tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Re: tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:57

Nu mijn mening weer....vind dat je een 2jarige gewoon niet moet longeren ookal is het maar 10minuten. Beter is om gewoon even te gaan wandellen, dus niet aan t werk zetten.Er is tijd zat, als ie 3 3/5jaar is, is dat nog steeds jong zat snap niet waarom iedereen altijd zo snel al de longe eraan knoopt. Koop dan geen jong paard.

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:45

Lieve mensen,

Wees lief voor elkaar en vergeet vooral het doel van dit topic niet. Die was toch om het kereltje aan zijn verstand te peuteren dat ie niet goed bezig was. Met als gevolg dat mensen hem misschien wat tips konden geven (of zie ik dat nou verkeerd) waar hij wat aan heeft. Moet ie er wel naar luisteren natuurlijk, maar das weer wat anders.
En (sorry hoor) ga dan niet met mekaar staan ruzie zoeken wie er meer verstand heeft van tinkies

Tot zo ver mijn "wijze" woorden. Het is te hopen dat het kereltje de goeie adviezen er uitpikt en wellicht de hulp in roept van iemand met veel ervaring

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:29

Volgens mij hebben we allemaal fouten gemaakt in ons leven met paarden (sommige denken misschien van niet), maar in de loop van de tijd kan je leren wat je verkeerd hebt gedaan en het weer beter gaan oppakken. Niemand is expert en iedereen wil goed advies geven. Mijn ruin was volledig ingereden toen ik hem kreeg,3 jaar oud, ik heb hem heel de winter 1xx per week aan het ha;ster gelongeerd en verder niet mee gewerkt. ik had weer een happy paard wat alles voor me wil doen en ik hoop dat dat straks nog zo is als hij weer thuis komt! Ook ik heb moeten leren dat hij te vroeg ingereden was en hoe ik het moest opvangen. Dis ga elkaar hier niet afvallen of aanvallen, geef elkaar normaal advies en laat ieder in zijn waarde.......wil je het persoonlijk doen doe het dan via pb

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:31

Dank je wel Swieb...... weer even to the point

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:31

idd swiep daar heb je helemaal gelijk in

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:38

Swieb schreef:
Volgens mij hebben we allemaal fouten gemaakt in ons leven met paarden (sommige denken misschien van niet), maar in de loop van de tijd kan je leren wat je verkeerd hebt gedaan en het weer beter gaan oppakken. Niemand is expert en iedereen wil goed advies geven. Mijn ruin was volledig ingereden toen ik hem kreeg,3 jaar oud, ik heb hem heel de winter 1xx per week aan het ha;ster gelongeerd en verder niet mee gewerkt. ik had weer een happy paard wat alles voor me wil doen en ik hoop dat dat straks nog zo is als hij weer thuis komt! Ook ik heb moeten leren dat hij te vroeg ingereden was en hoe ik het moest opvangen. Dis ga elkaar hier niet afvallen of aanvallen, geef elkaar normaal advies en laat ieder in zijn waarde.......wil je het persoonlijk doen doe het dan via pb

dank je swieb kan alleen maar zeggen AMEN

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:52

Ik meng me ook nog even in de discussie;

Mijn merrie (een haflinger) kochten we als jaarling, die bijna geen contact had gehad met mensen. Ze heeft al vrij vroeg een hoofdstel omgehad, omdat ze een stuk langs de weg moest en aan het halster er als een buldozer vandoor ging. Hierna hebben we het hoofdstel gewoon weer opgeborgen.
Met 2,5 heeft ze af en toe aan het halster 5 minuutjes aan de longe gestaan, maar niet vaker dan 1 keer per week. De rest van haar tijd stond ze buiten en werd ze alleen gepakt om te poetsen enzovoorts.
Met 3 jaar zijn we haar gaan inrijden, heel rustig aan. Nu is ze in mei 4 jaar geworden, en pas dit jaar hebben we af en toe bijzetjes eraan geklikt, die nog heel tot vrij losjes zitten. Ook met rijden zijn we nog slechts bij de basis. Galopperen onder de man zijn we nu pas meer aandacht aan aan het besteden, en dat vind ze nog vrij moeilijk.
Springen heeft ze zelfs nog nooit gedaan. En daar hebben we nog alle geduld mee.

Ik raad je aan; zet Wjerdo nog tot zijn vierde jaar op het land. Het klinkt misschien lang, maar dan heeft hij de tijd om nog even lekker jong te zijn, en wat te herstellen van de mogelijk opgelopen schade.
Neem nou alsjeblieft die raad aan, kies het beste voor je paard

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 06:25

nou ik vind het best wel zielig hoor. z'n leeftijd en dan zo slecht behandelen! zo verpest je het paard voor later! maar ja dat vind ik dan weer he

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 06:33

Op 2 jarige leeftijd inrijden vind ik ook erg aan de vroege kant
Maar hij is echt niet de enigste. Sommige western paarden worden ook ingereden als ze 2 ½ zijn. Wij laten onze 2 jarige ook pas inrijden als hij 3 is. Eerder word er niks met hem gedaan. Niet longeren niks! Ja af en toe loopt hij in de bak, en jaag ik hem een beetje op. Maar dat is spelen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 06:44

jah wat jij doet is nog niet zon ramp er zijn mensen die het goed doen gelukkig hahah

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:42

nou heel veel beginne met 3 jaar met longeren en met zadel later erop en als ze dat dan gewend raken gaan ze erop maar kon ook
2 meiden die ging op paarden rijden van 1 jaar dat vond ik echt zielig dat was bij een wei waar geen eigenaar bij woont

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:36

ik heb alleen de 1e blz gelezen. Maar ben het er zo als veel mensen een beetje tegen.
Zo gebeurt het vaker met tinker en haflingers omdat mensen denken dat ze zijn uitgegroeid. Niet waar
Hier een bewijsje hoe ver ze nog groeien:

2,5 jaar

Afbeelding

nou zo'n 3 jaar

Afbeelding

zie hoe ze nog groeien!! funest om ze vroeg al in te rijden

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 07:59

nou het isniet erg maar als je op 1 jarige ga dat is wel erg vind ik
maar 2 1/2 is ook niet zo erg nee want die fjord die ik had zijde ze dat hij 3 was en had al proef gereden voor 2 weken en toen ik m ging kopen hadde we eerst de dierenarts laten komen om na te kijken en toen was hij ook jonger dus en ik was al naar het bos gegaan en bleek dat ik de eerste was die erop had gereden

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:13

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:14

zo ben je moe haha

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:17

Ja van jou ja! met je het is niet erg.
Ga lekker punniken ofzo

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:20

jaja wat bedoel je nou

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:23

oh snap het al haha nou het is beter dat je op 3 jarige ga beginnen maar als je zo vroeg begint kan er iets verkeerd groeien in de been dat had mij fjord

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:24

en heb later ook trouwens problemen gehad met zijn voete maar
ik had er niet veel verstand van dus toen wis ik het niet toen was ik 12 jaar

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:33

ik heb alleen pagina 1 gelezen, en toen al erg geschrokken....
Afbeelding

"hoe dwing je een paard om te springen?"

@ de eigenaar, LAAT HEM TUSSEN LEEFTIJDGENOOTJES LOPEN daar heeft ie waarsch al beweging genoeg.
als ik jou was, pak hem over twee jaar pas weer terug! dan is ie er waarsch. wel aan toe! zo niet? je heb geduld toch?

arm paard!
xxiezz

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:12

grappige foto van het springen

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:14

Kan er niets grappigs aan vinden. Volgens mij ben jij een goede bekende van dit paard, want je verdedigd wel veel dingen, wat anderen fout vinden.

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:17

nee ik kan dat paard niet hoor ik kom niet eens uit die buurt woon in het westland

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:44

vesratje schreef:
grappige foto van het springen

Dit is dus wat ik bedoel!

Denk dus dat je beter je poezelige mondje dicht kan houden,want ook jij kan beter geen paard meer hebben
En begin eens te lezen op pagina 1,misschien snap je het dan!

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 12:46

ja dat had ik nog niet gelezen hoor maar nou snap ik het wel hoor
maar vind dit inderdaad niet kunne zo maar
wis niet dat deze zo jong was

maar ik heb trouwens geen paard meer vanweg dat ikweinig tijd had enzo

maar die balken had ik nooit zo gelegt hoor dan had ik beter
2 emmers midden in de wei gedaan en daar die balk op gedaan
maar ik heb nooit gesprongen hoor wel met een shet die ik had