Keuze: Fjord of Welsh

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Keuze: Fjord of Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 08:32

Hallo,

Ik liep van de week met mijn Shetlander, en het nichtje van degene waar Pluisje staat in de tuin. Nichtje erop, komt haar vader aanlopen: "Is hetniet leuk als jullie samen konden rijden?"Dus wij allebei jaaa.

Dus ik op zoek naar een leuke pony, niet al te groot. Zie ik een leuke, print de advertentie uit en fiets naar haar vader toe. Hij zegt: "Als ze bij Pluisje mag staan,dan koop ik hem voor je"

Wij helemaal blij natuurlijk!

Maar nou zit ik met een probleem, ik hem namelijk 2 pony op het oog. Een fjord en een Welsh

Fjord: Ruin/15 jaar oud/1.47/Sportambities
Welsh: Ruin/7 jaar oud/ 1.30/ Heel veel sport aanleg!

De pony moet nu te rijden zijn, maar ook over een paar jaar als dat nichtje beter kan rijden.
Ik ga van de week kijken, maar misschien dat jullie alvast tips kunnen geven over wat het beste is. De fjord vind ik overigens toch niet de jongste meer. Knipoog

Als dit verkeerd staat, sorry Knipoog

Groetjes Melanie

Skippy01

Re: Keuze: Fjord of Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:58

ga voor geen van beide! de fjord is al vrij oud en de welsh daar groei je zo uit en dan moet je weer op zoek naar een nieuwe. koop een pony van 1,45+ en onder de 12 jaar, dan kun je nog jaren vooruit...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:36

Om mee te beginnen vind ik een 15 jarige fjord niet echt oud, maar het aller belangrijkste is het karakter.

Erg leuk om de advertenties te zien, maar je weet pas echt meer als je de pony hebt gezien en er op gereden hebt. Zorg dus ervoor dat je meerdere pony's hebt die je wat lijkt en ga er langs.

Daarnaast, wat vinden je eigen ouders er van? Want koopt haar vader de pony voor jou of voor zichzelf en mag jij er mee rijden? Hoe vaak moet je hem dan rijden? Hoe zit het met de verzorging, moet jij dat dan doen of wordt dat gedaan? Zou eerst eens met hem en jou ouders om de tafel gaan zitten, ook zodat jou ouders weten wat er van jou verwacht wordt. Moet de pony ook geschikt zijn zodat je nichtje (of is het iemand anders nichtje) er later op kan rijden?

Welshjes zijn vaak mooi, maar vaak wel pittig, fjorden kunnen soms wat sterk zijn. Maar zoek meer pony's waar je langs kan en uitproberen, zodat je straks niet 1 km uit elkaar rijdt ipv gezellig samen rijden zoals de bedoeling was.

Heel veel plezier en succes!!!

Marlo_es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:40

Mmm..Voor mij is het ook lastig kiezen,ik zou gaan voor de Welsh,want ik heb er zelf 1 maar ik ben dus gek van me welshje maar fjorden zijn ook zo lief,Ik vind fjorden meestal wel erg lief in het karakter..En welshjes(teminste de mijne) is een beetje éenkennig:)
Maar ik zou dus gaan voor de welsh maar dat is jou'n keus;)

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:57

Ik ga met skipp01 mee..15 jaar is zeker nog niet héél oud maar wel al een redelijke leeftijd als je nichtje er strakjes ook nog op wil gaan rijden.

Vraag je verder ook af wat je van je potentiële pony gaat verwachten; wil je met hem wedstrijden gaan rijden? dressuren en ook springen? of wil je liever recreatief gaan rijden? Want dan heb je niet perse een welsh nodig met veel sport aanleg ook al klinkt dit misschien leuk in de oren. Kijk ook naar wat je nichtje wil. En wat wil je liever; een wat rustigere pony of een pony met veel temperament?
Dus oriënteer je eerst goed wat voor soort pony jij en je nichtje willen en ga dan op zoek naar een 'goede match'.

En wat lise81 zegt; kijk niet alleen naar de advertentie met de leukste beschrijving & foto maar ga naar meerdere pony's kijken en berijden en maak dan rustig je keuze voor de pony waar het het meeste mee klikt. Ik snap dat als je nu een 'eigen' pony krijgt je het liefst hebt dat hij er zo snel mogenlijk is, maar maak geen overhaaste beslissingen.
Verder is het misschien een tip om iemand mee te nemen en mee te laten beslissen die meer verstand heeft van pony's en het kopen van pony's. Want dat is alleen maar in je voordeel.

In ieder geval succes ermee!!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 14:14

Ik ga vandaag kijken, wil ze allebei even uitproberen.

Ik doe de verzorging van het paard, dat is geen probleem. Verder zal ik er 1 keer per week mee naar de pony club gaan en voor de rest thuisrijden. Recreatief moet ook makkelijk met het paardje kunnen, want we zitten aan een strand. Ouders vinden het ook geen probleem. 15 jaar is natuurlijk niet heel oud, dus ik denk dat ik zonder mening alletwee ga proberen, en af ga op karakter.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:31

Ik vind die fjord niet al te oud hoor ik had gekosen voor die fjord want welshes kunnen soms nog wel wat temprament zijn. En als het een liefe fjord is dan kun je daar mischien ook nog wel met zijn tween op zitten daar zijn ze wel sterk genoeg voor. ze kunnen ook wat beter tegen het weer. maar het gaat niet altijd om de leefdtijd ook wel een beetje. Maar waarom niet voor de welsh? wat ik al zij ze zijn soms wat temprament en op een jonge leeftijd zijn ze vaak wat drukker en je hat toch nog een meisje die niet zo goed kon rijden had ik niet op een jong ponytje gezet dat is mijn mening

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:01

Geweldig zo'n aanbod OK dan!
Heel spannend ook allemaal Ja
Wat ik je wel wil adviseren is dat je niet meteen moet gaan voor de 1e de beste pony die je ziet,er zijn heel...heel veel leuke pony's te koop in Nederland hoor Ja
Eerst goed op een rijtje zetten waar de pony aan moet voldoen:
-Evt. ras
-geslacht
-leeftijd
-min./max. schofthoogte
-waar wil je de pony voor gebruiken (wedstrijd,recreatie,voor de kar...enz)
-karakter
-prijs
Zo zijn er vast nog wel meer dingen te verzinnen....
Als je dat allemaal een beetje op een rijtje hebt ga je pony's selecteren en bekijken...ikzelf vind het prettiger om maar 1 paard/pony per dag te bekijken en er dan 1 of 2 dagen over na te denken voor ik een beslissing neem,zeg niet meteen "ja".Ik bespreek dit ook altijd met degene die het paard te koop aanbied.
Als je gaat kijken dan moet je er ook alles mee doen wat je thuis ook van plan bent te gaan doen...dus zelf uit de wei/box halen,borstelen,hoeven krabben en zadelen (Als je hier nu namelijk al problemen mee hebt dan is het verstandig om even verder te kijken...elke dag aanmodderen verpest het plezier)
Dan ga je rijden...wil je er ook buiten mee kunnen rijden...naar buiten ermee...moet hij vaak een trailer in...ook uitproberen.
Als zo'n pony na 2 dagen nog door je hoofd spookt en er wordt uiteindelijk een besluit genomen dan is het verstandig om heel goede afspraken te maken.Zelf heb ik met koopcontracten gewerkt en dat is voor beide partijen prettig.Ook is het verstandig om een pony klinisch te laten keuren zodat er geen verassingen zijn.(Probeer iig iemand mee te nemen die een goede kijk heeft op pony's)
Dit klinkt misschien wel omslachtig maar je gaat er tenslotte een hoop tijd en geld insteken en moet het dus een leuk geheel worden voor een lange tijd Knipoog

Heel veel succes!!

Appel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:35

Ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen Knipoog 15 is niet superoud maar zelf zou ik een wat jongere pony nemen Knipoog Jammer dat dat welshje zo klein is. Ik zal toch naar een wat grotere welsh of een jongere fjord gaan kijken Knipoog

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:20

Inderdaad ligt eraan wat je er mee wilt gaan doen. 15 jaar is nog niet zo superoud kan nogmakkelijk een aantal jaren mee.
De fjord zal opzich een goede stokmaat zijn jammer dat de welsh dan weer daar in tegen zo klein is.
Ik zou rustig aan gaan kijken op internet niet snel een overhaaste beslissing nemen er zijn heel veel leuke pony's te koop .

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:48

een welsh is indd erg leuk alleen de maat is indd wel klein. Ik heb zelf een kruising haflinger welsh. haar maat is 1,35 ongeveer miss iets groter. ik zelf ben 1,70 dus dat gaat nog makkelijk.dus of je moet een grotere welsh nemen of een jongere fjord ofzo. ik weet niet of je wilt gaan wedstrijdrijden of dat nichtje,maar ik zelf vind het zonde om een pony te hebben die wedstrijd ervaring heeft als je er zelf helemaal niks mee doet zeg maar.de vraagprijs is ook hoger als je een pony koopt die wedstrijd ervaring heeft dan een pony die gewoon goed en leuk loopt. Ik weet even niet meer of je dat neergezet heb over wedstrijdrijden of je dat wilde gaan doen jah of nee. Zoek indd een pony die rond de 1,40 a 1,45 is ofzo.daar kan dat meisje nu ook nog lekker op rijden anders word die weer te groot voor nu.

gr jantien

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:38

ik zou voor een new forest gaan, ideale beginnerspony's, lekker veelzijdig en je hebt ze in leuke maatjes.. veel succes!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:47

Ik zou idd nog even wat verder zoeken. De welsh is iets te klein om er lang plezier van te hebben denk ik.
Hoe lang ben je zelf? (en je nichtje uiteraard?)

Wanneer ik een nieuwe pony zou kopen zou mijn voorkeur uitgaan tussen de 4 en de 9 jaar, en minstens een stokmaat van 1.50 (ben zelf 1.70)

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:55

Ik vind een Welsh erg mooi,maar een Fjord weer erg lief.Persoonlijk vindt ik de tips van Tinky12 heel zinvol.Lees deze nog eens aandachtig door,en meid beslis nooit te snel hoor.Ik wens je heel veel succes toe. Ach gut

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:14

Hoe gaat het inmiddels met de "jacht"?? Zijn jullie nog druk aan het zoeken of hebben jullie inmiddels al iets gevonden??

Marloess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:17

Persoonlijk zou ik voor de Welsh gaan, ik denk omdat ik zelf gek op Welshjes ben.
Kijk is verder met de tips van Tinky12; daar kan je heel wat mee!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:49

ik zou persoonlijk als ik echt moest kiezen voor de welsh gaan maar qua stokmaat zal ik toch voor een grotere pony gaan

Saskiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:43

mel_shet schreef:
Hallo,

Ik liep van de week met mijn Shetlander, en het nichtje van degene waar Pluisje staat in de tuin. Nichtje erop, komt haar vader aanlopen: "Is hetniet leuk als jullie samen konden rijden?"Dus wij allebei jaaa.

Dus ik op zoek naar een leuke pony, niet al te groot. Zie ik een leuke, print de advertentie uit en fiets naar haar vader toe. Hij zegt: "Als ze bij Pluisje mag staan,dan koop ik hem voor je"

Wij helemaal blij natuurlijk!

Maar nou zit ik met een probleem, ik hem namelijk 2 pony op het oog. Een fjord en een Welsh

Fjord: Ruin/15 jaar oud/1.47/Sportambities
Welsh: Ruin/7 jaar oud/ 1.30/ Heel veel sport aanleg!

De pony moet nu te rijden zijn, maar ook over een paar jaar als dat nichtje beter kan rijden.
Ik ga van de week kijken, maar misschien dat jullie alvast tips kunnen geven over wat het beste is. De fjord vind ik overigens toch niet de jongste meer. Knipoog

Als dit verkeerd staat, sorry Knipoog

Groetjes Melanie

Ook al is de fjord al 15, hierdoor heeft hij vast wel veel ervaring. Fjord kun je ook niet uitgroeien, hij is breed en stevig. Ik zou dus voor de fjord gaan!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:32

Ik zou voor geen van beide gaan

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:13

Als je iets anders gaat zoeken kun je ook voor de kruising FjordxWelsh gaan Knipoog Is ook errug leuk.. voor foto's kijk in mijn profiel.. bij Prada

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:30

Ik zou voor de fjord gaan Ja
alleen is al wel oud!
kan je geen jongere fjord vinden op marktplaats ofzo ?

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:54

hoi mel shet..ik ben ook wel benieuwd wat het nu word Tong uitsteken. ga je voor de fjord of welsh?of ga je voor heel iets anders?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:42

WELSH Vork

Uriel_Koska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:35

Ik zou voor de fjord gaan, heb er zelf ook 1. Ik heb ook ervaring met welshjes. Vind ze zelf altijd wat pittiger. Maa rdat is net wat je zoekt hé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:39

welhs want die is jonger mischien kleiner maar wel jonger want 15 jaar dan kun je er nog maar een jaar of 5 op rijden en dan moet hij met pensioen. en als je ooit wesdstrijd wil gaanr ijden ben je blijer met een welhs