Arabiertje: wel of geen deken in winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

Arabiertje: wel of geen deken in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 12:27

We hebben ons Arabiertje in de winter gekocht en toen had ze een deken op dus die is er op gebleven.
Nu komt de winter er weer aan en ik twijfel of ik ze wel of niet in haar wintervacht ga laten komen.
Momenteel staat ze naast mij gestalt bij een boer samen met nog een ander rijpaard. We rijden nu in een ex-wei dus geen echte piste gewoon een stuk grond met hier en daar een spriet gras. De boer beloofde ons dat hij een piste ging aanleggen met goede bodembedekking maar door omstandigheden is dat uitgesteld naar volgend jaar. Dus rijden in de winter zit er weinig of niet in. Misschien eens een wandeling en als het weer niet te nat is eens op de wei rijden. Ik verzet ze zeker niet naar een manege. Dat is geen optie. Nu staat ze dag en nacht buiten en in de winter mag ze overdag lekker buiten staan (als het weer meevalt) Ze heeft een schuilstal en 's nachts haal ik ze naar binnen.Ik wil ze wel een deken aandoen als extra bescherming voor haar maar laat ik ze haar winterhaartjes krijgen of begin ik met dekens te knoeien om dit te voorkomen?

Wat raden jullie mij aan???

Calice

Re: Arabiertje: wel of geen deken in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 13:43

als je vrijwel niet intensief gaat rijden en je het als je af en toe toch eens rijd het geen probleem vind om haar even met een zweetdekentje op te zetten.
dan zou ik haar gewoon lekker zonder deken zetten .
is voor het paard natuurlijker en als ze goed een wintervacht kweekt kan het totaal geen kwaad bij ons hadden we zelfs de oudjes (van 35) swinters zonder deken staan en het levert helemaal geen problemen op

gr ilse

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:26

Ik zou het zonder deken proberen. Die dikke vacht kan lastig zijn als je intensief traint, maar dat is niet het geval. En als het koud is kan ze schuilen.. Ik laat mijn welsh NWR ook zonder deken buiten

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:55

Ik zou d'r ook lekker naar buiten doen zonder deken.
Aangezien ze toch niet echt hoeft te werken in de winter, en er een schuilstal is, kan dat volgens mij makkelijk.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:07

ik heb een arabier verzorgd die kreeg last van zijn rug als je hem bij koudig weer buiten neerzet.... (niet alleen als het vriest maar ook boven 0) die moest dus binnen of met dek op...
maar als ie hier geen last van heeft kan ie denk ik zo lekker buiten lopen...

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 10:16

Ik zou ze wel een deken opdoen als ze het koud krijgt maar niet om haar wintervacht tegen te houden.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:35

miekedar schreef:
Ik zou ze wel een deken opdoen als ze het koud krijgt maar niet om haar wintervacht tegen te houden.

Als het paard gewoon een goede wintervacht krijgt, dan heeft tie het niet koud ook.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:59

OK thanks. Ik dacht omdat ze een Arabiertje is ze dan niet zo goed tegen de kou zou kunnen

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:23

Mijn arabier kon een winter zonder deken niet goed aan; dus voor haar geldt swinters altijd een deken op. Maar het verschilt per paard. Gewoon uit proberen, gaat het niet, dan kun je altijd nog een deken op doen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:53

Als het van jongs af aan aangewend is om 's winters buiten te staan zonder dek, dan moet dat absoluut zonder problemen kunnen. Als het niet aangewend is, dan ligt het ook een beetje aan het paard zelf. Maar ook al is het een Arabier, dat wil niet meteen zeggen dat die niet 's winters buiten kan staan zonder dek, ondanks dat het niet een echt winterhard ras is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:31

Een paard kan een temperatuur tot -4 hebben zonder extra energie te verbruiken om warm te blijven, dus bij ons krijgen ze een dunne (150 of 200 grams) winterdeken als het echt vriest 's nachts en evt. een regen-/winterdeken als het overdags (als ze buiten staan) nat + koud (tegen vriespunt of lager, het is extra koud als ze nat zijn + combi polder, open land, veel wind) weer is of als het heel erg stevig vriest... Maar meestal ze je het vrij snel aan een paard of ze het koud hebben, en sowieso, als het teveel energie kost om warm te blijven dan worden ze vaak ook vrij vlot mager...

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:35

ik zal haar dus WEL een deken opdoen... als je haar toch rijd dan word ze eerder nat omdat ze een wintervacht heeft opgebouwd.. en je krijgt haar niet zo makelijk meer droog... en aangezien ze vorig jaar ook een deken op heeft gehad denk ik dat ze niet veel vacht krijgt dit jaar.. heb hetzelfde meegemaakt met mijn kwpner...

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:55

ik doe mijn arab ook telkens zijn deken op
maar ik denk wel dat arabiertjes ook goed tegen de kou kunnen hoor

ze komen van oorsprong uit woestijnen waar het 's nachts ook kon vriezen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:23

Kowloon1 schreef:
ik doe mijn arab ook telkens zijn deken op
maar ik denk wel dat arabiertjes ook goed tegen de kou kunnen hoor

ze komen van oorsprong uit woestijnen waar het 's nachts ook kon vriezen

Sterker nog, in een woestijn is het overdag bloedheet en 's nachts ijskoud.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:11

Hmm, mijn post is weg
Nou ja, even opnieuw dan.
Mijn arabier heeft tot nu toe alle winters zonder deken gestaan. Ik heb hem pas en hij blijft bij mij 24 uur per dag buiten. Met schuilstal, dat wel. Maar zonder deken. Mocht hij het echt koud krijgen merk je dat snel genoeg omdat hij gaat staan rillen. Dan kan je altijd nog een deken op doen.

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:14

Arabieren kunnen prima tegen de kou. Vaak wat slechter tegen regen. Als ze gewoon netjes in de schuilstal gaat staan als het lang regent, dan zou ik geen deken opdoen. Wordt ze doornat, ja dan is een 0 grams regendekentje een uitkomst. De vacht zelfs is over het algemeen wel warm genoeg. Gekregen van moeder natuur vanwege de erg koude nachten in de woestijn.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:49

wat een onzin die van mij krijgt al jaren geen deken om en die is geen dag ziek geweest!!!

geen probleem hoor, ik heb 1 winter met deken op gezet en hij had een week griep 40 graden koorts en hij had een dikkere vacht dan dat hij normaal zonder vacht heeft!!

ik ben ook erg antideken.............

kijk als je hem scheert moet een deken, voor wedstrijden de trailer op en af zou ik het ook doen maar mijn recreatiepaardje staat overdags lekker buiten en savonds en snachts binnen dus ook dit jaar geen deken, soms wil ik nog een regendeken gebruiken maar dat is voor mijn eigen plezier want ik wil graag rijden en een zadel op een zeiknat paard gooien lijkt me ook niet

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:16

Arabieren kunnen gewoon zonder deken staan hoor. Maar mijn paarden staan s winters op stal en krijgen ze gewoon een deken op. Is veel makkelijker met trainen. Spieren blijven teminste warm en je hoeft na het rijden niet drie uur droog te stappen....
Maar arabieren zijn niet anders als andere paarden hoor qua hardheid, het ene paard kan beter tegen kou en de andere beter tegen warmte....

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:41

mango schreef:
ik heb 1 winter met deken op gezet en hij had een week griep 40 graden koorts en hij had een dikkere vacht dan dat hij normaal zonder vacht heeft!!

Je bedoeld toch zeker niet dat hij 40 graden koorts heeft omdat hij een deken op had??
Dat lijkt me wel heel sterk, Dunja!
En een paard krijgt met een deken echt geen dikkere vacht dan een paard dat in z'n blootje staat!
Iedereen moet zelf weten of hij z'n paard met of zonder deken zet, maar dit geloof ik niet.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:49

hallo,
ik heb zelf ook ene arabiertje bij de koop werd er al tegen mij gezecht dat hij egt ene deken op moest in de winter en neit naar buite mag want dan word ie ziek..
ik natuurlijk heel eigenweis tog geprobeert beetjuh wintervacht te laten krijgen zodat hij nog een beetjuh naar buiten kon maar wat bleekd at hij gene toto bijna geen wontervacht kreeg dus egt wel een dneken nodig had..
ik zou dus egwoon kijken hoe het gaat dan kna je er altijd nog een op doen als het nodig is.. ik vind zelf vacht wel fijner ookal rij ik intenzief in een binne bak..
gewoon kijke dus zou ik done
groetjes anne en kaszmir

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:55

anne_kaszmir schreef:
hallo,
ik heb zelf ook ene arabiertje bij de koop werd er al tegen mij gezecht dat hij egt ene deken op moest in de winter en neit naar buite mag want dan word ie ziek..
ik natuurlijk heel eigenweis tog geprobeert beetjuh wintervacht te laten krijgen zodat hij nog een beetjuh naar buiten kon maar wat bleekd at hij gene toto bijna geen wontervacht kreeg dus egt wel een dneken nodig had..
ik zou dus egwoon kijken hoe het gaat dan kna je er altijd nog een op doen als het nodig is.. ik vind zelf vacht wel fijner ookal rij ik intenzief in een binne bak..
gewoon kijke dus zou ik done
groetjes anne en kaszmir

Het leest wel wat prettiger als je gewoon typt!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:56

barbaras schreef:
Maar arabieren zijn niet anders als andere paarden hoor qua hardheid, het ene paard kan beter tegen kou en de andere beter tegen warmte....

yDas niet 100% waar, want bv tinkers, shets e.d. die krijgen wel 2 keer zo dikke vacht als andere paarden, en die zullen er echt wel beter tegen kunnen.

Ik denk ook wel dat het moet lukken, zonder deken. Tis een paard hoor, geen heks die smelt in de regen en sneeuw..

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 07:31

Wel allemaal bedankt voor jullie reacties. Aan de hand van deze reacties en die verdwenen zijn tijdens de crasch van Bokt, maar ik had de meeste gelezen denk ik. Ik heb besloten om het te wagen zonder deken. Ik heb alle dekens nog liggen van vorig jaar, een dunne regendeken 100 gr, een katoenen deken, 0 gr, een dikke winterstaldeken 400 gr, en een Bucas all in one. Daar zal ik haar wel warm en droog mee kunnen houden als het nodig is zeker. Ik ga er zeker op letten haar niet in storm en zwaar regenweer buiten te zetten. Ik laat ze wel inenten tegen Rhino en griep dus ze is al een beetje beschermd. Ik geef haar ook wel enkele natuurlijke middeltjes om wat weerstand op te bouwen.
Ik blijf waakzaam.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:38

een arabier kan heus wel zonder deken, hoe moeten ze het anders in de natuur doen?

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 09:49

Ja maar soms vraag ik mij af in hoeverre een Arabier die hier gekweekt is nog echt te vergelijken is met het oorspronkelijke ras?