Animo western bij Koudbloedwedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Animo western bij Koudbloedwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:35

Omdat de Tinkerwedstrijd een Koudbloedwedstrijd wordt een nieuw topic

Zondag 7 Juni 2009 willen wij een Koudbloedwedstrijd (omgeving Uden/ Veghel) gaan organiseren Cool en omdat ik hier op bokt al diverse keren las dat men als westernruiter ook een keer mee zou willen doen, wil ik graag via dit topic de mogelijkheden gaan bekijken om ook western aan te bieden Ja

Dus aan jullie een aantal vragen:

Wat rijden jullie?
Officiële westernwedstrijden
Onderlinge wedstrijden
Nog geen wedstrijden

Welk onderdeel/ Welke onderdelen zouden jullie aan meedoen?
Pleasure
Horsemanship
Trail
Anders

Zouden jullie naar deze wedstrijd komen?
Evt met voorwaarden wanneer wel/ wanneer niet (1 of meer onderdelen, tijden, soort bodem ...)

Pling Afhankelijk van het animo komen er MAX 2 westernonderdelen en ik hou de optie Behendigheid ook in het achterhoofd, omdat daarbij zowel engelse ruiters als westernruiters mee kunnen doen Lachen

Groeten Grid

ps. officieel en onderling dressuur staat al zeker in de planning! Datum is al onderweg naar KNHS Vandaar dat ik deze datum, maar alvast als Dé datum aanhoudt! Mocht de KNHS er anders over denken dan zou het dus wel nog kunnen veranderen ...

en straks als alles definitief is maak ik een nieuw topic met de definitieve onderdelen en kun je je ook opgeven enzo Knipoog

Uit tinkertopic: Stand tot nu toe waar men voor zou kiezen:

Migo - tinker --> Pleasure + trail (horsemanship?)
NielsD - tinker --> Horsemanship + trail
Chev - tinker --> Alles
Karuna - tinker --> Showmanship at Halter
Gilbey - tinker --> trail
Mabellean -tinker --> alles
Sita_ - Haflinger --> Alles

Vul maar aan Haha!

Saika

Re: Animo western bij Koudbloedwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:37

Wat een ontzettend leuk initiatief.
De wedstrijd wordt dus opengesteld voor alle soorten koudbloeden begrijp ik dat goed?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:39

Sythaa schreef:
Wat een ontzettend leuk initiatief.
De wedstrijd wordt dus opengesteld voor alle soorten koudbloeden begrijp ik dat goed?

Ja

en dus afhankelijk van animo is er

Officieel Dressuur 2 proeven
Onderling dressuur (waarschijnlijk ook 2 proeven)
Western / behendigheid

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 08:39

Verder niemand Scheve mond

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:05

jammer dat het zo ver is.. anders had ik echt wel willen komen!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:50

Wil nog wel eens onderling starten maar tijd enz..
dus momenteel:
Nog geen wedstrijden

Welk onderdeel/ Welke onderdelen zouden jullie aan meedoen?
Pleasure
Horsemanship

Rijd met een tinker.
Veghel /Uden is voor mij wel ver weg.
Dus misschien voor de afstand dat ik niet zou komen.
en op een zondag zou ik voorkeur aan geven Knipoog

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 21:22

Ah Toushie is maar 1.30 u met trailer vanaf Leusden Schijnheilig

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:25

Het klinkt nu ineens alsof het western onderdeel meer een spelletje behendigheid wordt..
Jammer, dan hoef je niet op mij te rekenen, ik neem mijn sport best serieus en heb er veel lol in als anderen dat ook doen.
Als ik onderling dresuur start zorg ik wel dat ik de regels ken en weet wat de oefeningen en de proef inhoud, waarvoor die oefeningen zijn bedacht ooit.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 09:33

Sorry Dapperdier Zo bedoel ik het niet

Wil(de) ECHT western gaan organiseren Ja, maar als ik zie hoe weinig er gereageerd wordt Scheve mond MOET er toch echt meer animo komen en anders houden we idd behendigheid in gedachten en is het idd Doei, doei bye bye WESTERN en dan dus maar in de middag een behendigheid of zo ...

AFHANKELIJK VAN ANIMO wordt het dus WESTERN ÓF BEHENDIGHEID Ja óf dus alleen dressuur Knipoog

Ik ga NIET voor minder dan 10 man (en stalgenootje had eigenlijk nog liever niet onder de 20!!) speciaal alles regelen

Dus als er idd niet genoeg animo blijkt te zijn voor Western zitten we er idd aan te denken om dan in de middag Behendigheid te organiseren Ja om er een gezellig einde aan te breien en niet alleen dressuur aan te bieden Knipoog

Dus alle Westernruiters REAGEER!!! (en geef aan of je ook werkelijk van plan bent om te komen Knipoog )

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:42

Hmmmm, Uden is een beetje ver weg. Misschien kan ik eigenares van de stal-haf ook zo gek krijgen dat ze meegaat...

Op zich een leuk idee, en ik zo dan idd meteen alles starten (showmanship, horsemanship trail en pleasure), en misschien zelfs wel B-dressuur startkaartloos en onofficieel springen...

Ik vind eigenlijk wel dat er een officiele jurylid aangetrokken moet worden...

EDIT: Met een Tinker natuurlijk... en ik start momenteel WRAN klasse L5

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:20

In deze uitleg kan ik me helemaal vinden Grid, dank je dat je er wat dieper op ingaat. Ik kan me heel goed voorstellen dat je een minimum aan deelnemers stelt.

Helaas is Uden echt wat te ver voor ons, anders waren we zeker gekomen.. Ik hou de datum wel in gedachten, wie weet zegt iemand uit de omgeving dat ze dit ook wel leuk vinden en kan ik een lift krijgen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:33

Als ik het goed begrijp dan is er zowiezo dressuur (KNHS en recreatief?)?
daarnaast wordt er gepeild of er western gedaan wordt of behendigheid > dan zou ik kiezen voor behendigheid

is er dan ook nog de mogelijkheid om een sprongetje te maken of dat zowiezo niet?

ik heb misschien wel interesse, eventueel afhankelijk van een aantal factoren.
* of die datum kan (vrij met werk zijn)
* of ik tegen die tijd mijn e-rijbewijs heb ( wil ik in het voorjaar gaan doen)
* of een vriendin van mij ook kan ( dan kunnen we samen meedoen, zij met een fjord, ik met een tinker)
* of ik de trailer kan lenen
* of er voldoende onderdelen zijn waar we aan deel kunnen nemen, (voor alleen een dressuurproef ga ik niet dat hele stuk rijden)

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:02

Als mijn Boulonnais Boris 3 wordt zal ik ook van de partij zijn, alleen duurt dat nog even Tong uitsteken

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 08:22

Evelyne79 schreef:
Als ik het goed begrijp dan is er zowiezo dressuur (KNHS en recreatief)?
daarnaast wordt er gepeild of er western gedaan wordt of behendigheid > dan zou ik kiezen voor behendigheid

is er dan ook nog de mogelijkheid om een sprongetje te maken of dat zowiezo niet?

Ja Inderdaad (ook mogelijkheid voor 2 proeven) en er is GEEN mogelijkheid voor springen.

Bij Voldoende Animo willen wij dus WESTERN (2 onderdelen) gaan organiseren, mocht er niet genoeg animo zijn dan wordt het idd Behendigheid Knipoog

Haarbal --> Als er wedstrijdruiters komen willen we idd een officieel jurylid aantrekken Ja dat had ik geloof ik ook al aangegeven in ander topic (Als iemand toevallig nog een jurylid persoonlijk kent, die zoiets leuk lijkt ?! dan hoor ik dat graag Knipoog )
Maar zou men nog niet officieel starten, maar wel (onderlinge) wedstrijden willen gaan rijden dan zou stalgenoot (heeft wedstrijden gereden op behoorlijk niveau) een onderlinge kunnen organiseren, zoals ze dat ook al vaker heeft gedaan Ja. Om bv ook extra tips te geven voor als men officieel zou willen gaan starten e.d Knipoog Dit topic was/is ook mede bedoeld om dat te inventariseren.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:56

Misschien is het handig om op de westernfora een oproepje te plaatsen, dan heb je ook gelijk echte westernruiters, en geen mensen die er een westernzadel op gooien en denken dat ze dan ineens western kunnen rijden.

Inderdaad een leuk initiatief, heel veel succes ermee!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:15

Ik wil ook graag meedoen in het westernonderdeel.. Maar word het dat niet, dan neem ik ook genoegen met behendigheid. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:59

Ik zet hier even m'n 'stipje' om het topic in de gaten te kunnen houden nu het op western gesloten is.

Zoals gezegd betwijfel ik de haalbaarheid van een officiële westernjury inzetten voor slechts 2 onderdelen, en het gewenste aantal deelnemers.

Het lijkt me op zich leuk, zo'n koudbloedendag, maar ik ben er nog niet zeker van of het de moeite van zó'n eind rijden waard gaat zijn qua westernonderdelen... Er moet ook een beetje leuke 'concurrentiestrijd' zijn he, ook op een onderlinge wedstrijd... Deelname van bv engelse ruiters die er eens een westernzadel opgooien is grappig, maar niet voor een westernruiter die iets serieuzer met z'n sport bezig is.

Voorkeur zou overigens uitgaan naar horsemanship en trail. Pleasure met koudbloeden wordt al gauw een wedstrijd wie de minst slechte is.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:23

Ik denk eerlijk gezegt Sonja, dat je als je echt die dag wil komen showen, zoals op de echte officiele WRAN wedstrijden, hier een beetje aan het verkeerde adres bent.. Bloos
Ik zie persoonlijk deze dag als een opstap voor onze eerste wedstrijd, mijn merrie is dan 4 jaar oud en mij lijkt me dit een prima wedstrijd om er in te komen en ervaring op te doen. Aan mij heb je dus zowiezo geen concurrentie, want ik bak er toch niks van.. Maar, ik neem het wel serieus, ik verwacht alleen niet te veel omdat het dan onze eerste westernwedstrijd word. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:33

Ik zie een onderlinge wedstrijd inderdaad als trainingsdag voor grotere wedstrijden ja, dus daar probeer je zo goed mogelijk te showen, net als op een gewone show.

Ik denk dat als je dat niet doet, je ook alleen maar bevestigt wat heel veel mensen al denken: dat die koudbloeden alleen maar prutswerk kunnen laten zien...

Overigens heb je op een onderlinge wedstrijd toch ook gewoon klasseindelingen? Dus dan hoef jij met je vierjarige die nog aan het begin van de carrière als westernpaardje staat niet "tegen" mijn Milena te rijden...

Als het geen wedstrijd is, dan moet je 't geen wedstrijd noemen. Maak er dan een koudbloedenoefendag van, of een koudbloedenponysportdag oid. Heb je meteen ook geen officiële westernjury nodig, wat weer een hoop geld scheelt...
Maar volgens mij werd er JUIST een oproep op het westernforum geplaatst om ook de wat serieuzere westernruiters attent te maken op deze dag. En die komen denk ik echt niet om alleen een beetje te fröbelen, dat kunnen ze thuis ook. Die willen op een oefenwedstrijd een serieuze trainingsmogelijkheid voor hun paarden. Anders gaan ze echt niet een paar uur reizen met hun paarden.

lady_owner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:01

lijkt me kei gaaf om mee te doen maar helaas heb ik geen trailer en weet niet of ik iemand kan regelen die met mij mee zou kunnen gaan

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:48

Sonja schreef:
Ik zie een onderlinge wedstrijd inderdaad als trainingsdag voor grotere wedstrijden ja, dus daar probeer je zo goed mogelijk te showen, net als op een gewone show.

Ik denk dat als je dat niet doet, je ook alleen maar bevestigt wat heel veel mensen al denken: dat die koudbloeden alleen maar prutswerk kunnen laten zien...

Ik snap niet dat, en ken ook geen, mensen die zo'n vooroordeel hebben.
Misschien omdat er op de vereniging waar ik wel eens fotografeer, Wfpt Vrouwenpolder, ook aardig wat verschillende rassen meelopen in de (officiele) wedstrijden.

En ergens, aan zo'n vooroordeel moet je gewoon lak hebben.. Tenminste, mij kan t niet schelen wat ze over mijn koudbloed denken. We doen alleen maar ons best.

Citaat:
Overigens heb je op een onderlinge wedstrijd toch ook gewoon klasseindelingen? Dus dan hoef jij met je vierjarige die nog aan het begin van de carrière als westernpaardje staat niet "tegen" mijn Milena te rijden...

Dat mag ik hopen dat ik niet tegen jou moet.. Clown
Ik ga dan niet voor de winst, maar tegen jou heb ik al helemaal geen schijn van kans! *LOL*

Als er natuurlijk weinig animo blijft, ze gingen uit van een minimalen opkomst van 10 combinaties, dan heb je natuurlijk ook kans dat je alleen in je klasse zit. En dat is ook niet bepaald leuk.

Citaat:
Als het geen wedstrijd is, dan moet je 't geen wedstrijd noemen. Maak er dan een koudbloedenoefendag van, of een koudbloedenponysportdag oid. Heb je meteen ook geen officiële westernjury nodig, wat weer een hoop geld scheelt...
Maar volgens mij werd er JUIST een oproep op het westernforum geplaatst om ook de wat serieuzere westernruiters attent te maken op deze dag. En die komen denk ik echt niet om alleen een beetje te fröbelen, dat kunnen ze thuis ook. Die willen op een oefenwedstrijd een serieuze trainingsmogelijkheid voor hun paarden. Anders gaan ze echt niet een paar uur reizen met hun paarden.

Deze oproep werd geplaatst op WN-AM zodat alle westernruiters van deze wedstrijd op de hoogte werden gesteld. En wie weet zijn er wel een aantal stille westernruiters die dit ook als een opstap naar meer of dit inderdaad gewoon als een trainingsdag/wedstrijd zien.
Maar niet als een weet ik veel watvoor show. Misschien zit ik wel helemaal fout met dit antwoord, dat is aan de TS om mij te verbeteren. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:57

Sita: IK ben het ongeveer wel eens met Sonja.
Een show is een show. Als er alleen maar ruiters meedoen die net begonnen zijn ga je ook het beeld bevestigen dat western inderdaad alleen met de teugels los rijden is.

Plus ´bevestig´ je het beeld dat koudbloeden niks kunnen in de western. Je zou eigenlijk een paar mensen moeten hebben die ook showervaring hebben.
Maar die zullen niet snel komen als er ruiters meedoen die denken dat ze westernrijden als ze de teugels losdoen en een westernzadel op.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:03

Ik heb nergens gezegt dat ik het niet met Sonja eens ben, maar ik probeer alleen een andere kant van het verhaal neer te zetten.
Ten eerste, je bent al op een koudbloedwedstrijd dus die vooroordelen (dat geld ook voor dressuur) zijn er gewoon niet.. Simpel..

Jij kan anders ook behoorlijk met vooroordelen strooien daarom..

Citaat:
als er ruiters meedoen die denken dat ze westernrijden als ze de teugels losdoen en een westernzadel op.

Volgens mij weten de mensen die mee zouden willen doen heus wel dat western niet met de teugel los rijden is. Maar, ze moeten toch ook ergens beginnen. Mij zie je niet een van de eerste keren starten op een grote show, dat durf ik gewoonweg niet, maar een beginner ben ik ook niet.. Daarom is dit toch een prima opstap naar meer denk ik zo.

Maar goed, aangezien dit toch niet van de grond lijkt te komen kan de TS net zo goed dit onderdeel afschaffen, zijn we ook weer van al dat gezever af..
Je moet verdorie tegenwoordig een hele grote kruiwagen hebben om direct in korte tijd aan de top te komen, maar iemand die via deze wedstrijden een opstapje wil maken is dan meteen niet serieus.. Jammer is dat toch, al die vooroordelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:09

Bij zo´n evenement heb je ook altijd kijkers.
Bij die mensen kan je juist laten zien dat de vooroordelen niet waar zijn, pak die kans dan ook met beide handen.

Plus dat je waarschijnlijk niet voor 2 onderdelen een echte jugde krijgt, dat hoeft ook niet maar is wel leuker.

Misschien is een westerndemo (gereden door koudbloeden) beter haalbaar?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:12

Kijkers.. Allemaal koudbloedgerelateerd..
Ik weet niet of je de Tinkerwedstrijden kent? Daar staan ook een boel kijkers, maar wel allemaal met een hart voor dat ras of intresse in dat ras.