Als jouw paardje gekneusde hoeven zou hebben omdat hij maar blijft rondjes lopen in zijn stal en zo zijn gewrichten verkeerd zal aflslijten en dus zeker met een paar jaar kreupel zal gaan raken, vraag ik me af hoe jij het dan zou doen. Ik heb armani nu al een paar jaar en mijn hoefsmid heeft hem dit jaar pas voor het eerst kunnen bekappen zo idioot sleet hij zijn hoeven af, door dat idiote geloop had hij vorig jaar ook kneuzingen in zijn hoef waardoor hij gevoelig liep en maar een 2de premie haalde op de keuring, dit jaar ging het prima maar de paarse plekken van de kneuzingen groeien er dus nu nog uit, dat lijkt mij ernstig genoeg om het zo op te lossen. Als ze nooit buiten komen vind ik het ook niks maar op deze manier in een mooie ruime stand is er niks ergs aan.
Mijn paardjes staan s´winters altijd minstens een halve dag buiten in weer en wind, nu zelfs dag en nacht dus ze mogen in hun hoefjes knijpen denk ik. Als er iemand is die zijn paardjes op natuurlijke wijze wil houden ben ik het wel, dus die opmerking raakte me zeker vol in het gezicht.
Dus honden zijn ook zielig omdat ze kleine pootjes hebben? Het zijn gewoon paarden hoor; ze hebben dezelfde pezen, gewrichten en botstructuur als een groot paard.
Het is maar net wat je mooi vind, dit topic is meer een kwestie van smaak. Niet van feiten. Maar van die 'dunne benen' hebben ze geen last hoor, dat zit wel goed in elkaar.
Dwerggroei komt voor zover ik weet alleen bij shets, mini's en friezen voor, omdat alleen deze rassen het gen kunnen dragen, Dus daar is je antwoord waarom je het niet bij KWPNners ziet. Dat er dingen zijn die jij persoonlijk niet zou doen, kom je overal tegen, in elke tak van de sport. Ik rij mijn paard ook niet met slof, er zijn er genoeg die dat wel doen. Merrieveulen: je komt gewoon erg neerbuigend over betreft amerikaantjes, prima als het je ras niet is, maar meng je dan niet in een discussie. Ik heb niks met fjorden, reageer dus ook niet in een fjorden topic
ik heb wel zeker wat met minipaardjes, ik vind ze schitterend! hier in de buurt lopen er ook vrij veel, en dan is er mijn Flicka nog, hoewel dat dus eigenlijk 'gewoon' een kruising shet is. ik kam het ras helemaal niet af, hoe vaak moet ik dat nog herhalen... wet je zegt, stef, daar ben ik het helemaal mee eens. verkeerd gebruik van slofteugel e.d. komt ook voor, maar ik zeg toch ook niet dat dat bij iedereen voorkomt, net als het gebruik van imo overdreven attributen bij minipaardjes. het enige wat ik heb gezegd is dat ik het persoonlijk erg ver vind gaan hier en daar, dat dat bij elke fokker zo is, heb ik nergens gezegd.
bij friezen komt de dwerggroei inderdaad ook veel voor, maar bij dat ras komt ook inteelt veel voor, waardoor er relatief veel 'afwijkingen' in het ras voorkomen. ook dat geldt niet voor elke fokker, er zullen er genoeg zijn waarbij het nooit voorkomt. toch kom je het helaas wel tegen.
@ meavey, ik begrijp waarom je je paardje aangebonden hebt staan, het is dus voor zijn eigen welzijn, en dan is er dus niks aan de hand, toch? ik heb mijn excuses gemaakt, de uitspraak kan ik niet meer weghalen dus ik hoop dat het daarmee dan ook gezegd kan zijn. het was stom, maar ik kan het nu niet meer veranderen.
het gaat hier om de mening over minipaardjes, ik heb er een paar dingen bij betrokken die je in de wereld wel tegenkomt. dat dat bij andere rassen ook zo is weten we allemaal, alleen daar gaat dit topic niet over. ik neem aan dat ik wel gewoon mag zeggen als ik een sleezy of zweetband overdreven vind, en daarom zelf niet zou gebruiken. bij juist gebruik wordt een paardje er imo niet minder van, dus waarom niet voor degenen die het wel willen gebruiken? mijn mening over het ras als paard op zich moge duidelijk zijn, ik ben gek op minipaardjes, óók op de 'iele amerikaantjes'. ik vind ze mooi om te zien, heb er geen persoonlijke ervaring mee in de zin dat ik ze achter het huis heb staan, maar het lijken mij net zulke leuke dieren als elk ander ras. het enige negatieve wat ik eraan vind is het gedoe wat sommigen eromheen maken, maar misschien kan ik dat beter zeggen in een ander soort topic?
dat ik neerbuigend overkom is helemaal niet de bedoeling, zoals ik al zei. en dat is ook wat ik bedoel met verkeerd opvatten. één minpuntje rondom het ras maakt het niet meteen een 'niet leuk' ras, imo. zelf heb ik ook een welshveulen lopen, waarmee ik naar de keuringen wilde. op de keuring zag ik opgemaakte gezichtjes, met zwarte make up, geschoren rond neus en ogen, ik vond het spuuglelijk. en sommige fokkers waren daar inderdaad ook érg overdreven, een fokker hier in de buurt heeft de hengsten altijd binnen staan, en het hele jaar door dekens op, om ze schoon te houden. dát vind ik persoonlijk niks, maar het ras Welsh vind ik alsnog helemaal top!
zweetbanden om ze af te laten vallen vind ik idd ook overdreven, maar ik zie echt het probleem van sleezy's niet. Ook bij de quarters worden ze veel gebruikt, idd om de hals en het hoofd schoon te houden, en de manen te "pletten" Zijn dus ook dingen die ze een dag voor de show opkrijgen en daarna niet meer (of althans, daar zijn ze voor bedoelt, laat ik het zo zeggen) Sommige mini mensen zijn wel redelijk kouwekak, maar goed, kom je toch ook weer in elke tak tegen... Blij dat ik niet met veel poeha naar polo ga kijken om in mijn sierlijke witte jurkje in de pauze de pollen terug te trappen
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 04-07-07 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Bij Quarters en met name in de Halter worden die nekbanden ook gebruikt om lokaal vet weg te laten zweten zodat de hoofdophanging beter uitkomt of de nek wat luxer lijkt. Als een paard de hele dag en met hele hoge temperaturen continu met een neck sweat van neopreen op staan, hoeft het van mij niet. Ongeacht het ras paard...
Voor de rest vind ik miniatuurtjes volwaardige paarden, en er zitten hele mooie exemplaren tussen. Slank, rank en in proportie, wat je bij shetjes niet altijd zeggen kunt.
Waarom zo groot slaat toch ook nergens op? Paarden zijn ooit onstaan uit voorouders niet groter waren dan een vos, dus waarom wel paarden groter fokken als last en rijdier maar niet klein?
net grote honden? Een hond ziet er toch echt anders uit hoor.... Waarom het allemaal klein moet? Omdat het MINI paarden zijn (miniatuur paarden zijn trouwens van die breyer dingen, die staan in de kast ) Het moet niet klein, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 85/90cm. Paardjes van 65cm spreken mij over het algemeen niet aan, maar dat zijn uitschieters, zo extreem klein. Je streeft naar een perfecte combi natuurlijk, dus exterieur, maat en beweging, in 1 paardje.
Je heet arabierlover, misschien kan jij me vertellen waarom arabieren van die snoekskoppen moeten hebben?
Waarom het allemaal klein moet? Omdat het MINI paarden zijn (miniatuur paarden zijn trouwens van die breyer dingen, die staan in de kast )
Even een klein opmerking, ik heb al eerder ondervonden dat er mensen "miniatuurpaard" niet graag horen. Waarom is dat nu juist? Want ander ga ik aan het bestuur van het BMP vragen hun naam te veranderen. Zij zijn namelijk het Belgisch Miniatuurpaard Stamboek. en niet Belgisch Minipaarden Stamboek?