NenaC schreef:maar als je eigenlijk een rijdbaar mak dier zoekt, wat wil je dan met een jaarling hengst? En vooral waar en hoe wil je hem huisvesten? Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met paarden, maar bedenk wel dat je hem dan alles moet leren. en hoewel fuchsen goed te handelen zijn, zijn het geen dooie die zomaar alles doen. Ik denk dat je daar echt heel goed over moet nadenken.
terug naar je vraag:
zjin vader staat nu in Nederland ter dekking, informatie staat op de website van het SFVN. hengst heeft zelf (nog) geen wedstrijden gelopen. karakter vond ik erg braaf voor een hengst.
Federweisser zou je bij het Landgestut Marbach kunnen kijken. Qua karakter kan ik je daar niets over zeggen.
Ik ben vanaf mijn 8e al op de manege aan het rijden wat niet veel wil zeggen vaak haha, op mn 16e een jaarling kruising tinker x fries zelf beleerd die ik tot vorig jaar heb gehad. (Inmiddels is er 16 jaar overheen gegaan) En nu heb ik een oudere shet merrie waar ik mee men en 2 minipaardjes van 1.05 die dit jaar 3 worden en die ik ook al heb vanaf 11 maandjes oud. Die heb ik dus ook al vanalles geleerd, die mogen snel met slepen beginnen en dan met een paar man sterk de eerste keer het karretje erachter:) de ervaring is er wel maar meer of ik er zin in heb om het weer te doen. Zelf vind ik de connectie die je dan hebt met je paardje vele male beter als je ze jong hebt dan dat je een bijv 5 jarige neemt die al doorgereden is. En ja na een paar jaar komt de connectie er wel hopelijk maar dat weet ik dus niet omdat ik altijd jonkies heb gehad op de oude shet na,en die connectie is ook echt anders maar of het komt doordat ik er niet opzit maar erachter weet ik niet.
Daarbij had mijn vorige paard door andermans schuld op 3 jarige leeftijd al ongelukken in het verkeer gehad waardoor hij angstig was en ik angstig werd. Als ik van de jaarling het vertrouwen win en zie dat hij van nature rustig kalm en beheerst is met verkeer (net als mijn 3 jarige mini) dan durf ik het zeker aan.
Ik vind de keuze enkel lastig omdat ik stiekem liever een doorgewinterde heb voor mijn eigen comfort, maar dat kan de jaarling natuurlijk ook worden:)
En marja heb ik inderdaad allang gecontacteerd haha daar mag ik binnenkort eens komen rijden en proeven