waarom zo'n 'hekel' aan tinkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:14

Onbekend maakt onbemind en over smaak valt niet te twisten en is zeer persoonlijk. En nog een hoop van die clichétjes

Hoewel dit topic is opgestart met de vraag voor of er nog meer niet-Tinkerliefhebbers rondlopen, vond het overigens niet zo duidelijk wat je bedoelt. Wil ik toch vragen aan iedereen om zijn mening te onderbouwen en vriendelijk tegenover elkaar te zijn.

Het is je natuurlijk en absoluut volste recht om een tinker een vies lomp raar uitziend dier te vinden. Maar zeg dan niet iets in de trant van : Alle tinkers zijn stomme dieren, ze zien er niet uit, kunnen niet lopen, en hebben een stom karakter op de koop toe. Verpak het gewoon wat socialer, dus iets als : Eigenlijk heb ik gewoon niks met Tinkers, ik vind bont een lelijke kleur, ze zijn vaak lomp, ze hebben ander gangenwerk dan een rijpaard en het karakter spreekt me gewoon niet aan. Je zegt in principe hetzelfde, maar het tweede is een stuk meer onderbouwder en leuker om te lezen, naar mijn idee Dat is voor iedereen leuker om te lezen, ook de mensen die wel verliefd zijn op Tinkers. Voor de tinkerliefhebbers, accepteer gewoon dat er ook mensen zijn die gewoon niks met Tinkers hebben. Die er niks aan vinden etc. etc. en laat dat langs je glijden, pak niet alles persoonlijk op En zo houden we de sfeer op Bokt leuk en gezellig voor alle partijen

//

Overigens vond ik Tinkers ook niet echt iets, ik heb er nu zelf een en vind het nog steeds maar een redelijk ras Mijn hart ligt toch meer bij andere dieren, ik heb er gewoon niet zoveel mee als sommige mensen.

Danielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:19

Maya schreef:
Onbekend maakt onbemind en over smaak valt niet te twisten en is zeer persoonlijk. En nog een hoop van die clichétjes

Hoewel dit topic is opgestart met de vraag voor of er nog meer niet-Tinkerliefhebbers rondlopen, vond het overigens niet zo duidelijk wat je bedoelt. Wil ik toch vragen aan iedereen om zijn mening te onderbouwen en vriendelijk tegenover elkaar te zijn.

Het is je natuurlijk en absoluut volste recht om een tinker een vies lomp raar uitziend dier te vinden. Maar zeg dan niet iets in de trant van : Alle tinkers zijn stomme dieren, ze zien er niet uit, kunnen niet lopen, en hebben een stom karakter op de koop toe. Verpak het gewoon wat socialer, dus iets als : Eigenlijk heb ik gewoon niks met Tinkers, ik vind bont een lelijke kleur, ze zijn vaak lomp, ze hebben ander gangenwerk dan een rijpaard en het karakter spreekt me gewoon niet aan. Je zegt in principe hetzelfde, maar het tweede is een stuk meer onderbouwder en leuker om te lezen, naar mijn idee Dat is voor iedereen leuker om te lezen, ook de mensen die wel verliefd zijn op Tinkers. Voor de tinkerliefhebbers, accepteer gewoon dat er ook mensen zijn die gewoon niks met Tinkers hebben. Die er niks aan vinden etc. etc. en laat dat langs je glijden, pak niet alles persoonlijk op En zo houden we de sfeer op Bokt leuk en gezellig voor alle partijen

zoo dat is gezegt maya .. ben ik helemaal mee eens!

fransje23

Re: waarom zo'n 'hekel' aan tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:32

Ik heb zeker geen hekel aan tinkers. Ik raad ze zelfs aan bij vrienden van me. Ken ook een aantal hele goede voorbeelden. Allemaal lieve, coole en vriendelijke paarden. Niet zo vervelend dwars en koppig zoals sommige haflingers en fjorden kunnen zijn (is ook een vooroordeel natuurlijk ).

Maar..ik zou voor mezelf niet snel een tinker kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar de rankere paarden. Zoals NRPS, forse arabier, draver etc. Bont maakt me trouwens niet uit mits niet teveel wit. De lange manen en dikke staart van een tinker vind ik trouwens wel geweldig.

Heb zelf een draver (die is nog minder populair in dat topic) en weet dus alles van vooroordelen. De draverliefhebbers stellen zich dus precies dezelfde vragen

Het belangrijkste is dat je paard en jij bij elkaar passen en dat je paard past bij het doel wat je voor ogen hebt.

Enne, die vooroordelen kunnen ook een goede motivatie zijn om het tegendeel te bewijzen. Haal iets positiefs uit dat negatieve gepraat.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:42

Wat een gezeur zeg.....

Weer typisch een gevalletje van vooroordelen, en mensen we zitten hier op een paardenforum, laten we alle rassen in ere houden.

Zo persoonlijk als de keuze van je vriendje, man, partner of levensgezel ook is, zo ligt dat ook bij voorkeur voor paardenras. We vallen immers toch ook niet allemaal op blond met blauwe ogen en een wasbordje...het zou er uitzien zeg...

Het blijft heel persoonlijk en laat deze persoonlijke keuzes dan ook een beetje 'heel'. Het staat zo bol van vooroordelen, die kennen we inmiddels wel.

En ja ik ben tinkergek, maar laat ook alle andere rassen in ere en ga niet lopen zeuren over kleur, karakter of bouw....er valt over ieder mens en ieder paard dan wel weer wat te zeggen....

het ware te wensen dat alle mensen (met hun paarden), met al hun gebreken zichzelf eerst eens bekeken...dan zouden ze het praten over een ander (en zijn paard) wel laten.....

hou het leuk, van belg tot fjord, van anglo arabier tot welshcob, van lusitano tot fries, van tinker tot kwpn-er! Wees blij met je paard en geniet van je hobby!

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:03

ik ben zelf dus wel een tinker-fan maar ik vind ook niet elke tinker mooi. En iedereen mag natuurlijk zelf weten welk ras ze mooi/leuk vinden ( gelukkig maar) maar ik vind het wel een beetje raar als mensen zeggen die een fries hebben ik houd niet van het lompe omdat dat tenslotte van oorsprong ook meer brede paarden zijn

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:28

Ik heb ook geen hekel aan Tinkers, het enige waar ik me aan "erger" bij dit ras is dat het zo'n mode-verschijnsel geworden is. Iedereen moet tegenwoordig maar een Tinker, en daar heb ik zo'n hekel aan.....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:16

Het blijft zo de een houd van dit paard, de ander niet

CHOCOLADE_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:04

Het moet je gewoon aanspreke vind ik
Ik vind sommige tinkers harstike moooi! en sommige wat minder mooi
[persoonlijk zou ik zelf ook weer niet een Tinker nemen ]

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:00

[i]Ik houd ook niet echt van Tinkers. Het zullen vast en zeker hele lieve paarden zijn, daar zal het voor mij echt niet aan liggen. Maar het zijn zulke groffe paarden, en ik heb het meer met de fijne paardjes!

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:30

Ik vind Tinkers heel erg leuk, dat komt omdat ze ook buitenritten goed kunnen
volhouden en ik vind het gewoon echt heel erg leuk om strandritten met zulke
paarden te maken.
Voor eigen paard zou ik toch wel een warmbloedig paard zoals Arabier willen
hebben, ik vind dat soort paarden echt zo superleuk om te rijden.
Ik heb dus zoals je leest 2 hele verschillende smaken, maar dat vind ik juist
best leuk.
Ik vind dat soort rassen gewoon echt leuke rassen, en je kan toch niet echt
een hekel aan een bepaald ras hebben?
Dat bestaat gewoon niet.
Groetjes!

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:27

Als Tinker eigenaar kan ik jullie het volgende meedelen.
Het is waar dat Tinkers lomp kunnen zijn.
Maar dat maakt ze juist ook zo leuk.
Verder zijn zij eenkennig en hebben een gouden karakter.
Ook zijn zij bomvast over het algemeen.
kortom een héél erg lief en aanhankelijk paard dat graag voor je werkt.
Wat is er mooier dan de manen, sokken en vooral de kont van een koudbloed, niets toch???

Ik houd weer niet van KWPN paarden of Arabieren.(en in het algemeen ook niet van de mens erop!) Het is regelmatig een hoop koude kak met een paard met rose bandages, Anky pads enz.en dan die verschrikkelijk kort geknipte manen.De paarden mogen ook vooral niet vies worden, stel je voor zeg.....
Als ik alleen al naar die enge dunne beentjes kijk, dan denk ik, die kunnen elk moment doormidden breken. En dan die afgeknipte korte manen whaaaa...
Maar goed elk wat wils.

Groeten van een zéér groot tinkerfan.
Tinkerbrock

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:58

Hihi tinkerbrock je denk het zelfde bij mij als je naar die dunne beentjes kijkt ik denk ookaltijd zo van dalijk breken ze nog maar ik ben dus ook een echte tinker fan And I'm Damm proud of it

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:59

Ik heb absoluut geen hekel aan een tinker. Ik vind ze alleen oerlelijk, maar dat zegt niets over het karakter van het dier.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:02

Ikzelf ben geen tinker-hater, ik vind het geweldige beesten.
Maar meestal is het omdat ze 'lomp' zijn, veel beharing ( getoilleteerd vind ik geen tinker meer ) en zogenaamd geen aanleg hebben voor dressuur of springen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:09

**Onnodige quote van Supertje verwijderd**

Dit vind ik een pracht tinker. Waarom, omdat ik bont mooi vind. Wel veel zwart en weinig wit. Ik vind Andalusiers de mooiste paarden. Maar jouw tinker is niet het stereotype tinker en die stereotype tinkers vind ik dus niet mooi. Velen ervan die hier op de wei lopen, wordt heel soms wel eens op gezeten, zijn log hebben een heel rare bouw, groot lomp hoofd, breed, moddervet en gedrongen bouw. Dikke korte benen en dat vind ik dus niet mooi. Dan ken ik er een die is altijd smerig, veel wit dus dat zie je ook erg, en die stinkt altijd heel erg naar mest , een typische geur. Dan zweten ze altijd heel erg en hebben dan ook een typische lijfgeur en altijd kleddernat van de zweet, dus niet fijn om aan te raken.

Als je borstelt in deze tijd, dan zit alles onder de haren, overal haren haren en haren. De meesten hebben mok of hoeven die heel erg stinken als je ze uitkrabt. Mijn ervaring met tinkers, dus niet echt mijn ras.

Maar een mooi gebouwde tinker die netjes verzorgd eruit ziet, veel zwart, lange manen en netjes gereden of betuigd wordt, vind ik zeer zeker leuk om naar te kijken. Maar dat zijn er maar weinig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-06 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: SVP geen foto's quoten :)

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:20

dat stukje over stinken haren enzo dat is puur verzorging dat heeft niets met de tinker te maken dan kan ook bij een fries ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:36

Dit beestje staat hele dagen buiten zonder dek en krijgt normaal te eten en wordt regelmatig geborsteld, dus verzorging is denk ik wel oke.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:06

Ik heb zelf 2 tinkers en vind ze helemaal geweldig. wel kan ik helemaal snappen dat mensen Tinkers maar niets vinden. ikzelf heb de rare smaak dat ik friezen en fjorden helemaal niet leuk vind ( 1 uitzondering op een Fjord ). maar ja.. ondertussen vind ik de Tinker wel helemaal geweldig

wel vind ik ook dat veel mensen hier teveel in hokjes gaan denken. niet elke Tinker is hetzelfde. ik ken er zat die inderdaad superlomp zijn, overal doorheen denderen en waar ook ik mij dood aan erger. vergeet niet dat doordat tinekrs als superbraaf te boek staan, veel mensen die niet veel van paarden weten er dus 1 aanschaffen en ermee gaan rijden. hier krijg je dus dat negatieve imago van.
Ik ken ook genoeg Tinkers die het erg leuk in de sport doen, mooi gebouwd zijn, erg mooie gangen hebben en extreem veelzijdig.

Het is zowiezo vaak, je vind een tinker leuk.. of je vind ze niet leuk. er is geen tussenweg.
Op concours merk ik altijd direct wie Tinkers leuk vinden en wat voor types dat zijn.
de echte fokkers en sporters trekken hun neus ervoor op, en de gezinnen en recreanten zijn er niet van weg te slaan.
dit komt echt puur naar wat voor verwachting je hebt van je dier.
( van het weekend op concours begonnen mensen zelfs foto's van mijn tinker te maken met mensen ernaast )

Sandra91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:28

Zo zie je dus maar weer ieder een eigen mening!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 03:29

Ik heb geen hekel aan tinkers maar zelf zou ik er geen een kopen.
Ik vind ze leuk voor een ander

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 05:30

tinkerbrock schreef:
Als Tinker eigenaar kan ik jullie het volgende meedelen.
Het is waar dat Tinkers lomp kunnen zijn.
Maar dat maakt ze juist ook zo leuk.
Verder zijn zij eenkennig en hebben een gouden karakter.
Ook zijn zij bomvast over het algemeen.
kortom een héél erg lief en aanhankelijk paard dat graag voor je werkt.
Wat is er mooier dan de manen, sokken en vooral de kont van een koudbloed, niets toch???

Ik houd weer niet van KWPN paarden of Arabieren.(en in het algemeen ook niet van de mens erop!) Het is regelmatig een hoop koude kak met een paard met rose bandages, Anky pads enz.en dan die verschrikkelijk kort geknipte manen.De paarden mogen ook vooral niet vies worden, stel je voor zeg.....
Als ik alleen al naar die enge dunne beentjes kijk, dan denk ik, die kunnen elk moment doormidden breken. En dan die afgeknipte korte manen whaaaa...
Maar goed elk wat wils.

Groeten van een zéér groot tinkerfan.
Tinkerbrock

En bedankt

Ik heb zeker geen hekel aan Tinkers, maar moet zeggen dat ik aan geen enkel ras een hekel heb! Elk ras heeft paarden die mij meer of minder aanspreken. Ik vind echt niet elke Fjord mooi of lelijk en ook niet elke Arabier, zo ook met de Tinker. (ff voorbeeldjes he)
Ik denk ook niet dat je als paarden liefhebber kan spreken over een "hekel" aan een bepaald ras. Dat iets je minder aanspreekt kan ik me wel voorstellen dat is ook heel normaal.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 06:02

In het verleden veel tinkers meegemaakt.
En het blijven rare beesten.. Ze zien er zo lief uit, maar het tegendeel is waar.
Ze slopen trailers, zijn bang voor elk beest in een weiland, schrikken zich rot van bijv. een waterslang die beweegt... Uitzonderingen daar gelaten, maar ik ben blij niks meer met die beesten te maken te hebben.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 06:11

Klinkt meer als een profielschets van mijn arabier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:10

Idd dat schrikken en dan echt opp hol willen slaan. Als ik met die tinker mee ga, dat beest schrikt van alles. Al 4 jaar onder het zadel maar dat blijft. En idd alles slopen. Bakranden, wei omheiningen, moet gigastroom op staan en dan maar hopen dat hij blijft staan.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:18

Hmm oke bij is het tegendeel dus waar, knap ding dat mijn paard aan het schrikken krijgt
bij de ponyclub zijn ze met sinterklaas ook altijd heel blij als ze achter die rustige tinkers mogen