Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hij loopt best goed voor een (vul zelf maar in, fjord, haf..)

Ik ben het er wel mee eens, de gemiddelde .... (<een van de genoemde rassen) loopt over het algemeen niet echt goed.
1 (14%)
Ik vind het een kortzichtige opmerking, maar het is ook niet gek dat sommige mensen een heel ander beeld hebben van dit soort paarden omdat je ze vaak niet zo vraai ziet lopen.
6 (85%)

Totaal aantal stemmen: 7

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:20

I.m.o. lopen er in vergelijking veel minder Fjorden goed in de wedstrijdsport dan andere rassen. Het is zo ongeveer wereldnieuws als een Fjord de Z haalt. Meteen ander ras verblikt of verbloosd dan niemand.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:30

ik vind het ook onzin als zoiets gezegd word. Mijn fjord loopt geen m dressuur, springt niet op z nivo, maar ik kan er werkelijk alles mee. dressuur rijden, springen, buitenrijden, crossen, zwemmen, aan de fiets lopen. De meeste fjorden zijn echt doorzetters, en wat ik dan weer jammer vind aan sommige kwpn'ers is dat ze super kunnen lopen maar vb bang zijn van een balkje of en jas die er hangt.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:33

Alle KWPN'ers worden dus weer eens gezien als een grote groep bange, schrikkerige paarden.

Bij ons op stal staan er een heleboel KWPN'ers en er is misschien een enkele die iets verschrikkelijk eng vindt. Sorry hoor, maar dat ligt er ook aan hoe je het dier op voedt.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:54

En weer ben ik het met Sizz eens

Karakter en gedrag ligt voor een groot stuk aan de opvoeding. En een bang paard is imo niet gelijk een slecht of minderwaardig paard. Mijn Arabiertje is een er 1tje die ook veel tijd nodig heeft om vertrouwen op te bouwen. Dan is het aan mij om hem te helpen daarmee, niet om het af te straffen.

christel1857

!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:55

Sizz schreef:
Alle KWPN'ers worden dus weer eens gezien als een grote groep bange, schrikkerige paarden.

Bij ons op stal staan er een heleboel KWPN'ers en er is misschien een enkele die iets verschrikkelijk eng vindt. Sorry hoor, maar dat ligt er ook aan hoe je het dier op voedt.

Zeker waar . Maar over het algeem vind ik echt, dat je als kwpn eigenaar minder te klagen hebt over rassendiscriminatie dan eigenaars van geen-warmbloed. En het is nu eenmaal een feit dat een warmbloed heter is dan een koudbloed. En ja, nu veralgemeniseer ik ze even omdat je wel ieder individu kunt behandelen op een topic waar niemand elkaar goed kent .
Aan de ene kant zie ik het ook als een voordeel om een bijzonder ras te hebben. Ik krijg namelijk veeeeel meer anhang en fanclubs van kinderen die vinden dat mijn paard zulke mooie manen heeft enz. En zoals ik al in een aantal topic heb aangegeven. De wpner van mijn vader heeft dat dus bijna nooit. Vraag me niet waarom:?. Maar het lijkt zo te zijn dat bepaalde rassen een soort magneet zijn voor mensen die niets van paarden weten ( en dus niet meteen beginnen te zeuren over beweging, zweefmoment, strekken, schwung en al dat gedoe ) en kinderen. En uit eigen ervaring zijn dat de haflingers voornamelijk en onze 2 friezen hebben behoorlijk wat aanspraak .
Nogmaals: Ik vind het prachtig om te zien, salinero's en gribaldi's. Ik heb er ook echt niets tegen.
Ik vind het een compliment als iemand tegen je zegt dat je paard goed loopt voor een fjord, haf, fries. Maar ik vind het tegelijk ook een belediging voor het ras van je paard en voor jouw keuze voor een bepaald ras . Wat heel veel mensen ook vergeten is dat bijna 9 van de 10 keer mensen die een fries, haf, fjord, tinker bezitten helemaal niet met topsport bezig zijn . Ze proberen gewoon zo goed mogelijk te worden en ik wil persoonlijk gewoon objectief (!!!) gejureerd worden ongeacht of ik nu op een paard zit die zo lelijk is als de nacht of op een goedgekeurde dekhengst . Helaas zal dit waarschijnlijk nooit gebeuren

Zo, ik heb mijn zegje gedaan.

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:42

christel1857 ik ben het helemaal met je eens!

Elvismarlon

Re: Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:58

Ik houd er niet van als mensen dat zeggen.
Het kan ook op een andere manier.
Als je tegen iemand zegt ik houd niet zo van dat ras(tinker,fjord,haflinger) dan kun je best iemand op zijn hart trappen.
Ookal zeg je daarna maar die van jou is wel leuk.
Je kunt ook gewoon zeggen wat een leuk paard heb je.
Dan hoef je er niet bij te zeggen dat je normaal niet van dat ras houd.
Er wordt heel vaak tegen mij gezegd nee tinkers vindt ik niet leuk die zijn zo eigenwijs.
Maar dan denk ik bij mezelf heb ik daarom gevraagd ofzo.

Dus nee ik vind dat geen leuke opmerkingen.
P.s. mijn paardje springt al 1.40 wel zonder iemand erop want hij moet nog 2 jaar worden.
En het is een tinker van ondeveer 1.35.
Dus het zegd niks.
het is niet zo dat hij mag springen van mij al zo hoog maar hij doet het soms als hij de bak uit wild of hij iets interessanters ziet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:11

tsja leuk topic, jullie haten de vooroordelen over "koudbloed" pony's, maar jullie maken ze wel naar andere rassen...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:14

Ik vind het verschrikkelijk!
Het ligt niet aan het ras, ieder ras kan uitgestrekt draven, nageven, wijken, springen, en dressuren.
Misschien is het goed voor dat paard omdat die dat moeilijk vind ofzo.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:57

ook heel erg leuk dat ik als eigenaresse van 2 fjorden reageer en dara absoluut niet op gereageerd word.

mijn mening is ook al heb ik zelf 2 fjorden dat je het moet zien als een compliment als iemand vind dat jouw fjord goed loopt. van de zoveel fjorden die er lopen vind ik er weinig mooi en goed lopen. dat is helemaal niet erg maar ze zijn er nu eenmaal niet op gebouwd om fanathiek mee te dressuren. hoeveel fjorden denken jullie dat er in NL zijn? en hoeveel lopen er goed in de sport m/ z dressuur ? juist heel weinig en dat is nog maar de BASIS sport, met een goede combintaie zou dat heel goed haalbaar moeten zijn omdat het geen oefeningen zijn die onmogelijk haalbaar zijn. maar er lopen weinig fjorden zo hoog. dan springen ? de fjorden die daar op ene goed nivo lopen zijn denk ik op 2 handen te tellen.

niet nadeelig voor het ras want ze zijn uiterst leuk en veelzeidig inzetbaar maar wil je de sport in en is dat je streven kies dan voor een ras dat daar ideaal voor is, een kwpner of voor een bepaalde tak van sport daar een geschikt ras voor.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:51

@Sizz: wat is dan jouw definitie van een "normale" pony, waar je het over hebt? Is dat een niet-koudbloedpony ofzo? En daar kijkt niemand van op als ze in het Z lopen? Mijn hemel dan zou het wel heel druk worden in de ring als alle niet-koudbloedponys die slecht gefokt zijn en niet kunnen bewegen (dat zijn er nogal wat) ..... Beetje ongenuanceerde uitspraak vind ik dit van jou....

Verder lees ik dat mensen met koudbloeden niet bezig zijn met topsport en niet zo beoordeeld moeten worden. Ben ik het helemaal mee eens. MAAR... de meeste warmbloedrijders op de meeste stallen zijn ook niet met topsport bezig... maar ze moeten allemaal wel een Jazz of een Gribaldi (met bijpassend ***karakter) hebben om de wannabee van hun voorbeeld te zijn..... komen ook niet verder dan L, doe eens gek, M dressuur. Vanwaar dan de arrogantie jegens mensen met andere rassen?? En echte topsporter zou dat dus niet eens doen....

Mensen maak je allemaal lekker druk om jezelf en rij waar je mee rijden wilt. Respecteer elkaar!!! Een echte liefhebber van paarden en paardesport doet dat in de breedste zin des woords.... maarja, zo is niet iedereen......

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:53

Aaargh waarom voelen mensen met niet-sportpaarden zich altijd gediscrimineerd enzo?
Het ís gewoon zo dat er minder Fjorden en Tinkers hoog in de dressuursport lopen, haflingers zie je tegenwoordig iets meer maar nog steeds niet veel. Dus áls er een x foto's staan van een Fjord of Tinker die het bovengemiddeld doet, ís het toch gewoon zo dat hij goed loopt voor een Fjord? Voor een KWPNer zou het niet echt bijzonder zijn.
Het is dus maar net hoe je het opvat.

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:56

Ik vind de stelling niet zo heel vreemd.. Er zijn toch echt een stuk minder fjorden etc. die echt mee draaien in het hogere werk dan de echt sportgefokte paarden. Tuurlijk zijn er ook koudbloeden die goed lopen, net als er sportgefoktepaarden zijn die niet goed lopen..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:06

De stelling is ook niet vreemd maar wel redelijk denegrerend.....

Als je hierin meegaat dan mag zo ongeveer alles wat afwijkt (ook zwaardere warmbloeden) van het "ideaal Salinero en look alikes plaatje" blij zijn dat het kan lopen???????

Mensen het merendeel van ons komt niet verder dan de breedtesport, ongeacht wat je onder je hebt om te rijden. Tot de L redden alle soorten paarden wel, vanaf de M is het voor het gros puntjes sprokkelen geblazen. En dat heeft niks met je paard te maken, er is vrijwel geen enkel paard is goed genoeg voor het "echte werk"
Laat iedereen in zijn/haar waarde.....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:08

Sythaa schreef:
Als je hierin meegaat dan mag zo ongeveer alles wat afwijkt (ook zwaardere warmbloeden) van het "ideaal Salinero en look alikes plaatje" blij zijn dat het kan lopen???????

Ik vind dat je met die vraag eigenlijk ook neerbuigend doet op Salinero. Dat paard kan er niet aan doen dat hij gewoon goed is. Imo doe jij nu hetzelfde met dat paard als wat anderen doen met de Fjord, Tinker, Haf...

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:11

Tieneke schreef:
Sythaa schreef:

Ik vind dat je met die vraag eigenlijk ook neerbuigend doet op Salinero. Dat paard kan er niet aan doen dat hij gewoon goed is. Imo doe jij nu hetzelfde met dat paard als wat anderen doen met de Fjord, Tinker, Haf...

Ik doe helemaal niet neerbuigend over Salinero, integendeel. Wat ik alleen probeer te zeggen is dat omdat dat paard zo goed presteert, hij voor velen als een ideaalbeeld wordt gezien, en daarmee de rest van de paarden "minder" zou zijn.... Dat is zo beperkt. Er zijn nog zoveel meer goede en fijne paarden, een type paard wat lijkt op Salinero is geen garantie voor een goed of fijn paard namelijk.....

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:16

Dat is waar, maar ook Salinero is goed en ik zou al te blij zijn moest ik een paard als hem op stal zou hebben staan
Op Bokt kom ik ook Haflinger-mensen ed tegen die ook andere rassen afbreken, zelfs in dit topic (daarmee doel ik niet op jou, Sythaa, maar op anderen). De Arabierentopics staan vol met "èh, bah, zo'n iele paardjes! Nee hoor, geef mij maar een Haf, die zakt tenminste niet door als je erop zit!" Dus jullie hier zijn niet de enigen die het altijd horen, je vindt het overal, die vooroordelen. Van KWPN tot Shire, van Hafliner tot Shetlander.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:27

Dat klopt dat ben ik met je eens en dat probeerde ik net ook uit te leggen, dat bijna alle rassen die niet aan het beeld van de dressuurtopper voldoen gediscrimineerd worden.
En dat is heel erg jammer.........
Ik doe er zelf inderdaad niet aan mee, ik vind het belangrijker dat mensen plezier hebben met hun eigen paard, of ik dat nou een leuk paard vind of niet....

Wel heb ik een enorme hekel aan mensen die menen mijn paard (fjord)af te moeten kraken, of zoals op een stal waar ik kort gestaan heb, hem niet buiten te zetten of dat soort fratsen. Dat zijn geen paardenliefhebbers... dat zijn gewoon enorm beperkte lieden. Lachen moet ik om ze, als ik ze nog in de B of L1 ring zie rijden met hun paarden....

Elvismarlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:57

Ik heb vanmiddag gereageerd dat ik het geen leuke opmerkingen vindt van mensen maar wil nog even benadrukken dat dat eigenlijk in het algemeen is.
Dus vindt ik dat dat geldt voor elk ras.
Als iemand blij is met zijn paard zeg je niet best een leuk paard voor dat ras.
Je kunt mensen daar mee kwetsen.
En natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeur maar dingen kunnen gewoon ook op een normale manier gezegd worden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:56

Hai!

Een paar jaar geleden had ik het een rotopmerking gevonden, maar tegenwoordig kan ik zo'n opmerking best waarderen.

Is best wel beetje een lompe opmerking, maar ach, je weet wel gelijk wie het zegt....

Kan iets minder goed tegen opmerkingen als:
'Concurrent' vraagt na proefje 1: deed ie het?
(En achteraf ff goed laten zien dat je 2x 1e was)
Of ander iemand: loopt zeker ook voor de kar?
(Nee, of bedoel je caroussel? Ja, hij deed mee aan het NK 2005)
Toeschouwer van springles: he, het springt!
(Ja, grappig he? Hoop voor je dochter dat ze er deze les eens op blijft zitten!)
Tja, dat vraagt toch gewoon om een reactie....? }>

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:37

Hahaha

En wat vind je dan van deze, op een losrijterrein op een groot conours, komt een overspannen vrouw op een overspannen "fijn gefokt" warmbloedpaard voorbij stuiteren:

"wil je met dat "ding" opzei gaan, mijn paard raakt er overstuur van"....
<ja ga zelf achteraan het veld rijden je fijne warmbloed is een gevaar voor jezelf en de omgeving>

Of de verbijstering op de gezichten van mededeelnemers tijdens een groot CH bij het bestuderen van de uitslagenlijsten (ik stond ertussen, onherkenbaar zonder fjord ) waar ik met mijn fjord 1ste en 2de was....
"nee zeg.... is DIE FJORD eerste geworden" pffffff belachelijk...
"nee dat meen je niet hoe kan DAT dan"
"wat? die fjord eerste?"
"nou", zei een lid van mijn rijvereniging "dat is toch wel leuk van DIE pony"....

weet je dit soort dingen/zulke mensen zijn gewoon zooooo JAMMER..............

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:20

Ik denk dat dat vooral komt omdat fjorden etc. niet echt uitblinken in een sport, dat daarom anderen neerbuigend over fjorden etc. doen.
Je ziet vrijwel alleen pony's en paarden die hoog in het bloed staan in de topsport.

Ook is en blijft een kwestie van smaak.
Ikzelf ga 2 Highlanders rijden en hopelijk misschien ooit wedstrijden rijden, maar doordat ik weet dat er opmerkingen gaan komen en het dus moeilijker gaat worden alleen al vanwege het ras, twijfel ik toch wel.

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:32

[quote="Douni"]Ik denk dat dat vooral komt omdat fjorden etc. niet echt uitblinken in een sport, dat daarom anderen neerbuigend over fjorden etc. doen.

Fjorden etc blinken wel uit, juist door hun veelzijdigheid! Je kan ermee dressuren, springen, crossen, buitenrijden, vrijheidsdressuur, western, etc. En dat in combinatie met een rustig karakter maakt ze superpaardjes

MarvanTom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:57

Sythaa schreef:
Douni schreef:
Ik denk dat dat vooral komt omdat fjorden etc. niet echt uitblinken in een sport, dat daarom anderen neerbuigend over fjorden etc. doen.

Fjorden etc blinken wel uit, juist door hun veelzijdigheid! Je kan ermee dressuren, springen, crossen, buitenrijden, vrijheidsdressuur, western, etc. En dat in combinatie met een rustig karakter maakt ze superpaardjes

Hai!

Mja, Douni zegt wel hoe sommige mensen denken over bepaalde rassen, maar daar zou ik me echt niet door uit het (wedstrijd)veld laten slaan,hoor!

En Sythaa : idd!
Het is maar net waar iemand voor kiest: ik heb liever een alleskunner met beperking dan een 'beperking' op zich!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:16

maccie schreef:
ook heel erg leuk dat ik als eigenaresse van 2 fjorden reageer en dara absoluut niet op gereageerd word.

mijn mening is ook al heb ik zelf 2 fjorden dat je het moet zien als een compliment als iemand vind dat jouw fjord goed loopt. van de zoveel fjorden die er lopen vind ik er weinig mooi en goed lopen. dat is helemaal niet erg maar ze zijn er nu eenmaal niet op gebouwd om fanathiek mee te dressuren. hoeveel fjorden denken jullie dat er in NL zijn? en hoeveel lopen er goed in de sport m/ z dressuur ? juist heel weinig en dat is nog maar de BASIS sport, met een goede combintaie zou dat heel goed haalbaar moeten zijn omdat het geen oefeningen zijn die onmogelijk haalbaar zijn. maar er lopen weinig fjorden zo hoog. dan springen ? de fjorden die daar op ene goed nivo lopen zijn denk ik op 2 handen te tellen.

niet nadeelig voor het ras want ze zijn uiterst leuk en veelzeidig inzetbaar maar wil je de sport in en is dat je streven kies dan voor een ras dat daar ideaal voor is, een kwpner of voor een bepaalde tak van sport daar een geschikt ras voor.

Ieder ras loopt goed, als hij maar een goeie ruiter heeft!
Manege eigenaar, hij rijd super! Hij rijd sintgeorge granprix (hof hoe je dat schrijft)
Maar op een Fjord, beginners pony, best lomp gebouwd. korte hals en alles. Loopt met een gewoon gevorderde niet netjes, zit Henny (manege eigenaar) erop, loopt zijn geweldig! Helemaal nagevelijk, mooi strekken en alles. Aan het ras kan het dus niet liggen.