Wat vinden jullie van rassen kruisen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouska

Re: Wat vinden jullie van rassen kruisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:28

Ik zou zelf niet kruisen want de mogelijkheid dat het paardje uiteindellijk manegepony of hondenvoer wordt is naar mijn gevoel veels te groot. Of je moet echt zeker weten dat je hem kunt houden.

Met kruisingen van ranke paarden met Arabisch/Engels volbloed is het meestal wat beter gestelt, want dat kan hele leuke sportpony's/paarden opleveren. Arabier blijft nou eenmaal de basis van 99% van de hedendaagse rassen en levert daardoor geloof ik ook de minste problemen op bij het kruisen omdat je er eigenlijk op terugfokt.

En iedere KWPN is idd door en door kruising Maar wel allemaal binnen hetzelfde type en je krijgt er het KWPN papier bij.

@Glossi: Dat van die Fries is heel goed mogelijk, helaas gebeurt dat maar al te vaak (vooral als het pony's betreft) en dat is een van de redenen waarom ik al helemaal nooit zou kruisen.

In elk geval ben ik fel tegen het soort experimenten FjordXWelsh ofzo.. Hoe vaak gaat dat wel niet mis en zit je met een onverkoopbaar beestje. Als je kruist, kruis dan tenminste binnen 1 type! Dat levert nou eenmaal toch de mooiste resultaten op.

-x- Nouska

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:48

dit vind ik nou een geslaagde kruising

Fries x tinker

Afbeelding

En helaas niet van mij

MarryAnne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:31

Daarom wil ik dus 2 koudbloedjes kruisen, met een zelfde soort lichaamsbouw en stokmaat... heb best lang nagedacht over de soort kruising. Het veulen blijft voor mezelf.. dat is de fjord ook al 8 jaar......

die kruising fries tinker is idd prachtig

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:03

Wat een stuk zeg! (het paard dan he )

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:34

Deze Fries x Tinker is wel mooi idd

Toch zou ik zelf niet heel snel gaan kruisen.
Ik weet dat een Fries ooit ook uit kruizingen heeft bestaan maar dat is bij bijna alle rassen zo Vroeger konden alle paarden tölten maar dat is er allemaal uitgefokt omdat het paard zo sierlijk mogelijk moest worden. Daaruit zijn kruisingen bestaan en zijn er andere rassen gekomen.

En Noeska idd ben ik ook tegen het kruisen van bijvoorbeeld een Fjord x Welsh. Dat is zo'n slechte combi.

Als je gaat kruizen moet igg erg goed nadenken over wat het paard zo gaat veranderen. Zoals die Fries x Tinker is zowat de zelfde bouw alleen heeft de Tinker vlekken. Dat is dus wel een goede combi.

Ook zijn méér mensen die een Raszuiver paard willen kopen dan een kruising want met een Raszuiver paard kan je veel meer. Daarmee wil ik zeggen als je gaat kruisen en je wil het verkopen denk dan na dat het moeilijker te verkopen is.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:55

ik vind dat er veel verschil bestaat tussen het kruisen en veredelen van een ras, vaak wordt er door een koudbloed een scheut arabisch bloed(dit kan door een engels volbloed, arabier, NRPS etc) gegooit omdat ze dan meer uithoudingsvermogen krijgen en een beter sportkarakter.
Wat betreft het kruisen van rassen het kan leuk zijn maar wel in de goede verhoudingen!(geen shet x kwpn oid)
Maar idd een tinker x fries is heel leuk maar denk ook eens aan een fjord x fries of een haflinger x tinker.
Je houd dan wel het koudbloed maar kan wat meer de hoogte in fokken.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:34

bij ons op stal staat er een merrie van 3 a 4 jaar ,,ik vind het ook een zeer geslaagde kruising ,,half fries ,kwart arabier en kwart ? nog wat.. ,,ik vind het echt een mooi beestje
http://img496.imageshack.us/img496/1663/maran32ai.jpg
ze kijkt hier alleen een beetje sloom

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:03

Ik vind sommige kruisingen helemaal geweldig.. vooral fjordenkruisingen

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:47

zijn er ook mensen met een arabier x fries met foto ik heb wel en site gevonden maar wil graag ook fotos zien van mensen die z'n kruising hebben

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:45

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 06:13

kijk dat is gelijk heel wat anders, ik zag foto's op z'n site en die paarden zijn zo hoe moet ik het zegen namaak.
dat paardje hierboven is gewoon leuk

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:10

ja idd ,ik vind maran ook heel erg mooi gelukt

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:11

Ik zou best een kruizing kopen, maar niet fokken. Waarom vermeerderen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:02

Je kunt om een aantal redenen kruisen:

vanwege het heterosis effect, dat wil zeggen, je versterkt de (goede) eigenschappen van beide rassen:
Bv: Arabier x quarterhorse (Quarab)
Iers koudbloed x Engels volbloed (Iers sportpaard)
Fries x Arabier (x Fries x Fries), dus 7/8 Fries: de Arabofries

Omdat je een 'nieuw' ras wilt maken:
bv. IJslander x Paso = F1 Aegidienberger
F1 x IJslander = R1 Aegidienberger
R1 x Paso = de echte Aegidienberger, die onderling gekruist een homogeen type paard levert.
Of bv. Fjord x frans warmbloed: en al sla je me dood, ik weet het niet meer, maar ook dat ras heeft een eigen naam, en wordt ook enkele generaties doorgekruist om een homogeen type te krijgen...

Omdat je een speciale 'gang' wilt hebben:
TWH x Rocky moutain horse = singlefooter
TWH x gaited morgan = singlefooter
Rocky mountain horse x gaited morgan = singlefooter
en zo verder. Als het de singlefoot (soort tölt) maar vertoont, wordt het als singlefoot ingeschreven.

Omdat je een speciale kleur wilt hebben: de albino; de palomino; de pinto; de appaloosa.

Omdat je wilt veredelen: het inkruisen van Volbloed (Engels of Arabisch of Anglo-Arabisch).

Het heterosis effect vind ik een hele goede reden om 2 zuivere rassen te kruisen. Kleurfokken vind ik een minder goede reden, maar toch zijn er een hele hoop kleur'rassen'.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:18

Off-topic reactie verwijderd.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:49

Ik heb zelf een kruising staan.
Moeder appaloosa, vader tuiger x fries.

Ik zou er zelf niet vor kiezen omdat ik vind dat de lichaamsbouwen te ver uit elkaar liggen. Eeen hengst met een lichaamsbouw die mer op die van merrie leek had mij leuker geleken.
Maar bij een ongelukje heb je het dus niet voor het uitkiezen.

Voor foto's:
viewtopic.php?f=59&t=491218

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:59

Ik heb een kruizing Fries x nrps. Ik weet niet goed waarom de 'fokkers' daarvoor hebben gekozen maar ze is best aardig uitgepakt!
(zie profiel)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:35

ik heb niet tegen op kruisingen.. maar je moet geen groot trekpaard keer een shetje doen ofzo dus niet te raar.. ik heb zelf een welsh x fjord.. en dat is een errg mooi paardje.. al vind ik zelf

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:17

Zolang kruisen betekent dat je een zwak punt van je merrie met een bepaald ras wilt verbeteren lijkt het me alleen maar prima.

Als je kruist omdat je dan toevallig de hengst van de buurman kan gebruiken lijkt het me iets minder verstandig.

Kimmeley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:02

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:19

ik heb een echt asbakkenrasje. er zit shet in, en mini appaloosa, en welsh, hackney pony, en misschien nog wel meer, maar ik zou niet weten wat. hier in de buurt steelt ze wel de show en er zijn zelfs al mensen langsgeweest die haar wilden kopen omdat ze haar zo mooi vonden. ze is Red Dun van kleur, moeder is kruising mini appaloosa en vader ik kruising shet-welsh, en roodbont van kleur.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:15

Manuutje1990 schreef:
__DaniicQue schreef:
Bij mijn verzorgpony staat een New Forest × Belgish Trekpaard (jaarling). Ik vind het echt een heel leuk beestje om te zien (ziet er zegmaar een beetje uit als een kleine belg)

Dat was zeker een ongelukje?
Het zou goed kunnen dat er een hartstikke leuk paardje uitkomt, maar van zo'n extreme kruising ben ik persoonlijk niet zo kapot, de kans op 1 grote mislukking is een stuk groter, dan dat je 2 rassen met elkaar kruist die veel meer op elkaar lijken. Zo kan je bijvoorbeeld beter een Belg met een Percheron kruisen, dan een Belg met een New Forest, om zo maar even een voorbeeld te geven.
Ben wel heel benieuwd hoe dit paardje eruit ziet. Heb je er misschien een foto van ofzo??

Dit is een fjord x belgisch trekpaard, en het is echt geen grote mislukkeling hoor M dresuur en L aangespannen
Afbeelding

(En Ibbel, je bent de Haflo's vergeten, oftewel de haflinger arabieren. Hele mooie sportdieren, Baccaras van den Hoefstal is zon goedgekeurde haflo bij het nrps)

Kimmb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:16

Trouwens die shetx kwpn is ook wel errug extreem, maar wel LEUK! Hoe oud istie nou? en kan ze ook wel een beetje bewegen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:28

Wij hebben ook een shet x kwpn gehad. Ongelukje uiteraard. Een 2 jarige Krack C x Pion was ontsnapt en dekte de shetlander.

Er is best een grappig iets uitgekomen. Een groot uitgevallen sjieke shetlander die kan uitstrekken als achterlijke!

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:27

Heeft iemand ervaring met kwpn-er met haflinger.
Misschien foto's?

Er staan leuke paarden tussen. Ik heb zelf ooit nog een de droom (vraag niet hoe ik er bij kom) om met een belg te gaan dressuren. Als je een belg met een goeie kwpner zou veredelen zou dat misschien iets makkelijker worden.

we hebben bij ons op stal een fries x haflinger en dat is een zwarte haflinger. Best een gaaf paardje.
Ook staat er een tinker x Kwpn echt veredelt leuk paardje ook.