Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:29

Gisteren dit filmpje van Pumbaa gemaakt :) Het gaat zoals jullie kunnen zien een heel stuk beter! Vandaag ging hij weer helemaal uit zn bol, continu galopperen en gek doen, daarna liep die wel weer wat slechter, dus hij moet echt nog rust hebben, maar hij zit zooo vol energie!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:29

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:08

Wow, dat gaat stukken beter dan dat je laatst vertelde he... had er toen geen goed oog in, maar gelukkig bestaan er nog positieve dingen in de wereld en gaat het soms toch wel goed, in tegenstelling tot wat je zou verwachten....
je shetlander lijkt heel erg op de onze... wij hadden er 2 zulke zwarte, trouwens van nederland afkomstig. 1 , Veronie van Malang , heb ik verkocht onlangs, omdat er dus 2 welsh ponies zijn bijgekomen. Veronie is nog in de buurt , ben gisteren nog gaan kijken en ze is daar beter dan bij ons, ze krijgt alle dagen veel aandacht van "haar"kindje... wat ze hier niet had, omdat kyra tenslotte niet op 4 ponies tegelijk kan rijden en steeds weer dezelfde neemt.
Heeft je shet papieren???ik heb nu nog één nederlandse dame, echt n kleine fries, qua bouw, en heerlijk karakter, ze heeft echter een minpunt: een luxerende knie achter. Dit is ons niet gezegd dtoen we haar kochten hie rin belgie, maar de man hier had haar gekocht van de nederlandse fokker en die had het wél vermeldt..toen ik via internet de fokker op het spoor kwam en contacteeerde, was die erg emotioneel, hij had het duidelijk vermeld dtoen hij Odine verkocht en de belgische man had hem verzekerd dat hij ze niet als ingespannen pony zou gebruiken. Nou, zo stond ze wel geadverteerd en toen ik haar kocht, hebben we een ritje met de koets gedaan en is ze 2x weggesprongen..ik dacht ze schrok even, maar nu blijkdt dat dat dus is als haar knie luxeert..dan springt ze even in galop een sprong aan en daarna weer terug in draf... nuo, hier wordt ze niet in de koets gebruikt, maar als kinderrij/poets/knuffelpony en haar knie heeft nog geen problemen gegeven. Maar daarom verkoop ik haar ook liever niet meer. Mensen beloven zoveel , maar zodra ze hun rug gedraaid hebben, gaat het allemaal weer anders, is mijn ervaring. Ik heb nu een heel toffe mailband met de fokkers, stuur regelmatig filmpjes en foto's, zo leuk. Zij is van stal van Odoorn.
Op mijn werk gaat het ook van slecht naar berefuckingslecht... dat gedrocht van een collega die ze bij me gedropt hebben omdat ze op haar andere diensten niet meer compatibel was met haar collega's, is achter mjin rug gaan roddelen bij de baas en ze pikt nou dus mijn plaatsje in en ik ga een overplaatsing krijgen.
Ik was er kapot van, echt ik ben uitgeput, door alle emoties van de laatste maanden: mijn opa die overleed, ons hondje, het werk...ben bij de dokter geweest en sta een maand op rust... als een blok dat van mijn schouders viel... ben sinds gister thuis en heb nog niet andersg edaan dan slapen ... ben veel rustiger en dan merken de paarden ook... vooral Juul met zijn onmetelijke natuurlijke gevoel voor emoties...ha mijn lieve lieve ventje...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:16

Jeetje jij maakt ook echt van alles mee momenteel zeg. Fijn dat je even rustig aan kunt doen nu, heb je idd ook echt wel nodig na alles wat je hebt meegemaakt!! Groot gelijk, je moet jezelf dan echt even een halt toeroepen om bij te tanken. Lekker troost bij je lieve Juul zoeken!

Ja gaat idd een stuk beter met Pum, nog steeds is het niet als vanouds, maar dat komt hopelijk allemaal wel. Maar dit is echt al een ongelooflijk verschil met toen hij zo strompelde en bijna niet kon lopen (niet op film vastgelegd, want kon het niet aanzien om hem zo te zien). Ik zag het eerst ook erg somber in, dacht echt dat ik hem kwijt zou zijn, want als hij zn hoefbeentje gebroken had en het met gips b.v niet zou helen, zou hij geopereerd moeten worden en 10 000 euro voor operatie heb ik niet. Dus zag het allemaal best negatief in, maar gelukkig gaat het nu weer de goede kant op! kan het bijna niet geloven als ik hem zo zie lopen. Zn been is nog wel een heel klein beetje dikker dan het andere wat ik wel vreemd vind, maar hij belast hem nu ook anders denk ik, daar zal het wel mee te maken hebben. Iig niet warm ofzo.
Ja mijn shet heeft ook papieren, wat leuk dat jij ook zulke zwarte shets hebt en hebt gehad. Zn vader is Winner van stal Brammelo en moeder is Misty vd Zomerlanden, zelf heet hij Charly. Beide ouders zitten in de sport. Momenteel heb ik mijn handen vol aan de shet, dat is echt een portret en zit ook een kop op. Pfoeh, hij laat duidelijk merken als hij iets niet wil en wordt dan af en toe wat vals, dat probeer ik er nu uit te krijgen en dat gaat ook wel lukken, zo was Pumbaa ook eerst. Maar heeft gewoon tijd nodig en een enorme consequentie en geduld. Hij is echt een dikkertje nu, (net als Pumbaa trouwens) dus wordt tijd dat het weer wat beter wordt en kan ik ze beide weer in conditie krijgen. Momenteel doe ik met mn shet alleen de basis, en een beetje VD en basis Parelli, verder zijn we nog niet.

Ja je kunt idd heel veel paarden verkopers niet meer vertrouwen, houden altijd mooie plaatjes voor terwijl het in werkelijkheid heel anders is. Heb het met Pum ook meegemaakt toen ik hem overkocht van iemand die hem maar 2 maanden had gehad. Charly heb ik overgenomen van een goede kennis van me, die kreeg teveel paarden en moest er daarom een aantal wegdoen, ik kende Charly dus al van jongs af aan, maar hij stond in haar kudde onderaan in de rang en hij heeft het nu al gewonnen van Pumbaa, haha. Hij blaakt dus van het zelfvertrouwen nu en is heel brutaal en toont nog weinig respect, vooral als het om eten gaat. Maar dat komt wel goed, moet soms even behoorlijk streng zijn, maar dan is het ook goed.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:48

Gelukkig dat met Pumba stuk beter gaat.
Leuke foto van wolf voorbij zien komen!

@ghashira : Heb daar zon hekel aan als mensen er iets niet bij vertellen bij de verkoop. Heb in de loop der jaren aantal paarden van me zelf verkocht. En heb jaren op handelsstal gewerkt. Maar altijd netjes alles erbij gezegd. Anders heeft het paard er alleen maar last ervan.
En van je collega is echt lekker aso. Je hebt nu alles tegelijk op je dag niet fijn. heel veel sterkte.

Vanmiddag fotoshoot gehad met met Desley(tuiger) en ukkie in het bos.
Maar geef de wind maar de schuld. Ze waren beide zo vervelend niet stil willen staan.
En dan stonden ze weer heel raar enz. De fotos krijg een deze dagen ben er benieuwd naar.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:11

Heb net een aantal filmpjes bekeken (lesjes), filmpjes duren gemiddeld 15-20 minuten..huh..van karin waar ik eind deze maand naar toe ga met jull voor de intensieve training. Heel interessant maar best vermoeiend als je je zo moet concentreren. Elk feit, elke raad, elke oefening probeer ik om te zetten naar Jull. Nou moest ik die 8 basisoefeningen van het vrije werk doornemen en dan feedback geven...best wel wat werk, maar best ook fijn... Jull scoort best goed, de meeste paarden lopen weg, willen niet direct connectie, Jull wil echter liever "te veel" connectie..naar het dominante toe soms..best raar als je ziet dat hij een jaar geleden nog half wild was..gek ding. de trainingsdriedaagse komt nu snel dichterbij: nog 11 dagen. Ik kijk er naar uit, hoop wel op wat lentezon, aub, dat zou zo'n deugd doen....
vandaag wel snel even violetjes gaan kopen en lichtgele tulpen..heerlijk, instant lentegevoel in huis, heb ik zo'n behoefte aan...laat aub die zon komen, die 12 graden zo ongeveer , insectjes rond je hoofd en ontluikend fris groen, ..please oh please..alle paarden staan hier zowat op ontploffen, hebben het echt gehad met de winter..;en abasca, die wordt maar dikker en dikker en dikker, ... wordt volgens mij een mega groot veulen.. is dit jaar van andere hengst, dus we weten niet wat verwachten... ben heel benieuwd.. wel vreemd, ze is geleased, dus het veulen is niet voor mij, ik moet geen naam zoeken en na 100 dagen gaat ie gewoon weg...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:33

Ja ik kan ook niet wachten op de lente! Het is hier ook nog zo vreselijk koud, bah. Alsof de duvel ermee speelt, net nadat ik verkondigd heb dat alles de goede kant op gaat met Pumbaa, loopt hij nu sinds 2 dagen weer veel slechter :( Ik snap er niks van, vind het zo raar. Ik denk dat hij het overbelast heeft, want hij heeft 2 dagen geleden weer behoorlijk gegaloppeerd met sliding stops en alles, hij had echt een hele energieke bui en was zo blij. Sindsdien is het weer minder, ik kan er wel om janken. Hij staat weer wat vaker op rust met het been en in stap sleept hij er weer wat mee, was net bijna helemaal weg. Vraag me nu af of het wel door die scheur komt...pff, hoop stress weer dus, maar van nu af aan, mag hij niet meer gek doen, en zal ik hem elke keer in een klein stukje paddock laten.
@happyhorse: Benieuwd naar de foto's!
@ghashira: Spannend, wachten op het veulen!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:27

wat rot Nadine, ik hoop voor je dat hij gewoon iets teveel heeft gedaan

vandaag de begrafenis gehad en net even lekker een rondje met Wolf gedaan, het is echt heerlijk weer vandaag.
zo'n 9,40km gereden met 8,30 km/u. Vooral de eerste paar km is het probleem, dan loopt ze nog ontzettend twijfelachtig en een constant tempo aanhouden is lastig, als dat goed zit zitten we zo aan die 9km/u. Eenmaal goed op weg loopt ze echt super fijn.
ze is ook al de helft van haar wintervacht kwijt, kan meteen merken dat ze daardoor een stuk lekkerder in haar vel zit.
het schaap doet zijn werk ook perfect, ze was kurkdroog onder het zadel terwijl ze op haar borst wel nat was :D

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:32

Mocht er hier iemand opzoek zijn naar een konik bij paardenopvang achterhoek staat er een..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:04

@Blon_D: Ja dat wist ik, had ik al gezien :) Leuk beestje, alleen ben ik niet op zoek naar nog een konik op dit moment.
@Van: Fijn dat je na zo'n heftige dag even hebt kunnen rijden op Wolf, heeft je vast wel even goed gedaan. Mooi dat de schapensjabrak goed werkt! En dat lopen kan alleen maar beter worden.
Ja ik hoop ook heel erg dat het gewoon overbelasting is bij Pumbaa, hij loopt niet dramatisch, dat valt nog wel mee, maar wel aanzienlijk slechter als eerst, aangezien hij toen bijna helemaal weer goed liep en nu toch weer last heeft, beentje staat ook weer wat meer op rust.

Morgen is het zover, dan vertrek ik 3 dagen naar Equitana in Essen. Eerst spullen bij hotel droppen en dan door naar de hallen. Het zal best vermoeiend zijn 3 hele dagen lang, maar heb er veel zin in! En morgenavond zie ik Parelli al! Dat is de hoofdreden dat ik heenga. We hebben ook kaarten voor Festivallo met Frederic Pignon, ook zo'n god op NH gebied. Kan niet wachten om de shows te zien en spullen te kopen. Heb niet mega veel nodig, maar er zal altijd wel wat te vinden zijn :D

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:38

Ben weer terug van Equitana en het was geweldig! Wat voelt het fijn om bij zoveel mensen te zijn die dezelfde dromen en ideeen hebben. Ik was op de Western en Natural Horsemanship dagen, ook speciaal daarvoor uitgezocht. Pat Parelli Live gezien op donderdagavond en vrijdags avonds de Hop Topshow met o.a. Fredric Pignon. Echt fantastisch, heb weer zoveel nieuwe inspiratie opgedaan en hoop snel weer met Pum aan de slag te kunnen. En als klap op de vuurpijl ook nog Pat Parelli en Linda Parelli mogen ontmoeten, was echt heel erg bijzonder. Over 2 jaar ben ik er zeker weer en hoop ik dat ik met Pumbaa in ieder geval mijn eerste 2 levels van Parelli officieel heb behaald. Ben ook geslaagd qua spulletjes, een western hoofdstel voor Pumbaa, borstel voor het verharen (met mesjes), zweetdeken voor Pumbaa, een tweede parelli stick (altijd handig), boek van Parelli die ik nog niet had, een nieuwe cowboyhoed voor de zomer, oornetje voor Pumbaa, Parelli losse string en dat was het wel zo ongeveer.
Gisteren weer bij mn paardjes geweest en heb Pumbaa alleen zien stappen (laat hem niet meer los in de bak vanwege overbelasting) maar zag er weer redelijk goed uit, alhoewel ik dat bijna niet meer hardop durf te zeggen, omdat ik bang ben dat het dan juist weer mis gaat.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:28

Hey Fijn, dat het zo leuk was op equitana, kwijl kwijl..had ook graag gegaan, maar momenteel is het er niet het moment naar, veel te druk hier...

Gisteren met man en kind naar een kennis geweest in Nederland, man was er al vaker geweest, voor mij eerste maal. In Wijhe..mocht het jullie iets zeggen, is best behoorlijk ver nederland in. Was dik drie uur rijden, eerst de grensstreek met belgie door, huizen daar lijken erg op die van mijn zus, die tegen de grens woont, mooie streek vind ik dat daar ook wel. Dan kwam geloof ik de Veluwe? autosnelweg loopt helemaal door natuurgebied, je ziet dan veel shetjes en koeien in de natuur lopen, best mooi daar...hou erg van zulke bossen, heidevlaktes..rust, stilte, heerlijk is dat toch. Dan reden we gelderland in?! vind nederland een mooi land, niet met de lintbebouwing zoals we dat hier in belgie zo overal hebben.hier heb je haast nergens nog uitgestrekt groen en natuur. Alles is versnipperd , overal ligt wel een boerderij ertussen en overal razen dus ook de pikdorsers en mega traktors over de smalle veldbaantjes.
Wonen jullie die kant uit of nog verder?

Verder nog n vraag: de welshponies die we gekocht hebben, komen van een fokker in ochten. Iemand bekend daarmee????ik probeer te achterhalen waar jachim geweest is, want t beestje heeft duidelijk een serieus trauma...sjonge..en dat verkoopt men dan als kinder-menn-pony...ikzelf ga in e geval nit op de kar

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:38

Ik wil ook nog keer naar equitana. maar dan mag ik eerst wel gaan sparen.
Met al die kraampjes erbij haha.

Ben niet bekend in de welshponies. en de veluwe voor mij helaas ook onbekend.

Heb van weekend de foto's van de shoot gehad.
Ze staan in dit topicje:
[ITP] Konik Ukkie en tuiger Desley en Fiona @ fotoshoot

Ben blij als ze weer in de zomervacht zitten. Dan ziet ukkie er ook wat minder dik uit.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:01

@ghashira: De Veluwe is idd prachtig, daar zou ik ook best willen wonen!! Van en ik wonen nog verder naar het noorden toe, echt beetje bovenaan in Nederland, oostkant. Ook hier hebben we veel variatie in natuur, bossen en heidevlaktes, ik mag niet klagen ;)
De fokker vd welshjes ken ik niet, verder niet bekend mee, maar dat gaat dus nog niet goed?

@happyhorse: mooie foto's :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:06

Stukje gefilmd bij de HopTop show :) Frederic Pignon and Magali Delgado, zo mooi.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:46

Vandaag even weer gespeeld met Pumbaa :)

Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:02

Hoe gaat het met Pumbaa's voet?

Ik ben met vandaag met Jull naar het Horsefulnesstrainingscenter getrokken. vanmorgen opgeladen , dochter aan school afgezet, Jull op de parking van het schooltje, h aha, dochter vond het best leuk...dan doorgereden... het klikte meteen met Karine van Horsefulness. Ze is heeel rustig, weet heel goed wat ze wil en hoe ze dat bij een pâard kan bereiken. haar connectie met Jull was er sneller dan tussen mij en hem. Grappig toch wel. het uur is voorbijgevlogen, ondanks de koude.. en hoewel het mss lijkt dat we niet veel gedaan hebben (we zijn begonnen bij de allereerste beginselen van de zgn connectie-oefeningen; het contact leggen met een losstaand paard dat weg kan gaan van je-dus in een vrij grote bak-contact leggen zonder dat iets MOET, dus gewoon naar paard toegaan, laten ruiken, en meteen weer weg gaan... zodat paard beseft dat wanneer je nadert, het niet steeds is om iets te mOETEN... dan ook het groomen..zoals paarden bij elkaar doen..ook terwijm het paard gewoon losstaat, de nek even aaien..en weer weggaan.. wanneer je paard weggaat wanneer jij nadert, moet je direct stoppen, of even terugkeren..dat wil zeggen dat je in zijn persoonlijke ruimte komt en hij het niet wil..(omdat hij bv te dominant is, of omdat hij denkt; nou daar is ze weer, ik moet weer wat gaan doen).. dat moet er gewoon uit, hij moet me ten allen tijde willen ontmoeten, graag bij me willen zijn. Waar we aan werken is dat hij uit vrije wil , zelf naar me toe komt en me gaat volgen... echt bij me wil zijn. Mij als vertrouweling ziet, als veilige thuishaven, als leider dus... Jull doet dat soms wel, maar meestal omdat hij iets wil bereiken: eten// het komt dus vaak er op aan heel subtiele seintjes op te vangen, bv het draaien van een oor als ik hem nader, wil al zeggen: ho, ik heb er genoeg van of bne niet geinteresseerd, dan moet IK stoppen of me omdraaien.. na het groomen, hebben we ook even het "drijven" geoefend..dat is dan jezelf als alfa merrie opleggen en de plaats waar je paard staat, willen innemen. je fixeert je daarop, maakt jezelf groot maar niet druk of té imponerend. Bedoeling is dat je op het paard toestapt, richting achterhand, maar zodanig dat hij zelf nog weg kan, dus niet in een hoekje bv... zodra hij wegstapt, hou je op met bv het over de grond circelen met de zweep, paard mag niet wegrenne, maar moet rustig wegstappen... eenmaal op zijn plaats, blijf je gewoon staan...je hebt je doel bereikt..daarna kan je weer gewoon een connectie doen: de ontmoeting dus bv, en gewoon op hem afstappen, en laten ruiken... en weer weg... nou, het lijkt mss supersimpel, maar het vergt toch wat oefening hoor... en het heeft wel resultaat. bedoeling is om dat constant te oefenen, alle dagen even, tot het echt goed gaat en hij mij écht als meerdere ziet. De uiteindelijke bedoeling is dat hij mij echt als veilige plaats ziet, graag bij mij wil zijn, en dit in vrijheid...ik denk dat we morgen aan het sturen zullen beginnen en uiteindelijk moet ik alle 8 de connectieoefeningen (tem boemerang ) doorgenomen hebben tegen vrijdag. dan ga ik daar thuis een maand mee aan de slag, ik kan haar dagelijks bellen:mailen, voor bijsturing en na een maand ga ik weer terug en werken we verder, ..
Ik heb er een heel goed gevoel bij... dit is écht wat ik wilde...een supergoede basis leggen met Jull , voor ik weer rijdend met hem aan de slag ga.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:03

Ha, ze zei nog: ik schrik ervan dat hij zo snel alles oppakt en zo goed meewerkt, dat zie je bij niet veel rassen..t is absoluut geen prototype van een koudbloed..haha, een koudbloed, nee dus, duidleijk niet... na een uurtje was Jul wel moe, liet een beentje hangen en oogjes vielen toe. Hij staat niet vaak op transport en de nieuwe oefeningen:omgeving enz blijken toch geestelijk vermoeiend..mijn lieve ventje..ben trots op hem

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:36

je hebt haar toch wel duidelijk verteld dat het ook geen koudbloed is he :Y)

klinkt eigenlijk als de dingen die ik hier standaard doe maar Wolf is ook eentje die graag contact zoekt, zolang er niks te eten is volgt ze me overal maar ze gaat naar alles en iedereen toe al moet ik zeggen dat als er meerdere mensen in de bak staan ze toch het liefst bij mij is.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:01

Wow klinkt echt goed ghashira! Interessante oefeningen zeg en zeker een zeer goede basis, dat gebruik ik ook bij Pumbaa, en dan op de Parelli manier, lijkt er wel veel op. Maar idd niet makkelijk en geestelijk erg vermoeiend want je moet op alles letten. Pumbaa heeft ook handje van om weg te lopen als ik aankom met halster of lijn omdat hij dan denkt, nu moet ik weer iets doen. Ik neem ook vaak de tijd om even te kroelen en weer weg te lopen zonder iets van hem te vragen, dat is erg belangrijk, vooral bij een paardje die niet graag iets wil doen en erg op zichzelf is, zoals Pumbaa (en denk ook Juul). Pumbaa maakt weinig contact met mensen en dat heb ik gelukkig een beetje kunnen veranderen mettertijd. Haha, en idd geen koudbloed karakter, zo zie je maar weer dat een konik een echte warmbloed is, zo makkelijk dingen oppakken en zo slim ;) Ik vind het echt zo bijzonder om zo'n slim paardje te hebben. En super dat Juul het zo goed doet zeg, wat fijn! Idd zal het best vermoeiend voor hem (en voor jou) zijn.

Gisteren de friendly game weer gedaan en meneer bied uit zichzelf al van alles aan, spaanse pas, sideways game, echt leuk om hem op die manier enthousiast te maken en wat zie ik toch een verschil met 2,5 jaar geleden, toen wilde hij echt helemaal NIKS en dan ook echt NIKS. Maar nu probeert hij me echt te begrijpen en toenadering te zoeken en dan zie ik hem denken, bedoelt ze dit? Zo mooi om op die manier samen te werken. De foto hierboven is een fragment uit een filmpje die ik gisteren opgenomen heb, hier ging hij op het blok staan, was niet mijn bedoeling eigenlijk, maar hij wilde dat graag, dus dan laat ik hem dat ook doen. Dat is zijn manier van duidelijk maken dat hij dat toch wel erg leuk vind en hier kan ik dan mooi op inhaken.

Met Pumbaa kan ik nog niet veel doen, hij loopt gelukkig weer redelijk normaal in stap (afkloppen) maar ik durf nog geen draf en zeker geen galop te vragen ivm overbelasting. Denk dat ik over een week of 2 weer kleine stukjes ga stappen en draven onder het zadel. Maar tot die tijd gewoon stappen aan de hand en grondwerk. Merk echt dat dat onze band weer versterkt en dat vind ik mooi. Ik heb weer tonnen met inspiratie gekregen van Equitana!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:28

terug van de les met jull..was vandaag best hard werken... hij was ook aangenaam verrast en blij om me te zien daar, kwam direct op me toe, leuk toch wel... vandaag hebben we heel snel de eerste connectie-oefeningen herhaald: het ontmoeten/groomen/mijn plaats is jouw plaats/ en zijn dan met drijven begonnen. Ik neem zijn plaats in, maar ga nog verder: ik volg hem. Als hij stopt en zich naar mij draait, beloon ik door zelf ook te stoppen en eventueel stapje terug. Nadien volgde het "sturen": afhankelijk van mijn positie achter hem, moet ik hem kunnen sturen, naar l inks of rechts, of doen stoppen en naar me toe komen. eerste keren was even zoeken en best moeilijk, maar dan lukte het ineens heel erg goed en snel. Karine zelf verbaasd hoe sensibel hij is, hoe gevoelig voor kleine aanwijzingen. Het is niet het type paard waar je met een knallende zweep duidelijk moet maken hoever je persoonlijke ruimte gaat en in welke richting hij moet. Nee, hij begrijpt zo goed je lichaamshouding, de manier waarop ik mijn hoofd en shcouders hou, hoe ik stap. Ik wist het mss allemaal wel, heb al zoveel gelezen, maar met iemand met zoveel ervaring erbij, leer je op een uur tijd ontzettend veel. je krijgt onmiddellijk antwoord op je vragen, ze stuurt je direct bij en je kan, als iets niet lukt, direct vragen en antwoord krijgen. Op mezelf had ik dit punt nooit bereikt op 2 u oefenen! We hebben dan ook "persoonlijke ruimte en respect " geoefend met een emmer eten erbij. Jull vond het wel wat spannender want ze hebben er heerlijke kruidenmengeling.. maar hij had snel door wat ik wilde en respecteerde het ook... karine gaf zelfs een vreugdekreetje, zo heerlijk intelligent vindt ze hem. (streelt mijn ego als paardenmama natuurlijk enorm)..: nadien mocht ik ook even oefenen met haar paarden.. vreemde paarden, leuk om te zien dat die anders reageren, nou, in feite wel hetzelfde, maar sneller of trager of met meer orengedraai en gedreig of gewoon veel gelatener. Morgen nog 2 u les.. de rest van de 8 connectie-oefeningen... lijkt idd veel op parellli.... maar is gewoon Karine's eigen uitgedokterte manier... en ik denk dat ik gewoon daar bij ga blijven en niet alles ga mixen, want dan wordt het echt verwarrend. Nou ik iemand heb, niet te ver van huis, die ik begrijp en die mij begrijpt, dat is een hele steun. We hebben nog even gebabbeld over waar ik naartoe wil , het rijden natuurlijk, maar op een rustige vlotte energieke manier, waarbij zowel jull als ik me goed voel... en ze zegt dat hij, gezien zijn toch kleinere gestalte, zeker gegymnasticeerd moet worden zodat hij goed voorwaarts én neerwaarts gaat, zodat zij rug draagt, sterk is, en de buikspiertjes ook, want als ie met een holle rug mijn toch omvangrijke gewicht (haha) moet dragen, komt het niet ok, op langere duur. En ik wil graag mijn grijze mannetje heel lang houden, net zoals zij een merrie van 26 jaar heeft, met geen enkele tand meer, maar verder ok..
wat tanden betreft: ik heb voor diana, de welsh merrie , maar weer eens wat nieuws gehaald, een soort slobbermix.. ze kan nog steeds niet eten, zelfs niet na het tandartsbezoek....alle hooi komt er weer in proppen uit... krachtvoer krijgt ze ook niet binnen. Ze is intussen zo sterk vermagerd dat ze er echt zielig uitziet. Morgen komt de veearts voor bloed onderzoek. Ik ga haar nu 2x daags slobber beginnen voeren, ik wéét dat ze ook ruwvoer moet hebben, maar wat wil je doen, als ze het niet binnen krijgt??? ik heb gemerkt dat ze wel op een tak wil bijten... dus ik ga proberen een wilgentak in haar box te leggen.. met stro heeft ze ook minder problemen dan met hooi... alle hens aan dek voor mijn lieve dametje, heb zo'n medelijden met het arme ding..grrrr;als mijn man nog ooit waagt ietst e kopen bij een handelaar...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:11

Wat fijn ghashira dat de lessen zo goed bevallen!!
Wat sneu voor je Welshje zeg! Had niet in de gaten dat ze er zo slecht aan toe was. Idd slobber voeren lijkt me een goed plan. Sterkte en succes met haar!

Hier heeft Pumbaa vandaag gedraafd en gegaloppeerd uit zichzelf uiteraard. Het is niet handig, maar hij moet dan gewoon echt die energie kwijt, hij heeft een dikke week niet gedraafd en gegaloppeerd en dat is voor meneer heel erg lang, dus mijn shetje ging racen door de wei en Pumbaa deed mee in het kleine afgezette stukje. Hij liep gelukkig best goed (afkloppen). Maar ben er wel naartoe gelopen om hem te kalmeren en weer terug i/d paddock gezet waar hij niet gek kan gaan doen. Hopelijk heeft hij er de komende dagen geen last van en kan ik hem binnenkort weer op de Paddock Paradise laten, zodat ze allebei weer meer beweging krijgen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:42

Ha, die Pumbaa, hij heeft toch geluk dat hij bij jou terecht is gekomen, niet?! Sommige paarden treffen het , anderen niet... is zo ook met kinderen, alles hangt zo erg af van waar je geboren wordt of terecht komt... stemt tot nadenken, maar beter niet, want je wordt er alleen maar depri van.
Ik heb vandaag mijn laatste lesdag gehad en ben zo blij dat ik dit gedaan heb..heb zoveel geleerd, veel fouten zijn verbeterd en mijn relatie met Jull is supergoed nu. Echt immens verbeterd. En zo leuk als die vrouw zei dat hij toch zo leuk is om mee te werken. Nou ga ik een maandje aan de slag met de zaken die e geleerd hebben en als 'huiswerk' ga ik de volgende stappen doornemen, met filmpjes en beschrijvingen.... dan ga ik weer n keer bij haar, gewoon op en af, neem jull mee en ook weer mee terug. Misschien als we aan het rijdne beginnen dat ik hem wel een paar dagen weer daar laat, omdat het dan echt opschiet, als je elke dag traint. Best wel zwaar, want ik doe er een uur over tot bij haar, en ook weer terug dus , incl de les ben ik dus best een halve dag kwijt én het is emotioneel en lichamelijk dus best vermoeiend. Ook voor Jull. Op terugweg stond hij vandaag de ganse tijd te slapen op de camionnette. In mijn achteruitkijkspiegel zie ik hem staan, door het raampje achter de zetels en tussen de cabine waar hij staat. Hij staat met zijn hoofd naar achteren, kijkt dus naar het achteropkomend verkeer. Ik zag hem elke keer wegzakken, knikken, en dan weer even omhoog...zo schattig. heb superrustig gereden om hem niet te bruskeren. Thuis meteen op de round pen gezet met hooi en water... naast hem op het andere stuk stonden abasca en sed en aan de andere kant de welshjes...zo had hij gezelschap maar toch rust. De zon scheen, maar het was wel koud, maar goed, hij heeft er van genoten. Ik ben ontzettend blij met deze voorbije drie dagen... heb toch een veel beter inzicht gekregen in het denken van "wilde " paarden... je kan er nog zoveel over lezen als je wil en denken dat je het allemaal wel weet, maar als je daar dan staat, besef je dat je nog fouten maakt en nog veel kan leren. Heerlijk gewoon.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:06

Dankjewel Ghashira! Ik vind het ook zo fantastisch dat jouw band met Juul door de lessen zo is gegroeid en versterkt. Prachtig hoe je op deze paardvriendelijke manier het leren lezen van je paard voorop stelt, echt respect, vind dat zo mooi. Wat schattig dat hij half in slaap viel, het is natuurlijk voor jullie allebei erg vermoeiend geweest, maar uiteraard ook heel leerzaam en dat moet dat koppie ook ff verwerken allemaal, lief.

Hier is de afgelopen dagen weer behoorlijk wat sneeuw gevallen, gelukkig nu weer een beetje weg, en af en toe wat natte sneeuw, bah, ben zo klaar met de winter nu. Van november t/m april continu winter is gewoon echt te lang...Lente, waar blijf je?
Zal vandaag weer eens even oefenen/spelen met mn paardjes!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:17

Hoe gaat het met jullie?? Hier komt eindelijk een beetje de lente tevoorschijn, vaak het zonnetje, maar nog wel wat koud en veel wind. Ik heb eergisteren Pumbaa voor het eerst weer laten draven aan de leadrope, hij heeft vooralsnog geen last gehad na die tijd gelukkig, dus ik probeer het zo rustig weer op te bouwen. Alleen wil meneer natuurlijk ook wat te snel, gisteren weer wezen galloperen in de bak als een idioot, haha. De verdikking bij de kogel is ook zo goed al weg nu. Dus hopelijk gaat het weer helemaal goedkomen!