waarom zijn dravers zo goedkoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: waarom zijn dravers zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:28

Ik heb in het verleden heel wat op dravers gereden, heerlijke eerlijk paarden.
Zeker de paarden die op de baan gelopen hadden, waren super op buitenrit. Doordat ze al heel wat gezien en mee gemaakt hebben, redelijk bomproof.

Ook heel wat dravers onder het zadel beleerd die dan weg gingen als recreatie paard. Galop was bij de ene makkelijker aan te leren dan als bij de andere. Maar uiteindelijk kan iedere draver gewoon galopperen.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:38

Mensen die zeggen dat dravers niet zo leuke paarden zijn daar ben ik het er niet mee eens ik heb er zelf een en hij gaat wel hard soms maar ach ze hebben zo fijn karakter en mensen die zeggen dat dravers niet kunnen galopperen zeker wel ze vinden het alleen moeilijk mijn draver wil wel galopperen alleen vind dat overgang van draf naar galop zo moeilijk!
Dravers zijn wel goedkoop het gaat er keihard aan toen in de drafsport en draver die niet goed genoeg is gaat naar de slacht of wordt voor weinig geld verkocht mijn draver is nu 10 jaar wordt in mei 11 maar hij heeft ook gekoerst in 2005 daarna niet meer en nu is hij een heel geschikte spring pony of recreatie paard/pony
Afbeelding
Afbeelding

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:48

ik heb een tijdje een engels volbloed gehad (lease) ex-renpaard als je wist hoe je met haar om moest gaan ging het prima, maar met kleine doorgangen ging ze vaak af vanwegen de starthokjes in het verleden, zo ben ik wel eens tussen haar en de stal ingang gekomen omdat ze er in schoot en tegenhouden werkte ook niet echt en ben ook wel eens de trailer in geplet. verder was het echt wel een super lief paardje en als recreatie paard zeker een aanrader en ik heb er ook veel plezier mee gehad (ze is weggegaan ivm studie)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:47

Dat kun je het paard niet kwalijk nemen vind ik, paard heeft niet anders geleerd.
Heb verder geen ervaring met renpaarden, die zie je hier nog minder dan dravers.

De overgang van draf naar galop vind de mijne inderdaad moeilijk, maar stap naar galop gaat prima :+

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 12:49

F_Orumster schreef:

Bedankt voor de link, daar staan wel wat leuke springers tussen :D

Ook iedereen bedankt voor de reactie's, heb ik veel aan!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:52

Finnens, als je een paard wilt, wat wil je er mee doen, en wat denk je ermee te kunnen bereiken? :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:58

grace1989 schreef:
Dravers zijn leuk maar het blijft een draver.
Leuk voor recreatie maar niet gemaakt voor hoge dressuur of springen.
Endurance zijn ze beter in.
Verder zijn het over het algemeen erg voorwaarts en kunnen heet zijn, ze zijn gefokt om te winnen.
Ook de stokmaat speelt een rol, de meeste mensen vinden ze te klein die een paard zoeken.
Mijn ervaring is verder dat ze wel heel stabiel zijn en niet zo snel bokken of steigeren.
Altijd uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Verder zijn het wel lieve en gezonde paarden, mankeren minder op de benen dan de meeste Kwpn-ers.
Maar ik denk als je handig bent met vlotte paarden en er dresuurmatig niet te hoge eisen aan stelt er voor weinig geld een leuk paard aan hebt.
Veel dravers staan in training, wat veel geld kost.
Dus elke maand dat zo'n paard blijft staan kost misschien wel meer dan dat hij gaat opbrengen in de verkoop.

Klopt, ik heb er zelf 1 gehad, lief dier dat het is, en stabiel ook, niet bijten niet bokken niet steigeren en niet schoppe en erg cool wat het verkeer betreft (superverkeersmak).

Rijtechnisch moet je er veel aan bijschaven en aanleren. Gewoon niet te hoge eisen aan stellen en rij er lekker buiten mee en of endurance, ze zijn daar zeer geschikt voor en super. Alleen het zijn wel voorwaartse paarden en dat vind ik alleen maar fijn.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 13:00

xSlvna schreef:
Finnens, als je een paard wilt, wat wil je er mee doen, en wat denk je ermee te kunnen bereiken? :)

Ik wil vooral buitenrijden en endurance gaan rijden met een vriendin (zei rijdt al endurance)
Mijn pony heeft ook behoorlijk conditie maar hij heeft een heel ander tempo dan het paard van vriendin, die is ook 20 cm groter :+
Verder doe ik ook veel grondwerk en vrijheidsdressuur, wedstrijden doe ik sowiezo niet maar soms een sprongetje vindt ik wel leuk!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:02

Dan zou een draver perfect voor je zijn. Mijn draver klopt volledig in jou plaatje in ieder geval :P Dravers zijn ook ontzettend slim en leergierig wat erg handig is met vrijheidsdressuur.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:04

Omdat ze niet duur zijn :+

nee , meestal omdat ze afgekeurd zijn en helemaal omgeschoold moeten worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:10

terpentijn schreef:
Ja, ik wel, ze hoeven niet eerst gekoerst te hebben om in de verkoop te raken....

Er ligt hier denk ik een taak open voor Draver-mensen, om de negatieve PR die de Draver of EX-Draver heeft, de wereld uit te helpen!

Zeker in deze tijd, waar men weinig geld (over) heeft voor een goed paard, kunnen denk ik zo de Draver-gefokte paarden nog een slag maken.

Check: www.dravers.nl en hun doelstellingen *\o/*

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:28

Ja de Draver wat zal ik er eens over zeggen.
Ten eerste prima paardjes voor recreatie lichte dressuur en ook niet te vergeten springen.
Dus erg veelzijdig.
Paarden die lang op de baan hebben gelopen zou ik niet kopen ivm slijtage en blessures maar liever een jonge van 2 a 3 jaar die alleen uit geprobeerd is gezond maar niet snel genoeg of geen ideale bouw
Een draver hoeft helemaal niet iel te zijn maar kan ook nijgen naar rijpaard type en die heeft bij mij de voorkeur.
Deze is wat breder van bouw en lijkt op een KWPN ook een ramshoofd heeft niet ieder draver
Een ex draver bestaat niet hij zal het zijn hele leven blijven want het is een ras!
Ze hebben een korte nek en daardoor moeite om hun hoofd in de juiste houding te dragen bij dressuur.
Er is mij verteld dat een draver een grotere longinhoud heeft dan elk ander paard en daardoor veel uithoudingsvermogen heeft is niet snel moe dus voor de lange buitenritten ideaal.
Wel moet je ermee om kunnen gaan maar elk ras heeft zo zijn eigenschappen.
De prijs is inderdaad niet te hoog voor de niet koersende dravers omdat er veel van zijn niet zo gewild en niet voor iedereen geschikt maar geloof me ik vind ze de best opgevoede werkers die er zijn

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:32

Ja ik vind ze ook heel erg goed opgevoed en zeer goed verkeersmak, zowat voor niks bang. Ideaal om heerlijk buiten mee te rijden.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:55

Ik rij recreatief, heerlijk die lange buitenritten is geen probleem een heel stuk hard draven of galopperen (ook een rustig gallopje) geen probleem. We kunnen naar alle locaties toe, soms wel even kijken maar nooit gemeen (Bokken, steigeren, etc). Dressuurmatig zijn we een half jaar bezig, hij vind dit super en heeft er plezier in + af en toe springen (Zit nu op 65 cm met gemak). Bomproef en super veel vertrouwen van beide kanten. We houden beide van afwisseling en het hoeft niet in 1x perfect. Wij doen over de dressuurmatige oefeningen ook wat langer maar dat maakt mij niets uit! Ik heb in mijn draver mijn maatje voor het leven gevonden. En wij blijven ons ontwikkelen. Heb geen ex-koers draver, draver is ingereden op 4 jarige leeftijd paar keer voor de kar en de rest alleen onder het zadel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:01

lady62 schreef:
maar geloof me ik vind ze de best opgevoede werkers die er zijn

Ragdollcat schreef:
Ja ik vind ze ook heel erg goed opgevoed en zeer goed verkeersmak, zowat voor niks bang. Ideaal om heerlijk buiten mee te rijden.

Wauw, doen ze dat uit zichzelf dat opvoeden? :+

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:22

xSlvna schreef:
Dat kun je het paard niet kwalijk nemen vind ik, paard heeft niet anders geleerd.
Heb verder geen ervaring met renpaarden, die zie je hier nog minder dan dravers.

De overgang van draf naar galop vind de mijne inderdaad moeilijk, maar stap naar galop gaat prima :+

nam het haar ook niet kwalijk, maar je moest er wel rekening mee houden als je het wist was het prima te doen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:24

F_Orumster schreef:
lady62 schreef:
maar geloof me ik vind ze de best opgevoede werkers die er zijn

Ragdollcat schreef:

Wauw, doen ze dat uit zichzelf dat opvoeden? :+

Nee, dat doet hun moeder :j

:+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:20

mang schreef:
Dan zou een draver perfect voor je zijn. Mijn draver klopt volledig in jou plaatje in ieder geval :P Dravers zijn ook ontzettend slim en leergierig wat erg handig is met vrijheidsdressuur.

Dat dacht ik dus ook gelijk :)

Springen op een B niveau zullen ze allemaal aankunnen na goede training uiteraard...

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:30

Ik zou een draver zeker aanraden als recreatiepaard, over het algemeen vinden ze het machtig mooi om het bos in te gaan! Ik zou wel, als je zelf niet (veel) ervaring hebt met het omscholen of doorrijden van een draver in de 'dressuurrichting', kiezen voor een draver die al enige tijd onder het zadel is. Maar dat ligt natuurlijk ook aan je eigen insteek ;)

Ik vind het over het algemeen leuke paarden die allemaal een duidelijk karakter hebben, en om keihard te gaan in draf is ontzettend gaaf! Maar zoals met alle rassen; karakters verschillen, ieder paard is anders onder het zadel en ieder paard heeft zo zijn eigen kwaliteiten. Ik heb dravers gereden die stonden te springen en draaien op hun plaats, maar ik heb ook op dravers gezeten die liever lui dan moe waren.
Maar als je voor een klein prijsje een leuk paard wilt kopen dan zijn dravers zeker een goede optie, hoewel ik me er niet al te veel op vast zou zetten als ik jou was!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:44

Ik zet me niet te veel vast op Dravers, maar ik ga er nu zeker wel naar kijken! Als ik genoeg geld heb dan wil ik er namenlijk een leuk buiten rij/endurance paardje bij. Ik heb nu waarschijnlijk wel genoeg geld om een Draver te kopen (800) maar ik wil liever geen paardje dat net van de baan komt, ik wil wel een die al een tijdje onder het zadel is.
Ik heb er nooit echt naar gekeken omdat iedereen zei dat Dravers niet konden galloperen en dat je nooooit een draver moet kopen :+

Nog een vraagje (misschien een domme :P ) maar als Dravers er vandoor gaan, gaan ze dan in draf of galop? :+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:46

Mijne in galop, maar die springt sowieso om iedere scheet in galop aan, ze houd niet van draven :+

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:47

Haha typisch :')

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:47

De mijne gaat er niet vandoor :+

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:48

Whaha okee, dus er zijn wel Dravers met voorkeur voor galop :+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:49

Nee de mijne eigenlijk ook niet hoor :p alleen als er ineens een eend opvliegt uit het water springt ze 3 sprongetjes galop en dan is ze weer normaal :+