4 sept. NST keuring Uden: wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:07

Mariska_28 schreef:
Maar is er dan wel bekend hoeveel dekkingen de verschillende hengsten gedaan hebben? Want dat is toch minstens zo belangrijk om te weten dan. Anders gaat iedereen alsog misschien naar dezelfde hengst zonder dat te weten..

Dat is allemaal bekend bij het stamboek maar niet bekend voor leken of leden.
Ivm privacy voor schriften. Want je schrijf van elke dekking een dekbewijs uit. Dat wordt keurig netjes bij gehouden

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:15

Cayusejuhh schreef:
Dat is allemaal bekend bij het stamboek maar niet bekend voor leken of leden.
Ivm privacy voor schriften. Want je schrijf van elke dekking een dekbewijs uit. Dat wordt keurig netjes bij gehouden
??????? Dus niemand van de contribuanten weet hoeveel dekkingen de verschillende hengsten gehad hebben??? Lijkt me toch een rare gang van zaken voor een stamboek of niet????

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:43

Mariska_28 schreef:
??????? Dus niemand van de contribuanten weet hoeveel dekkingen de verschillende hengsten gehad hebben??? Lijkt me toch een rare gang van zaken voor een stamboek of niet????

Nee hoor, gezien voorgenoemde redenen niet lijkt me. Is het bij het ICS wel allemaal bekend dan?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:04

Vasthi schreef:
Nee hoor, gezien voorgenoemde redenen niet lijkt me. Is het bij het ICS wel allemaal bekend dan?
Tuurlijk. Aan het eind van het dekseisoen wordt er in het blad een lijst gepubliceerd met daarin alle hengsten en de hoeveelheid dekkingen ze gehad hebben. Lijkt me toch wel belangrijk voor de fokkers om dit te weten toch?

In het blad worden ook alle keuringsuitslagen vermeld en de vader van het veulen wordt daarbij vermeld indien deze bekend is. Je wilt als stamboek toch verbeteren? Dan moeten de leden (of in het geval van het NTS contribuanten) toch weten hoeveel de hengsten gedekt hebben en wat de resultaten zijn van de veulens (en het liefste in combinatie met het resultaat van de merrie, omdat je dan kan zien of de hengst verbeterd.... )

Zou jij dan niet willen weten hoeveel dekkingen de verschillende hengsten gehad hebben?

Misschien een idee om hierover een topic te starten op F&A? Ben benieuwd hoe ze er daar tegenover staan..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:11

In de Battie staan ook de keuringsuitslagen hoor Haha!
Volgens mij met vermelding van vader en moeder bij de stamboekveulens.

Over de hoeveelheid dekkingen.. waarom is dat precies nuttig?
Je bedoeld misschien om te kijken hoeveel van die dekkingen dan eindigen in veulens met premies? Maar ja je kan niet iedereen verplicht stellen te laten keuren. In hoeverre krijg je dan het risico op een vertekend beeld?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:12

Mariska_28 schreef:
Dan moeten de leden (of in het geval van het NTS contribuanten)

Je kan het niet laten he? Schijnheilig

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:22

Hoeveel dekkingen per hengst vind ik niet zo interessant. Ben meer nieuwsgierig naar de behaalde premies door de veulens en door het een beetje uit te pluizen kom je er wel achter welke hengst het goed doet.

Toch is het goed om deze gegevens (nog) niet aan de grote klok te hangen om je stamboek een kans te geven om groot te worden. Het zou de doodsteek zijn voor een klein stamboek als alle fokkers dezelfde hengst zouden gaan gebruiken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:23

Esme_27 schreef:
In de Battie staan ook de keuringsuitslagen hoor Haha!
Volgens mij met vermelding van vader en moeder bij de stamboekveulens.

Over de hoeveelheid dekkingen.. waarom is dat precies nuttig?
Je bedoeld misschien om te kijken hoeveel van die dekkingen dan eindigen in veulens met premies? Maar ja je kan niet iedereen verplicht stellen te laten keuren. In hoeverre krijg je dan het risico op een vertekend beeld?
Omdat je dan als contribuant en fokker ervoor kan zorgen dat je niet naar een hengst gaat die misschien wel heel veel gedekt heeft binnen het stamboek. Want daarom primeren ze de hengsten toch ook niet? Omdat iedereen dan naar dezelfde hengt zou gaan? Misschien doet iedereen dat wel, zonder dat ze het weten... Bloos!

Dat dus naast de eerder gegeven reden over dat hengsten een verbeterende werking zouden moeten hebben, en je dat als fokker daar nu dus geen zicht op zou hebben.

Mariska_28

Vasthi schreef:
Toch is het goed om deze gegevens (nog) niet aan de grote klok te hangen om je stamboek een kans te geven om groot te worden. Het zou de doodsteek zijn voor een klein stamboek als alle fokkers dezelfde hengst zouden gaan gebruiken.
En dat is volgens mij nou precies wat er gebeurt...

Mariska_28

Esme_27 schreef:
Je kan het niet laten he? Schijnheilig
???????? Is toch zo of niet? Je schaamt je er toch niet voor toch? Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:25

Mariska_28 schreef:
En dat is volgens mij nou precies wat er gebeurt...

Hoe bedoel je?

Nuage

Mariska_28 schreef:
???????? Is toch zo of niet? Je schaamt je er toch niet voor toch? Haha!

Ja helemaal waar hoor daar hoor je mij niet over.
Maar ik moet er wel om lachen Haha!

Mariska_28

Vasthi schreef:
Hoeveel dekkingen per hengst vind ik niet zo interessant. Ben meer nieuwsgierig naar de behaalde premies door de veulens en door het een beetje uit te pluizen kom je er wel achter welke hengst het goed doet.

Niet?? Wat nou als zou blijken dat iedereen naar dezelfde hengst zou gaan? Of dat een paar hengsten misschien wel bijna alle dekkingen zouden hebben. Dat is toch als fokker een belangrijk feit om te weten, juist om een zo`n breed mogelijke basis voor het stamboek te creeren?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:26

Ja maar een hengst die heel veel dekt heeft eigenlijk logischerwijs meer kans op hoge premies van veulens aangezien er meer veulens van zijn toch? En denk je dat mensen juist naar een hengst gaan die NIET veel dekt? Ik denk juist andersom..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:26

Vasthi schreef:
Hoe bedoel je?
Ik heb het idee dat er een paar hengsten bijna alle dekkingen hebben...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:28

Esme_27 schreef:
Ja maar een hengst die heel veel dekt heeft eigenlijk logischerwijs meer kans op hoge premies van veulens aangezien er meer veulens van zijn toch? En denk je dat mensen juist naar een hengst gaan die NIET veel dekt? Ik denk juist andersom..
Ik denk helemaal niets. Maar ik vind het gewoon heel raar dat een stamboek de zaken waar het nou toch om gaat in een stamboek, de fokkerij, helemaal geheim houdt van zijn contribuanten.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:31

geheim houd? Lijkt me een beetje overdreven Haha!
Alleen de hoeveelheid dekkingen weten we niet..
ik zou het wel willen weten, maar ben niet overtuigd van de meerwaarde

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:34

Esme_27 schreef:
geheim houd? Lijkt me een beetje overdreven Haha!
Alleen de hoeveelheid dekkingen weten we niet..
ik zou het wel willen weten, maar ben niet overtuigd van de meerwaarde
Maar wat nou als daaruit zou blijken dat er maar een paar hengsten zijn die bijna alle dekkingen doen?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:38

Wat wil je er dan aan doen?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:38

Mariska_28 schreef:
Ik heb het idee dat er een paar hengsten bijna alle dekkingen hebben...

Er zijn hengsten die meer dekken dan andere, zal bij jullie net zo zijn lijkt me? Er springen toch vaak een aantal hengsten uit waar meerdere mensen op vallen.

Er wordt ook niet bekend gemaakt wat nu de beste hengst is van het stamboek qua gangen en bouw, gewoon omdat je dan volgend jaar alleen maar veulens van 1 bepaalde hengst hebt rondlopen. Soms is het beter niet alles te weten.........................

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:40

Esme_27 schreef:

Ook mijn vraag.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:45

Esme_27"]
[/quote]Helemaal niets. Maar het verbaasd me wel dat jullie ook gewoon gelukkig zijn met deze opzet van het stamboek.. Tuurlijk zijn er bij het ICS ook hengsten die meer dekken dan andere, maar daar is gewoon openheid over, dus mensen kunnen kiezen wat ze willen. Meegaan met de rest, of juist kiezen voor ander bloed. Zo is het trouwens bij bijna alle stamboeken volgens mij. Noem mij anders 1 ander stamboek waar de fokkers ook geen info krijgen over de dekkingen.

[quote="vasthi schreef:
Er wordt ook niet bekend gemaakt wat nu de beste hengst is van het stamboek qua gangen en bouw, gewoon omdat je dan volgend jaar alleen maar veulens van 1 bepaalde hengst hebt rondlopen. Soms is het beter niet alles te weten.........................
Nou, Raven was bij het ICS de winnende hengst, en natuurlijk heeft hem dat dekkingen opgeleverd (kan je na het volgende stamboekblad zelfs vertellen hoeveel Haha!), maar ik durf te wedden dat er volgend jaar echt niet alleen maar Raven-veulens rond lopen..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:48

Nogmaals ik zou het wel willen weten Haha!
Maar dat is meer uit nieuwschierigheid. Want het zou mijn hengstenkeuze niet beïnvloeden. Je kiest een hengst op basis van je merrie, niet omdat hij nog zo weinig gedekt heeft en je "het stamboek breder wilt maken" uiteindelijk kijk je toch naar je eigen merrie

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:52

Mariska_28 schreef:
@ Mariel: Is er een reden dat bij de uitslagenlijst op de site van het Tinkerstamboek de vaders van de veulens niet vermeld worden?

Nee

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:54

Esme_27 schreef:
. Je kiest een hengst op basis van je merrie, niet omdat hij nog zo weinig gedekt heeft en je "het stamboek breder wilt maken" uiteindelijk kijk je toch naar je eigen merrie
Precies.... wat is dan de reden om het niet openbaar te maken?????????

Snap je nou waar ik naar toe wil?