met een Fries springen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

met een Fries springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 12:19

haaj Allemaal..
sinds juni 2005 heb ik een nieuw verzorgpaard.. het is een Fries van 4 jaar oud.. en we zijn nu bezig met inrijden.. Sinds kort heb ik ook les.. verder train ik 3 keer in de week met hem.. Gister heeft meneer me er weer eens afgegooid.. dit was 2 maanden geleden ook al zo! haha.. egt een gek beest.. hij doet het niet om kwaad te doen.. maar hij schrok beide keren van een auto die het terrein op kwam rijden.. dan gata ie ff rodeo'en en dan lig ik er dus naast! ik d8 dat Friezen over het alegemeen vrij braaf waren maar deze houd wel van gekke dingen..
Eigenlijk vind ie ook alles leuk wat nieuw is.. ik vroeg me dus af.. of het raar/gek zou zijn als ik eens een sprongetje met hem zou wagen?
misschien zijn er meer bokkers met een fries die wel eens met hun fries springen? k vroeg me af wat jullie mening hierover is..
Groetjes Lisa..

Odess

Re: met een Fries springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:05

Nee hoor, een meisje bij mij in de les reed ook op een fries en sprong tot 1 meter gewoon met ons mee. Uiteraard zou ik wel wachten totdat je je paardje helemaal hebt ingereden, voordat je aan dat soort dingen begint.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:24

die van mij is best braaf... raced welles om ff gek te doen... en springen? 1x gedaan...
en het record was..... jaja 30 cm! heuj

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:51

ik heb een hittepetit, los springt ze 1.20 m en samen springen we rond de 90 cm.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:09

Ik heb ook gesprongen met m'n fries, maar daardoor heeft ze nu wel artrose!
Je moet alleen met hem gaan springen als hij makkelijk aanspringt in galop, en makkelijk galoppeerd!
Anders moet je het niet doen!

Veel succes!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:55

door springen artrose krijgen??

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:28

Nou ik denk niet dat ik het ga doen.. met de Fries die ik verzorg. Okee ze is nu nog maar 3,5 , heeft nog geeneens een zadel, en ik rijdt er nog maar af en toe op. Maar ik denk dat ik het in de toekomst ook maar bij dressuur houdt.

Oja ze heeft wel eens een soort van gesprongen met mij erop
Er reed een kraanwagen voorbij de wei en een keer een grote vrachtwagen
maar ik ben gelukkig wel blijven zitten maar ik vind Geke meer een type voor buitenrijden en dresuur.

Als je er aan begint, doe het dan wel als ze goed ingereden is en met les.

RebeccaBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:18

Heey!
Ik heb ook een friesje als verzorgpaard en ze is 6 jaar. Ik rijd haar al andershalf jaar.
Ik denk dat je wel met m een sprongetje kan maken hoor, het moet natuurlijk niet een oxer van 1.20 zijn om mee te beginnen haha maar gewoon eerst balkjes en daarna een laag kruisje en steeds opbouwen.
Er zijn ook friesen die best hoog kunnen springen! Ik heb met de mijne wel eens een meter gesprongen . Misschien kan die van jou wel heel goed springen en vind ie t hardstikke leuk. Nou je moet maar kijken wat je doet!

Xxxx Rebeccaa

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:51

Ik ben het met Odess eens.

Mijn Fries kan ook best goed springen! Alleen ík durf niet zo hoog.

lisanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:14

ik heb zelf ook een verzorg fries hengst ik spring niet met hem omdat hij mee moet met het werk ( ik loop op een stalhouderij, trouwerijen enz.) dus om rare dingen te voorkomen doe ik het niet. ik heb op een friese ruin gereden (die niet mee ging met dit werk) en daar sproeg ik wel mee wel laag maar vondt dit heeel leuk.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:46

Waarom niet?
Ze kunnen het best, als het maar geen heel parcours word, of een hoge sprong. Je moet wel een beetje in kunnen schatten wat het paard aan kan.

angellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:15

hey.. ik wou hier oo keventjes op reageren...
je kunt zeker met een fries springen... natuurlijk niet zo heel hoog... maar tot een metertje moet het zeker lukken, als ze het aan kunnen.. Ik had een merrie die sprong ook ongeveer een meter hoog...
je moet ook niet te vaak springen.. is niet zo heel goed voor de friezen daar zijn ze immers ook niet voor gebouwd.

Maar af en toe een paar sprongetjes kan geen kwaad...
wat ik wel vaak doe is cavaletti lopen... dan doe ik ze op laagste gaatje van de springpalen...bij mij liggen ze dan 10 cm van de grond af...

Is een goede oefening...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:19

een fries kan in principe net zo goed springen als elk ander paard, alleen sommige hebben er wat meer moeite mee.
gewoon rustig aan proberen, rustig opbouwen, volgesn mij komt elke fries met wat oefening wel over 80 cm. heen, daarboven ligt maar net aan de talenten van je paard!

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:59

k ga helemaal met missnynke mee!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:39

je kunt echt wel een sprongetje maken hoor. Ik doe het na het rijden vaak omdat Baukje er veel lol aan heeft, het is een soort beloning voor haar.

Muis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:13

Mijn fries springt als de beste! 1m 10 komt ie hartstikke goed over heen hoor. Ik ben zelfs wel eens met hem op oefenspringen geweest en we hebben ook springles gehad. Parcoursen zijn dus geen probleem.
Ik heb hem ook mee gehad tijdens mijn opleiding in Deurne en daar tippelde hij graag en met gemak de piano op en af, bezembakken over, enz.
Voordeel is wel dat hij een goede, makkelijke galop heeft en heel veel plezier in springen heeft. Hij word er helemaal heet van!

Gewoon proberen dan weet je snel genoeg of jou fries er plezier in heeft. Het kan een aangename afwisseling zijn voor hem.

Succes!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 01:14

het ligt er een beetje aan wat voor een fries het is, een wat luxere fries of een wat ouderwetse fries, opzich kan elke fries gewoon springen, de ene met wat meer oefening en training al sde ander, maar goed dat telt voor wel meer paarden, een wat luxere fries heeft qua bouw en beenwerk vaak wat voordeel... tegenover de wat ouderweste fries.. ik ken mensen die springen 1.30 met hun friese merrie.. en een heel parcour ook..

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:40

Tuurlijk kan dat

Die van mij vindt het heerlijk, onder het zadel is hij soms nog wat lomp, maar losspringen gaat steeds beter. Ik laat hem zo nu en dan losspringen om hem sterker te maken en voor de afwisseling. Onder het zadel gaat het ook steeds beter.

Als je paard goed ingereden is en dus ook wat sterker kun je best een sprongetje maken .

Succes.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:51

Hoi
Waarom niet als je paard er lol in heeft. Die van mij vind het helemaal geweldig (kan nog wel aardig springen ook).

Leuk voor afwisseling

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:48

Ja, over het algemeen is het bekend dat Springpaarden Artrose hebben.
En mijn dierenarts (Bodegraven) heeft het zelf bevestigd!

Dus kijk a.u.b. uit, maar ze kunnen het inderdaad heel erg goed (als ze makkelijk galopperen)!
En je moet het zeker proberen!

Nogmaals veel plezier

Liefs Marieke

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:23

Op mijn vorige manege sprong een meisje ook altijd met haar fries!
Zag er onwijs gaaf uit, en ze sprongen ook vrij hoog!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:57

Kippie83 schreef:

Bedoel je echt te zeggen wat hier staat?

Dus dat alle paarden die springen artrose hebben?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:21

Superninus schreef:
Kippie83 schreef:

Dat lijkt me idd ook een beetje onzin. Als je nou zegt, het is algemeen bekend dat springpaarden een grotere kans hebben op artroze, dan klinkt het al een stuk logischer.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:08

Liefs Marieke[/quote]
Manuutje1990 schreef:
Superninus schreef:
Kippie83 schreef:

Dat lijkt me idd ook een beetje onzin. Als je nou zegt, het is algemeen bekend dat springpaarden een grotere kans hebben op artroze, dan klinkt het al een stuk logischer.

ja inderdaad, mijn paard sprong M en crosste L maar is door de DA helemaal gezond verklaard hoor
ik denk trouwens ook dat het er vanaf hangt hoeveel je met je paard wilt gaan springen, de TS heeft het hier over een sprongetje, en bovendien is het paardje nog niet zo lang ingereden, dus dan lijkt het mij dat ze niet gelijk intensief zal gaan springen en ik denk niet dat een paard van 1 sprongetje gelijk artrose zal krijgen.
en als je paard artrose krijgt, zal het er niet aan liggen dat het een fries is, ik denk dat een fries niet sneller artrose zal krijgen als een ander paard
maar dit is alleen maar wat ik denk hoor
[/quote]

*de quotes staan niet helemaal goed, maar dit komt omdat mijn computer ineens vaag begon te doen *

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:36

Een Fries krijgt bij de landing wel wat meer gewicht te verwerken op de voorbenen dan een gemiddeld warmbloedpaard. Maar dat kan echt geen kwaad.. Zolang je maar geen spectaculair hoge hindernissen neemt.. Gewoon af en toe een sprong kunnen ze makkelijk!