Te zwaar voor paard en welke ras hiervoor (topic gezocht)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shorty_bara

Te zwaar voor paard en welke ras hiervoor (topic gezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:46

Er was hier al een keer (volgens mij meerdere keren) een topic over,

wanneer je te zwaar bent voor je paard

en er was er ook één (voor zover Ik weet) waarin iemand vroeg : welk ras ze het beste kon nemen voor een zwaarder persoon?

Ik kan de ze alleen niet vinden met de zoekfunctie (ben er niet echt een held in)

Dus vandaar dat k hier nog even vraag

Welk rassen zijn meer geschikt voor een volwassen(beetje stevig,maar niet te erg) man ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:00

fries? Groninger? Welsh cob?

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:30

een grotere KWPN-er, Tinker?

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:12

ijslander ! mega sterke beesten !!

kwa lengte ziet er niet raar uit .. heb een ijslander van 1.35 en ben zelf 1.81

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:14

Fjord, haflinger, fries, kpwner, en een shire

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:30

Fjorden, Tinkers, IJslanders, Haflingers, Welshcobs enz. zijn wel sterk voor pony's, maar ze zijn echt niet geschikt voor mensen (ver) boven de 100 kilo in mijn ogen. Tenminste, als ik 100 kilo woog zou ik er niet meer op gaan zitten, maar dat is ieder voor zich.

De grotere koudbloedrassen vind ik dan als enige echt geschikt.

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:34

shire die zijn pas sterk, hihi

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:02

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:14

zwaarwarmbloeden of groningers! zie mijn profiel!

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:22

Indd de Shires kunnen dat En andere werkbaarden en de zwaardere warmbloeden lijken me ook wel geschikt.
Te zwaar ben je volgens mij niet snel voor een paard zolang je met de bewegingen mee gaat en niet op zijn rug bonkt.
Voor een IJslander zou ik nou niet echt gaan, niet dat ze niet sterk genoeg zijn maar vaak best smal, ik denk dat een grotere maat paard beter is voor een volwassen man.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:30

Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 19-01-06 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:39

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:42

BlueBalance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 03:41

Even vanuit een andere invalshoek:

Even nog over de berekening van het maximale gewicht per/cm2

Gekopieerd uit de publicatie: Passen van zadels van de Alea groep:

"Verschillende publicaties hebben aangetoond dat het maximale gewicht op de paardenrug hoogstens 190 gr/cm2 zou mogen zijn, Daarboven onstaat het risico van pijn, drukplekken en/of schaafwonden.

Wij hebben hier een vergelijking gemaakt met een western en een engels zadel. De oppervlakte onder een Engels zadel (opp. onder kusen=draagvlak) is gemiddeld 600cm2 en een zadel weegt (met stijgbeugelriemen en stijgbeugels) een 10-tal kilo.

Laten wij enkele ruitergewichten van naderbij bekijken bv. 65 kg, 85 kg, en 100 kg. Met een extra 10 kg zadelgewicht is dit dus 75 kg, 95, kg en 110 kg. Als we deze resultaten delen door 600cm2 krijgen we respectievelijk: 125 gr/cm2 158gr/cm2 en 183 gr/cm2. Weegt u dus 105 kilo gekleed dan hebt u een probleempje. Deze waarden komen heel dicht bij het kritische punt.

Dezelfde oefening met een westernzadel met een gem gewicht van 14 kg leert ons dat de oppervlakte van het draagvlak hier 1200cm2 is en komen wij voor onze 3 ruiters uit op resp. 66gr/cm2, 83gr/cm2 en 95 gr/cm2. Het is dus overduidelijk dat hoe groter de draagvlakte des te minder druk."

Laat ik zelf even voorop stellen dat dit artikel geschreven is door iemand die zelf alleen maar westernzadels verkoopt. Zoals tijdens de clinic ook al gezegd werd: een westernzadel draagt nooit helemaal het totale oppervlak mee. En de berekening van een Engels zadel zal ook wel een beetje vertekend zijn ten gunste van..... Ik heb het zelf nog niet nagemeten maar het blijft interessant.

Noot: Er is nog geen wetenschappelijke basis voor de bewering van de max. druk op de paardenrug.

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:31

marleendv_88 schreef:
Indd de Shires kunnen dat En andere werkbaarden en de zwaardere warmbloeden lijken me ook wel geschikt.
Te zwaar ben je volgens mij niet snel voor een paard zolang je met de bewegingen mee gaat en niet op zijn rug bonkt.
Voor een IJslander zou ik nou niet echt gaan, niet dat ze niet sterk genoeg zijn maar vaak best smal, ik denk dat een grotere maat paard beter is voor een volwassen man.

ijslanders smal nee nee ,... somigen egt niet .. als je kijk naar het oude ras.. ja de nu gefokte zijn allemaal wat slanker .. hrappur zit ertussen in egt een stefig paard !!! ( en egt niet smal ) ( kijk profiel)

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:35

Ik zou dan voor een shire gaan of een belg

Saika

Re: Te zwaar voor paard en welke ras hiervoor (topic gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:36

Ik zou geen koudbloedponys aanraden voor een stevige man. Mijn fjord is een vrij grote maat, maar met mijn vriend erop of een stevige vriendin (90 kg) loopt ie als een pinguin)
Eerder een koudbloedpaard, als een Groninger of een grote Tinker ofzo.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:50

Mijn man heeft gewoon een enorme NRPS-er van ruim 1.80 gekocht en dat gaat prima hoor, paard loopt goed en manlief rijdt heerlijk.......denk dat als hij op een fjord/tinker etc. zou gaan zitten, hij doodongelukkig werd, das toch geen gezicht als je zelf al bijna twee meter bent??

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:56

haha nou tinker haflingers fjorden kunnen wel veel hebben maar het houd echt wel een keer op die kunnen ook last van hun rug krijgen!!!
gr kenneth

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:01

Ik vind het er ook niet uit zien, een grote man op een pony. En voor de pony is het ook niet fijn, neem dan een stevig koudbloed paard.

Maargoed het ligt er natuurlijk aan hoe zwaar en groot je man is en
op wat voor manier hij wil gaan rijden.

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:14

daffodil schreef:
Mijn man heeft gewoon een enorme NRPS-er van ruim 1.80 gekocht en dat gaat prima hoor, paard loopt goed en manlief rijdt heerlijk.......denk dat als hij op een fjord/tinker etc. zou gaan zitten, hij doodongelukkig werd, das toch geen gezicht als je zelf al bijna twee meter bent??

Dat lijkt me ook de beste oplossing. Mijn vriend is 196 cm en op mijn pony zou ie gewoon een bekeuring moeten krijgen, haha dat heeft ie 1 keer voor de lol gedaan en is GEEN gezicht

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:17

Gelukkig ben ik zelf de kleinste ook niet en kan ik toch aardig wegkomen met ons "kasteel". Mijn eigen paard is iets kleiner, maar toch nog 1.73. Het plaatje moet in mijn ogen wel passen......

shorty_bara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 11:12

Hartsikke bedankt voor jullie reakties, en voor alle links naar andere topics !!!

Gr

DunjaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:01

ik zou gaan afvallen.......??! zodat je een leuk paard kan kiezen dat bij je past en niet speciaal naar een ras moet gaan zoeken of is dat te simpel???
ik zelf ben 13 kilo nu afgevallen en kan op elk paard rijden wat ik wil gelukkig!! lijkt me verschikkelijk om een ras te moeten kopen die je eigenlijk helemaal niet wil maar moet omdat je te zwaar bent....

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:47

hallo ikwou even reageren hier op.
ik ben mary een ook geen lichte ruiter.waar je naar moet kijken is of het paard moeite heeft met het gewicht,en of de benen van de ruiter er niet te ver onderuit komen.Ik zelf heb ooit op een luxe pony gereden,maar vond dat niet zo fijn zitten.die pony had absoluut geen last van mijn gewicht! ging zelfs in rengalop op het strand iedereen voorbij!
Zelf zal ik niet zo vlug een luxe pony aanschaffen,omdat ik dat geen gezicht vind.je krijgt de raarste opmerkingen naar je hoofd!
ik zelf had een zeer stevige welsh kruising,was maar 132 cm hoog!
helaas is hij er niet meer ,maar we willen wel weer een pony aanschaffen.dat word weer een stevige! qua ras maakt het niet zo veel uit,wel wat het beestje aankan.ik kan een haf,die bijna geen gewicht kan hebben.er rijd een licht meisje op,want de eigenaar is te zwaar.
maar voor een grote vent zou ik toch gaan kijken voor een stevig paard,schofthoogte tussen de 165 en 180 cm.kijk voor al naar de koffer van het paard,hoe breder hoe meer long inhoud.en streker qua gestel.
nou succes en veel rijplezier!!