Minipaarden: Onbekend is onbemind?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Minipaarden: Onbekend is onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:02

Ik zet dit bewust hier neer omdat ik ook reacties wil van mensen die niet in de mini's zitten. Het gaat echt om minipaarden, geen shets.

Ik heb enkele weken terug 2 leen mini's gehad en nu viel me iets heel erg op.
Ik sta op een pension/manege/fokkerij (KWPN/QUARTER vooral). Normaal is mijn shet de op ena kleinste op stal, we hebben nog een manege shet van ca 90cm.
Op het moment dat ik nu wat met mijn leenmini's ga doen reageren de kinderen: aaaahhhh, wat schattig, mag ik helpen, mag ik poetsen, mag ik wandelen etc...

De volwassene echter reageren met: Wat moet je dáár nou mee? Veel maken er een geintje van, maar een aantal komen echt over alsof deze paardjes te min zijn voor ze... "ja, als ik nou een grote tuin zou hebben zou ik ze wel grappig vinden als grasmaaier, maar verder"

Dat je er niks mee hebt kan natuurlijk, ik heb zelf bijv helemaal niks met friezen of fjorden, maar ik laat mensen met een fjord/fries wel gewoon in hun waarde en ga ook niet roepen als ze dressuur willen rijden van joh, knoop toch voor de kar, waar ie hoort (das ook zo'n vooroordeel)
Mensen schijnen te denken van oh, je kan er niet op rijden, dus kan je er niks mee. Ik bespaar mezelf dus ook de moeite om uit te leggen dat je er genoeg mee kan (behalve rijden dus)

Ook als je het over dekgelden hebt (reken even vanaf 500 euro) of over aanschafprijzen wordt je nogal raar aangekeken.
Ik heb van de week een schitterend paardje in de USA zien staan, 7500 dollar... Tja, ik heb het niet, maar als ik het zou hebben had ze met een maand (quarantaine Knipoog ) hier gestaan..

Veel mensen weten niet dat je met mini's in europa behoorlijk wat shows kan lopen, dat die shows onderverdeelt zijn in diverse klasses, etc etc.

Lotte

Re: Minipaarden: Onbekend is onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:39

Ik denk dat Onbekend is onbemind hier zeker geldt.

Ook bij mij in de buurt wordt er vaak gereageerd "wat moet je daar nu mee" etc.
Veel mensen weten niet dat je veel meer met een mini kunt doen dan je zou denken:
-mennen
-shows
-fokken
Zijn daar voorbeelden van. Maar je kunt ook gewoon denken aan het PLEZIER!
Met honden kun je toch ook "niets" maar daar gaat het om het plezier.
Ieder heeft zijn/haar eigen hobby en bij sommige zijn dat dus minipaarden.
Mini's zijn zeker niet minder dan "gewone" paarden/pony's. Je kunt er veel mee doen en KWPN'ers zijn ook niet alles (niet aanvallend bedoeld hoor). Knipoog

Verder vind ik de prijzen van mini's (en dekgelden) toch vaak erg hoog. Bij sommige betaal je wel 1000 aan dekgeld. Dat is net zoveel als een goed sportpaard. Niet dat mini's minder zijn maar dan ga je wel nadenken hoeveel het eigenlijk is. Dit komt omdat minipaarden vrij onbekend en "nieuw" zijn. Maar 7500 heb ik er toch nog net niet voor over. Bloos Natuurlijk is dit weer een kwestie van keuzes maken. Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:50

maar waarom niet? Als je liefhebber bent... Ik heb ook geen 3500 voor een tinker over, maar het is toch een hele normale prijs en de liefhebber betaald het er gewoon voor.
Ik denk ook zeker dat je door de prijzen hoog te houden, je ook de kwaliteit hoog houdt (aangezien niet iedereen op deze manier voor een paar centen met de hengst van de buren dekt)

Ze vinden het allemaal niks, tot ze ontdekken dat er wellicht geld mee te verdienen valt (als je het goed doet), dan zijn ze ineens geweldig.. (btw, ik zou het niet om het geld doen maar om de liefhebberij, maar geen verlies draaien zou dan mooi mee genomen zijn)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 18:22

onbekend is kennelijk zo onbemind dat er zelfs niemand een mening over heeft?

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:57

stef schreef:
onbekend is kennelijk zo onbemind dat er zelfs niemand een mening over heeft?

Ik denk het. Tong uitsteken Tong uitsteken

Ik dacht dat wel meer mensen hierop zouden reageren Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:01

Mini's zijn leuk!!!

Alleen heb ik er verder weinig verstand van. Lijkt me leuk om naast een rijpaard ook wat mini's te hebben om lekker mee bezig te zijn.

Verder denk ik inderdaad, doordat ze tamelijk onbekend zijn er gewoon weinig mensen wat van af weten. Hierdoor ontstaan dan ook de bovengenoemde vooroordelen. Daarbij denk ik dat de prijs ook veel mensen afschrikt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:03

Dit geld zeker, ik merk het maar al te goed met de 3 ezels die hier bij ons lopen Lachen Daar denkt men ook van, die kunnen niks. Ze kunnen voor de wagen, springen, alles wat paarden ook kunnen en ze zijn nog slimmer ook. En niet koppig, maar hartstikke werklustig. En ze hebben ook nog eens humor Haha!

Vooroordelen, als ze er eenmaal in zitten dan kom je er niet zo snel vanaf helaas.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:03

He, das grappig. Een vriendin van me wil 2 minipaardjes gaan kopen. Maar zij (en ik ) heeft geen flauw idee wat een reele prijs is voor minipaardjes. Ze heeft er al twee op het oog die komen bij een hobbyfokker vandaan.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:04

En dan nu de vraag Tong uitsteken: Wat is een reele prijs voor deze paardjes?

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:06

Ja maar ik denk dat de prijs "hoog" is omdat er juist niet zoveel mensen vanaf weten.

Maar minipaarden heb je ook in verschillende prijzen.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:07

Ik vind minipaardjes eigenlijk ook niet zo... zou er zelf nooit 1 nemen. Maar dat is toch ieder voor zich?
Misschien wordt ik ook wel verliefd op ze als mijn vriendin ze heeft!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:10

Maar er zit toch ook een groot verschil in minipaardjes.

Bedoel je hebt toch verschillende rassen zoals de Amerikaanse minipaardjes en falabella's bijvoorbeeld (toch?). Denk dat daar ook wel aan ligt wat voor prijs er gevraagt kan worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 02:16

Inma, daar is zo niks over te zeggen.
Zijn het NMPRS basis paardjes of een amerikaanse top shower? Zit nogal een verschil in.
Het gaat me niet zo zeer om de vooroordelen an sich (hoewel, misschien ook weer wel)
Iemand heeft zijn/haar mening klaar, zonder zich ergens in te verdiepen. Het is gewoon maar gelijk te min, TOT ze ineens ontdekken dat er wellicht wel geld in te verdienen is.
Daarbij is alles wat onder de meter is en grof van bouw een shet, en alles onder de meter en fijn van bouw een falabella... tja, zo werkt het dus ook niet

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:26

stef schreef:
Daarbij is alles wat onder de meter is en grof van bouw een shet, en alles onder de meter en fijn van bouw een falabella... tja, zo werkt het dus ook niet

Je ziet zovaak staan tk: "falabella" terwijl het infeite een luxe shet is. (zolang ze er geld mee kunnen verdienen) Tja falabella's zijn nu eenmaal dure paardjes (lees 4000-5000 euro) en papierloos shetlander hengstveulen zie je vaak voor 100 euro. Het is net wat je zoekt. Maar niet alles dat luxe is, is een falabella en niet alles dat grof is, is een shetlander.

Tja vooroordelen, ze zijn er nu eenmaal en ze zullen ook niet (vlug) meer weg gaan. Maar een minipaard is niet alleen een "grasmaaier" of een "grote hond". Je kunt ze voor veel doeleinden gebruiken. Maar omdat je er niet op kunt zitten is het te min? Nou ik vind dit grote Onzin! Vork

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:02

Dat is het ook, maarja, zolang mensen die die mening hebben zich niet in dit topic melden, zijn we vrij snel uitgediscusierd natuurlijk Knipoog

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:07

Misschien weten jullie het en/of kennen jullie haar al, maar MarijeR hier op Bokt zit nu ook in de Amerikaanse Minipaardjes Ja
Ik wil wedden dat je daar ook wel een medestander kunt vinden Knipoog

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:08

Dat klopt stef Haha!
Ik hoop dat mensen die die vooroordelen hebben zich ook even melden of dat er teminste een paar bokkers hun mening laten horen. Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:12

bedoel je fallabella's?of klein uitgevallen shetlanders?
Wel leuk,maar nu nog niet voor mij...als ik straks 80 ben en grote paarden niet meer aankan ,dan lijkt z'n mini me geweldig...klein en toch paard!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:14

mamamiesje: Weet ik, alleen tja, als je alleen maar medestanders hebt krijg je geen discussie Knipoog

geerke: Geen van beide, ik heb het over minipaarden. Dit kunnen falabella's zijn, maar hoeft niet.
Je geeft wel een leuk vooroordeel aan.. Als je 80 bent en grote paarden niet meer aankan...Onderschat een minipaard niet

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:26

Ik heb idd sinds vorig jaar ook mini paardjes, amerikaantjes.
Daarvoor heb ik jarenlang welsh cobs gefokt maar ivm mijn gezondheid ging het showen steeds moeilijker, de dagelijkse verzorging werd steeds moeilijker en als ik dan zie hoeveel plezier ik nu met de minipaardjes heb...
Ben nu zelf weer bezig om een hengstje klaar te maken voor de keuring, kan me met de merries en veulens weer prima zelf redden. Ideaal voor mij dus en zeker net zo leuk als de welsh cob fokkerij.
Plannen zat om straks weer volop te gaan showen, niet alleen in NL maar door heel Europa.
Rijden doe ik al jaren niet meer dus voor mij is dat ook helemaal niet belangrijk.

Overigens krijg ik zelden opmerkingen van 'wat moet je ermee'.
Eigenlijk iedereen die hier komt reageert erg positief en heel geinteresseerd en ook serieus.
En nu met het eerste veulentje in de wei is niemand hier weg te slaan Haha!

En ja de prijsklasse is anders dan van shetlanders. Voordeel is dat je ze ook niet voor de mora fokt.
Mijn merrieveulen is niet te koop maar als ik zou zeggen wat voor prijs ik in mijn hoofd heb als mogelijke prijs als ik haar weg zou wíllen doen... veel mensen zouden dat voor een dressuurpaard al te duur vinden Scheve mond
Toch denk ik dat een liefhebber het er voor neer zou tellen. Terwijl iemand die een grasmaaier zoekt, niet meer bij zou komen van het lachen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:30

Ik zou er niet snel 1 kopen omdat je er niet op kan rijden maar als mensen dat niet erg vinden dan moeten ze er 1 kopen. Ik vind ze erg leuk en het zijn zeker geen paarden voor kinderen.
En mensen reageren altijd raar als hun niet snappen wat je er mee moet dat heb ik al zo vaak meegemaakt met mijn haflinger.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:38

Mensen die dit soort vooroordelen verspreiden moeten maar eens op een keuring komen kijken: dat is bloedserieus werk en als je weet hoeveel tijd erin gestoken wordt om de paardjes voor te bereiden dan piep je wel anders.. Het is juist vreselijk moeilijk om zo'n kleintje goed in vorm te houden aangezien je ze niet kan rijden, karretje incl. bestuurder is voor de échte Amerikaantjes ook al te zwaar dus dan blijft er niet zoveel meer over. Ik vind dat het zwaar onderschat wordt.

Ach mensen moeten gewoon doen wat ze leuk vinden, als zij geen mini zouden kopen moeten ze dat zelf weten. Alleen moeten ze niet gaan zeuren dat je er niets aan hebt: laat een ander toch lekker in z'n waarde en doen wat die leuk vindt.. Als zij willen rijden: prima. Als wij dat niet nodig vinden is dat toch ook prima? Die kleintjes zien dollen en genieten en lekker met ze bezig zijn geeft in mijn ogen al genoeg voldoening. Daar heb ik geen zadel voor nodig. Lachen

Is toch te gek voor woorden dat het zonder rijden niet meer leuk zou zijn.. Als je alleen daar je plezier uithaalt dan klopt er volgens mij iets niet.. Je rijdt toch paard uit liefde voor de dieren, niet om te rijden? Ik rijd mijn paard maar 2x per week, de rest van de week wandelen we en verkennen nieuwe stukjes bos: vinden we allebei veel leuker. Daar gaat het toch om: dat je er beide plezier in hebt. Het rijden is maar bijzaak.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:45

Momenteel rijd ik niet. Mijn haflinger is bijna 2. Maar de bedoeling is dat we gaan rijden. Ik zou geen paard willen hebben als ik al weet dat ik er nooit op zou kunnen rijden, Mijn oude haflinger kon ik niet meer op rijden doordat ze niet goed meer liep maar dat is wat anders daar heb ik wel altijd op gereden. Als ik toch geld teveel had dan zou er een mini bij komen want ik vind ze echt leuk. Helaas kan ik geen 2 paarden onderhouden maar ik zal nooit iemand om zijn keuze afkraken. Iedereen heeft een andere smaak.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:47

Ik heb ze zelf ook nmprs en amerikaans, maar toch ik krijg ook wel eens opmerkingen over wat moet je ermee.
Als ik ermee wandel krijg je ook opmerkingen van "kijk haar nou met haar grote hond en mensen lachen maar.
Ook als ik zeg wat ze kosten vallen de meeste achterover.

Enne zelf vind ik soms het dekgeld ook wel een beetje de kluiten uitschieten Boos! , als ik nu al zie dat ik mijn amerikaans hengstveulen niet verkocht krijg en opmerkingen van belachelijke prijs naar mijn hoofd geslingerd krijg Gestoord , maar ze weten niet wat het dekgeld en de rest van de kosten die erbij komen zijn.
Op dit moment dit ik dus zelf in twijfel waar ik dit jaar ga dekken, ik doe het puur voor mijn plezier en niet om er rijk van te worden, dus ik moet met mijn normale inkomen dus heel erg goed sparen voor de amerikaan weer te laten dekken.
Vorig jaar is ze niet gedekt puur vanwege dat ik het dekgeld gewoon niet kon opbrengen. Ik wil wel het paardje verbeteren en niet vermeerden.
Sorrie dit was even offtopic, maar ben blij dat het eruit is.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:49

Wat is het dekgeld?