Shetlander of Welsh mountain?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Shetlander of Welsh mountain?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 17:55

Ik ga heel misschien mijn E-pony weg doen en een welsh/shetlander of iets anders kleins komen. De redenen ga ik hier niet uitgebreid uitleggen maar als je nieuwsgierig bent dan kun je PBen voor het hele verhaal.

Nu zit ik dus enorm te twijfelen tussen een grote shet rond de 1 meter/1.10 m of een welsh A. Ik wil eentje die lief is voor kinderen, waar een beginner zo mee weg kan rijden maar geen slome. Ik wil er mee gaan mennen en heel af en toe zelf ook opkruipen voor een buitenritje (ben 50 kilo en 1.60 groot). Nu vroeg ik mij af of shetlanders veel sterker zijn dan welsh Atjes en tot welk gewicht je gemiddeld nog op een welsh kan. Waarschijnlijk wordt het toch een shet maar mijn vader vind welshjes veel mooier

Linda_Fleur

Re: Shetlander of Welsh mountain?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 17:58

Oops! Ik geloof dat dit bij rassenpraat hoort! Sorry daarvoor...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:03

Ik heb 3 jaar een Welsh A gehad die mij met m'n 1.56 en 45 kilo goed kon houden en zelfs achtelijk hoog kon springen.

Ik denk dat ze qua kracht niet onder doen voor de Shet, het heeft ook een beetje met de bouw te maken.
Van allebei de rassen heb je sterke en zwakke exemplaren.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:09

Wel Shetjes zijn lief (kspreek uit ervaring) Maar die van mij durf ik echt geen beginner mee te laten rijden hoor In galop blijf ik er zelfs nog met moeite opzitten! Maar het lukt wel hoor, maar vraag niet hoe! Maar shets zijn vaak heel koel in hun hoofd ... Welshjes ook, maar die zouden nog pittiger kunnen zijn. Mja shetjes hetzelfde!

Ik denk dat je gewoon op zoek moet gaan en nemen wat je ligt Als er toevallig een super Welsh A is kan je die dan toch nemen? En als er een super shet helemaal naar jou smaak is kan je die dan toch nemen?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:14

Tja, lastig - of je niet te groot bent voor een A-tje dat hangt ook van de bouw af. Je ziet wat luxere types en de wat groffere. Over het algemeen zijn welshjes wat pittiger dan shetjes. Ik ken een shet waar je een beginner op kan laten rijden, maar de meesten die ik ken zijn behoorlijk eigenwijs. De leeftijd speelt natuurlijk ook mee. Als je een wat oudere pony zou nemen, dan weet je met kijken al gauw wat voor vlees je in de kuip hebt en kan je dit makkelijker beoordelen.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 18:31

Het gaat vooral om het gewicht wat een welsh kan dragen. Het is natuurlijk niet voor iedere dag (aangezien dat meisje er 3 dagen in de week op gaat). De rest wil ik veel gaan mennen maar wil zelf ook af en toe nog eens op springen. Ik groei nog dus kan zeker nog zwaarder worden. Ik moet natuurlijk niet veel zwaarder worden, anders is het voor op een shet rijden ook snel afgelopen maar wil zeker de komende 2 jaartjes nog af en toe kunnen rijden.

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:39

Ik zou voor een grote maat Shetlander gaan. Welsh pony's zijn toch wat fijner gebouwd over het algemeen, ze zijn wat pittiger, maar wel iets minder eigenwijs. Zelf houd ik meer van Welsh pony's, maar zeker omdat je nog groeit, zou ik een Shetlander kiezen.

Onze Shetlander is een grote maat, en kan met gemak een vriendin van me (60 kg) houden. Een Welsh Mountain pony zou ik dat niet aan doen.

Succes!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 18:42

Zoiets dacht ik ook al, dus het wordt een shet

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:58

Er kunnen zeker ook mooie Shets tussen zitten, moet je maar is tegen je pa zeggen!
En ik denk dat je dan beter qua gewicht een Shet kan nemen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:15

Ik schrik ervan, Fantje weg...

Maar goed, dat moet je zelf weten, als je het al zou doen zou ik voor een welsh gaan, net wat pittiger en ik vind ze leuker om te zien

[edit; neem een kruising, dan krijg je iets als Amica! Moet je alleen wel een iets rustigere zoeken ]

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:46

Heel misschien hoor tamara :S Vind het zelf zo ontzettend moeilijk maar weet het gewoon even niet meer!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:18

ik zou zelf ook voor de shetlander gaan , heb namelijk zelf ook grote shetlandpony,s en daar rij ik soms ook nog wel is op, terwijl ik heb een wels en daar rij ik echt nooit op , want ik ben gewoon te zwaar voor haar,.( ik weeg 57 kilo).
en shetjes kunnen gewoon meer houden als een wels. als je een grote shet hebt dan he en een stevig geboude )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:29

Shetlanders zijn inderdaad (vaak) geen kinderpony's. Ik zou dus kiezen voor een Welsh A.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:00

daar dacht ik ook aan een welshje kopen, ik denk dat heel af en toe wel kan, maar ik ga dan toch voor een B- welsh. Iemand met een B'tje? ik ben 1.65 en weeg iets rond de 57kg

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:22

Lintjuuuh schreef:
Oops! Ik geloof dat dit bij rassenpraat hoort! Sorry daarvoor...

Verplaatst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 12:43

Ik zou voor een grote maatse forse shet gaan. Een fijnere pony kan je niet hebben (over het algemeen dan ).

Ik heb nu 4 grote maatse merries lopen die kinderlesjes lopen(een 4 jarige en een 5 en 6 jarige die net een jaartje onder het zadel zijn), net als mijn middenmaatse hengst. Allemaal super braaf en heel makkelijk in de omgang.

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:26

zitake schreef:
daar dacht ik ook aan een welshje kopen, ik denk dat heel af en toe wel kan, maar ik ga dan toch voor een B- welsh. Iemand met een B'tje? ik ben 1.65 en weeg iets rond de 57kg

Dan zou ik als ik jou was absoluut geen Welsh sectie B pony kopen. Ik rijd op dit moment wedstrijden met een Welsh B, ben 1,66 meter en 44 kg. Ik vind dit echter nog maar net kunnen. Een Welsh Mountain pony is dan wel kleiner, maar is veel compacter gebouwd met meer bot en het lijkt mij dat deze sterker is. Misschien is een Welsh Cob wat voor je? Die heb je ook in een luxe, rijtypische uitvoering.

Succes.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:57

Ik heb een Shetlander waar kinderen van 4 zo onder door kruipen en op rijden (nouja rijden ) maar ik geef ze dan les en de pony stapt en draaft heel braaf en doet alles voor ze, ze staan er ook op, glijden zo van de kont af, knuffelen wat af, lopen met de pony aan het touw enzovoort...
Ik zou dus echt voor een Shet gaan!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:53

SophietjevK schreef:
zitake schreef:

Dan zou ik als ik jou was absoluut geen Welsh sectie B pony kopen. Ik rijd op dit moment wedstrijden met een Welsh B, ben 1,66 meter en 44 kg. Ik vind dit echter nog maar net kunnen. Een Welsh Mountain pony is dan wel kleiner, maar is veel compacter gebouwd met meer bot en het lijkt mij dat deze sterker is. Misschien is een Welsh Cob wat voor je? Die heb je ook in een luxe, rijtypische uitvoering.

Succes.

het is niet puur om mee te rijden hoor, meer om gewoon te wandelen( aan de hand), af en toe eens een ritje naar het bos en vooral om er een veulentje uit te fokken. dus het is geen rijpony die ik zoek. En er moeten kindjes opkunnen, een welsh cob is dan direct groot. snap je dus het gaat em niet om het rijden. voor het rijden heb ik toch twee paarden. trouwens dan wil ik er wel eentje die boven de 1.35 is.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:44

karoliena schreef:
Shetlanders zijn inderdaad (vaak) geen kinderpony's. Ik zou dus kiezen voor een Welsh A.

wat zijn dan wel nog kinderpony's
wil je een kind met je pony wegsturen dan zou ik voor de shet gaan! die zijn af en toe wel eigenwijs maar veel rustiger en cooler in de kop dan een welsh.

daarbij zijn shetten robuurster, dus goedkoper in de stalling. ze hebben veel minder snel iets dan een welshje.

met shetten mennen gaat perfect! (zie profiel)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:52

Dan zal het er wel aan liggen dat ik alleen hengsten heb maar ik vind het geen echte kinderpony's kwa karakter.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:05

ligt aan de africhting karoliena daarbij zijn hengsten vaak rustiger, braver en betrouwbaarder dan een merrie.
merries zijn hengstig en kattiger.
ik geef mijn marathonshetten zo mee aan de eerste de beste peuter en niet omdat ze altijd zo braaf of sloom zijn.

shetten staan niet voor niets bekend als kinderpony.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:10

zitake schreef:

Wij hebben een 2 jarige welshcob te koop!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:11

Dan is mijn oudste vast een uitzondering op de regel. Mijn jaarling is inderdaad een engeltje, maar die heeft ook nog geen hormonen

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:38

zitake schreef:
het is niet puur om mee te rijden hoor, meer om gewoon te wandelen( aan de hand), af en toe eens een ritje naar het bos en vooral om er een veulentje uit te fokken. dus het is geen rijpony die ik zoek. En er moeten kindjes opkunnen, een welsh cob is dan direct groot. snap je dus het gaat em niet om het rijden. voor het rijden heb ik toch twee paarden. trouwens dan wil ik er wel eentje die boven de 1.35 is.

Als je er kleine kinderen op wilt laten rijden dan zou ik voor de Welsh Mountain pony gaan. En als je toch een grotere zou willen, dan de Welsh Cob, deze heb je ook rond de 1,35 - 1,40 meter.