kruisingen zijn zonde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kruisingen zijn zonde

eens
39 (12%)
gedeeltelijk eens/oneens
105 (32%)
oneens
181 (55%)

Totaal aantal stemmen: 325

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:09

Kruisen omdat je graag een veulen wilt zonder te kijken of de 2 ouder dieren bij elkaar passen: nee

kruisen en goed kijken naar de punten van de merrie vs de punten van de hengst: Waarom niet?

Papierloos fokken met shetlanders: nee

jouke_h

Re: kruisingen zijn zonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:10

Sowieso is fokken al gokken voor gekken ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:14

ik vind dat niet iedereen moet zeuren,...
de 1 wil liever een kruising en de ander een duur paard met papier..
Opzich moet niet iedereen een paard laten dekken , maar er is niks mis
mee met kruisingen. Meestal zijn de kruisingen het sterkst.

Ik ben een trotse eigenaar van Nynke, een rare kruising maar ik heb er veel
aan gehad, misschien net zo veel aan als een op dat moment stamboekpony.

benieuwd? kijk gerust mijn profiel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:47

Dames, foto's zijn in dit topic niet de bedoeling (zie mod-opmerking van een paar pagina's terug) en foto's quoten al helemaal niet. Zou banketstaaf zijn als het topic om die reden op slot gaat...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:35

papierloos is geen kruizing...

papier x vreemd papier = kruizing.

haflinger met papier X fjord met papier = kruizing...

papierloze kleine pony X papierloze kleine pony = vermeerderen en geen kruizing

mechellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:54

sommige kruisingen zijn niet zonde maar licht er echt aan wat je kruist..
:+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:13

Ik ben het hier gedeeltelijk mee oneens en eens :D .
EEns: Ben zelf in bezit van een goed doordachte kruising (met papier) en ik zie het zo: het beste van 2 werelden samen in 1 paard :o .
Dat ze goedkoop zouden zijn, hoeft niet want volle oudere broer is nederlands Kampioen Enkelspan dus die zal echt niet voor een appel en ei weggaan :+ . En ja, dus ook kruisingen kunnen in de topsport mee lopen ;) .
Oneens: bepaalde kruisingen zou ik niet achterstaan. Alleen als er kans is om een meerwaarde te krijgen en dat is natuurlijk altijd de vraag? wordt zoiets wel correct gebouwd? of worden de negatieve punten bijv. juist versterkt? maar ja, dat weet je nooit van te voren en ....dat soort producten heb je ook bij erkende rassen. Dus ja.....waar gaat het over :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:24

Alane schreef:

Dit krijgt nog steeds geen papier, dus wat is het verschil?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:10

zonder kruisingen waren veel rassen niet eens ontstaan :+
als ik kijk naar bv de Tinker, hoeveel rassen daarin verstopt zitten :=
maar dankzij het goedkope fokgedrag van de zigeuners in die tijd ( elke hengst werd "gepikt" om op de merrie te zetten zo'n beetje), is er wel een onwijs leuk ras ontstaan :j

en fokken is altijd gokken.
mijn bruinbonte stamboekmerrie X zwartbonte stamboek dekhengst werd ook als resultaat een effenbruin rijpaard typisch exemplaar :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 01:52

Alane schreef:
papierloos is geen kruizing...

papier x vreemd papier = kruizing.

papierloze kleine pony X papierloze kleine pony = vermeerderen en geen kruizing

Wat een onzin, een haflinger met een fjord kruisen kan evengoed vermeerderen zijn en papierloze pony's kruisen met wat dan ook kan net zo goed over nagedacht zijn.
Nogal kort door de bocht om maar gewoon te zeggen dat een paard met geregistreerde ouders wel recht van bestaan heeft en een vuilnisbakje niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:36

Ik denk dat Alane wat anders wil zeggen - maar dat kan ik mis hebben.

Een kruising is het kruisen van een ras met een ander ras of een andere soort (zoals ezel x paard). De van Dale zegt dan ook kruisen: 4 (van planten, dieren) laten bevruchten door een exemplaar ve ander ras, andere soort.

Als je Haflinger (= ras) kruist met een Fjord (= ras) dan krijg je een kruising. Ik zou hier alleen geen 'papierloze kleine pony' neerzetten maar 'rasloze kleine pony x rasloze kleine pony'. Dan heb je in theorie, als je letterlijk het woord kruisen opvat, inderdaad niet echt een kruising.

Maar als het hier wel om papier gaat dan vind ik het idd onzin wat Alane zegt. Een papierloze Haf x papierloze Fjord is namelijk net zo goed een kruising.

Stermeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:22

Zuivere rassen moeten zeker behouden worden, deze zijn ook niet voor niets zo gefokt. Zelf heb ik wel wat met kruisingen; puur omdat je dan echt iets speciaals hebt en je er niet snel een dubbelganger van tegenkomt *D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:06

mischien was mijn voorbeeld met fjord en haflinger een wat ongelukkige keuze qua voorbeeld. Als ook de omschrijving van een kleine pony X kleine pony..
Het is inderdaad zo zoals Fiffil dacht dat ik het bedoelde...

echter is het wel zo dat wanneer een paard geen papieren heeft, het wel rastypisch kan zijn maar stamboekpapieren heeft ik van mening blijf dat het vermeerderen is en geen toegevoegde waarde heeft ter verbetering van een soort/ras of type.
omdat ik van mening dat wanneer de ouders onbekend zijn, je niets weet of kunt weten, en het echt gokken wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:14

mag ik vragen welk ras/stamboek jou paarden zijn alane?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:25

Ik ben het er eigenlijk wel deels mee eens. Alleen als ik dit zo lees ga ik ook voor een kruising.
KWPN X KWPN goedgekeurde engels volbloed.

Er zijn hele nuttige kruisingen, maar er zijn er ook waar ik me van afvraag waarom het in godsnaam is gebeurd. Als het een ongelukje is, is het wat anders, maar bewust een merrie laten dekken door de goedkoopste hengst is iets wat ik niet begrijp.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:27

Nou, wat ik me afvraag gezien "papieren" want dat is ooh zo belangrijk (schijnbaar) :? ?
Wat is nu het verschil met mijn vorige ruin (Jazz x Pion) en mijn nu PRExKWPN-kruising?
(Allebei niet fokwaardig, papiertje ligt in de kast)

gr-roos: tuurlijk zijn er kruisingen waarvan ik ook denk: mijn god, waarom hebben ze dat laten doen? maar ja, laten we heel eerlijk zijn: dat vind ik ook van sommige raspaarden *D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:30

gr_roos schreef:
Ik ben het er eigenlijk wel deels mee eens. Alleen als ik dit zo lees ga ik ook voor een kruising.
KWPN X KWPN goedgekeurde engels volbloed.

KWPN is geen ras, maar een stamboek wat diverse rijtypische rassen accepteerd. Een KWPN is dus zowiezo al een kruising

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:33

Ben er deels mee eens en deels mee oneens.

Allereerst: Ik vind dat er super veel leuke kruisingen zijn en denk dat heeel veel mensen er heeel veel plezier mee hebben.

Ten tweede: Veel kruisingen gaan goedkoop van de hand. Daar door komen regelmatig (NIET ALLE) kruisingen in de handen van mensen die net (niet) een paard kunnen betalen. Zeg niet dat iedereen speciaal een duur sportpaard moet kopen maar veel paardeneigenaren willen toch paard met papier. Ik zou dus nooit expres een kruising fokken als ik niet zeker weet dat ik hem/haar zelf tot het einde zou kunnen houden. Er zijn al zo veel paarden met papier die niet verkocht raken ik vind dat je dan niet ook nog eens expres kruisingen (dus moeilijker verkoopbare) paarden de markt op moet gooien

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:35

gr_roos schreef:
maar bewust een merrie laten dekken door de goedkoopste hengst is iets wat ik niet begrijp.

Iedereen schijnt bij kruisingen direct te denken aan je merrie laten dekken door de hengst van de buren, of dat het om het goedkoopste gaat.. Dat mag soms zo zijn, maar in veel gevallen word er goed over nagedacht en dan vind ik het zeker niet zonde!

Ik vind sowieso, zowel bij kruisingen als bij ras paarden, dat je er goed over moet denken of je wel of niet een veulen fokt. Er zijn al zoveel paarden op de wereld, de markt is oververzadigd, kan je je veulen straks wel houden of aan een leuk baasje helpen? Denk dat dat het belangrijkste is. Dan maakt het mijn inziens niet uit of het paard wel of niet een kruising is.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:42

nouksjens schreef:
Ik vind sowieso, zowel bij kruisingen als bij ras paarden, dat je er goed over moet denken of je wel of niet een veulen fokt. Er zijn al zoveel paarden op de wereld, de markt is oververzadigd, kan je je veulen straks wel houden of aan een leuk baasje helpen? Denk dat dat het belangrijkste is.

Daar ben ik het ook zeker mee eens. Iedereen fokt tegenwoordig maar raak zonder nagedacht te hebben over een toekomstige eigenaar. Daarbij vind ik bedragen tegenwoordig die voor veulens betaald meot worden ook schrikbarend hoog (maar dat is een andere discussie ;) )

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:06

Nouskjens, als je mijn post goed gelezen hebt dan zie je dat ik ook bewust een "kruisling" fok. Wel binnen 1 stamboek maar het blijft wel een rijpaard X engels volbloed. Mijn pony is een NRPS-er, dus in principe ook een kruisling.

Snap werkelijk niet dat mensen bewust een shetlander door een E pony of groter laten dekken. Of zoals laatst een topic van iemand die een KWPN-er door een zwaardere koudbloed laat dekken. Het kan goed gaan, maar soms worden er gewoon bewust dieren gefokt die met hun lichaam in de knel komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:22

Het is in Ierland en Engeland heel gebruikelijk om koudbloed/zwaar warmbloed x Engels volbloed te kruisen. Schijn je erg goede jachtpaarden uit te krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:30

maarja, jacht kennen we in NL niet, en dan kom je weer op: wat de boer niet kent....
Helaas

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:37

stef schreef:
mag ik vragen welk ras/stamboek jou paarden zijn alane?

echte rassen heb ik niet meer, wel warmbloedpaarden met een inmenging van engelse volbloed en geldersbloed.
eerder had ik welshjes, welsh A is ook terug te vervolgen naar arabische volbloeds, later NWR en partbred.
nu dus warmbloedpaarden, ingeschreven bij het AES (frans oldenburgs gefokt), Oldenburger (westfaalse vader uit een gelders/westfaalse moeder) en een westfaler ( met veel engels volbloed, bijna 60 %) maar zijn alle 3 ruinen :D

ben niet tegen kruisingen, wel tegen vermeerderen... iedere dekking moet een toegevoegde waarde hebben, en niet omdat de hengst van de buurman gratis is.

en zeker weten kennen we jacht in Nederland :j
die worden vrij regelmatig gereden/verreden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:09

voor een zeer beperkt publiek ja. Het ís er wel, maar het heeft nauwelijks bekendheid. Jammer hoor, t is een mooie sport :j