Meest 'betrouwbare' ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

Meest 'betrouwbare' ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:40

Ik zat me net even af te vragen:

Welk paarden/ponyras is volgends jullie nou het 'betrouwbaarst'?
Natuurlijk verscheeld het ook weer per paard enzo, maar over het algemeen bedoel ik.
Over Arabieren is het meestal dat ze best druk en 'schrikachtig' kunnen zijn en over bijv. Shetlanders dat ze heel ondeugend zijn..

Welk ras is nou eigenlijk het betrouwbaarst volgends jullie?
(Over het algemeen)

PaolaPromise

Re: Meest 'betrouwbare' ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:50

Ik denk juist dat een arabier erg betrouwbaar is, mits je een goede band met hem hebt. Bij mij op stal staan ongeveer 40 paarden en ik ben 1 van die weinigen die gewoon met zijn paard (arabier) buiten kan rijden door het verkeer met lange teugel. Mijn arabier is echt voor 100% betrouwbaar. Terwijl al die kwpn'ers, haflingers, fjorden en ga zo maar door, zo gek als een deur zijn buiten.

Toch denk ik dat het niet echt met het ras te maken heeft maar meer met hoe je je paard opvoed en met wat voor band je met je paard hebt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:52

elk ras kan in onkundige handen een asbak worden....... tis niet aan het ras.........tis aan de eigenaar

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:53

Ik ga ook voor de Arabier. Voor mij heeft dit ras iets speciaals en ja... Moeilijk uit te leggen. Als je eenmaal het vertrouwen kan winnen van een Arabier, dan ben je het waard.
Voorts denk ik dat het niet echt rasgebonden is. Hoofdzakelijk hangt het van het karakter af en van de opvoeding...

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:54

Ja dat ligt helemaal aan het karakter van het paard. Over het algemeen vind ik ijslanders dan toch wel het meest betrouwbaar. Ze zullen nooit ergens van schrikken (of er moet een atoombom naast je vallen). Ze gaan er nooit vandoor, houden je niet voor de gek, luisteren altijd, altijd werkwillig, etc.etc.etc.!
Maar dat de ijslanders die ik ken
Er zullen vast wel boefjes zijn die wel kunnen klieren enzo.

Ik geloof ook wel dat arabieren betrouwbaar kunnen zijn, zoals hierboven gezegd, maar dan alleen die je kent en als hij/zij jou kent.
Als ik ergens op buitenrit ga en ik krijg een paard mee dat ik niet ken zou ik em echt niet zo relaxed voelen op een arabier. Die kunnen zo heet worden soms. Terwijl ik wel op elke ijslander zou stappen zonder me zorgen te maken.
Laatst bijgewerkt door Blueberry op 07-03-06 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:56

Ik stem op de draver. Vaak hebben deze paarden al zoveel meegemaakt dat ze nergens meer van onder de indruk zijn. Nu praat ik natuurlijk voor mijzelf, maar mijn draver is echt bomproof.

Maar natuurlijk is het per paard verschillend. Heb eerder ook een superbetrouwbare haf gehad en ook een superbetrouwbare shet. Deze shet was overigens alleen voor kinderen 2000% betrouwbaar, voor mannan absoluut onbetrouwbaar

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:59

Ja, mijn Arabiertje heeft het helemaal niet op mannen en zeker niet op DA's die spuiten geven. Dat mocht mijn DA daarstraks nog ondervinden. Hij kreeg de knie van mijn steigerend paard in z'n oog... Voor meer info, pb

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:02

oke het ligt wel aan het karakter, en de opvoeding en omstandigheden, geslacht misschien ook nog..
maar toch zie je vrij vaak kattige welshjes (die merries, pfff ), te sterke fjorden, bijterige shets, lieve maar ook sterke haflingers, eigenzinnige arabiertjes, naja ik kan wel doorgaan zo.
ik vind persoonlijk uit eigen ervaring de new forest het betrouwbaarst.

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:02

Omdat het bekend is dat ik erg van arabieren hou zou je denken dat ik de Arabier zou zeggen, nee dus voor mij is geen een ras het betrouwbaarst, ik kijk liever naar hoe een paard zelf is dan het ras zeg maar

groetjes Kim

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:06

Gaat al lekker
Hoor verschillende rassen voorbij komen..
- Arabier
- New Forest
- IJslander

Nog meer (Waarschijnlijk zullen alle rassen voorbij komen omdat iedereen weer andere ervaringen heeft maar vind het wel leuk om de redenen te horen!)

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:08

Het ligt er ook aan wat je onder betrouwbaar verstaat Bedoel je dat ie altijd voor je wil werken? Of dat ie je nooit zal bijten of slaan?

Ik denk dat een Gelders paard aardig betrouwbaar is en beide opzichten

Mijn ervaring met mijn eigen Gelderse is zeer positief! Al heeft ze nog zoveel energie, ze zal je niet zomaar omver lopen bijv En als ik andere eigenaren van Gelderse paarden hoor, dan komt het aardig overeen

Trouwens: hoe komt iedereen toch bij die betrouwbare Arabieren? Ik zeg niet dat ze onbetrouwbaar zijn, maar vind het wel opvallend

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:11

Ja viel mij eingelijk ook op, die Arabieren :p
Meestal hoor je hoe heet en energievol ze zijn enzo.. Ik heb zelf ook een jaartje ofzo een Arabier gehad (2 jaar kan ook.. weet het niet eens meer ) maar die tijd was minder positief..
Lag misschien niet aan het ras maar omdat hij verwaarloost was en geen goede opvoeding had gehad bij zn vorige eigenaar..
Maar je hoort vaak dat Arabieren over het algemeen zo zijn. Druk, heet en energievol..
Niet dat het slecht is hoor Zijn schatten van paarden

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:38

gek eigenlijk he? dat men vind dat arabieren een slechte reputatie hebben, maar dat ze precies het tegenover gestelde zijn. bij mij in de buurt lest er een meisje van 6 op een volbloed arab. en dat gaat perfect! nog nooit wat gebeurd! (ff afkloppen)

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:45

Nou ja, ik wil niet beweren dat ze die reputatie hebben. Het valt me gewoon op dat negen van de tien die hierop reageren een Arabier noemt!

Mloes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:49

Haha idd dat van de arabieren viel mij ook op. Maar volgens mij is het ook gewoon wat je gewend bent, ik rijd haflingers, die suuperbraaf en betrouwbaar zijn, dus ik zou zeggen haflingers Maar over het algemeen zeggen ze toch vaak dat de koudbloedige barokke paarden het betrouwbaarst zijn ofzo? Dus fjord haf andalusier enz?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:51

De Tinker! Lekker cool in haar koppie, maar absoluut niet sloom en altijd lief.

Sorry, maar de 5 Arabieren bij mij op stal zijn nerveuze hittepetitten. Fijn dat het ook anders kan.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:58

@Mloes: hoort een haflinger niet bij de koudbloeden dan? Ze horen wel bij het trekpaardenstamboek.... Maar ze zijn inderdaad betrouwbaar net als de Tinker Vasthi!

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:02

ow nee sfieke dat bedoelde ik niet! had het over de omgeving! als je tegen mensen zegt "ik rijd op een arabier" hoor je vaak, zozo jij durft.
maar moet zeggen dat ik tinkers idd ook betrouwbaar vind, niet een ras waar ik gelijk aan denk!

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:18

Mloes schreef:
Maar over het algemeen zeggen ze toch vaak dat de koudbloedige barokke paarden het betrouwbaarst zijn ofzo?
Dus fjord haf andalusier enz?

Sfieke schreef:
@Mloes: hoort een haflinger niet bij de koudbloeden dan? Ze horen wel bij het trekpaardenstamboek....

(zei ze toch?)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:20

Tsja veel mensen gaan voor 'hun eigen' ras, dus ik ook, ik ga voor de Quarter. Maar elk paard is betrouwbaar als het genoeg vertrouwen heeft in de eigenaar.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:21

Ligt toch geheel aan het paard en zn karakter etc. Ik ken genoeg betrouwbare paarden maar van het zelfde ras ken ik er ook een paar die ik nooit voor de 100% zal vertrouwen. Ook zal het wel een deel aan de opvoeding liggen

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:34

How sorry, was over de haf heengelezen tussen Fjord en Andalusier

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:45

Sfieke schreef:
How sorry, was over de haf heengelezen tussen Fjord en Andalusier

Maakt niet uit

Nog meer mensen en meningen?

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:46

Fries staat heel erg bekend om zijn betrouwbaarheid

wupke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:29

Ik dnek dat het ligt aan het karakter van het paard zelf maar mijn moeder is heel bang voor paarden maar de fjord vertrouwd ze gewoon door hun uitstraling