Tinker taxatietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:28

Wij zitten met onze taxaties nog erg laag geloof ik. Ik zag net op Marktplaats het evenbeeld van Sox te koop staan voor 3650 eurootjes. Ze staat al wel sinds september te koop dus erg hard loopt men er niet voor.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:45

Soxje schreef:
Ik dacht dat de afspraak was maximaal 2 foto's??
Chubby: mooi type qua bouw maar ik vind 'm wat klein, 1750

daar ben ik weer met mijn irritante opmerkingen hoor:

klein????????????

en in het andere topic mochten maar 2 foto's, hier was geen afspraak

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:07

tsja tinkers worden opeens veel gevraagt dus wordt de prijs omhoog geschroeft.
als ik nu kijk naar wat er staat kan ik baily voor makkelijk 3500 euro neerzetten
terwijl ik er toch minder voor betaald heb.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:31

Nog even over de prijzen, ik vind de prijzen van Tinkers op dit moment precies goed. Vind het helemaal niet erg als de prijzen langzaam omhoog gaan, maar zie in de toekomst graag grotere verschillen in de prijzen. En dan bedoel ik dat stamboekpapieren, premies en vooral afstamming meer gaat meespelen naast natuurlijk karakter, africhting en uiterlijk. Maar dat komt vooral omdat ik heel veel interesse in fokkerij heb en het dus leuk zou vinden als goede fokproducten ook meer gaan opleveren dan "gewone" tinkers. Anders heeft het fokken voor de handel ook weinig glans zeg maar. Dan kan je net zo goed gaan vermeerderen als dat soort dingen toch niet uitmaken voor de prijs. Zou het dus afschuwelijk vinden als Tinkers eindigen als fjorden en haflingers, waar je dagkampioenen nog voor een prikkie kan kopen.
Kleine notitie: ik vind Maddox totaal geen goed fokproduct. Ze is mooi gebouwd (voorlopig) maar verder is zij niet het type wat ik zou willen fokken. Nuala voldoet ook niet totaal aan mijn idee van een "perfecte" fokmerrie. Toch wil ik nog ffies een foto plaatsen van Nuala om te laten zien dat ze toch een redelijk zwaar type is.

[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/5juli09(1).jpg[/img]
[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/Esme&Nuala-2(1).jpg[/img]
[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/maart03(1).JPG[/img]
Afbeelding

Nu nog mijn taxaties

Flettie: €2300,- Ze is vind ik persoonlijk te luxe gebouwd. Maar verder is het een lief paard die dankzij haar grote maat en 2e premie toch weer wat in waarde stijgt in mijn ogen

Brenda: €2400,- leuke merrie, springt er alleen ook niet uit. Verder nog erg onervaren doordat ze net geïmporteerd is.

Blizz: €2500,- hele mooie Tinkerruin alleen is hij heel erg klein. Verder niet een echt makkelijk karakter, hij is wel lief, maar je kan er niet iedere gek op zetten toch? Verder ruin..

King: €3000,- vind ik een heel erg mooie Tinker. Mee naar de keuring!
Goed ingereden, ervaren paard en mooi correct gebouwd

Snowdon: €3000,- Lief paard waar geen kwaad in zit. Goed beleerd en kan een hoop. Nog lekker jong.

Bailey: €3250,- naar de keuring met die vent! Vind het een bijzonder mooie ruin. Verder ook nog eens een lief karakter, wat wil je nog meer? (misschien dat hij een merrie was, das jammer..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:47

Ik als niet Tinkerpersoon btw, val hier echt van mijn stoel van de prijzen. Mag ik even weten, waarom iemand €1000 of €1250 dus tussen de 2200 en 2800 gulden voor een veulen wilt neerleggen? Bij Tinkers is er toch geen sprake van een goed georganiseerd fokbestand? Dus afstammelingen zijn nog niet zo bekend, je weet niet of je paard een goede afstamming heeft. Daarnaast overleven niet alle veulens en jaarlingen de opfok, of blijken toch niet geschikt te zijn. Dan heb je wel even een flinke bak met geld weggesmeten.
Ik was nog begonnen met taxeren, maar ik plaats het niet. Die prijzen liggen echt tonnen onder de geschatte prijzen hier. Voor een veulen of jaarling zou ik bijv. F500 - tot misschien F1000 over hebben. Bij de meeste taxaties lijkt mij de €-teken verwisseld met de F-teken.

Maar kan mij iemand dan uitleggen waarom die Tinkers zo hoog geschat worden? Bij import of transportkosten kan ik me nog wel iets voorstellen, maar verder?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 00:06

Tja.. waarom geeft iemand nog meer voor een Shire? Waarom legt iemand duizenden euro's neer voor een MINI-paard? Tinkers zijn erg gewilt, en dan vooral de mooie degelijke originele Tinkers.
Stamboekpapier en premies zijn niet voor iedereen van belang, maar het stamboek word steeds proffesioneler en beter. Stamboekveulens zijn natuurlijk meer waard dan geen stamboek, vind ik logisch hoor. 500 gulden voor een Tinkerveulen kan je wel vergeten.. hoe lelijk ie ook is.
En een jaarling of veulen moet nog maar opgroeien, dat klopt. Maar dat geld net zo goed voor friezen en KWPN-ers en die gaan voor veel meer over de balk.

Waarom betaal je eigenlijk duizenden euro's voor een fries? tja..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 07:19

Hihih, grappig dat mensen van buiten de Tinkerwereld zo steil achterover slaan van de prijzen van Tinkers. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Zolang het ervoor betaald wordt blijven de prijzen hoog, alhoewel het natuurlijk niks is vergeleken bij de prijzen voor WPNérs en Friezen.

Ik denk trouwens dat de prijzen voor Tinkers met een 1e premie en een bekende, goede afstamming binnenkort nog veel hoger liggen. Was een of andere driejarige afstammeling van de oud Nederlands kampioen Djenny niet voor 8000 euro verkocht naar het buitenland????

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:32

Oké, komen mijn taxaties ook weer.. helaas ben ik daar geen ster in, maar ik doe toch een poging:

Gammon: 2750 euro, vind het een mooi type (vooral die laatste foto!).. en zo te zien kan hij flink ontzettend leuk lopen!
(Leuk koppie heeftie trouwens!)

Chubby: mooie type, 2e premie, en flink aan de maat, zou ik toch wel 2750 voor geven.

Killian: Persoonlijk vind ik die ontzettend mooi gebouwd, helaas wat onduidelijke foto's, maar absoluut mijn type tinker; 2850

Belle: die vind ik ook ontzettend leuk, vooral heel mooi getekend, haar zet ik op 3000

Jordy: leuk getekend, en kan zo te zien ontzettend leuk lopen, maar persoonlijk hou ik van de wat forsere, toch zet ik 'm op 2750

Spetter: Mooi! Flink fors, mooi gebouwd en ook nog eens flink aan de maat: 3000

Rhona: Ontzettend leuk ding! En ze loopt geweldig, omdat ze nog jong en onbeleerd is, zet ik haar op 1850

Irish Lucky Lady: Leuk getekend, flink aan de maat, vind 'r ook erg leuk. Haar zet ik op 2850

Jody: Leuke merrie, maar niet helemaal mijn type (ik hou van de wat forsere), dus haar zet ik op 2500

Tiko: leuke ruin, kan leuk lopen, en goed springen. Verder vind ik het een mooie maat, en hij is mooi gebouwd, 2850

Sox: Leuke ruin, en flink aan de maat: 2800

Ailin: Leuke merrie, mooie maat, leuk getekend, en hoge 2e premie.. daarom 2850 euro

Connor: leuke ruin, flink aan de maat en flink fors, zet ik op 2850 euro

Brenda: leuke merrie, mooi getekend, zet haar op 2750 euro

Blizz: Leuke ruin, mooi getekend, wat klein, maar dat vind ik verder geen probleem! zet hem op 2850 euro

King: (ik vond de foto's in je profiel van hem leuker!) hij is mooi gebouwd, flink aan de maat, zet hem op zo'n 2850

Baily: Flink aan de maat, leuk getekend, en mooi gebouwd.. zet hem op 2850 euro

Snowdon: die ken ik dan ook persoonlijk, vind het een leuke ruin, lief in de omgang, en begint nu mooi breed te worden, zoals ik tegen Leon al zei, zou ik er 3000 voor geven

Nogmaals, vind het erg moeilijk..

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:45

Nou, ik val dus ook af en toe stijl achterover van de prijzen van tinkers hoor. Dat zou ik er persoonlijk nooit voor willen betalen. Voor een paardje wat alles kan maar niks echt heel goed (uitzonderingen daar gelaten). Ik zou van mn levensdagen daar zeker niet meer als 3000 euro voor willen betalen. Als ik ooit een ander paardje koop wordt dat sowieso geen tinker. Ik ben heel blij dat ik een half tinkertje heb die net wat luxer is.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:19

Dank voor de goede taxatie Mazzel-meid, maar eh Sox is een merrie, wordt ze nu wat meer waard in je ogen??

En over de prijzen: tinkers zijn nu erg gewild, vooral de rastypische exemplaren. En misschien wordt het zo dat de 1e premietinkers meer waard worden maar als je niet van plan bent te gaan fokken en je kunt een mooie tinker kopen zonder papieren zul je dat ook doen denk ik.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:57

Soxje schreef:
Dank voor de goede taxatie Mazzel-meid, maar eh Sox is een merrie, wordt ze nu wat meer waard in je ogen??

Bloos! sorry!
Ja, dan denk ik dat ik haar toch wel rond de 3000 taxeer
(alhoewel ik er dus zeer weinig verstand van heb!)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 15:09

ow esme, haha king heb ik verkocht hoor, je zei dat ik ermee naar de keuring moest, haha

ik heb king in ieder geval voor meer verkocht dan waar je hem op hebt geataxeerd, haha erg he,

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:10

Ik heb er ook geen verstand van hoor Mazzel-meid, weet alleen dat ik de wat zwaardere types het mooist vind. Vanaf foto's is het nog moeilijker te beoordelen omdat je de gangen niet kunt zien en evenmin de oogopslag (een rustige heldere blik vind ik ook heel belangrijk). We moeten ons op deze taxaties natuurlijk niet gaan blindstaren en het gewoon als een leuk tijdverdrijf beschouwen.
En Maya, non-tinkermens Lachen , veulens gaan echt grif van de hand tussen de 800 en 1200 euro. Ik vind het zelf ook duur maar het dekgeld is ook niet weinig. Over een paar weken is er weer Zuidlaardermarkt, daar worden ieder jaar best veel tinkers verhandeld, ben benieuwd hoe de prijzen daar nu liggen.
Ik zag trouwens dat in Ierland de prijzen ook enorm gestegen zijn. En idd, de gulden is de euro geworden, niet alleen bij de paarden maar bij alles, helaas.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:16

King voor mij in Cat B
En Snowdon en Bailey gaan naar cat A en dan bump ik gelijk Gammon en Tiko ook naar die catergorie.

Esmee..hoe kom je erbij dat je niet iedere gek op Blizz kan zetten? Blizz is superturbo braaf en kan ongeveer evenveel als Snowdon..Hij is alleen wat kleiner en ouder. I demand a recount! HAHAHHAHAHAHAHA.

Ik wil ook nog even zeggen dat ik het erg lastig vind zo van foto. Ik zie tinkers die ik op de ene foto veeeeeeel mooier vind dan op andere.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:47

ihhi zal ik eht zeggen????????

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:00

ha baily (officieel wordt het/is het Mr. Big Billy) gaat volgend jaar naar de keuring. ben hard aan het sparen Haha!
en neej ik had niet graag gehad dat het een merrie was esmeralda! eerlijk gezegt baal ik ervan dat ie geen hengst meer is hoewel hij zich wel zo gedraagt (kan niet meer met merrie's in de wei, want hij duiklt erbovenop)

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:03

Och jee.... Moet ik ze nu allemaal taxeren??? Gaaaap

Zet eerst die van mij erbij Knipoog

Naam: Mikado's Tequila
Geslacht: Ruin
Leeftijd: dacht 6, volgens DA op keuring 7
Schofth: 1.51 m
Type: Cob (iets luxere versie)

Mikado wordt dressuurmatig gereden, op het moment wordt hij getrained door een Z2 amazone. Hij wil graag voor je werken, leert graag en snel. Kent de basis, verruimen en verzamelen. Werkt goed van achter en is goed voor het been. Kent het wijken, schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, begin van de appuyementen, eenvoudige galopwissels, contragalop. Wordt vanaf volgend jaar officieel gestart in de dressuur.
Is ook gek op springen, wordt alleen vaak iets te overenthousiast. Springt ook met gemakt 1.10 onder het zadel, 1.20 los. Hoger nog niet geprobeerd.

Is 100% verkeersmak, grote trekkers, vrachtwagens, treinen, vliegtuigen, niks kan hem bang maken. Behalve dan af en toe grote stenen, je weet maar nooit wanneer ze opspringen om je heel hard in je sokken te bijten Knipoog

Wanneer hij aan het werk moet is hij pittig en ijverig, zet je er een beginner op, dan is hij het kalmste paard ter wereld Schijnheilig Doet dan geen stap verkeerd en zal stoppen wanneer je dreigt eraf te glijden. Ook buiten met een beginner is geen probleem.

Kan goed samen met andere paarden. En is gek op mensen en aandacht.

Enigste nadeel is dat hij zomerexceem heeft, hiertegen heb ik een boett deken en dat heeft ontzettend geholpen. Staart is weer mooi aangegroeid en manen ook, alleen zijn die nu kort. Staat bij hem een stuk verzorgder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[img]http://members.home.nl/j.ter.morsche/000_0919(2).jpg[/img]
Afbeelding

(oudere foto's, heb geen recente rijfoto's. Hier was hij weer net een maandje onder het zadel na ee lange rustperiode *met als gevolg een grasbuik, geen conditie en weinig bespiering*)

Taxaties: (Heb het lijstje van Elke gekopieerd, dus namen die er niet bij staan moeten maar even gemeld wroden Knipoog)

Ik let op kleur, maat, betrouwbaarheid, graad van africhting/gebruiksdoel, primering (evt) etc.

Gammon: Goede kleur, goede bouw, hij had net een paar cm groter moeten zijn Knipoog Jammer dat hij in de bak niet zo aan de slag wil, maar met wat oefenen en les moet dat toch wel goed komen Lachen Mede dus door zijn ietwat lastiger karakter 2500 euro

Chubby: Jonge merrie nog, mooi aan de maat. Moet nog een heel eind uitgroeien. Ik zou het rustig aan den met haar, heb er wel vertrouwen in dat het een leuk beestje kan worden. Over een paar jaar weer naar de keuring. Weet verder niet hoe haar gangwerk is. Wanneer je evt nog een eerste premie met haar kan behalen en ze ook nog eens leuke veulens geeft 3000 euro Zoals ze nu is zou IK er ook ongeveer 2500 euro voor geven.

Killian: Niet mijn type, maar wel zeer gewild Lachen. Jammer dat hij wat lastiger is (toch?????) ik zou zeggen 2300 euro, maar dat komt dan voornamelijk door zijn karakter. Ook zijn kleur heeft hij niet helemaal mee. Wanneer het nou een doorgewinterd braaf recreatie paard was geweest zou die prijs een stuk omhoog gaan

Belle: Kleur is goed, veel zwart is veel vraag naar. Goed te gebruiken als fokmerrie, met rijden ook braaf, verkeersmak. Ook weer een mooi type en mooie maat. Jammer dat ze weer net geen eerste premie heeft gehaald. 3000 euro

Jordy: Een van mijn favorieten Schijnheilig Mooi getekend, kan leuk lopen, braaf. Niet voor de echte Tinkerfans, meer voor de tussenhangers *zoals ik Schijnheilig * 2700 euro, hij mocht ook iets meer maat hebben. (alhoewel hij wel groter toont!!)

Spetter: Groot, braaf, betrouwbaar, veelzijdig inzetbaar. Kleur is ook goed. Is naar mijn weten heel veel vraag naar. Zet hem toch wel op 3500 euro

Rhona: Jong, onbeleerd, kleur is wel goed, merrie. Weet zo niet of ze al naar de keuring is geweest als veulen oid??? Weet ik niet zoveel vanaf, 1500 euro

Irish Lucky Lady: Goede maat, goede kleur. Ik vind haar te zwaar voor het dressuurwerk. Hoop dat er een mooi veulentje uitkomt! Gaat ze nog een keer voor graadverhoging bij het NST? 3200 euro bij een goed veulen

Jody: Het hele luxe is weinig vraag naar. Ook nog jong, niet uitgegroeid, basisafrichting. Op het moment 2250 euro

Tiko: Nog zo'n favo Schijnheilig (Ik hou nu eenmaal van de wat rijtipischer Cob's...) Wanneer hij in goede conditie is Schijnheilig 2800 euro Zou nog een leuke pony zijn voor een ponyruitertje dat flink fanatiek is. Kan leuk lopen, springt met goede manieren. Wat dat betreft geluk met zijn D-maatje. Vind hem ook mooi qua type en gangwerk.

Sox: Mooie merrie, kleur is voor de liefhebbers natuurlijk. Keuring geweest??? Veulens??? Maat is wel goed, karakter ook. 3000 euro.

De rest doe ik een ander keertje, ok?

Verder heb ik ook wel een beetje naar eigen smaak getaxeerd, maar dat is logisch Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:43

*Tequila* schreef:
Gammon: Goede kleur, goede bouw, hij had net een paar cm groter moeten zijn Jammer dat hij in de bak niet zo aan de slag wil, maar met wat oefenen en les moet dat toch wel goed komen Mede dus door zijn ietwat lastiger karakter 2500 euro

oliebol had ik vanmiddag nou mijn mond maar gehouden aan tafel... dat wordt tegen Gam gebruikt dus... Schijnheilig

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 00:10

Ja Marije hengst was ook goed geweest Haha! Ik bedoelde meer aan te geven dat het zonde is dat zo'n mooie Tinker niks meer kan betekenen voor de fokkerij. Dat is gewoon zonde.

En Signe, sorry hihihi maar ik noem Tinkers al snel "moeilijk" hoor. Dan bedoel ik eigenlijk dat ze niet voldoen aan het beeld van een doorsnee Tinker (wat totaal niet klopt maar dit terzijde) áls je dus wel zo'n supermakke, gewillige, nooit schrikkende, totaal nooit dominante Tinker hebt dan is dat meer waard (bijvoorbeeld Spetter of Sweety)

Nuala is trouwens ook niet lief hoor hahahaha ik zou haar ook als "moeilijk" bestempelen. Ik zou haar dus nooit verkopen aan een jong iemand, of een beginner, want daar gaat ze onmiddelijk misbruik van maken.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 09:46

Ik vind dit toch wel een leuke topic. Leuk en grappig om te lezen dat de één je paardje helemaal niks vindt en de ander hem zeer waardeert (net als ik) Ik heb altijd gezegd dat ik er wel veel voor betaald heb en nu gezien wat jullie schrijven denk ik dat het wel in de buurt komt. Weet wel dat ik Guinnes voor een prikkie weg heb gedaan zo te zien. Maar goed, goed tehuis was voor mij belangrijker. Guinnes is mijn vorige tinker. Hij was met rijden behoorlijk pittig en opgefokt. Hierdoor klikten we niet samen waardoor het van kwaad tot erger werd. Hij is nu bij iemand die het heerlijk vindt dat ie soms zo lekker koppig is.
Spetter is gewoon een tinker volgens de boekjes. Supermak, je kunt er iedereen op zetten, doet gewoon alles wat je wilt. Ook is ie nog lekker voorwaarts ook en beslist niet sloom. Wat wil je nog meer?
groetjes Cindy en Spetter

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 10:46

denk dat dat ook aan de periode ligt dat je guinnes verkocht hebt of je er genoeg voor gevraagd hebt hoor!
ik heb baily nu net iets meer dan 2 jaar (bijna 2,5) jaar terug gekocht.
toen was ie betuigd en bereden zij het dat hij onder het zadel niet erg fijn was (rennen als een speer) hij was van mijn pensionhouder en die kon hem niet aan.
heb voor hem toen 2270 euro betaald (omgerekend was dat 5000 gulden vandaar het rare bedrag de beste man rekende nog steeds in guldens )
zou ik hem nu te koop zetten voor 3500 euro krijg ik er zeker 3000 voor das toch 730 euro meer (1606 gulden!!) vind het een behoorlijke verhoging.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 10:56

Voor Shakyra hebben we ook een heel raar bedrag betaald, omdat die man ook nog in guldens dacht Haha!
Wel moet ik zeggen dat wij haar absoluut voor een prikkie gekocht hebben, zeker als je dat verglijkt met de prijzen die nu voor een jaarling gevraagd worden!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:55

Voor Nuala heb ik 5500 gulden betaald 2 jaar geleden. Ze vroegen 6750 gulden dus heb nog aardig afgedongen.

Ze was toen nog groen, en niet gekeurd.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:38

ik heb king gekocht voor 1000 euro,
kon die niks, verkocht voor meer an het 3 dubbele, wie gokt er goed, hahaha wie haat me nu???

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:43

Jeetje, dan heb je wel enorm veel winst gemaakt, Roos!
Wij hebben voor Shakyra trouwens 1250 gulden betaald, wat neer komt op zo'n 550 euro (of iets meer)