Zebra houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

disney

Zebra houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:01

heey,

onlangs waren mijn vriendin en ik aan het fantaseren over zebra's en kruisingen met zebra's: zebronky's en zebroïdes (denk maar aan Eclyse Tong uitsteken [VN] Wondelijke kruising tussen Paard en Zebra
Maar mag je zo'n dieren eigelijk wel houden? In de zoo mag dat natuurlijk, maar als je nu zelf zo'n beestje bij jou op de wei wil zetten?is dat niet illegaal?

groetjes

Lise81

Re: Zebra houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:17

Zebra's staan dacht ik op de zogenaamde positieflijst, kortom ze mogen gehouden worden als hobbydier. Maar ze zijn daarmee niet gelijk ook geschikt om door iedereen gehouden te worden. Het zijn lang geen paarden, ze zijn nauwelijks te temmen omdat ze schijnbaar wilder, onberekenbaarder en schrikkeriger zijn. Volgens mij vallen ze ook eerder aan ipv vluchtdier te spelen.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:21

zebra's zijn niet zo geschikt om te houden nee. Een tijd geleden werd er een film gemaakt waarvoor iemand op een zebra moest rijden. Er was een stuntman die erop reed, volledig in de beschermers! Ze schijnen redelijk agressief te kunnen zijn. Die man had ook kniebeschermers aan omdat ze naar achteren kunnen bijten!
(en als je zebra's zou leuk vind, kun je je paard altijd nog verven Knipoog dat heb ik een keer voor een kür gedaan)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:25

een film a' la streep wil racen? Haha!
sirieus nu.
in die film racet de zebra tegen paarden, de zebra is er tussen gemonteerd, want samen met paarden gaat dat echt niet... ze kunnen behoorlijk agressief zijn.

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:31

Charlotte_F schreef:
zebra's zijn niet zo geschikt om te houden nee. Een tijd geleden werd er een film gemaakt waarvoor iemand op een zebra moest rijden. Er was een stuntman die erop reed, volledig in de beschermers! Ze schijnen redelijk agressief te kunnen zijn. Die man had ook kniebeschermers aan omdat ze naar achteren kunnen bijten!
(en als je zebra's zou leuk vind, kun je je paard altijd nog verven Knipoog dat heb ik een keer voor een kür gedaan)

haha verven, dat is mss nog een idee! Heb je daar nog foto's van? Haha!
mja ik heb horen zeggen dat een trap van een zebra veel harder aankomt dan die van een paard. En een trap van een paard is al geen lachertje!! Ik kan me inbeelden dat ze agressiever en wilder zijn, ze staan ook dichter bij de natuur dan een paard. Naar het schijnt zijn kruisingen iets tammer, maar je moet er nog steeds mee opletten!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:34

ik weet niet of het in België mag, ik dacht dat je ervoor een vergunning ofzo nodig had, moet je eens navragen...

vroeger heeft er vlak bij ons toch een paar jaar een echte zebra in de weide gelopen...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:38

Ik zag laatst een zebra op marktplaats staan... Lijkt me dus dat je die gewoon als hobbydier mag houden.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:40

zo te horen zijn het niet echt toffe beesten hé?

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:43

Lise81 schreef:
Zebra's staan dacht ik op de zogenaamde positieflijst, kortom ze mogen gehouden worden als hobbydier. Maar ze zijn daarmee niet gelijk ook geschikt om door iedereen gehouden te worden. Het zijn lang geen paarden, ze zijn nauwelijks te temmen omdat ze schijnbaar wilder, onberekenbaarder en schrikkeriger zijn. Volgens mij vallen ze ook eerder aan ipv vluchtdier te spelen.

amai, eerder aanvallen dan vluchten?! Scheve mond help!!nja wel begrijpelijk want ze moeten kunnen vechten tegen die leeuwen in Afrika!
Ik heb wel eens gelezen dat kruisingen met zebra's in Afrika gebruikt worden als rijdier/lastdier/trekdier. Vroeger tijdens de koloniale tijd werden ze ook gebruikt. Kruisingen zijn naar het schijnt dus rustiger. Clown Het nadeel is dat die dan onvruchtbaar zijn zoals muildieren/muilezels.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:44

Je mag ze houden ja. Maar of het verstandig is... Meeste mensen kunnen geen paard fatsoenlijk houden, laat staan een zebra.
Die maak je echt niet blij op een pensionstalletje.

Dus ja, je mag ze houden. En nee, ik zou het niet doen. Ook niet kruisen ed, is niet bijzonder gezond..

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:47

marieke84 schreef:
ik weet niet of het in België mag, ik dacht dat je ervoor een vergunning ofzo nodig had, moet je eens navragen...

vroeger heeft er vlak bij ons toch een paar jaar een echte zebra in de weide gelopen...

mja inderdaad, mss eens navragen in het gemeentehuis?! Mijn vriendin is er helemaal weg van, maja het zijn en blijven wilde beesten!
Jah in de buurt van gent heb ik ooit eens een kruising in de wei zien lopen! Maar een echte zebra lijkt mij nu wel héél speciaal! denk dat je serieus moet opletten als zo'n zebra een keer uitbreekt!

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:50

_Nelleke_ schreef:
Ik zag laatst een zebra op marktplaats staan... Lijkt me dus dat je die gewoon als hobbydier mag houden.

amai!! gwn op marktplaats?!!! hoe krijg je zo'n dier in de trailer? haha Haha!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:52

Hier heeft er ook een gestaan een jaar of twee geleden. Hij moet nu nog ergens in de buurt staan, maar dan aan huis, een iets minder opvallende plek (stond eerst zowat langs de afrit van de snelweg).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:55

ik heb dat nog nooit gehoord iemand die zebra's houd.. uhm offtopic: maar waarom kun je zebra's niet met paarden kruissen?

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:56

Ik heb laatst ergens in een krant of tijdschrift gelezen dat er een kruising was geboren bij een hobby-zebra houder in Nederland. De moeder was normaal wel te benaderen maar nu met veulen was ze erg beschermend. Maar waar dat precies was, ben ik helaas vergeten maar heb het dit jaar gelezen. Misschien via google......

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:59

RianneH schreef:
Je mag ze houden ja. Maar of het verstandig is... Meeste mensen kunnen geen paard fatsoenlijk houden, laat staan een zebra.
Die maak je echt niet blij op een pensionstalletje.

Dus ja, je mag ze houden. En nee, ik zou het niet doen. Ook niet kruisen ed, is niet bijzonder gezond..

ja je hebt gelijk, kzal het doorgeven aan m'n vriendin, Nu heeft ze op het moment wel een paardje staan dat best aan de beschrijving van een zebra kan voldoen, allé qua karakter dan...
tuurlijk moet je zo'n dier niet in een stal steken! zelfs een paard in een stal steken vind'k overbodig! Een viervoeter heeft ruimte nodig! maakt niet uit een hond, kat of paard, ze hebben allemaal ruimte nodig!

maja dan zijn muildieren en muilezels ook niet gezond?

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:00

Euwh.. ja ik zou het niet doen.. Maar zou ik eerst mogen vragen waarom je hem wilt??:O

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:01

saskiakefie schreef:
ik heb dat nog nooit gehoord iemand die zebra's houd.. uhm offtopic: maar waarom kun je zebra's niet met paarden kruissen?

Je kan ze wel kruisen, maar dan zijn de veulens onvruchtbaar zoals een muildieren en muilezels.
Ik heb ergens gelezen dat men vroeger in Afrika vaak een paardenmerrie door een zebrahengst liet dekken, want de paardenmerrie kon men gemakkelijker benaderen en het veulen afspenen dan een zebramerrie.

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:02

Niinatjuh schreef:
Euwh.. ja ik zou het niet doen.. Maar zou ik eerst mogen vragen waarom je hem wilt??:O

ja ik wil hem niet, maar mijn vriendin is er zo zot van dat ik het voor haar graag even wou opzoeken! Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:03

disney: oow maar ik wist niet dat muildieren onvruchtbaar waren Tong uitsteken en zit er trouwens een verschil tussen muilezels en muildieren dan?
maar wel vet dat je ze kan kruissen nog nooit een kruissing gezien van een zebra. en hoezo wordt een ezel wel vaker gekuisd en zebra niet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:07

Op deze site staat een foto van een bereden zebra (bijna onderaan de ellenlange pagina).
Helaas was de foto te klein voor 'mijn album'

http://www.internetgazet.be/Neerpelt/ar ... il2005.htm

Dit is de tekst wat er bij staat:

Wij wisten het niet, maar er blijkt in Neerpelt een man te wonen die een zebra berijdt. Niet niks, want een zebra is geen doetje. "Hij beet en sloeg mij als een huurdoder", zegt Ivan Peeters (32) van de De Vrundenweg vandaag in Gazet van Antwerpen.

Vreemd, een zebra blijkt ook te blaffen en niet te hinniken. En Zorro, zo heet de zebra, is een klophengst die niet geschikt is om voor nageslacht te zorgen. Zo leert een mens nog eens wat bij.

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:12

Saskiakefie: in de ROS stond er onlangs een artikel over muildieren
muildier: kruising paardenmerrie en ezelhengst
muilezel: kruising ezelmerrie en paardenhengst
nja ezels zijn tammer dan zebra's
bovendien komen er meer ezels dan zebra's voor in onze gewesten Tong uitsteken

Zebroïde: kruising zebra-paard
zebronky: kruising zebra-ezel
op google kan je foto's vinden! :p
http://www.shendohah.de/images/zebroide3.jpg

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:13

saskiakefie schreef:
disney: oow maar ik wist niet dat muildieren onvruchtbaar waren Tong uitsteken en zit er trouwens een verschil tussen muilezels en muildieren dan?
maar wel vet dat je ze kan kruissen nog nooit een kruissing gezien van een zebra. en hoezo wordt een ezel wel vaker gekuisd en zebra niet

Waarschijnlijk omdat ezels wat hanteerbaarder zijn dan zebra's Lachen

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:16

Brainless schreef:
Op deze site staat een foto van een bereden zebra (bijna onderaan de ellenlange pagina).
Helaas was de foto te klein voor 'mijn album'

http://www.internetgazet.be/Neerpelt/ar ... il2005.htm

Dit is de tekst wat er bij staat:

Wij wisten het niet, maar er blijkt in Neerpelt een man te wonen die een zebra berijdt. Niet niks, want een zebra is geen doetje. "Hij beet en sloeg mij als een huurdoder", zegt Ivan Peeters (32) van de De Vrundenweg vandaag in Gazet van Antwerpen.

Vreemd, een zebra blijkt ook te blaffen en niet te hinniken. En Zorro, zo heet de zebra, is een klophengst die niet geschikt is om voor nageslacht te zorgen. Zo leert een mens nog eens wat bij.

Niet normaal wat die kerel doet! Wel een speciale foto!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:17

Ik zal het even uitleggen Knipoog

Een zebra is eigenlijk niet gedomesticeerd. Dat oerinstinkt zit er nog diep in, vergeleken met paarden en ezels. Als je al zo'n dier houdt, dan moet je eigenlijk 24/7 buiten kunnen staan. Schuilstalletje natuurlijk, maar er dient ook weer rekening gehouden te worden met het voedsel. Ze zijn zo ziek als je ze op te rijk gras zet. Puur omdat die dieren dat van oorsprong niet echt gewend zijn.
Op een pensionstal kan je ze niet zetten, dat is absoluut niet eerlijk tegenover het dier. Of ze in een groep paarden kunnen? Vast wel, maar of ze opgenomen worden is ook weer de vraag. Zou je al 2 zebra's moeten nemen...
En hoefverzorging? Groeien die hoeven hetzelfde als die van normale paarden, of zoals die van ezels?
Je moet ze dus echt anders behandelen dan een normaal paard.

En wat kun je met ze doen? Niets eigenlijk. Ze zijn heel moeilijk om in de hand te nemen, veel wilder. Rijden zal het niet worden, gemiddelde persoon is al te lang en een zadel vinden zal ook problematisch worden. Over de bouw van een zebra nog niet te spreken. Voor een karretje spannen, vrijheidsdressuur enz oke, maar hoeveel plezier doe je het dier ermee?

Fokken? Zebra-zebra oke. Zebra-paard, waarom? Omdat het schattige veulentjes zijn? Hoe groot is de kans dat het goed gaat? Bouw van een zebra komt niet echt overeen met een paard, dus hoe correct zal het diertje worden. Als het al geboren wordt? En dan? Houdt je alle kruisingen, wat wil je ermee gaan doen. Hoe groeit zoiets uit, zou het goed blijven met de botten enz? Lekker gokwerk ten koste van moeder en veulen..

Verdiep je fatsoenlijk in de zebra voordat je uberhaupt erover gaat denken om er eentje aan te schaffen. Fantaseren oke..
Nee, die dieren horen miz in dierentuinen en kinderboerderijen thuis waar ze lekker bekeken kunnen worden en verder zichzelf kunnen zijn.