voor en nadelen tinkers?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Signe

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:34

Zoals deze?

Afbeelding

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 20:50

uhm nee minder wit bij de neus, maar meer bij de ogen Knipoog haha veeleisend Tong uitsteken Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:14

Ik vind persoonlijk de vorm van de vlekken niet zo interessant. Die kan je namelijk echt niet fokken, geen peil op te trekken. Ze moeten wél bont zijn (dus niet als mijn veulen helemaal bruin hahaha) de spikkeltjes waar Elke het over had zijn juist gewenst. Ik vind het ook niet altijd even mooi, maar vaak fokken deze "spikkel"paarden wel bont door. Dus erg interessant voor de fok!

Verder vind ik niet dat er iets bestaat als teveel sok hahahaha, mijn vorige Tinker had sokken als Wombaro, en dat vind ik dus echt heel erg mooi. Vind ik zeker iets wat we in het ras moeten proberen te houden!

De types houden voorlopig nog niet veel in. Dit jaar word er pas voor het eerst met types gewerkt, veulens uit bepaalde type ouders bestaan dus nog niet. Het is ook erg moeilijk (zeg maar onmogelijk) op dit moment een veulen te vinden met een stamboom die verder gaat dan 1 a 2 generaties. Alleen de hengst Glenn King Hill heeft een bekende vader; King Rocky. Verder is Baggio, die volgend jaar naar de keuring gaat ook een zoon van King Rocky, en dus een half broer van Glenn. Volgens mij loopt er nog een hengst rond van O'Malley, maar dat weet ik niet zeker.
Volgend jaar word ook Kapanda gekeurd, dat zou dan de eerste goedgekeurde hengst uit Pablo zijn, als ik me niet vergis..
Een veulen word dus niet afgekeurd als hij van een ander type blijkt te zijn als zijn ouders. Het moet wél een Tinker zijn. Omdat de afstamming dus nog zo onbekend is, is het heel moeilijk om doelmatig te fokken. Voor hetzelfde geld fok je met een hengst die als vader een shire heeft, dat weet je niet. Voor het echte serieuze fokken moeten we dus nog een aantal jaren wachten, dan kunnen we wat meer resultaten zien en conclusies trekken. Ik hoop ook dat het NTS en de ICS dan wat strenger gaan keuren op dekhengsten., maar dit is een persoonlijke mening.
Zodra je alleen een bepaald type wilt goedkeuren krijg je gelijk een hoop Tinkereigenaren op je dak, kijk maar naar de ICS die daarom nu ook bijgedraaid is. Dit komt gewoon omdat 90% van de Tinkers in Nederland niet voldoen aan de eisen die we eigenlijk aan Tinkers zouden moeten stellen. En iedereen wil zijn Tinker nou eenmaal goed gekeurd hebben.
Over een paar jaar sluit het stamboek en dan kunnen we pas echt gaan beginnen.

Een zadel vinden voor een Tinker is niet al te moeilijk. Ik vind het zelf moelijker een zadel te vinden voor een paard met een erg hoge schoft. Een groter probleem zijn de schouders van (een goede Haha!) Tinker. Die zijn erg breed, waardoor een VZH zadel al snel te krap zit, omdat die over de schouders heen komt. Veel Tinkereigenaren slagen dan ook met een dressuurzadel of een westernzadel. Ik ga zelf binnenkort een boomloos zadel aanschaffen, volgens mij is dat het ultieme zadel voor een Tinker.

Zoals je al in dit topic leest zijn de meningen over hoe een Tinker eruit hoort te zien aardig verdeeld. De een wilt meer richting dressuur fokken, mindere sokken en een smaller, soepeler lijf. De ander ziet weer liever de gedrongen, kleinere Tinkers. Ik denk dat in de toekomst deze types verder van elkaar af gaan staan door er doelbewust op te fokken.

Oh en Signe.. een Tinker is een paardenras Haha!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:32

Knap stukje Esme. Als ik Sox wil laten dekken wordt het nog een hele puzzel om een goed verervende hengst te vinden. Ik moet dus geen hengst met een Shire als vader anders ga ik echt Shires fokken ipv tinkers. Het beste is dus een 2e generatie-hengst uit Nederland zoals Kapanda of Glenn Hing Hill. Ik zou toch ook eerst eens wat nakomelingen willen zien (3e generatie dus). In de ontwikkeling van een ras (standaardisering is hier eigenlijk een beter woord) kom je van alles tegen en dat maakt het ook boeiend. Ik zie de tinker graag als elegante cob, geen smaller lijf, mooie stevige hals maar niet te kort, geen ponyhoofd en geen ramsneus, donkere ogen! en met sokken en stevige benen. De benen van onze tinkers zijn over het algemeen zonder peesproblemen. De mok wil ik wel graag uitbannen en daarop zou ik ook een hengst selecteren! Ik heb ook moeite moeten doen voor een goed passend zadel, heeft me echt maanden gekost omdat ik geen nieuw zadel kon betalen. (Heb een oud maar goed Imperial Riding vzh zadel gevonden). Nu wil ik nog graag een Australian stockzadel erbij of een ander goed zadel voor de lange ritten. Geduld wordt uiteindelijk beloond. Net als het vinden van een goede tinker Lachen

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:34

Die Wombaro is echt super!!!
Mijn droomtinker heb ik al. Belle!! maar ook vind ik Jip leuk (mijn veulen) en heb er een van King Rocky bijgekocht!!
Dit zijn mijn kanjers
Afbeelding

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:43

Dank je Soxje! Ach gut

Wat je zegt over de peesproblemen is helemaal waar. Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord van een Tinker met peesproblemen, maar wellicht bestaan ze wel. Mok is een iets groter probleem wat we nu nog goed kunnen aanpakken. Bij de trekpaarden werd dit op een gegeven moment een erg groot probleem, waardoor de paarden zelfs eerder stierven. Toen bleek dat mok erfelijk was zijn er ook gelijk een aantal dekhengsten minder of niet meer ingezet. Bij de Tinkers is het nog niet zo ver, maar ik denk als we het probleem op tijd onderkennen we het voor kunnen zijn.

Een kwaal die Tinker wel vaak hebben is problemen met de knieën. Die slaan vaak op slot en zijn echte zwakke punten. Nuala heeft ook al een keer een knie op slot gehad. Hier moeten we ook op gaan selecteren en daarom lijkt het me een goed idee om hengsten ook röntgonologisch te gaan keuren. Natuurlijk sluit je daarmee niks uit, maar nu word er helemaal niet naar gekeken. Alleen Henk Janssen heeft een aantal rontgönologisch goedgekeurde hengsten. Helaas fokt eentje daarvan vaak effen bruin door en heeft hij een erg gedrongen lijf, is een ander verkocht naar Frankrijk (King Rocky) en zijn de andere hengsten bij het ICS gekeurd en dus is er niet naar het sperma gekeken.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:44

ik val op brede tinkers, heb er zelf nooit een uitgezocht, hij had zelf bedacht dat ik z'n baasje werd, ik hoorde er later pas van, haha

ik vind trouwens the governer van www.gypsyhorses.com het mooist, wel zonde van zn afgescheurde manen, het zou ook kunnen komen door z'n kontfoto, haha ik val op die lekkere brede tinekrkontjes.

hieronder een paar foto's van mijn KING oftewel KING RICHARD

Afbeelding
hier zie je hoe lekker breed ie is, heerlijk toch,
Afbeelding
lekker aan het eten, hij lijkt hier dik, is ie niet hoor, haha
Afbeelding
hier plukt ie een bloemetje voor mij,
Afbeelding
en dan natuurlijk zijn heerlijke kontje, uhhhh zeg maar reet, haha

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:48

Nou ff tussen door he bedoel er niks verkeerd mee hoor..

maar er zijn mensen die die juist op zoek zijn naar een bruine tinker zonder vlekken en witte sokken, dat vinden ze zoooooo mooi..
Wie zijn wij om te zeggen datze geen smaak hebben en een tinker Bont moet zijn?
Er zijn er ook die het prachtig vinden als een tinker wit is zonder vlekken, prachtiog vinden ze dat..

Ik ben zo blij dat voor iedere tinker een baasje is te vinden.
Op ieder potje past een deksel zeggen ze wel eens.

Sorry maar vaak vergis ik me wel eens in bv fjorden dan zeg ik anja tegen ria want ik zie het verschil echt niet!
Ik moest een keer onze fjord voor de huifkar uit een kudde fjorden halen nou ik heb de eigenaar er maar even bij geroepen,, Haha! Voordat ik de verkeerde mee nam.
ook haal ik bruine kwpners wel eens door elkaar..
vooral als ze dan ook nog bijde achter links 1 wit voetje hebben.
We hebben ze dus op stal en iedereen moet even kijken vordat we ze in stal terug zetten van uit de wei! wahhhhhhhahha
Wie is wei..

Nou volgens mij heb je dat probleem dus echt niet bij tinkers...
Iedere Tinker is uniek..
Dat maakt hem zo bijzonder.

Maar smaken verschillen en dat zie je ook aan de foto's van de tinker de 1 vind dit mooi de ander vind dat mooi.
En iedere trotse tinker bezitter is trots op zijn eigen tinker en vind hem/haar het beste paard van stal!

oke de tinker zal geen ankie verslaan in de dressuur, maar toch heeft de tinker zeer veel goede kwaliteiten en dat wordt zeker gewaardeert en daar is ook een prijs kaartje naar.
de tinker is veel zijdig en dat is wat een tinker eigenaar vaak zoekt een paardje waarmee ze een beetje kunnen dressuren een beetje kunnen springen en een beetje kunnen recrieren.

Dus een tinker is geschikt voor een veelzijdige eigenaar.
Alleen een veelzijdige eigenaar vind het plezier bij een tinker. En weet deze naar waarde te schatten.

Vaak zijn dat ook ruiters die jaren lang wedsrtijden hebben gereden met warmbloed paarden, en die nu iets anders willen.
Niet alleen beginnende ruiters!!!

Voro een beginnende ruiter is het niet alleen het probleem van het karakter van een tinker wat soms pittig is(daarmee bedoel ik niet zijn tempo) maar het dominate en sterk eigen wil en karakter enz.
Maar ook de verzorging vraagt vaak meer kunde en onderhoud dan een paard zonder al die haren. en onderhoud.

je hoort zo vaak de vraag van een iemand die net een tinker heeft gekocht wat doen jullie met de manen en straat en ojee heeft hij nu mok en hoe moet ik dat verzorgen.???????

Of mijn tinker lacht me uit en gaat er vandoor enof staat dood stil in de bak en doet niks meer!
Mijn tinker is de baas. Ik kan hem niet aan.(het klikt niet)..

mensen moeten goede info hebben inderdaad voordat ze eraan beginnen precies weten wat ze in huis halen en wat ze kopen.
Alles uit pluizen over het ras en zich goed laten voorlichten en zich goed voorbereiden.

dus Suleika is goed bezig ons leker uit te horen wahhhhahah

Monique
Laatst bijgewerkt door FotoDesign op 25-07-03 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:49

Lekker kontje die King. Belle dr kont van een paar maand geleden
Afbeelding

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:53

The Governor is inderdaad een erg correct gebouwde hengst. Vooral die halslijn waar ik het over had zie je bij hem terug. Ik zal even een foto van hem plaatsen:

Afbeelding

Verder moet je breed niet in de war brengen met te dik. Ik denk dat King aardig te dik is, hij is wel mooi gebouwd maar mag zeker wat af. Ter illustratie; mijn vorige Tinker, veel te dik!! (daarbij is King niks hahaha)

Afbeelding

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:54

Dat van die knieën wist ik niet Esme, weer iets waar je op moet letten bij het uitzoeken van de hengst. Henk Jansen zit voor mij het dichtst bij voor een dekking en hij heeft veel keus. Maar ik wil geen bruin verervende dekhengst natuurlijk.. Ik ben voordat ik Sox kocht 2x bij hem geweest voor een tinker maar hij had op dat moment niets naar mij zin te koop staan.
Ha Kinglover, leuke tinkie. Ik denk dat Sox een rondere kont heeft dus ze kunnen nog boller Lachen Lachen. Ik houd persoonlijk niet van teveel wit maar anderen weer niet van teveel zwart dus we houden elkaar in evenwicht hè! Belle van Esme vind ik heel mooi en het veulen ook. Zou het veulen niet donkerder worden? Op het forum van de Tinkervereniging is een lid van wie het veulen helemaal aan het verkleuren is. Dus misschien wordt Jip ook wel zwart??

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:55

Monique ik zeg niet dat mensen die een effen Tinker hebben geen smaak hebben. Er word hier gevraagd naar een persoonlijke mening, ík vind het niet mooi.
Ik heb het ook niet over een Tinker als recreatiepaard, dan zijn alle Tinkervormen prima. Ik heb het over een fokdoel wat we zouden moeten hebben. Nu is het enige fokdoel vermeerderen lijkt het wel.. en lelijke Tinkers hebben we al genoeg. Niks mis mee maar dus niet mee verder fokken zeg ik dan.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:56

Belle is van Ingrid Soxje. Toegegeven onze veulens zijn als 2 druppels water hahahaha allebei van Pablo. Vrees dat die volgend jaar ook minder werk heeft..

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:00

Jaaa, was te snel. Ik heb King en Belle verwisseld, sorryyyyyy Knipoog

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:02

Sox even voor de duidelijkheid. Belle en Jip zijn mijn tinks Haha! Nuala en Maddox zijn van Esmee. Het is me wat met die namen en wie bij wie hoort Knipoog Maar inderdaad Jip begint zwartbruin te worden. Misschien wel zwart/bruin bont?? Kan het niet goed bekijken wat het word. Heeft niemand dat is zeker.
Toen ik Jip vond in de wei was mijn eerste gedachte:"heb ik dit, het is niet bont" Ik heb een tinker gekozen die mooi bont was en bij een bonte hengst gehad en dan krijg je een bruin veulen. Nu het er eenmaal is en ik eraan gewend ben wil ik hem niet kwijt. Heb er een bonte bijgekocht nu heb ik van elke kleur 1 Haha!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:03

jaha en ik ben Ingrid. Haha! Mijn bokt naam is anders anders weet ze nog niet wie wie is Haha!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:10

Nog even over de kleur. Bont of niet. Volgens mij staat nergens in de standaard dat tinkers bont moeten zijn. Als ik een mooie driekleur kon vinden zou dat mijn voorkeur hebben maar echt mooi getekende tinkers liggen niet voor het oprapen. Vooralsnog denk ik dat het type het belangrijkst is, zoals ik al schreef, stevige goede (gezonde) benen met mooi behang en ook heel belangrijk: harde gezonde hoeven. Ik ben geen lid laat staan bestuurslid van een tinkervereniging of Ierse cob vereniging maar die glasogen of maanogen hoeven voor mij weer niet. Voor de "tegenstanders" van zwarte tinkers: deze kleur is wel nodig om goed bont te fokken anders krijg je op een gegeven moment veel te veel wit in de tinkers. En uh, mijn Sox heeft 4 mooie witte benen en een brede bles. En ze heeft een prima hoogte van 1.54. Nou nog een keer een hengst die me een driekleurig veulen kan bezorgen, nou ja, Sox dan Lachen dat wordt gewoon een gokspelletje...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:14

Effen gekleurde Tinker fokken vaak bont door, wist je dat Soxje? Nadeel is dan weer (vind ik) dat de bonte veulens die eruit komen op zichzelf vaak weer effen doorfokken Haha! Ik stoor me zeker niet aan effen Tinkers, alleen ik vind niet dat ze moeten gaan overheersen, dit jaar was meer dan de helft van de veulens effen (in mijn ogen, misschien heb ik het fout) dat vind ik jammer, ik zie het liever 80% bont en 20% effen.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:27

Bij mij op stal staat er een zeer irritant effen tinkerjaarlingetje. Irritant istie niet omdat ie tinker is, maar om het feit dat hij nog hengst is. Hij heeft nogal kuren en naar mijn idee moeten ze hem gewoon castreren.
Ik vind hem op zich niet lelijk, maar een bonte tinker vind ik toch meer tinker lijken, weetjewel. Als ik dat jaarlingetje zie staan bij mij op stal had hij bij wijze van net zo goed als shire door kunnen gaan in de madurodam versie, weetjewel.
Maar hier heb je weinig aan wat ik hier neertyp, ik wou het gewoon even kwijt eigenlijk...
Ik denk dat elk ras zijn voor en nadelen heeft, maar dat dat niet bij elk paard tot zijn recht hoeft te komen. Ligt gewoon aan het paard.
Kijk goed rond en ik wens je succes en veel plezier met je toekomstige paardje!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:32

Je hebt gelijk hoor Esme. Daarom is het ook van belang dat je voor de effen veulens weer een 2e of 3e generatie partner zoekt uit bonte ouders. Het duurt gewoon een tijd voordat bekend is hoe ouderdieren vererven. Vraag me af of de travellers ook wel zo bezig waren...bont op zwart of bruin, volgens mij pikten ze er gewoon ergens een leuke hengst uit en er kwam wel weer een tinker uit, zwart, bruin of bont, haha. Ik heb een heel mooie luxe ansichtkaart ingelijst van een bruine tinker of meer nog clydesdale met 2 jack russells in zijn stal, tegen zo'n snoepie kan geen bonte tegenop hoor Lachen

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:33

Nou ik heb nogal wat los gemaakt met mijn vraag hoe jullie vinden dat een Tinker eruit moet zien Haha! , wel leuk om te lezen hoe iedereen erover denkt.
ik heb mijn Tinker pas 3 maanden en heb eigenlijk niet echt gezocht.
ik heb er wel veel over gelezen voor ik besloot om een Tinker te kopen.
maar als het dan zo ver is en je paard staat in de wei, dan begint het pas , hoeveel boeken je ook gelezen heb vragen heb je altijd.
dus als ik ergens mee zit zet ik het op bokt en gelukkig zijn er genoeg Tinker mensen die je dan advies geven OK dan! .
ikzelf vind King Rocky mooi.
Afbeelding
door deze foto werd mijn liefde voor Tinkers gewekt.
eigenlijk zijn er geen lelijke Tinkers toch???? Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:36

Wat me opvalt is dat veel menners van KWPN-ers Sox zo'n geweldig paard vinden. Komt natuurlijk door haar flinke hammen maar ook omdat ze niet bont is. Ze houden gewoon van zwarte (of effen??) paarden met aftekeningen. En ze heeft in draf een mooie knie-actie.
Hoe staat het bij jullie met het struikelen?? Ik kan er niks aan doen maar Sox struikelt haast nooit. Maar ik kan me het ook anders voorstellen hoor.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:39

Ik vind King Rocky ook geweldig, mooie sterke benen, goed behang en hele mooie hals zo te zien. Ik wou dat ik eens zo'n foto kon maken maar de mijne staat altijd maar te vreten of sullig met haar hoofd naar beneden Boos!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:41

Zie ik daar trouwens een flinke mokplek op het linkerachterbeen???

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:46

King Rocky vind ik wel een ontzettend mooie hengst, jammer dat hij nu in Frankrijk staat... En ik vind ze effen en bont leuk hoor. Kleur zegt mij ook niet zoveel, tekening daarentegen wel Haha! En ik hou absoluut niet van ramsneuzen.... Maar goed, zolas al gezegd is: Smaken verschillen! (en om eerlijk te zijn, ik ben een keer helemaal gevallen voor een zwartschimmel tinkermerrie met bijna het hoofd van een clydesdale.... maar ze was zooooo leuk! ontzettend leuk lopen, totdat ze op het harde kwam... gekanteld hoefbeen, en dus ook hoefbevangen geweest )