Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Cassidy schreef:Bij iedere ras heb je paarden met goed en minder goed beenwerk.
Ligt aan het individu, de manier van opfok en het gebruik van het paard. Denk dat je niet algemeen kunt stellen dat een bepaald ras sterke benen heeft...
Ibbel schreef:Ik zou voor de Arabier m'n hand al lang niet meer in het vuur durven steken. Zeker in Nederland wordt er al jaren lang alleen op type gefokt (de goede fokkers niet te na gesproken), en door het stamboek geen eisen gesteld aan rontgenologische kwaliteit van de hengsten. Neem daarbij het grote aantal amateurfokkers die 1 of 2 veulentjes van een eigen hengst fokken en de selectieramp is compleet.
Neonlight schreef:Nog een goed voorbeeld van warmbloedpaarden met uitzonderlijk sterk beenwerk zijn hackney's. Ik ken geen een hackney die echt een probleem heeft, ze zijn ook zelden kreupel. Ook in de sport lopen ze vaak vele jaren tot op hoge leeftijd mee, en dan zijn de benen "nog als nieuw".
Ligt aan het individu, de manier van opfok en het gebruik van het paard. Denk dat je niet algemeen kunt stellen dat een bepaald ras sterke benen heeft...
Moniek schreef:haflingers en fjorden hebben sterke benen dat klot zijn ze voor gefokt he om in de bergen te lopen.
maar helaas komt er vooral bij de haflingers ook meer hoefbevangen voor daar hebben hun weer meer aanleg voor.
elk ras heeft wel iets ik denk ook dat je per paard moet kijken
Anouar15 schreef:Volgens mij heben de Russisch gefokte arabieren over het algemeen een beter beenwerk dan de Egyptische. Is dat zo?

Ibbel schreef:Ik zou richting Criollo, Paso of Mangalarga marchador gaan. Zuid Amerikaanse 'cowboy' paarden dus. Daar wordt nog harde natuurlijke selectie toegepast - een veulen met slechte benen flikkert vanzelf wel een keer ergens in een ravijn en wordt dus nooit volwassen. MM's en Paso's hebben een extra versnelling (soort tölt) dus dat kán bij Westernwedstrijden in NL lastig zijn. In de VS worden ze gewoon gebruikt bij Westernonderdelen en mogen dan in plaats van jog hun eigen gang laten zien.
Er zit een fokker van MM's in Nederland, en een importeur van Criollo's in Belgie. Paso's vind je hier weinig, in Duitsland worden er wel meer gefokt.