Niet "dressuurrassen" in de dressuurring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:51

Lenn schreef:
Dus Vippie: misschien moet je het niet persoonlijk opvatten dat je omver gereden wordt door de beruchte kwpn-ers?

Als het telkens dezelfde is (per wedstrijd dan want er zit er altijd minstens 1 bij die zo doet) en ook telkens ben ik degene die moet wijken, dan ga je dat op een gegeven moment echt wel persoonlijk opvatten, soms is het zelfs zo erg dat het mensen langs de kant opvalt, nou dan ligt het toch echt niet aan mij Haha!

Citaat:
Ja dat was een gewaagde uitspraak wist ik al haha... was niet gegrond verder... liet alleen even een proefballon op.. ofzoiets Cool
Maare ik bedoelde niet het wedstrijd-rijden, maar als mensen zeggen: ik ben met mijn fjord wel mooi M oid, en anderen vinden dat knap, dan zegt dat toch wat!! Vul maar in zoals je zelf wil. Enne nee niet ieder ras heeft minder recht op het rijden van wedstrijden, ik snap niet waar je dat vandaan haalt, je gaat er gewoon vanuit dat ik zoiets denk omdat ik geen fjord oid heb, jullie en niet wij zijn bevooroordeeld wat dat betreft. Tenzij je dat werkelijk merkt bij mensen met een KWPN-er.. maar dat lijkt me sterk hoor! Misschien vat je het zo op.

Ik vond het een hele domme uitspraak, proefbalon of niet, je weet niet hoeveel zeer je met zoiets kunt aanrichten. Wij zijn door ervaring rijker geworden, laten we het daar op houden, aangezien jij niet de eerst bent die dit soort uitspraken doet dus ja wij merken dat daadwerkelijk.

Einde discussie wat mij betreft, iedereen is gelijk laten we het daarop houden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:35

Ik merk wel dat het uitmaakt in welke omgeving je rijdt. En dan bedoel ik de opmerkingen van de andere deelnemers. Als ik richting ijsselmuiden ga dan kan je heel wat veelzeggende blikken verwachten. Richting nunspeet e.o. vind ik het juist heel erg gezellig en worden we ook volledig geaccepteerd. En de jury's, als je goed genoeg rijd kunnen ze toch niet om je heen Lachen Maar dat geldt voor elke combinatie. Persoonlijk houd ik niet zo van dat gemiep.

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:10

Hellaas zie je nog te weinig andere rassen tussen de KWPNers rijden. Verward
Ik vindt het echt super leuk als er wat mer variatie is kwa rassen,het maakt het (vindt ik) veel leuker om naar te kijken en ik sta ook nog regelmatig verstelt te kijken hoe onze haflingers en fjorden het nog doen hoor,valt mij niet tegen. OK dan!
Eigenlijk heb ik ook nog meer bewondering voor de ruiters van de haflingers en de fjordjes die een zeer nette proef neerzetten,aangezien ze over het algemeen minder dresuur kwaliteiten hebben dan de KWPNer.
Wat ik wel verschrikkelijk jammer en irritant vindt is dat de jury vaak zo kortzichtig reageert als het om een ander ras gat dan de KWPNer en dan heb ik het nog niet eens over de ruiters gehad.
Echt zonde iedereen beoefend zijn grootste hobby(de liefde voor de paardensport) wat maakt het dan uit op wat voor een paard je rijdt???
Als je er maar plezier in hebt.
Maar goed zo denk ik er over. Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:01

Ik ga binnenkort ook bij de pony's starten met mijn Haflinger, vriendin van mij rijd ook met een Hafje maar nog nooit mee gemaakt dat mensen raar doen omdat je met een minder-dressuurras rijd.

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:28

Ik rij altijd met de trekpaarden dressuurwedstrijden. Soms krijg je echt heel leuk commentaar en soms heb je ook van die mensen die mensen die echt heel dom commentaar geven. Bijvoorbeeld: Moet je die knol kijken, een wonder dat ie zo kan lopen.

Maar ik vind het altijd heel leuk als er een ander ras mee rijd.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:47

Ik krijg de indruk dat de meeste mensen denken dat dressuur een doel opzich is Verward Denk eerder dat je het om moet draaien: dat je dóór dressuur het doel kunt halen. Wat is het doel? In harmonie op je paard rijden, één zijn met je paard, je paard in alle omstandigheden onder controle kunt houden (met de meeste topdressuurpaarden kunnen geen fatsoenlijke buitenritten worden gemaakt). Door dressuur te gaan rijden kun je dat doel bereiken, ongeacht het ras, bouw! Het gaat erom dat je paard gehoorzaam is, onder controle hebt en niet alleen om de beweging waar het de laatste tijd wel om gaat! Elk gezond paard kan zeker Z lopen mits ze op de juiste manier gereden worden, ook paarden met in jullie ogen een verkeerde of slechte bouw of een belgisch trekpaard, engelse volbloeden, tuigpaarden, kruisingen ed!

Een jury mag niet op basis van ras, bouw een proef beoordelen maar op basis van wat er in het boekje staat. Helaas zijn er altijd juryleden die dat niet doen Die mogen dan wel even op de feiten gedrukt worden

Het bewijzen dat je met een niet 'rij'paard dressuur kunt rijden, slaat gewoon nergens op want elk gezond paard die op de juiste manier gereden wordt kan dat. Alleen... de meeste ruiters met 'rij'paarden denken dat dat met een niet 'rij'paard niet kan. Vandaar dat er steeds weer eens iets bewezen moet worden...

En 'dressuur'paarden wat zijn dat? Zijn dat paarden die speciaal voor de dressuur gefokt worden Verward Zijn die dan zo ontzettend gehoorzaam zodat je sneller in harmonie bent met je paard of zijn dat paarden die gewoon super kunnen bewegen waardoor je een spectaculaire proef kunt neerzetten ook al heb je zowat geen controle over je paard? Dat laatste kan ik geen dressuur meer noemen...

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 19:03

Lenn"]
[quote="ukkiepuk"][quote="Vippie schreef:
Niet alleen op internet maar ook tijdens het losrijden, ik schijn met mijn fjord geen rechten te hebben en bakregels schijnen niet te gelden als ik op de linkerhand aankom en er komt een grote bruine op de rechterhand aan, dan moet ik maar wijken. Pech voor degene die aankomt maar ik rij gewoon door, leuk om die kop dan te zien Boos! , tsja sorry maar bakregels zijn bakregels...

Ik word nooit omver gereden, de meeste paarden vinden Zorro maar wat eng en gaan er met een grote boog omheen of hun ruiter dat nou wilt of niet Haha!
[/quote]
hahaha (kmoes ff je profiel kijken maar nou snap ik m Haha! )
[/quote]

Ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen wedstrijden rijd die bij ons op stal gehouden worden. De paarden die bij ons op stal staan zijn nu aan Zorro gewend, maar hij is heel wendbaar dus als iemand ons "over het hoofd ziet" (wat dus wel eens voorkomt als er iemand op een paard van 1.75m zit Haha! )doen we ff snel een volte-tje

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:14

Mijn endurance KWPNer is 3x niks in de dressuur. Dus het labeltje KWPNer staat NIET voor geweldig in de dressuur. Ik ga haar dus ook niet in allerlei bochten wringen om toch dressuur te rijden. In de endurance doet ze het geweldig! (en NEE ik doe endurance omdat ik daar zelf voor gekozen heb en NIET omdat ze niks anders kan. Ze kan namelijk wel geweldig springen, maar dit terzijde)

Nou ken ik een meisje van 15 met een leuke tinker. Sjiek gebouwd met leuke aftekeningen. Ze zit intussen al in de L1. Maar omdat ze bij de pony's start, start ze vaak alleen bij haar op de manege. helaas is het nu al 2x voorgekomen dat ze de proef moet rijden tussen de Z paarden.
En wij vonden dan dat ze super had gereden en had ze niks aan punten.
Begonnen wij ons toch af te vragen of het rijden tussen die Z ruiters invloed zou kunnen hebben.
Je moet toch even omschakelen al er ineens een gevlekte binnen komt na dat Z geweld.
Zondag heeft ze weer een wedstrijd en ze zou vragen of ze gewoon bij ons (L1 paarden) mocht starten, dus ben benieuwd!!!

Ukkepuk... leuke shet!!! Maar snap idd dat sommige paarden wat raar kijken!!! En de jury ook denk ik. Rijd je nog wedstrijden? Zo ja, welke catogorie?? En waar? Ik kom ook uit Rotjeknor en wil je best eens "live" zien rijden.
Dan kom ik wel met spandoek!! (heb ik Vip ook beloofd!!!)

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:07

Ik vind het heel leuk om een fjord(of ander ras) in de ring zien lopen, vooral als ze lekker lopen, kwijl ik weg, heerlijk!!!
Ik heb zelf ook Kwpn-ers gehad en nu alleen maar fjorden waar ik mee les en ook mee wil gaan starten, het leuke is, mijn instructeur was niet zo gek op koudbloeden maar hij zei vandaag als ik zo door blijf trainen Peertje vrij snel tot de Z kan komen, nou is dat waarschijnlijk een beetje overdreven maar over een tijdje wil ik gaan starten en we zien wel, mn paard heeft lol, ik heb lol, we trainen goed(en dressuur is toch goed voor elk paard)en wie weet, en ik hoef heus de Z niet te halen hoor, vind het gewoon leuk om straks afentoe een wedstrijd te rijden, alleen is Peer erg bangig alleen en wil best vaak nog gaan racen dus we wachten nog even, heb hem nog niet zo heel lang en we hebben de tijd.
En...er zijn best veel fjorden of andere koudbloeden Z.
Dus..........gewoon doen met je koudbloed, What the f*ck wat andere zeggen, wie het laatst lacht.............
(mn vorige fjord deed het trouwens best goed in de ring!!!)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:26

Waarom toch altijd zoveel strijd om gelijk voor je mening te krijgen hier...? Menigeen hier komt zo wanhopig over, alsof de anderen perse moeten begrijpen hoe hun denken... Laat de ander toch lekker en geniet van je eigen hobby/sport/paard/pony!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 08:50

snowdon schreef:
Waarom toch altijd zoveel strijd om gelijk voor je mening te krijgen hier...? Menigeen hier komt zo wanhopig over, alsof de anderen perse moeten begrijpen hoe hun denken... Laat de ander toch lekker en geniet van je eigen hobby/sport/paard/pony!

Denk dat je eerst even alle pagina's moet lezen. Het gaat hier niet om gelijk krijgen maar om wederzijds respect en het in de waarde laten van combinaties die misschien niet aan het ideaalbeeld van anderen voldoen.
2 basis omgangsvormen die vooral in de paardensport nogal moeilijk blijken. Maar voor deze omgangsvormen blijf ik me wel hard maken, al ben ik dan ieder keer weer de gebeten hond. So be it. Ik heb lol met mn knol en hoop dat anderen dat ook hebben... Haha!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:26

ik vind het wel leuk om dit alles te lezen, ik heb me er niet heel erg in gemengd want ik heb NOG geen wedstrijden gereden met mijn fjord. en ik kan dan ook niet oordelen over hoe anderen doen in de ring.

Maar ik rijd sindskort in een proefgerichte les met allemaal pony's en paarden die voor de dressuur gefokt zijn. dus toen ik voor t eerst in de les kwam, zei niemand iets (ook niet tegen elkaar) en ze keken echt zo, wat kom jij hier nou doen.

Tot aan de draf gingen we, tot hun verbazing gelijk op, en toen kwam de galop. 3 van de 4 paarden stuiterden en vlogen door de bak, voila brave fjord. hun ogen vielen zowat uit de kassen Lachen mijn fjord die even liet zien hoe te galopperen in een groep.

Nu ben ik vrij "sociaal" en vind t niet zo'n ramp. ik ben blij begonnen met kletsen tegen iedereen, en de sfeer is nu veel fijner. en ze zeggen zelfs dat ze mijn fjord zo leuk vinden.

Daar houdt ik van, ik vind alle paarden prachtig, van shet tot arabier. en weer terug. ik houdt van paarden, en ben toevallig bij een fjord uitgekomen. So What! voor het zelfde geld zat ik nu op een gelders paard.

Dus als ik volgend jaar ga starten kan ik er pas wat van zeggen, ik weet wel dat ik gewoon (net als iedereen) goed moet rijden voor mijn punten, en daar oefen ik ook hard voor. En ik ben voor een gemoedelijke sfeer op t wedstrijdterrein. Dus laten we de wereld beter maken, en bij onszelf beginnen.

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:41

Ik heb hetzelfde als Saskia.. Ik volgend jaar ook pas starten dus ik kan hier nu niet echt over mee praten. Maar toen ik de eerste keer met de les van de ponyclub mee deed keken ze je ook zo aan van: wat kom jij hier doen? Je hebt een fjord!!!! Nou ik heb nog maar 1x meegereden in die les omdat dat een proefles is en vanaf Januarie kom ik vast bij de ponyclub rijden dus dan zal ik ze eens laten zien dat een fjord ook leuk is! Fjorden zijn soms misschien niet zo goed in dressuur als bv KWPN'ers maar in andere dingen zijn fjorden gewoon weer beter! Zo heeft elk ras wel iets moois en speciaals!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:10

Ik rij nu alweer bijna een jaar wedstrijden met mijn Fjord (Pjelk dus Knipoog ). EN nog nooit heb ik rare reacties gehad. Wel dat een jurylid zei dat Fjorden toch geen dressuurpaarden zijn en niet in de de ring horen en vervolgens helemaal lyrisch was van Pjelk zijn middendraf . En zo werd ik zelfs tweede bij haar.
Ik vind het wel leuk om dressuur te rijden met een robuust paardje omdat als ie bv aan de teugel loopt dat al best knap is. Terwijl het bij KWPN' ers eerder uitzonderlijk is als ze het niet doen.

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:28

Daar heb je gelijk in Pjerk! Maar ik denk toch wel dat jury's de paarden op hun dressuur gaan beoordelen en niet of het nou een fjord of een KWPN'er is... Dat zie je ook bij jou voorbeeld!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:53

Maikuh schreef:
Daar heb je gelijk in Pjerk! Maar ik denk toch wel dat jury's de paarden op hun dressuur gaan beoordelen en niet of het nou een fjord of een KWPN'er is... Dat zie je ook bij jou voorbeeld!

Je kunt idd een enkeling treffen die er gewoon niet van houdt, so be it, ik heb er volgende week weer een (heb ik vaker gehad), maar ik blijf stug volhouden, ooit zal ze me waarderen daar op het zand tussen die lettertjes en kan ze niet meer om ons heen. Ik weet dat er ook legio jury's zijn die wel eerlijk beoordelen, kijk maar naar vorige week... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:32

Ik vind het meestal juist heel leuk om te zien als iemand een nette dressuurproef rijdt met een alternatief ras. Als een Fjord of Haflinger in een rubriek alle KWPN-ers eruit rijd, vind ik dat eigenlijk nog wel grappig ook .

Wat ik wel jammer vind is dat ik veel mensen die met alternatieve rassen dressuur rijden vaak hoor klagen. 'Ja, maar dit ras strekt nu eenmaal niet zo als een KWPN-er'. Of 'die mensen met KWPN-ers hebben het zo makkelijk'. Dan denk ik: 'Niet zeiken, je kiest er zelf voor om op een alternatief ras wedstrijden te gaan rijden.'

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:37

Vippie"]
[quote="Maikuh schreef:

Je kunt idd een enkeling treffen die er gewoon niet van houdt, so be it, ik heb er volgende week weer een (heb ik vaker gehad), maar ik blijf stug volhouden, ooit zal ze me waarderen daar op het zand tussen die lettertjes en kan ze niet meer om ons heen. Ik weet dat er ook legio jury's zijn die wel eerlijk beoordelen, kijk maar naar vorige week... Haha!
[/quote]
Het ligt meestal aan de jury! Als je zelf een nette proef hebt neergezet en je krijgt niet je verdiende punten omdat je een fjord hebt vind ik dat raar! Maar je hebt ook mensen op bv fjorden en die krijgen dan slechte punten omdat ze die verdienen en niet omdat ze op ene fjord rijden. Ze vinden het dan raar dat ze die lage punten hebben en geven de jury de schuld.. Maar dat ligt dan aan de ruiter zelf... En dan is het natuurlijk makkelijk om de jury de schuld te geven!

Annabel_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:06

ik ga ook wedstijden rijden met me haffie.
daar heb ik vette zin ga straks startkaart aanvragen via de club hahahha Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:54

ik rij niet veel dressuur,maar duuk kan dingen uit de Z...
pirhouette passage en van halt naar galoop zijn gen probleem,maar ik rijd er niet in,owja ik doe ook vaak met hem overspringen in galop....
maar hij kan echt niet alles hoor,sommige dingen uit de M kan hij nog niet eens dus... heel verschillend

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 21:42

Zorro sprigt ook een wissel, maar ik denk niet dat we hoog zullen scoren als dat door een jury beoordeeld wordt Bloos Tong uitsteken Lekker op de voorhand en bergAFwaarts hahaha, maar als hij hem springt (meestal als ik het niet wil Schijnheilig ) springt hij hem wel in 1x, toch nog iets positiefs Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 10:35

Maikuh schreef:
Het ligt meestal aan de jury! Als je zelf een nette proef hebt neergezet en je krijgt niet je verdiende punten omdat je een fjord hebt vind ik dat raar! Maar je hebt ook mensen op bv fjorden en die krijgen dan slechte punten omdat ze die verdienen en niet omdat ze op ene fjord rijden. Ze vinden het dan raar dat ze die lage punten hebben en geven de jury de schuld.. Maar dat ligt dan aan de ruiter zelf... En dan is het natuurlijk makkelijk om de jury de schuld te geven!

Eeehh even voor de duidelijkheid, mij hoor je verder niet klagen over jury's. Maar er is er 1tje bij, naja dat kan toch? Ik rij over het algemeen vrij constant qua punten maar bij haar scoor ik standaard bijna 20 pnt lager, kijk zulke getallen vallen wel op Haha! .
Maar ik blijf het gewoon proberen. En idd te vaak wordt de jury als excuus gebruikt in combi met het ras als er laag gescoort wordt maar er zijn echt wel juryleden die serieus jureren.

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:10

Er zullen ook best wel 'fjorden hatende jury's' zijn maar daar weet ik verder niks van af omdat ik zelf nog geen wedstrijden rijd..

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:41

Ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind dat er meerdere rassen in de dressuur ring verschijnen. Persoonlijk ben ik er "eentje van de gelen" en ik houd niet zo van al die "bruine paarden" (mijn mening hoef je me niet op aan te vallen, ik heb er niets tegen alleen zit ik liever op geel Lachen)

Nu voor mij (endurance ruiter) de startkaart er aan zit te komen zit ik te dubben, zal ik nu wel of niet de 'multi-startkaart' aanvragen zodat ik ook kan dressuren en springen. Maar ik denk dat ik reeel moet zijn en zeggen:"Nee alleen endurance voor ons". Ilonk is 15 en om eerlijk te zijn beheersen we net de basis, in stap en draf kan ze keuring op vier benen lopen, los in het lijf maar in galop? Zo ver zijn we nog niet.
Om dan toch te gaan rijden en in de ring te moeten 'strijden' tegen de paarden die duidelijk meer talent hebben heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in. Moet dan eerlijk zijn en zeggen, Ilonk heeft het talent niet. (Wel ander talent hoor, maar me dressuur?)Had het nooit gedacht maar ben toch nog een beetje ambitieus. Als ik dan toch wedstrijden in de dressuur rijd wil ik wel winstpunten halen.
In de endurance net zo, ik hoef niet boven aan te eindigen als ik maar wel mijn promotiepunten haal. En dat gaat goed.
Wie weet komt er ooit nog een startkaart voor de dressuur, met endurance dacht ik ook."Klasse I is leuk, klasse II kunnen we niet" Nu denk ik "Klasse III is al een keer gelukt, op naar klasse IV"
Maar voor de mensen die wel met een 'niet-dressuurpaard' rijden. Zet hem op! Gewoon rijden en je niet storen aan wat anderen vinden, ten slotte hebben we zelf gekozen voor het 'niet-dressuurpaard'.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:03

Te gek toch