Welke pony/paarden ras past bij mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evaa_

Welke pony/paarden ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 12:34

Ik dacht, laat ik het eens vragen!
Ik vertel eerst wat ik ervan verwacht, eisen, en dan laat ik het aan jullie over!
Hoop dat jullie het me kunnen vertellen!

-Niet kleiner dan 1.45
-Niet te opgefokt
-All-round paard
-Waar je uren lang buitenritjes mee kan maken
-''koel'' in het hoofd
-Waar je zo zonder zadel oid. op kan stappen en weg mee kan rijden
-Waar je alles mee kan doen, zoals voltige oefeningen, van achter erop springen, en dat soort dingen
-Die niet te lomp is
-Die een aardig wedstrijdje (dressuur of springen) kan lopen
-Die gewoon 24 uur per dag buiten kan lopen met schuilstalletje

Nu weet ik wel dat het per paard verschilt, maar elk ras heeft wel zo'n z'n karakter eigenschappen!
Ik dacht eerst zelf aan een fjord/haflinger, maar misschien hebben jullie nog leukere ideeén? Lachen

pluklief

Re: Welke pony/paarden ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:10

ik dacht eigenlijk ook meteen aan een haflinger . heerlijke paardjes soms wel wat lomp en eigenweis maar dat kan ook verschillen per paard. misschien is een haflo-arabier wat?
soms wel een beetje opgefokt maar die van mij is heerlijk om uren meet terijden kan goed dressuur en springen niet lomp 1.47
soms wel wat druk

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:12

Ik dacht ook gelijk aan een haflinger of fjord qua karakter. Verder moet je gewoon per paard kijken naar wat je zoekt, het ligt niet aan het ras wat je ermee kan en wat niet.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:21

Ik denk ook gelijk aan een haflinger of fjord. Leuke veelzijdige paardjes. Maar ik zou gewoon opzoek gaan naar een leuke pony of paard dat jou aanspreekt en niet naar een bepaald ras

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:24

Inderdaad een Fjord of Haflinger. Maar misschien is een IJslander ook wel wat voor je. Je kunt ze alles leren, kunnen altijd buiten staan, zijn niet lomp, super lief, toch wat temperament. Ik zie het als een top paard, die zo veelzijdig is.
Natuurlijk heb je dan nog de extra gangen. Lachen
Je mag me altijd pben voor meer informatie hoor!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:34

Een gelders gefokt paardje is ook leuk. Zijn nuchter en je kunt er alle richtingen mee op! Ook voordeel dat ze wat groter zijn en je er dus niet vanaf groeit.........

Iedereen valt terug op fjord of haflinger. Ik denk dat je het daarin moet treffen. Ik heb een haflinger met een behoorlijk karakter, ontzettend leuk peerd voor in de bak en buiten. Maar houdt er wel rekening mee 'jonge' haflingers (in mijn geval dan) geven zich niet zo makkelijk over en kennen hun krachten. Een relaxed ritje draven is er bij mij nog niet bij. Ja evtueel als ik alleen ben of als er andere paardenkont voor me als bumper dient, maar als zijn nek in de strijd gaat ben je hem kwijt............................................. Maar hij is idd wel nuchter!

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 13:37

Bedankt allemaal!
Ja een beetje pit is echt niet erg, maar een paard dat ervan door schiet door een opvliegende vogel, een klopje op de zijwand, en dat soort dingen heb ik gewoon een hekel aan, een paard moet gewoon bomproef zijn, en heus een x schrikken en gaan rennen oid. is echt niet erg, juist wel leuk, maar om dat nou elke dag te hebben..
Zowieso wil ik dan een ponytje rond de 7jaar!

Bedankt allemaal, ja haflingers blijven ook mijn eerste keus! Ja

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:40

Zulke paarden kun je overal in alle rassen vinden.. Dat is vooral aan het karakter..
Ik heb een paard (KWPN) die precies aan jouw (en mijn) ideaal beeld voldoet. Een heerlijk meewerkend paard, waar je prima een buitenrit mee kan rijden oid en die ontzettend goed kan dressuren en springen..
Wat ik een heel groot nadeel vind aan haflingers/fjorden/ijslanders etc. is dat ze niet echt geschikt zijn voor de het hogere concours werk... Ik zeg niet dat er helemaal geen paardjes van die rassen hoog lopen in de wedstrijden (dat ik niet meteen iedereen over me heen heb Tong uitsteken )
Maar over het algemeen hebben ze dat niet in zich, of is het er een heel stuk moeilijker uit te halen.
Plus dat ik het er ontzettend lelijk uit vind zien een springende fjord oid.. Maargoed,, dat is mijn mening.
En juist deze rassen zijn ontzettend eigenwijs en sterk naar mijn mening..

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:43

@Nina88: Maar als ze echt de dressuur in wilt (of springen) moet ze geen IJslander nemen inderdaad. Die hebben hun eigen kwaliteiten. Er zijn ook speciale gangenproeven voor en dat is heel gezellig en daar presteren de paarden goed, maar dat is hun ding. Lachen Een dressuur of springproefje voor het plezier is altijd leuk, maar je moet niet gaan om te winnen.
Er zijn trouwens zat haflingers en fjorden die in de dressuur lopen. Lachen

liesje__xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:48

ik zelf heb een quartertje echt eeeeen suuuuuuuuuuuper ras raad het iedereen aan ik zit bij een vereniging en mijn vriendin heeft ok ene en zij springt hiermee parcours van 1 meter 45 dus springen kan hij weL ik zelf rij dressuur en mijn mama doet met de hare voltige echt gwn zalig je zou nu denken dat deze paardjes voor western te rijden zijn verkeerd gedacht je kan er ok gwn engels mee rijdne hoor:p

ze zijn wel vrij duur maar wel suuper aanhankelijk en kei lief

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:58

Meeste New Foresters zijn ook zo heerlijk cool in de kop.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:20

Precies Neonlight. Als je dan toch iets anders wil dan een haflinger of een fjord (dit was overigens ook wel het eerste waar ik aan dacht) kan je ook nog kiezen voor een leuke New Forester. Heb je toch net iets meer een sportpony, maar zijn meestal ook hard genoeg om buiten te kunnen lopen en lange buitenritten mee te maken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:01

en wat denk je van een tinker? bij ons op stal staan er een aantal, springen wel 1m steil en 80cm oxer. zijn braaf buiten, schrikken zelden (ik begeleid regelmatig buitenritten voor kinderen met een tinker en toen een van de pony's vervelend werd ben ik daarop gaan zitten en heb ik het meisje van de pony op de tinker gezet, meisje is ongeveer 10 en de tinker is 1,55m en hij bleef super braaf)
en als ze toch schrikken, gaan ze niet rennen, maar doen een pasje opzij en kijken dan naar het 'enge' object, dat dan 5min. later ook niet meer eng is, en eigenlijk vinden ze het dan nooit meer eng...
verder, ach ze kunnen een leuke dressuurproef lopen (verwacht niet er de grand-prix mee te halen, maar ze lopen een leuke b/l-proef en sommige ook nog wel hoger...)
bij ons wordt een tinkerkruising gebruikt voor voltige en kleine kinderen durf ik er met een gerust hart bij in de stal te laten, eronderdoor kruipen, niks is te gek...

en ja, ik ben zelf ook echt fan van haffie's en fjordjes, maar als die eigenwijs worden, gaan ze hun kracht sneller tegen je gebruiken dan de meeste tinkers doen...
met ijslanders moet je weer goede begeleiding hebben, vanwege die extra gangen... als je daar geen ervaring mee hebt, kun je de gangen snel verpesten, of het paard gaat er zelf spelletjes mee bedenken. maar misschien een kruising haf*new forest of fjord*new forest (van een new forest groei je door de slankere bouw sneller af dan van een fjord of haf) of dus een tinker of kruising tinker*haf of tinker*fjord...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 07:12

Skippy, als je een New Forest uit de oudere klassieke bloedlijnen hebt doet hij qua grofheid niets onder voor een fjord of haflinger. Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:35

nee, maar die zijn volgens mij wel op een hand te tellen tegenwoordig. vind ik zo ontzettend jammer. ook van die haflingers. ik vind ze helemaal super qua karakter enzo, maar ze worden zo smal gefokt tegenwoordig, je moet echt gaan zoeken naar eentje die meer massa heeft... en ik heb lange benen, dus die massa is echt gewenst... Tong uitsteken en daarbij vind ik het toch wel jammer dat ik veel foresters zie die toch vrij klein zijn (ca.1,40m). dan zou ik eerder kijken naar een connemara... (als je toch iets meer sportpony wil...)

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:38

Ja, haflingers of fjorden dacht ik ook meteen, maar als je niet te lomp wil en voltige, moet je een paard met fijne gangen kiezen, dan kom je denk ik bij een kruising met een haflinger met arabier ofzo. maar wie weet vind je ook een paard dat heel rustig is van een ander ras die van mij is heel rustig kijkt nergens van op en is ruime halfbloed arabier!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:43

Ja, ik zat ook te denken aan een Haflinger, Fjord, New Forest of een hele leuke kruising. Ik heb een Haflinger/Fjord x Anglo Arabier, een geweldig paardje! Mooie gangen, mooi uiterlijk (lijkt erg op een IJslander nu met zijn dikke vacht en hij heeft een bruine aalstreep, wildstrepen op zijn benen, blonde manen, goudkleurige vacht) en een heel vriendelijk karakter. Succes met het zoeken van je droompaardje!!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:49

klinkt als mijn paard, en dat is gewoon een KWPN er! hoeft dus niet rasgebonden te zijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:54

barbara28 schreef:
klinkt als mijn paard, en dat is gewoon een KWPN er! hoeft dus niet rasgebonden te zijn!

Ik weet niet of je jouw paard nou vergelijkt met de mijne, maar nee, ze lijken helemaal niet op elkaar, hoor. (heb even in je profiel gekeken Knipoog )
Althans, niet qua uiterlijk. Haha!

Alexandra_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:56

Ik heb een cOnnemara en die vOldOet ook aan de lijst van eisen van jou Knipoog ,,ze zijn heerlijk koel in het hoofd gewOon super pOny's Haha! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:01

Hahaha, ok, de gangen en het karakter e.d.
Maar niet het uiterlijk dus, ok. Heerlijk he, die kruisingen..... Knipoog

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:29

Mijn bijrijdconnemara is ook totaal wat jij wil... Als je tenminste tegen wat beten uit liefde kan Knipoog

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:35

Ik dacht meteen aan een fjord of een haflinger Tong uitsteken

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:38

de connemara!!!

zeer betrouwbaar qua karakter, maar toch echt een klein paardje!! en ze kunnen goed meekomen tussen de paarden op wedstrijd. zijn sober, met een goede wintervacht.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:39

Een vriendin van mij heeft een new forest, super beestje, kan er alles mee, maakt zich nergens druk om en is wel lekker actief. Is precies een paardje zoals jij omschrijft/zoekt.