Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:41

Sjaad schreef:
Wat vinden jullie als Konikliefhebbers van Sorraia's? :D

Ik reed ooit een veertiendaagse trektocht in de franse pyrenéeen en daar was ook n meisje in de groep met haar eigen pony, een sorraia. Tot dan kende ik het ras niet, had er nooit van gehoord. Vind ze zowel van uiterlijk als karakter sterk gelijkend op de koniks. Heb vrienden in frankrijk die me zeggen dat je ze daar al wel ns sporadisch tegenkomt en kan kopen, zoals de koniks hier, hier in belgie denk ik dat 95% van de paardeliefhebbers nog nooit van een sorraia heeft gehoord. Heb jij er ervaring mee? Ik weet ook wel niet of zij particulier gefokt worden of worden ze ook in reservaten/in het wild gehouden?

Kimbers

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:46

Op de eerste manege waar ik les had stond een Koniks paard. Vond het toen zo'n raar uitziend paardje! Was 1 van de stoutste pony's van stal, maar toch zeer geliefd.
Geen idee of hij daar nog steeds staat..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:47

Een vriendin van mij heeft er een. Super beestje! Als je meer wilt weten hor ik het wel!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:47

liekec schreef:
Een vriendin van mij heeft er een. Super beestje! Als je meer wilt weten hor ik het wel!

graag horen we meer...foto's? ervaringen ???,van waar komt ie? Wat doet ze ermee? laat maar komen..hoe meer konikeigenaars we kunnen vinden, hoe beter, want het is echt een ras dat nog niet makkelijk te vinden is bij particulieren..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:58

Sjaad schreef:
Wat vinden jullie als Konikliefhebbers van Sorraia's? :D

ik heb nog contact gehad met lusitana hier op bokt, voor de aanschaf van een Sorraia, maar volgens de experts daar zijn ze niet geschikt voor de endurance en dus ging het voor mij over, maar ik vind ze prachtig helemaal mijn type. De keuze lag voor mij tussen de sorraia, de konik en de criollo. De Sorraia viel dus af en een geschikte criollo had ik nog niet gevonden toen ik mijn konik tegen het lijf liep.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:43

ken iemand die een criollo heeft gehad, laten overkomen van zuid amerika, is duur: 5000 euro en je krijgt een zo goed als groen wild paard..; ze hebben er veel energie en tijd ingestoken, maar het was een bokkig geval met een hele harde kop... en dat voor die prijs, jahooor, geef mij dan maar een konikje..criollo's zijn wel groter, maar een dagtocht van 40 km was toch ook voldoende voor m, hij was ook eerder traag dan pittig, en kon "bokken' uit weerstand om iets te moeten doen.. ken natuulrijk maar 1 criollo, ms szijn er wél mensen met goeie ervaringen

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:54

Nou, foto's krijgen jullie nog niet, want die staan bij me moeder op de comp, maar daar ga ik woensdag weer heen, dus dan foto's. ervaring'; hij heet Mister Trek, vraag me niet waarom, geen idee :')
Lief paard aleen vroeger mishandeld dus altijd oortjes naar achter maar hij zal nooit bijten ;-) Hij komt van een broodfokker die gesnapt was maar de paardjes moesten wel ergens heen. Ze doet western en parelli met hem

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:11

er is hier in drenthe een handelaar die uitsluitend criollo's heeft, daar wou ik nog altijd een keer langs maar is er niet van gekomen.
maar ze zijn inderdaad duur, ook 1 van de redenen dat ik voor de konik ben gegaan

@liekec, dan is dit hem zeker? http://www.humanhorsepower.nl/Mister%20Trek.html

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:26

Sorraia's zijn kwa uiterlijk helemaal mijn type :9, niet verwonderlijk, haha. Maar ik ken het karakter niet, dus zou het verder niet weten. Bedankt voor jullie meningen ghashira en Van.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 05:59

Leuk!!
Ghashira; Ja,ik heb ervaring met Sorraia's. Ik heb met 5 verschillende sorraia's gewerkt en ik vind ze erg leuk! Ik heb gedurende 1 jaar een sorraiahengstje gereden. Hij was echt superbraaf.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:49

ik heb zelf ook een konik ruin van 2.5.
maar van een Sorraia nooit gehoort.
ze lijken wel erg veel op een konik is dat dan geen familie of zo?

_arabes_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:58

Op mijn vorige manege hadden we ook 2 Koniks, leuke paardjes waren dat! :) Ze reden zowel mee in de beginners- als gevorderdenlessen, en waren prima nageeflijk te rijden. Er zat wel actie in, maar ze waren echt heel braaf :)

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:06

wie heeft hier ook de konik ingespennen?

ik hoor dat iedereen zeggen dat je leuk kan rijden op een konik maar zelf zo ik het nooit komen te weten.
daarom ook de vraag ik hoor wel hoe ze zijn als je er op zit maar heef ook iemand ervaring als je er achter zit.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:55

pinkelotje16 schreef:
wie heeft hier ook de konik ingespennen?

ik hoor dat iedereen zeggen dat je leuk kan rijden op een konik maar zelf zo ik het nooit komen te weten.
daarom ook de vraag ik hoor wel hoe ze zijn als je er op zit maar heef ook iemand ervaring als je er achter zit.

wij hebben shetlanders waarmee we tweespan rijden, hebben daarvoor een dutch marathonwagentje. Ik kan daarmee ook enkelspan rijden en had al wel gedacht om Juul (mijn -morgen- 3 jarige ruin) er ook in op te leren. Maar eerst ga ik hem wel onder zadel leren, daarna zal ik zien of ik denk of hij geschikt zal zijn voor de koets... niet dat ik er perse mee wil gaan mennen, ik wil er vooral trektochten mee doen, maar ik denk wel dat ze er geschikt voor zijn, in polen rijden ze er toch aangespannen mee.
van waar komt jouw konik? Heb je foto's? Hoe groot is ie?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:56

Ja dat is hem, dom dat ik daar niet aan gedacht heb dat ze ook nog op de site stondne :-)

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:29

mijn konik komt uit de oostvaardersplassen.
op diti moment is hij ongeveer tussen de 1,30 en 1,35 ik heb hem nog niet op gemeten.
Afbeelding
Afbeelding
p.s ik ben zelf 1,86

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:33

misschien dat ik wolf ook ooit aanspan maar rijden is mijn voornamelijke doel.

wat een lichte is die van jou pinkelotje, ook een ukkie, daar zou ik met jouw lengte inderdaad niet op gaan rijden

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:34

ja die is van mij maar ik ga er ook niet op rijden ik weet ik ben veelte groot.
ik vind hem ook erg licht vergeleken de andere konik maar hij ik een echten.
hij is pas 2.5
Laatst bijgewerkt door pinkelotje16 op 10-01-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:36

ik heb met Wolf vandaag voor het eerst als handpaard door de bak gehobbeld en dat ging prima.
de combi van mijn shet en wolf gaat super zo, ik hoop dat het straks andersom ook gaat werken :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:38

in alle kleuren heb je verschillende tinten maar koniks zie je niet vaak zo licht
die van mij is ook pas 2,5 maar al wel bijna 1,40m :)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:40

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:42

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:43

vanmiddag, mevrouw vond het harnachement van mijn shet zeer boeiend dus maar even over haar heen gehangen :+
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:54

Van schreef:
vanmiddag, mevrouw vond het harnachement van mijn shet zeer boeiend dus maar even over haar heen gehangen :+
Afbeelding

heerlijk gewoon, ik denk dat jij echt al heel gelukkig mag zijn dat je zo'n dappere konik hebt die blijkbaar alles ok vindt en dat ze ook nog ns bij maat is... heerlijk he...
ja, ik vind kruisingen ook niet direct "je dat"want je weet nooit wat er uit voort komt, soms hebben ze de positieve kanten van beide rassen, maar soms ook enkel alle negatieve kantjes..met fries heb ik niks van ervaring, maar vind ze gewoon veel te groot,ik hou meer van kleinere rassen.
en voor wat ie is, is ie inderdaad wel duur genoeg, zeker gezien de huidige marksituatie,: er is een enorm overaanbod van paarden allerlei..vandaag geen tijd gehad om iets te doen met Juul, moest werken..na werk kindje opgehaald, eten gemaakt en nu moe op de bank voor tv.effe op adem komen.. straks nog de arabiertjes eten geven hier op stal. Morgen werk ik niet,als het weer wat meezit, probeer ik Juul nog ns te borsteln, wat verder dan de schoft bij voorkeur en ga ook n dekentje meenemen en het hem al ns laten zien /ruiken en zien hoe hij reageert...donderdag en vrijdag weer hele dagen werken dus geen tijd: baaaaleeeeen...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:19

@Wolf: Je hebt idd mazzel dat ze al zo aan de maat is en dat ze zo makkelijk/dapper is. Volgens mij is ze niet snel bang of wel? 1.40 voor 2,5 jaar is echt al groot hoor! :j Die van mij is 1.41 en wordt in mei 12 jaar. En dan heb ik al een konik die redelijk aan de maat is (voor een Konik). De konik van Pinkelotje is een normale maat, zeker voor die leeftijd. Het valt me op dat er op dit forum toch redelijk grote koniks tussen zitten.

Die kruising Fries is wel een plaatje zeg! :~ Maar idd behoorlijk aan de prijs.