Stelling" haflingers kunnen niet springen"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Stelling" haflingers kunnen niet springen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:11

mijn haflinger kan echt wel springen.

Alleen heb nooit hoog gesprongen want het mag niet. Behalve als er toezicht is er dat is er niet alltijd

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:50

OemmiejO schreef:
Sommige ja.. Maar echt niet allemaal.. Doe je ogen eens open en dan zie je dat steeds meer hafjes zelf Z dressuur/ springen lopen...
Hoe komen die daar dan? Vanwege het uiterlijk?

Ze zijn er ook echt wel bij die wel goed kunnen lopen, maar helaas zijn dat toch meestal degene met oostenrijkse ouders. Daar fokken ze wel op beweging. Hier alleen op uiterlijk. Waarom staan er anders onregelmatige of nauwe merries voorop op de keuring? Of fokken ze door met hengsten met niet-correcte gangen? Omdat ze bewegen zo belangrijk vinden?
[/quote]

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:50

Sfiejj schreef:
Dankjewel OemmiejO, ik ken een haflingerkenner, die me dat vertelde :S Tuurlijk worden er wel haflingers voor de dressuur gefokt. Misschien wel niet echt bekende hengsten, maar ze zijn er heus wel..

Dan banketstaaf die haflingerkenner uit zijn nek.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:54

Sfiejj schreef:
Weet ik toch veel ? Ik ken die mensen niet ? Heb niet om de naam gevraagd.. En idd die haflinger hengst kon goed springen! wil nog niet zeggen dat hij gelijk bekend is? ik heb echt geen idee en ken de mensen ook niet, ik wil alleen maar zeggen dat ze er wel zijn!

Als je een hengst die goed kan springen kruist met een merrie die goed kan springen heb je geen springgefokte haflinger hoor. Dan heb je een kans dat het veulen kan springen, en die kans is ong 15 % groter als bij elk ander haflingerveulen. Een richting fokken doe je het exterieur geschikt te maken voor het doel, niet door 2 dieren die iets kunnen te kruisen.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:56

Sfiejj schreef:
Neeeeeee,, maar dat heeft er niks mee te maken, of hij het wel of niet kan, daarom is hij nog wel springgefokt! En Haffiej_gurl, ik heb ook kennissen die hebben nu een merrieveulen als kampioen, haflingerkenners.. En die weten er ook heus wel wat van.. Je weet gewoon niks meer te zeggen

En die hebben ze gefokt of gekocht? En die is die springgefokt of dressuur?

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 01:05

Haflingers worden niet springen of dressuur gefokt.
Een haflinger kan springen en dressuur lopen, sommigen zijn meer geschikt voor de dressuur en sommige meer voor het springen. Maar het blijven showpaardjes en recreatie paardjes..
Ik heb met mijne gewoon geluk.. Hij springt super zoals op de foto en loopt ook nog een goede m proef weg.. Het zijn er niet veel die hem dat na doen.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:00

je foto doet t niet als je je avatar bedoelt

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:01

ohw in je profiel staat wel een foto
Gaaf

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:31

RockyLover schreef:
Tuurlijk kunnen ze het wel, maar volgens mij komt het vooral door hun bouw dat het wat moeilijker gaat. Hoe luxer je Haf, hoe beter ze meestal kunnen springen. Zo heeft elk paard weer een andere bouw waardoor ze in andere dingen goed zijn. Haflingers moet je niet onderschatten hoor

Ik denk dat de groffer gebouwde haflingers juist goed kunnen springen. Je ziet dat ze vaak een erg goede springtechniek hebben! Ik denk alleen dat ze over het algemeen wat meer moeite hebben met het wenden tussen de verschillende hindernissen dan hun "modernere" soortgenoten.

marmooniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:57

naja..haflingers zijn niet de ideale sport paarden..
maar ze kunnen toch echt wel springen

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:08

Afbeelding
en dit is de vader van mijn haf hij loopt super in de dressuur maar kan dus ook best een sprongetje maken

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:38

Afbeelding
Arie met gemak over deze sprong!

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:16

whahaha wat een uitspraak.. haflingers kunnnen echt wel springen. we hebben op de manege 5 haflingers staan.. 1tje is 2.5 dus daar doen ze dat nog niet mee. 2 kunnen met gemak de meter halen. ( 1 middelmaat, en 1 ouderwetse) 1tje houd er iets minder van maar springt nog wel de 60 cm en 1tje vind het zo leuk dat je tot een paar meter voor de hindernis moet stappen anders gaat het te hard. duss.. ik ben het er zeker niet meeeens.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:08

Haflingers kunnen zeker wel springen! Maar ze zijn niet gebouwd voor het echt hogere springwerk. Maar als je echt ver in de springsport wilt komen, koop je geen Haflinger.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:12

Nee maar dan koop je sowieso geen pony van 1.40 meter lijkt mij, of zit ik er nu helemaal naast?

YORDY_TIMON

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:16

mijn haf is ook een goede springer..
hij heeft er veel lol in

los vrijspringen kan die 155..
met mij erop heb ik 1 meter gesprongen aleen mag niet te veel doen vanwege dat die soort ataxie heeft .. maar mag langzaam weer op bouwene

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:17

Niet waar. Niet alle Haflingers hebben een goede springtechniek, maar dat ligt ook grotendeels aan de ruiter.

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:41

nikkigioa schreef:
Nee maar dan koop je sowieso geen pony van 1.40 meter lijkt mij, of zit ik er nu helemaal naast?

Waarom niet, als je onder de 18 ben en bij de pony's spring. Ik zie geen probleem om dan een pony van 1.40 te kopen.
Springen doen ze niet alleen bij de paarden

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:53

ik heb ook haflingers gereden...en ze kunnen echt wel springen...
1 was het ouderwetse type het stevige type....en 1 dat was zo een heel uh ja nieuw type zeg maar zo heel slank enz...en ook niet breed....
maar ik kon met beide het goed vinden hoor met springen het slanke type die moest ik echt heel erg trug houden anders raced ze over e hindernis alsof ze ee barrage op volle snelheid moet rijden..
en de andere daar sprong ik ook rustig 1 meter mee..beide vonden het helemaal geweldig om t springen en waren soms ook niet te houden

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:57

Wanneer jij en je paard een goede combi vormen, en jij de dresuur goed onder de knie hebt met je paard. Wordt de techniek van je paard ook beter..
Ik heb met mijn haf bij de paarden gesprongen en redelijk goed daartussen gereden. Het waren dan wel wedstrijden zoals Asten, maar de hoogte en de wendigen waren niet het probleem.. Het waren de mensen die dachten dat een haflinger niet kan springen...
Wel gaaf, kom je met je haffie aan, in een parcours van 1.20/1.30 En die laagdunkende blikken.. Wel gaaf als je dan als eerste de ereronde mag rijden

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:00

Niet waar!!!
De haffie waar ik op rijd kan beter springen als dressuur!!
Hij springt best goed. We hebbennog maar iets van 10x gesprongen ofzo en totaal nog maar 2 x een balkje eraf gegooit. Hij springt alles. Het hoogste dat we gesprongen hebben is 60 cm. Maar we zijn het rustig aan het opbouwen en trainen, we zijn wel van plan nog hoger te gaan springen.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:03

Het gaat niet om hoeveel balken, hoeveel weigeringen.. Dit heeft 99% met de ruiter te maken..
Het heeft te maken met de kwaliteit van de sprong en zijn technieken..
En daar moet ik wel eerlijk in zijn, dat veel haflingers wel een leuk sprongetje maken, maar dat vaak de techniek de wensen overlaat..

Kleinduimpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:05

Dat kunnen ze toch juist goed??

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:08

De haflinger waar ik op rijd had al een goed techniek van zijn eigen. Ik heb hem niet veel bij hoeven te leren. Hij heeft zelf geleert wanneer af te zetten, hoe snel hij moet gaan enz. Dat vind ik nog het knappe ervan. Hij heeft het voornamelijk zelf gedaan, ik heb hem alleen begeleid. En vooral veel balkjes en in-uitjes gesprongen, nou gaan we meer trainen op steil en oxer.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:38

heyy
grappige stelling.
ik vind dat haflingers zeker wete wel kunnen springen hangt maar net van het paardje zelf af die van mij kan het in iedergeval ik niet en dat is weer een ander verhaal