Fjorden kruisingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thiry

Re: Fjorden kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:40

Onze Daimond is wel koppig (weet niet of dit van de fjord is),probeert eerst alles uit en gooit haar gewicht in de strijd.Wat de gangen betreft,ze is nu 9 maanden.Op de weide is haar stap en draf wat vlak,maar de galop springt ze wel mooi verlicht.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:37

Ik zou .. Tong uitsteken
Fjord x Clydesdale doen Tong uitsteken Tong uitsteken LOL Tong uitsteken Tong uitsteken

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:49

tobilover schreef:
Vind al die kruisingen echt leuk... Lachen

Maar ff voor de mensen die dan die kruising hebben... ; Merken jullie ook verschil in het karakter..? En met de gangen..Houden ze die 'vlakke' gangen van een fjord... ?

Ik verschoot er echt van hoeveel verschil ik merkte.
Mijn fjord x arabier heeft echt heel veel weg van een arabier.

Ze heeft een hevig karakter, heel veel energie. Durft regelmatig te stiegeren (is nochtans een merrietje) en heeft helemaal geen vlakke gangen. Ze kan echt show geven zoals een arabier en dan heeft ze een echte zweefdraf, is supermooi hoor.
Om haar later op te leren ga ik wel meer werk hebben dan om een gewone fjord op te leren omdat ze toch wel dat hevige temperament van de arabier heeft. Maar langs de andere kant kan ze echt supermooi lopen zoals een arabier. Met de staart hoog in de lucht gedragen.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:06

ik vind fjorden kruissingen eigenlijk bijna altijd wel mooi,die bouw en die kleur maar het mooiste vind ik toch wel altijd fjord keer iets bonts
Vooral:
keer tinkers want dan heb je goede kans dat ie van die mooie lange manen en sokkies krijgt maar keer pinto of paint ofzo vind ik ook altijd geweldig!!! Tong uitsteken Knipoog

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:52

Ik zou het niet doen met een ander ras kruizen. Je krijgt dan vaak een fjord met een slecht karakter.

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:14

Ik weet nu niet direct wat het karakter van een fjord is,maar mijn kruising heeft niet het karakter van een pinto.Ze is zeer eigenwijs,koppig en dominant.Ze gooit altijd haar gewicht in de strijd.Ik heb haar nu zo'n 4maanden en ze durft echt wel agressief uit de hoek komen (bijten,slaan).Het is hard gebeterd,maar je moet op je hoede zijn.Vreemde of mensen die ze niet veel ziet dominneert ze en maakt ze bang.En ze is nu 11 maanden oud.Zelfs de fokker had bang van haar.Ik ben al blij dat ze voor mij nu fatsoenlijk is.Is dit eigen voor een fjord?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:43

Fjarab: Afbeelding

Hij begint zijn wilde haren na 20 jaar een beetje kwijt te raken (zegt men, ik ken hem nog niet zo lang). Vroeger schijnt hij erg pittig geweest te zijn, en zeker niet makkelijk. Nu is hij nog altijd eigenwijs en dominant, maar ook super!! en erg intelligent (en gebruikt zijn intelligentie nog wel eens voor minder-produktieve doeleinden). Hij heeft vele fans en maar ook mensen de stuipen op het lijf gejaagd of tot het uiterst gefrustreerd.
Qua bouw en beweging is hij vrij zwaar.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:45

cynthiar schreef:
Ik zou het niet doen met een ander ras kruizen. Je krijgt dan vaak een fjord met een slecht karakter.

Ik weet niet waar je dat weg hebt maar dat klopt iedergeval niet Knipoog
Als je merrie goed karakter heeft en de fjordenhengst ook zou dat echt geen probleem worden en andersom ook niet.
En een fjord heeft geen slecht karakter... Of snap ik jou opmerking verkeert? Somige wel eigenwijs maar dat is nog niet slecht!

Ik vind iedergeval kruising Fjorden altijd erug leuk!
Meestal fok je dan een erg leuk kleurtje Vingers aflikken
Heb op verschillende Fjordenkruisingen gereden en vond ze stuk voor stuk erg leuk. Kleur, bouw, gangen, karakter, kortom alles Bloos Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 00:40

Glossi, ik dacht dat het ongeveer zo zat met de karakters:
Fjorden zijn vaak koppig en eigenwijs en sterk, maar ook vrij koel en stabiel.
Arabieren hebben en wat explosiever temperament, en zijn vrij gevoelig.
Als je dat nou verkeerd combineert kun je een paard krijgen dat zowel ongelofelijk sterk en koppig is, alswel zeer snel nerveus en dan rare dingen gaat doen. Dat is denk ik geen 'slecht' karakter, maar wel behoorlijk moeilijk, en niet altijd aan te raden.

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:39

Daar heb je gelijk in.Het is knap lastig als je bijna jaarling al zo sterk is en haar gewicht in de strijd gooit.Ik denk dat het ook veel doet of ze in handen geweest zijn als veulen.Die van mij niet omdat de fokker er bang van had.Ze moet leren respect hebben voor mensen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:35

shadow0 schreef:
Glossi, ik dacht dat het ongeveer zo zat met de karakters:
Fjorden zijn vaak koppig en eigenwijs en sterk, maar ook vrij koel en stabiel.
Arabieren hebben en wat explosiever temperament, en zijn vrij gevoelig.
Als je dat nou verkeerd combineert kun je een paard krijgen dat zowel ongelofelijk sterk en koppig is, alswel zeer snel nerveus en dan rare dingen gaat doen. Dat is denk ik geen 'slecht' karakter, maar wel behoorlijk moeilijk, en niet altijd aan te raden.

Jah dat is wel zo maar als je merrie een goed karakter heeft en de hengst ook. (Je hebt het nu over arabieren) Maar als ze alle 2 goed karakter hebben en de hengst goede karakters vererft dan zou het geen probleem moeten zijn, toch? En of het nou Fjord x Arabier is of Fjord x Fries of nog wat anders dan maakt dan toch niks uit? Het moet iedergeval wel wat bij de verhouding passen van het paard.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:39

thiry schreef:
Daar heb je gelijk in.Het is knap lastig als je bijna jaarling al zo sterk is en haar gewicht in de strijd gooit.Ik denk dat het ook veel doet of ze in handen geweest zijn als veulen.Die van mij niet omdat de fokker er bang van had.Ze moet leren respect hebben voor mensen.

Je zei: Ik denk dat het ook veel doet of ze in handen geweest zijn als veulen.

Dat maakt niks uit hoor. IJslanders gooi je meestal een paar jaar de begrasing in en komen daar dan weer uit. Niet of nauwelijks contact met mensen. Meestal hebben ze dan meer respect voor mensen dan dat ze niet uit de begrasing komen. Wij hebben bijv. een IJslander die uit de begrasing komt en één die niet uit de begrasing komt. Ik merk daar erg veel verschil mee.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:28

shadow0 schreef:
Fjarab: Afbeelding

Wat is dit dan voor kruising?

lotjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:40

tobilover schreef:
En welke manege is dat Lotjuhhh?

Manege alblasserdam Haha!
tis mijn verzorg pony. En is een kruising tussen een fjord en een appel Haha!
Afbeelding

MiiChellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:47

is wel mooi hoor fjord/Haflinger maar dan word het een heel sterk gebouwd paard..mij lijkt een fjord met een arabier heel mooi,,...

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:26

lotjuhh schreef:
tobilover schreef:
En welke manege is dat Lotjuhhh?

Manege alblasserdam Haha!
tis mijn verzorg pony. En is een kruising tussen een fjord en een appel Haha!
Afbeelding

Woejjj, dies mooi Vingers aflikken

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:05

Ik heb zelf een fjord dus ik vind niet dat fjorden slechte karakters hebben in tegendeel zelfs. Maar met slecht karakter bedoel ik gemeen, bijten, trappen en onbetrouwbaar. Vroeger (eind 19e eeuw) hebben de boeren in Noorwegen geprobeerd de Fjorden wat groter en rijtypischer te door een ander ras in te kruizen. Dit gaf allemaal paarden met rot karakters en daarom zijn ze ermee gestopt en verder alleen met pure Fjorden gaan fokken. Verder kende ik een kruizing fjord/welsch en dat was ook geen prettig paard. En heb het van meerdere fjorden fokkers gehoord.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 00:40

Moonlightje: Fjarab, fjord x arabier dus.

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:53

thiry schreef:

Mijn ford x arabier veulen is ook bijna een jaar. Ze kan wel eens protesteren en opstandig doen, maar zal nooit bijten of trappen. Haar gewicht gooit ze ook niet in de strijd.
Ze loopt mee met halster en touw en kan al voetjes geven.
Maar we zijn er dan ook al van kleins af aan mee bezig.
Ze heeft wel het vurige temperament van een arabier.

Mijn veulen heeft dezelfde kleur als die fjord x arabier hier boven. Haar hoofdje is wel wat eleganter (meer een arabierenhoofd).

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:50

Ik denk dat dat er veel aan doet.Ik heb haar van haar 7,5 maand.Daarvoor liep ze altijd in de wei met haar moeder.De fokker ging er 1x per dag naartoe om er eten in de wei te gooien.Hij kwam er niet bij omdat ze toen al dreigde om te slaan of te bijten.Ik moet zeggen dat ze al veel geleerd heeft.Nu kan de smid ze al netjes behandelen (ze had een hoef die gespleten was zoals bij een koe).Meelopen aan het halster gaat goed als zij er zin in heeft anders probeert ze je omver te lopen.Nu is ze tegen mij al veel liever en voorzichtiger (eerst liep ze je gewoon omver).Bij andere hangt ze altijd de dominante bitch (sorry voor die term,maar het is zo) uit.Maar eens ze ervoor is,is het een zaligheid om mee te werken (door dat bijt ik door en hoe haar).

inib

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 15:10

nonixjuh schreef:
wat zal deze zijn? ik weet het niet maar het is een manege pony volgens sommigen is het een fjord x welsh maar volgens iemand op bokt weer niet...geen fjord maar iets met een haflinger...weet iemand het?

Afbeelding

Het is een kruising tussen een Fjoredenmerrie en een Nem Foresthengst, 100% zeker want ik was erbij toen hij gekocht is.
De eigenaren van die merrie hadden een 1,5jarig NF hengstje waarvan ze dachten dat hij nog niet kon dekken en dit is het resultaat.

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:27

Ik heb een kruising van een fjord en new forest Haha!

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:11

nancyimka schreef:
hoi hoi,
Ik had ook een kruising met een fjord. Toen ik dr kocht zeiden ze dat het een kruising fjordxnew forrest was maar zeker weten doe ik het niet: kijk dit is ze
http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=64KVND6S
Een mooiere foto heb ik niet van dr op mijn comp staan dit is een foto van waar ze nu staan ze is namelijk verkocht naar een manege Verdrietig Dit vond ik echt erg...

Heb je haar niet toevallig verkocht naar manege Sonniushof? Is dit Bubbles?
hier namelijk Bubbles, ook een kruising met een fjord..:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sebastiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:42

Hallo bokkers,

Na een tijdje te hebben meegelezen hier op Bokt, kwam ik een foto tegen van een bekend paardje Pling Ik ben Sebastiaan en ik heb Jawatha ook verzorgd. Dit heb ik gedaan vanaf het moment dat hij net op Manege Alblasserdam stond tot een paar jaar geleden..

Ik heb nog veel leuke foto's van Jawatha, maar helaas niet digitaal (vroegah had ik nog niet zo'n digi-ding Tong uitsteken ) . Als jullie geïnteresseerd zijn, wil ik weleens wat leuke foto's uit mijn plakboek inscannen en posten... Ik hoor het wel Knipoog

Groetjes, Sebas

Hier alvast 3 foto's die ik toevallig wél op m'n pc heb staan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:20

dit is mijn fjord x shet zag dat iemand haar er al op had gezet.
ze stond te koop hier op bokt en wordt morgen gehaald Huilen
ze is super lief
maar heb helaas niet zoveel tijd meer voor haar.
Afbeelding