt, want dan wordt je direct begeleidt en op je fouten aangewezen.

Hier ook wat regen vandaag, bah. Maar wel goed voor de grasjes. Het wordt wel echt lente nu volgens de weersvoorspellingen, dus dat zou hartstikke mooi zijn!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:46

fijn dat het zo goed gaat met Jull en Pumbaa :)

Ik doe mijn eigen "NH" :P Ik zoek graag dingen zelf uit, altijd al gedaan en zal niet snel om hulp vragen dat zit gewoon niet in me maar ik red me prima. Het zit hem over het algemeen toch vaak in goed kijken en leren begrijpen van desbetreffend dier. Bijvoorbeeld de xfries van mijn zus die hier ook staat, die heeft vaak de neiging om weg te lopen als je met een halster aan komt, waarop mijn zus hem opjaagt, dit omdat ik dat ook altijd deed met mijn vorige paard, punt is alleen dat mijn vorige paard een heel ander type was dan de xfries. Mijn vorige paard was ontzettend dominant, op zo'n moment stak zij simpelweg een middelvinger naar mij op, met het opjagen zette ik haar weer even op haar plek en was het ook weer klaar. De xfries daarentegen loopt weg uit onzekerheid meer een "ik wil niet, wat moet ik nu doen, help!", hem opjagen werkt alleen maar averechts, daarmee bevestig je alleen maar zijn onzekerheid maar mijn zus ziet dit niet die kijkt niet verder dan 'bij dat paard werkte het dus zal het bij deze ook werken'. De xfries weet precies wat hij aan mij heeft, wanneer hij opzij moet of moet blijven staan, mijn zus begrijpt hij niet terwijl zij degene is die er mee werkt.

Met Wolf gaat het super, ik ben langzaam de afstanden aan het opvoeren. Zondag voor de 2e keer naar het echte bos gereden (5km verderop) een rit van in totaal 15km met een snelheid van 8,5kmph en dat terwijl ik nog veel stap en ze houd het prima vol dus die 20 km met 9kmph moet wel lukken voor 6 juli. Ze vind het rijden in het bos echt stukken leuker als door de velden, ik moet haar echt inhouden, ze gaat het liefst in volle galop door de kronkel padjes, gekke pony :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:03

Haha, wat grappig dat Wolf zo enthousiast wordt als jullie naar het bos gaan! Leuk dat ze er ook zo'n lol in heeft en wat gaan jullie vooruit zeg, echt klasse +:)+

Ja de NH methodes hoeven geen label of naam te hebben, het lijkt allemaal veel op elkaar. En iedereen heeft weer zijn eigen manier van kijken en luisteren naar paarden en hoe ermee om te gaan. Jij hebt er ook veel feeling voor als ik het zo hoor, veel meer dan je zus van wat je vertelt, die het paardengedrag meer als iets universeels ziet, terwijl elk paard toch echt een individu is en elke methode weer anders werkt bij een ander paard. Zo merk ik zelf ook een enorm verschil tussen Pumbaa en mijn shetlander Charly en ik ga met beiden weer heel anders om. Persoonlijk heb ik wel veel aan PNH, omdat Pat dingen uitlegt waar ik zelf niet zo 1,2,3 op zou zijn gekomen en voor elk type paard (elke horsenality) weer een andere aanpak heeft (dingen wat totaal niet voor de hand ligt) en dit alles daardoor veel duidelijker maakt en ik meer op mijn eigen houding ga letten en het paardengedrag ga analyseren waardoor ik meer open sta voor mn paarden en daardoor heel veel terug krijg. Pff, wat een mega lange zin zeg, sorry :')

Hier loopt Pumbaa weer wat slechter sinds gisteren, in stap dan, draven van wat ik gezien heb gaat wel heel goed (afkloppen). En het gedeelte bij de kogel is ook weer wat verdikt, echt raar hoor, heb drie a vier dagen niks met hem gedaan, dus daar kan het niet aan liggen. Maar meneer heeft vast weer gek lopen doen in de wei want de moddersporen wezen erop dat er behoorlijk gerend was :') Vind het echt lastig hoor, met een paard dat zoveel looplust heeft en zoveel angsten kent..en ik weet natuurlijk niet wat hij doet als ik er niet bij ben. Dus heb nu maar weer een stuk vd paddock afgezet en kijk v/h weekend wel weer of hij weer op de hele Paddock Paradise kan.

IndianaBronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:15

Wauw supergaaf om al die paardjes zo te zien! en dat dit topic nog loopt!!
Ik ben zelf ook trotse eigenaresse van een koniker ruintje, ben nu bezig met het inrijden.. hij pikt alles heel goed op reageerd ook heel mellow. Heeft karakter maar dat is juist wie hij is..

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:33

Hey van: ik vind het gewoonweg schitterend wat jij daar neerzet, je staat er duidelijk zelf ook , heel bewust van alles wat je doet en heel zelfverzekerd. Schitterend...ik ben helemaal niet zo vrees ik...ik voel de paarden wel goed aan, en weet ook dat aanpak x niet voor elk paard geschikt is. Zo pik ik uit hetgeen ik nu bij karine geleerd heb, de oefeningen uit die goed zijn bij een dominant paard en oefen die op het paard van mijn man(hhaah)en mét succes, jawel?... hoewel jull veel dominanter is geworden nu tegenover het begin(hij is zelfzekerder natuurlijk én voelt ook af en toe dat ik hem niet met genoeg zelfvertrouwen benader ...-;heb ik nu geleerd, beseft, of hoe je het wil noemen: het werd me nu duidelijk.)Maar in elk geval, Jull is nog altijd niet het type dominante paard zoals Mirko dat is. Mirko is gewoon super zelfverzekerd, een echte macho daarbij, heeft ook zijn atletische body daarin mee, kortom, het is een imponerend paard op alle gebied.. klikte dus ook niet met mij, vanwege mijn "onzekerheid",.. nu pik ik dus de oefeningen eruit die op dominantie werken en t lukt zo aardig dat ik zelfs mirko aardig begin te vinden.. tot grote verbazing van mijn man.. Bij jull moet ik af en toe mezelf bewijzen, meestal in het begin van een oefensessie..; even de oef"jouw plaats is mijn plaats", lichtjes "drijven", maar meteen nadien geeft hij zich wel.... mirko kan ik makkelijk 10 minuten "weg van je plaats doen", best zelfs met eten erbij,want dan ben je nog dominanter.. en met veel armgezwaai en gespring..en makkelijk een kwartiertje ronddrijven.. moet je niet met jull doen want die gaat er uiteindelijk galoperend van door, smakkend , smachtend naar rust, en wordt dan echt bang, + verliest zijn vertrouwen.. Van Mirko krijg ik nu juist wel "respect".. Heel boeiend. Heeft iemand van jullie het boek 'paardenpersoonlijkheden" gelezen van klaus Hempfling??ook heel interessant!!!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:23

@IndianaBronx: leuk om weer wat van je te horen! Ben benieuwd hoe het met Bronx gaat! Foto's? :D

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:40

@ghashira: Ja dat boek van Hempfling ken ik, vriendin van me heeft ie ook. Heel interessant idd en staat ook bij hoe je bepaalde paardenkarakters het beste kunt benaderen enzo. Ik weet niet meer precies wat Pumbaa was, maar mijn shet is overduidelijk 'Het Kind'. Niet vanwege zijn leeftijd, maar de uitdrukking en alles klopt gewoon.

Over dominantie gesproken, Pumbaa was in het begin ook heeeeel dominant, niet normaal. Hij liep me omver, kwam continu in mijn ruimte, sleurde me mee in galop de hele bak door als ik hem aan de longe had en dat soort fratsen. Had eens een keer een stalgenoot (een volwassen man) die zei van: laat mij hem maar even longeren ( gewoon los in de roundpen, deed ik ook heel vaak en Pumbaa wilde toen niet stoppen als ik hem blockte met mijn lichaam, liep dus dwars door me heen) en dan zullen we zien hoe hij dan is (hoezo was die man arrogant, maar ik gaf het een kans) en die vent wist niet hoe snel hij weg moest komen, Pumbaa gallopeerde keihard recht op hem af, en maakte daarbij het hele (houten!) hek van de roundpen kapot, hij was echt wild. Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar toen hij ook zo deed bij die stalgenoot wist ik dat het niet alleen aan mij lag. Nu zal hij dat nooit meer doen, hij heeft echt veel meer respect voor me gekregen. Enige puntje is dat hij in paniek situaties me nog wel eens om wil lopen, dan wordt hij weer blind door de angst en let hij niet meer op mij. Gisteren met mijn beide paardjes om de beurt wezen wandelen en is grappig om de verschillen zo te zien. Eerst met Pumbaa gewandeld buiten (niet meer gedaan met beiden sinds zomer/najaar vorig jaar) en Pum was heel blij maar ook heel nerveus en bangig. Hij let minder op mij dan in de bak en is zo op de omgeving en alles wat hij ziet gefixeerd. Mijn shet daarentegen, is in de bak nog zeeeer dominant (daar werken we aan, heb ik mn handen vol aan op het moment) maar was buiten echt meer op mij gefocussed en bleef keurig bij mij. Zo leuk die verschillen.
Hoe je Juul omschrijft geeft maar weer eens aan wat voor karakter daarin zit, een heel goed en fijn karakter en jij kunt ook door die dominantie heenprikken zoals ik dat bij Pumbaa heb gedaan. Mensen hebben me echt voor gek verklaard dat ik nog met dit paard verder wilde, maar wist altijd dat het erin zat, moest het alleen eruit weten te krijgen en zijn vertrouwen winnen. Met Juul komt dat ook goed, weet ik zeker, mooi dat je er zo mee omgaat.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:24

Pumbaa's gedrag klinkt meer als onzekerheid dan dominantie(en uiteindelijk agressie uit onzekerheid, een kat in het nauw maakt rare sprongen).

Een dominant paard is makkelijker mee om te gaan dan een onzeker/angstig paard. De leiding over nemen is niet zo lastig als je eenmaal weet hoe, angst of onzekerheid wegnemen doe je niet zomaar. Ik vind de xfries ook erg lastig om mee te werken, hij begrijpt mij nu wel maar dat heeft wel even geduurd en nog vertrouwd hij mij niet 100% en inderdaad als hij eenmaal in paniek is ziet en reageert hij nergens meer op.

Mijn is zus iemand die dingen gewoon van anderen aanneemt zonder daar zelf verder over na te denken. Het begrijpen van dieren zit sowieso niet in haar, ze ziet ze vooral als objecten voor haar eigen plezier. Ze wil gewoon lekker rondhobbelen wanneer ze daar zin in heeft, het paard zelf interesseert haar niet, ze komt ook maar 1 keer per week en soms zelfs maanden niet. Mijn zus en ik zijn echt complete tegenpolen van elkaar, ik heb dan ook verder geen contact met haar.

@Ghashira, een groot deel ligt inderdaad in je eigen houding. Als je zelf niet zeker bent over wat je doet waarom zou het paard dat dan wel zijn. Ook als je niet weet of iets wel of niet gaat werken probeer altijd zelfverzekerd over te komen.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:00

Ja dat klopt zeker Van, Pumbaa was erg onzeker/bang in het begin en nu nog vaak in onbekende situaties en dat is idd heel lastig om die angst weg te nemen, dit lukt me met buitenritten niet en zal me waarschijnlijk ook niet (of iig niet snel) gaan lukken, want meneer slaat al uit zichzelf op de vlucht in de wei, zelfs als ik gewoon met hooinetten vullen e.d. bezig ben en hij hoort weer een geluidje, loopt ie alweer keihard te galloperen. Het is gewoon een paniekerig paard :') En dat heb ik nu na 2,5 jaar kunnen accepteren. Maar de attitude die hij in het begin had was echt het dominante gedrag (zal uiteraard gecombineerd zijn met onzekerheid), jij wil iets van mij? Bewijs jezelf eerst maar eens dan. Het voorbeeld hierboven is een klein voorbeeld, maar zo waren er nog veel meer dingen, mij bewust omver lopen als hij ergens geen zin in had, als ik met voer aankwam stond ik niet veilig, als hij geen zin had om te 'werken/spelen/rijden' in de bak, rukte hij zich los en gallopeerde gewoon keihard terug naar de wei om daar vervolgens grasjes te gaan eten. En meerdere malen gebeten, getrapt en gesteigerd (alhoewel ik geloof dat het steigeren uit onzekerheid voortkwam) Het bijten e.d. niet, is hij laatst ook weer een keer mee begonnen toen kende hij me al dik anderhalf jaar en was ik elke dag met hem bezig, en begon ineens weer met bijten met alles, zelfs met poetsen, ik moest mezelf weer bewijzen naar hem toe. Gelukkig is dit nu allemaal weer verdwenen en die strijd levert juist een sterkere band vind ik. Nu heb ik diezelfde strijd met mijn shetlander, die is in de omgang heel braaf, maar zodra je iets van hem vraagt, draf of i.d. dan wordt ie echt gemeen. Die trapt me om de haverklap en ik kom vaak met blauwe benen thuis en hapt en bijt ook vaak (alhoewel dat weer met de leeftijd te maken heeft). Ik vind het erg moeilijk, maar besef dat ze mij op deze manier leren hoe ik een goede leider kan zijn voor ze en ik kan er alleen maar van leren. Maar dat houdt niet in dat ik Charly daar niet voor ga straffen, als hij trapt, krijgt hij een mep terug met de stick, want dat tolereer ik niet.
Ik vind het fijn dat jij en ghashira ook op zo'n manier met paarden omgaan en kijken en luisteren naar het paard. Want dat akkefietje van laatst met Juul bv. dat steigeren, ik weet zeker dat veel mensen direct zoiets hebben van, weg met dat paard, die is vals. Maar ghashira kijkt ook naar de onderliggende reden en wil eraan werken op een paardvriendelijke manier, dat vind ik fantastisch. Jouw zus klinkt idd heel anders dan jou zeg, jij hebt veel meer feeling voor paarden en idd zekerheid uitstralen is zo belangrijk.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:33

Hoi , ik ben gisteren op de manege geweest in waalsbrabant(net over de taalgrens) waar ook een konikje staat. Heb er foto's van genomen, ga ze zo snel mogelijk plaatsen.
Zeer mooi exemplaar alleszins, heel gestroomlijnd, netjs in zomerhaar en manen netjes aan één kant, volle dikke lange "froufrou" of hoe noemen jullie dat? manen ook lang maar niet echt dik of stug, duidelijk een manege-exemplaar...ik bedoel, het is wel een prive paardje, maar duidelijk iemand die er echt veel mee bezig is.. heel edel hoofdje ook..heb goed gekeken of ikn iets zag dat op n kruising duidde of zo, maar nee... Naam van het dier: Soraya...nu weet ik dat er een ras bestaat dat ook soraya noemt, portugees geloof ik. Gelijkend op konik? maaar kleiner en zeker niet "edeler" dacht ik....beestje is zoo mooi en glad gepoetst dat ik twijfelde of t wel een echte konik is, maar alles wijst er wel op..eigenaresse zegt ook da thet een "petit cheval polonais" is ... als ik dan mijn Jull daar bij vergelijk, tja, dan is hij wel een heel ruwe bolster..haha... beestje daar is ong. 9 jaar en rijdt dressuur Zwaar.. met 2 bitten! maar heel relax en super moves..geweldig gewoon...ik ga proberen ns te gaan filmen als mevrouwtje rijdt , want is echt d emoeite..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:24

een echt sportpaardje dus, straks in het haar(geschoren waarschijnlijk?) en vol in de spieren ziet elk paard er heel anders uit. Men denk bij een konik vooral aan de paardjes in natuurgebieden(spierloos, bolle buiken, ruig in het haar) en dan ziet zo'n sportpaardje er opeens heel raar uit.

Sorraia's (je schrijft het iets anders dus) zijn trouwens juist wel groter, 1,45-1,50m, en wat 'edeler' zelfde type bouw als lusitano's.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:29

Ja Sorraia's zijn idd wel groter over het algemeen en veel ranker, maar ook bloedmooi. Ben benieuwd naar het filmpje.

Over manen gesproken, ik zat er gisteren over na te denken toen ik Pumbaa aan het poetsen was, maar hij heeft echt nog nooit klitten in de manen gehad, zijn manen zijn wel dik, maar niet stug en ik kam er altijd zo doorheen, zijn heel glad en best zwaar. Daarentegen blijven vlechten enzo niet heel lang zitten, dus dat doe ik dan ook eigenlijk nooit. Hebben jullie Koniks dat ook? Ik vind het wel fijn, mn shetlander heeft vaker echt knopen in de manen als ik het een tijdje niet gekamt heb. En ze ruien momenteel vreselijk niet normaal. Wolf was al bijna alle vacht kwijt toch? Hier gaat het nu ook een stuk harder, lijken ze meteen weer slanker van haha. Ik moet ze elke dag poetsen nu, komt echt heel veel af.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:44

nouja ranker, ik denk dat Wolf net zo rank is. Koniks zijn veel compacter gebouwd, sorraias juist niet, die hebben langere nekken, benen daardoor lijken ze veel meer 'paard' terwijl de konik meer richting pony gaat. Ik heb voor dat ik Wolf tegen kwam nog geïnformeerd naar de sorraia maar ze zouden niet zo geschikt zijn voor endurance dus maar niet gedaan, al vind ik ze wel mooier als de konik.

Wolf haar manen klitten wel wat maar nooit echt knuppen of zo, kammen doe ik ook echt maar heel sporadisch, ga er tijdens het poetsen even met mijn vingers door heen en dat is het. Wolf was haar bovenste laag haren al kwijt, ze heeft echt duidelijk 2 verschillende lagen winterhaar, eerst korte dikke haren en daarna lange sprieten, die lange sprieten waren er al uit maar nu is die ondervacht dus ook begonnen en dat is het minste haha.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:57

Hier ook nooit klitten, ideaal.... Wel hebben Cheyenne haar manen wat lengte verloren het afgelopen jaar door teveel borstelen (denk ik) dus voorlopig de maantjes maar even met rust laten....

Afgelopen zondag een portfolio shoot gehad met Cheyenne, heb een paar foto's waar ik wel heel trots op ben.... Er komen er nog meer en dan ga ik een topic aanmaken ;)
Hier alvast een preview <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spetterpieterpater ;)
Afbeelding

Edit, kopiëren ging niet helemaal lekker :')

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:07

gave foto's :D
Je ziet de konik echt heel duidelijk in haar koppie, ze is wel heel wat zwaarder gebouwd dan mijn Wolf maar Wolf is dan ook een sprietje :')
Ik wou dat Wol de ruimte had voor een westernzadel -O-

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:10

Haha ze is inderdaad flink maar ze heeft ook nog wel wat vacht gekweekt vorige week....
Even nog een van mijn favo plaatjes <3
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:53

Waw, wat zijn dat prachtige foto's...mijn schoonbroer is fotograaf, maar die maakt helaas niet zulke mooie foto's..hij maakt wél prachtige studioreportages, heb er bv mijn honden laten fotograferen, en dan heb je wel mooie, haast kunstige foto's, maar ik vind dat zijn dierenfoto's , zeker buiten, niet echt goed zijn... gelukkig zit ie niet op deze site, want ik zou onmiddellijk uit de familie gebannen worden, als ze dit horen vrees ik, maar tja, ik vind nou eenmaal wel dat dat gezegd mag worden...écht goede foto's zijn voor mij foto's waar je iets emotioneels bij voelt, waarvan je denkt: waw, net kunst.. en om zulke foto's te maken, ben je zelf een beetje kunstenaar denk ik, of heb je toch iets kunstig in je.. de bovenstaande hier, in zwart en wit, vind ik super... zou mijnJull kunnen zijn..
Jull ruit nu ook ONTZETTEND;;;heb hem gisteren geborsteld met de ijzeren borstel, sjonge, er lag echt gewoon een dik wit tapijt rondom op de grond...heb het bij elkaar geraapt : 2 vuilzakken vol! Jull is meteen wat slanker én weer donkerder...heb gelijk zijn manen geknipt..jawel, durf het haast niet zeggen, want ik ben absoluut voor natuurlijke look en lange manen, maar zijn manen zijn zo slordig, ene stuk hangt links, andere rechts en zat echt in pieken..heb ze goed uitgeborsteld en dan de lange uitstekende piekjes af geknipt. Nu lijken ze dikker en het staat hem veel beter, vind ik zelf.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:58

Die zwart wit foto is inderdaad één van mijn favo foto's..... Cheyenne is ook echt vreselijk in de rui.... Word er af en toe niet goed van.....

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:06

Ohhh denise, wat is Cheyenne toch prachtig :~ Schitterende foto's!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:18

Dank je wel :o

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:48

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:16

super leuk dier is het <3
valt me nu pas op dat ze behoorlijk wat sok heeft, de paint en de konik hebben dat beide niet, zit er niet stiekem een vleugje tinker oid in? dat zou ook verklaren waarom ze zo zwaar gebouwd is.

vandaag voor het eerst sinds lange tijd samen met de xfries en shet gereden, Wolf is duidelijk veel beter in conditie dan die 2 en ze ging zelfs uit zichzelf een aantal keer voorop lopen dat zou ze vorig jaar echt niet gedaan hebben, ze is echt al een stuk zekerder. Wel tot op mijn ondergoed nat geregend, wat een weer vandaag bah maar Wolf ga er weinig om.