Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:23

RianneH schreef:
Owh mensen, geen ruzie maken. Ik ben helemaal weg van de draver, maar geef mij geen KWPN-er, want daar kan ik niets mee. Ja, leuk op de foto zetten, maar onze karakters sluiten totaal niet aan. Zelfde met een Lippizaner, waanzinnige beesten, maar mij iets te waanzinnig. Kan toch? Zolang ieder zn eigen 'tekortkomingen' maar kent :P

Enneuh, dravers in de dressuursport, denk dat het probleem eerder ligt bij de instelling van de ruiter (of het gebrek aan wedstrijdambities) dan bij het paard. Ze winnen op karakter nog een proef, alleen zit het probleem in de opleiding van het paard. En ja, begrijp dat je dan eerder investeert in een paard die zijn lichaam mee heeft en het dus een stuk minder zwaar maakt om correct te trainen. Maar zeg niet dat ze het niet kunnen, lijkt me niet helemaal eerlijk.

_/-\o_ Heelemaal mee eens!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:31

Anoniem schreef:
spoekie schreef:

Nja, ik ben vooral van mening: het ene paard is de ander niet. Je hebt haflingers die makkelijk Z kunnen en ook haflingers die amper een b-proef kunnen, gezien hun bouw. Dat geldt ook voor dravers. Als je weet dat je toch dressuurmatig wil rijden, dan kun je ook naar een geschikte draver zoeken :)

Dat is natuurlijk waar dat het ene paard het andere niet is. Maar toch ben ik van mening dat wanneer je dressuur wil rijden. Je eerlijk moet zijn naar je paard en naar je zelf. En daarom geen draver moet kopen. Omdat ze er simpel weg niet voor gefokt zijn en de meeste ook kwa bouw het erg tegen zit. En natuurlijk kun je met een hoop pushen praktisch iedere paard naar het Z rijden. Maar is dat eerlijk naar het paard toe.. Naar mijn idee niet :n

Ieder paard heeft zijn eigen kwaliteiten en daar moet je dan ook een paard op aanschaffen. Wil je endurance of Trec rijden? kun je prima af met een draver, misschien zelfs beter als met de gemiddelde kwpn. Wil je dressuur rijden dan moet je naar mijn idee ook gewoon rijpaard nemen.

Nja als je een proefje voor de lol wilt rijden, maar ook heel veel andere dingen wilt. Dan denk ik: waarom niet? Een haflinger laten genoeg er toch ook niet voor staan? Onder dressuur versta ik ook de huis-tuin-en-keuken wedstrijden he? Niet meteen geloven dat je ook kringkampioen gaat worden en alles gaat winnen, maar voor de lol proefjes rijden of gewoon thuis wat trainen.
Je moet alleen niet zo ambitieus zijn dat je werkelijk de Z in wil gaan met hoge punten. Wel eerlijk blijven naar je paard, maar ook met een draver kun je een prima proefje rijden. Voor mijn gevoel wordt in dit topic wel heel erg gedaan alsof een draver helemaal geen dressuur zou kunnen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:36

colette_007 schreef:
Daarom ;) dravers in de dressuursport gewoon verbieden :=

:oo Niet mee eens. :n
Ik heb een draver, waar ik met HEEL veel plezier dressuur mee rij! We doen het niet echt onverdienstelijk, ik mag L2 starten, maar wacht er nog heel even mee.
Wij rijden echt voor ons plezier, en ik weet heus wel dat ik er geen ZZ zwaar mee zal rijden, maar dat hoeft voor mij ook niet :D
In de dressuurring rijden niet alleen de fanatiekelingen die met hun dressuurpaarden zo snel mogelijk hogerop willen (ja okee, ze zitten er zeker wel tussen!!) maar ook veel mensen die voor hun plezier rijden :D En DAT kan dus HEEL goed met een draver <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:01

spoekie schreef:
Anoniem schreef:

Dat is natuurlijk waar dat het ene paard het andere niet is. Maar toch ben ik van mening dat wanneer je dressuur wil rijden. Je eerlijk moet zijn naar je paard en naar je zelf. En daarom geen draver moet kopen. Omdat ze er simpel weg niet voor gefokt zijn en de meeste ook kwa bouw het erg tegen zit. En natuurlijk kun je met een hoop pushen praktisch iedere paard naar het Z rijden. Maar is dat eerlijk naar het paard toe.. Naar mijn idee niet :n

Ieder paard heeft zijn eigen kwaliteiten en daar moet je dan ook een paard op aanschaffen. Wil je endurance of Trec rijden? kun je prima af met een draver, misschien zelfs beter als met de gemiddelde kwpn. Wil je dressuur rijden dan moet je naar mijn idee ook gewoon rijpaard nemen.

Nja als je een proefje voor de lol wilt rijden, maar ook heel veel andere dingen wilt. Dan denk ik: waarom niet? Een haflinger laten genoeg er toch ook niet voor staan? Onder dressuur versta ik ook de huis-tuin-en-keuken wedstrijden he? Niet meteen geloven dat je ook kringkampioen gaat worden en alles gaat winnen, maar voor de lol proefjes rijden of gewoon thuis wat trainen.
Je moet alleen niet zo ambitieus zijn dat je werkelijk de Z in wil gaan met hoge punten. Wel eerlijk blijven naar je paard, maar ook met een draver kun je een prima proefje rijden. Voor mijn gevoel wordt in dit topic wel heel erg gedaan alsof een draver helemaal geen dressuur zou kunnen.

Voor recreatief dressuur wedstrijdjes rijden is het ook prima te doen ja. Maar wanneer je het echt fanatiek wil, is het naar mijn idee gewoon eerlijker naar het paard toe om een daarvoor gefokt/geschikt paard te zoeken. Dat is gewoon mijn punt, niets meer en niets minder :)

Miepie77

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:55

Ik denk dat veel mensen denken dat ze de nieuwe Anky zijn en dan paarden gaan nemen waar ze eigenlijk helemaal niet goed genoeg voor zijn en als het dan mis gaat kopen ze weer een nieuwe, want dan ligt het aan het paard, een goede ruiter kan op elke gezond paard wedstrijden rijden en de subtop is weer een ander verhaal, ik zie liever iemand die lekker met zn draver plezier heeft en misschien wel rustig aan wedstrijdjes rijd, die komen er ookwel, dan iemand die met een zure kop op zn dure knol zit en niet kan rijden en dan krijgt het paard of de instructie vaak ook nog eens de schuld, veel te veel mensen in de Basis denken dat ze profs zijn, als je er niet van hoeft te leven waarom dan al die dwang, dan ben je gewoon recreatieruiter.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:59

Ik heb een draver gehad, en wat een geweldige beest was dat! Ik kon er echt alles mee, behalve springen.. Maar dat hoefde hij voor mij ook niet! Ik kon met hem schrijven en lezen, heerlijk.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:04

Dravers, een en al snelheidsmonster...
Als ik namelijk op mijn madam draver zonder zadel en zonder bit een relaxed buitenritje maak dan vinden mensen het gewoon geen draver meer. Als ik in volle draf voorbij kletter dan is het weer gewoon een draver die alleen maar hard kan :D
Kom ze hier maar dumpen hoor, iedereen die geen draver wil 8-)

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:09

Mijn draver is een schatje en een krengetje in 1

Bij mij super lief (behalve tijdens longeren) Bij een ander een kreng ( maar bij longeren een schat)
Ze is 10000% verkeersmak
Ze is lekker snel maar kan goed galopperen in de bak en goed springen en goed dressuur (wedstrijden mee gereden)

Maar buiten is ze dan lekker snel en vlak (gewoon echt draver) maar dat is met mijn toestemming

Kwpnners heb ik ook die zijn ook leuk iets sierlijker en groffer gebouwd wat meer dressuur typjes
Maar ik zou nooit kunnen kiezen !

Het paard past bij me of niet ligt per paard verschillend niet per ras bij mij dan inieder geval

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:11

Ik houd gewoon niet van dravers, vind die lange lijnen niet mooi en ze zijn (doorgaans) nogal nerveus. Ook het gangenwerk vind ik echt niet fijn of mooi. Daarom dus..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:10

Nou let hier komt de grootste (inmiddels ex) draverhater van heel bokt.
Ik vond het maar stomme nerveuze rare paarden, met afschuwelijke gangen, ik bedoel komaan zoiets hoort voor een kar daar zijn ze voor gefokt. En als ik het karakter niet leuk vind dan vind ik een paard ook snel lelijk. Nou die magere iele puntneuzen vond ik zeker niet om aan te zien, bah zeg ik peinsde er niet over om er ooit weer op te gaan rijden. Was immers ook niks mee aan te vangen qua dressuur.

Tot ik laatst perongeluk toch op een draver belandde, en meteen verkocht was. :') Gaaf zo hard als die kon in draf, hij bood zelf galop aan, zeer attent op de ruiter, wilde echt voor je werken, prima gangen die ik zo uit kon zitten, en hij liet zelfs stukjes tolt zien.

Alleen wil ik trektochten gaan doen, en vond het niet eerlijk als hij zowel mij als mijn bagage zou moeten dragen. Dus nu bezig met de aankoop van een ander paard. Maar och wie weet als hij er over een paar maandjes nog staat... Want leuk dat wassie zeg.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:18

ik zie/lees en hoor het idd ook vaker...het is idd het beeld wat men heeft van de draver, het niet(goed) galoperen en het eventueel omscholen tot rijpaard omdat ze gewoon andere dingen hebben geleert.

Ikzelf snap t eigenlijk niet...een draver kan (mijn ervaring) ook prima galoperen al heeft er eentje miss wat meer training bij nodig dan de ander... Zijn super lieve beestjes die tempramentvol op het juiste moment zijn...western doen ze idd meestal wel leuk en buiten rijden of andurance zijn ze ook erg geschikt voor... voor iemand zonder wedstrijd ambitie's vind ik het sowieso een perfect paard. Mits ze omgeschoolt worden dan ;) of al zijn... Of nog jong natuurlijk!

Wat dressuren betreft...naar mijn weten kan ook een draver daar goed uitkomen. Bedoel in elk paard ook als ze normaal wel bekent staan als spring of dressuur paard heb je een paardje die toch minder mooie gangen heeft als de ander of minder snel iets oppakt.
Zover ik dravers heb meegemaakt vanaf de grond en op hun rug, zijn het erg leergierige en inteligente beestjes die zelfs gefrustreerd raken als ze iets niet lukt..willen ze graag voor je werken etc.
Ik deins iig niet terug voor het woordje draver :) KOM MAAR OP !!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:42

AlexandraM schreef:
ik zie/lees en hoor het idd ook vaker...het is idd het beeld wat men heeft van de draver, het niet(goed) galoperen en het eventueel omscholen tot rijpaard omdat ze gewoon andere dingen hebben geleert.

Kijk ieder paard kan galoperen het zijn tenslotte paarden. Maar de manier van galoperen is bepalend. Bergopwaarts galoperen dat is wat we willen zien.
En nee...galoperen is door trainen maar nauwelijks te beinvloeden. Dat is de reden waarom er bij de warmbloeds zo streng op geselecteerd word.
Voor de dressuur is het galoperen verreweg de belangrijkste gang
Daarnaast stuwen dravers....laten we dat in de dressuurring nou ook net niet willen zien.

Dus...in de meest strikte zin van het woord kunnen dravers het natuurlijk wel....maar gemiddeld genomen...nee bedankt... de bewegingsvorm is het gewoon niet.
Ook vindt ik het het allermooiste als een paard veel front heeft. Dan moet je toch echt een dressuurpaard of een Gelderse hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:46

Haha ja want idd, de draver met flink front zal er niet zo snel komen :P Maar dat betekend imo niet dat het geen keurig gebruikspaard kan wezen. Ik denk wel dat je met veel en de juiste training een hoop kan doen aan de manier van bewegen van je paard. Aanleg zal die altijd houden, maar juiste training kan een hoop verbeteren. Alleen, de juiste training vinden/krijgen, dat is gewoon moeilijk, zeker bij een dier dat het meer nodig heeft omdat die neigt naar ander gebruik van het lichaam dan wat je bij dressuurmatig rijden wilt zien.
Wat betreft stuwen, zie ik ook bij heel veel andere rassen (die niet correct gereden worden...).

Maar ben het zeker met je eens hoor ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:53

Er zijn wel meer rassen die stuwen...selecteren daar onvoldoende op.
Maar het Nederlandse dressuurpaard, Gelderse Paard en Tuigpaard(alle 3 KWPN) worden op dragen geselecteerd. En dat zie je duidelijk. de gemiddelde polpulatie heeft een meer gedragen achterbeen... natuurlijk kan je die verkeerd trainen en de boel verknoeien.
Dravers moeten stuwen...die moeten zich lang maken en veel snelheid maken...een gedragen draf kost te veel tijd.

Ik snap niet zo goed waarom dat een punt moet zijn...tenminste...als ik hier zo'n beetje op bokt leest...je mag niet zeggen dat een Gelderse een fijn recratiesportpaard is en een draver meer geschikt is voor de draf en endourance sport.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:19

Haha van mij mag je het zeggen hoor ;) Zo'n beetje alles aan mijn draver klopt niet met mijn ideale paard en toch ben ik zo eigenwijs haar toch dressuurmatig te willen trainen. Waar we stranden zien we wel.
Ik wil ook zeker niet beweren dat de warmbloedpaarden niet geselecteerd worden op een correcte lichaamshouding. Ieder ras zijn gebruiksdoel en ieder ras zijn betere en mindere punten. Hetgeen ik alleen ff wou aantikken in de discussie is dat een stuwend paard wel gemotiveerd kan worden om te gaan dragen (nooit zoals een paard zal doen die dit van nature mee heeft (denk maar aan de PRE, zo zal mijn paard nooit haar bekken kunnen kantelen en onder het lichaam kunnen komen). Maar ook een paard die die goed dressuurmatig getraind wordt uit gemak kan gaan kiezen om te stuwen.
Niets goed of slechts aan en nee, wil je je het zelf niet te moeilijk maken op dressuurmatiggebied (de dressuur zelf is al lastig genoeg) dan moet je geen paard gaan kopen die niet de lichamelijke mogelijkheden heeft die erbij horen. Dan zou je ook het warmbloed laten staan die een voorkeur geeft aan een stuwende gang ipv een dragende gang. Snapje wat ik bedoel na dit lange (en waarschijnlijk onnodige) verhaal :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:34

Het laatste stukje volg ik niet helemal meer...ik wil namelijk juist een paard met een dragende gang....maar ik heb het idee dat we wel het zelfde bedoelen.....:)

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:11

Als ik weer mocht kiezen dan wist ik het wel!4 jaar geleden heb ik een 4 jarige draver gehad.Ik ben absoluut geen paarden dame(heb nu en shetlander,zegt genoeg hihi)maar viel als een blok voor Uniek z'n karakter.Zo relaxt en rustig als hij was in de omgang,hij was jong maar zo voorzichtig naar mensen toe echt uniek........

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:19

Waarom heb je hem niet meer dan Trudy13?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:22

Staat deze maand een leuk artikel in de Bit over het omscholen van dravers naar rijpaard.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:27

Hier nog een draver-eigenaar. Mijne galopeerd ook amper. Lukt in de rijbak wel met ervaren mensen. Soms in het bos of op de zandduinen springt hij in galop. Het galopje is zelfs comfortabeler dan op het BWP-springpaard van mijn lessen.
Ik dacht ook dat je verder niks kon met dravers dan crossen. FOUT!
Ik heb er dressuurlessen mee gedaan en CR-lessen. Mijn Cisco bleef me verbazen! Hij kan niet alleen springen, maar ook dressuur vond hij na een tijdje leuk.
Het is gewoon iets wat ze vanaf jong niet veel doen.
Ik zou zelf nooit een KWPN of een BWP willen, de bouw staat me niet aan. Maar dat is iets persoonlijks!
Ik denk dat een draver even veelzijdig kan zijn als een Haflinger of welk ander paard dan ook. Het is maar net hoeveel en hoe je ze traint.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:32

Isegrim schreef:
Staat deze maand een leuk artikel in de Bit over het omscholen van dravers naar rijpaard.

Weet Daandriaan@bokt alles van ;)
Mijn paard komt daar ook vandaan.

En ach, heel ligt zowieso voor 90% bij de ruiter, misschien kun je het met draver makkelijker de 'schuld'op de draver af kan schuiven :+
Goede ruiters kunnen het beste uit 'elk' paard halen. Vooropgesteld dat voor topprestaties natuurlijk toppaarden nodig zijn.
Voor de basissport ach, er lopen fjorden/friezen/tinkers/haffen in de z.
IIk denk dat het aan de ambitie van de ruiter ligt en mensen die een draver hebben simpelweg die ambitie of kunde niet hebben.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:42

Voor mij ook geen ander ras meer dan een draver. Waarom? Omdat ik het uiterlijk waanzinnig vind (uitzonderingen daargelaten uiteraard), geef mij maar een ranke draver, die hoog op de benen staat met een lange, slanke romp. Geweldig! Ook vind ik over het algemeen het karakter ook erg fijn, werkwillig, betrouwbaar en slim. Fijn ook om een paard te hebben die flink wat energie heeft en het tempo hoog heeft. Oeps, zijn dit juist allemaal punten waarom men geen draver zou willen? :+

Vaak wordt mijn paard aangezien voor arabier. Op zich niet erg, want arabieren zijn ook prachtige paarden. Maar zodra men haar van het draverras verdenkt, worden die vermoedens eigenlijk nooit of juist heel voorzichtig uitgesproken. Zonde!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:56

En met een goed pepersausje proef je geen verschil hoor :Y)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:05

Ik snap niet waarom iedereen zich zo blind staart op dressuur en het al dan niet hebben van de perfecte galop? Als je graag wedstrijden wil rijden is er zoveel meer wat je kan doen. Mijn merrie kan best meekomen op dressuurwedstrijden, maar mijn sport is het niet :n Ik rij graag TREC wedstrijden, maar er is nog zoveel meer aan trails ([WN-EV] [RIDES], 10-07-2011, Den Ham, Eastern Spirit Trail Ride ), Enjoy the ride ritten en andere lokale wedstrijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:11

Ik heb heel veel moeite met de draver die ik rij, ik kan gewoonweg bijna nooit op dr doorzitten omdat ze geen rustiger ritme kan opnemen, soms, ze kan wel kleine en grote passen maken, maar wel op zo een stuiter ritme, kan best aan mij liggen maar andere ruiters lukt t ook niet echt.
Ze springt niet aan in de galop, maar rent aan, ofja licht hoe ze haar dag heeft. en vandaag galopeerde ze heel afwisselend, dan achter in draf,voor in galop, dan ging ze om de paar passen van ritme veranderen enzo. zover ik weet hebben veel dravers dat (die gekoerst hebben) en dat zal ook wel een reden zijn waarom niet iedereen ene wil die niet veel rijervaring etc heeft :)

Verder fijne beestjes! :)