Tinker, wat voor bit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Tinker, wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:14

Ik rijd mijn 5 jarige Tinkermerrie met een enkelgebroken trensje.

Ben erg benieuwd met wat voor bit andere Tinks worden gereden?

Graag met uitleg waarom je voor zo'n bit hebt gekozen

jeanie

Re: Tinker, wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:20

Jeanie heet een dubbelgebroken bustrens,scherper heb ik niet nodig ze reageert goed op stem

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:28

Ik rijd nog niet op mijn tinker, maar met het longeren heb ik al wel een hoofdstel en bit in. Ik ben begonnen met een redelijk dik enkel gebroken bus trens. Daar deed ze te weinig mee, doordat het bit wat te dik was denk ik. Ik ben overgegaan op een ietsje dunner dubbelgebroken watertrens en dat gaat perfect. Ze speelt er heerlijk mee.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:38

Ik ben begonnen met een enkelgebroken bit maar aangezien hij dat bit vreselijk vond heb ik toen een dubbelgebroken bitje geprobeert en dat zit er nu nog in, Ik kan hem er goed rijden hij luistert (als hij zin heeft) goed naar de hulpen,

Zo`n een keer in de zoveel tijd krijgt hij een dwarse bui en is hij er ook niet meer door te krijgen, Ik heb zo`n dwarse bui meegmaakt toen ik in belgie was, daar werdt mij toen gezegt probeer eens een pelham bit ziet er aan de buitkant als een gewoon bit uit, maar is zo scherp dat hij dan wel afbuigt, Ik zij toen dit is een gehoorzaamheids kwestien en ik kom er wel door heen en dat is me ook gelukt en ben erg blij dat ik het gewoon bij mijn oude bitje heb gehouden,

Maar goed hun zeggen dus ook dat je net dat extra nodig hebt om een tinker rond te kunnen rijden, En dat is dus een van de dingen die ik echt niet goed keur, en waar mijn haren van overeind gaan staan,

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:43

Ik heb een enkel gebroken watertrensje voor het rijden en longeren. Flan luisterd er braaf op. Toen we haar kregen kon ze alleen met haar kop in de lucht lopen maar tegenwoordig gaat ze steeds meer nagefelijker/aan de teugel lopen.

Alleen als ze voor de wagen gaat dan gaat er wel een liverpoolstang in.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:47

Ik rijd mijn tinker ook met een dubbelgebroken trens,
ze is gevoelig in de mond en ze reageert er goed op

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:57

Begonnen in te rijden met een enkelgebroken bitje maar vanwege een laag gehemelte al snel overgestapt op een dubbelgebroken bitje.
Fayette loopt er uitstekend op en luistert er perfect naar.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:19

Lisje is ingereden op een enkel gebroken bustrensje. Na een poosje kreeg madam praatjes en heb ik met buiten rijden een enkel gebroken pessoa bitje gebruikt met 1 extra ring, in de bak bleef ik gewoon met mijn bustrensje rijden en aan de dresuurmatige gehoorzaamheid werken. Na een paar maanden ging het zo goed dat ze weer volledig op bustrens gereden kon worden. In de bak vond ik haar af en toe net niet lekker afkauwen op de bustrens, toen heb ik een dubbel gebroken koperen watertrensje geprobeerd en daar loopt ze perfect op. Ze is heel erg op zit en stem gereden en heeft dus bijna geen hand nodig.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:23

Een dubbelgebroken watertrens, daarvoor een enkelgebroken bustrens. Ik heb het gevoel dat de watertrens beter in haar mond ligt.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:31

Roosje heeft een enkel gebroken water trensje van K&K met Aurigan.
Rose kluift niet zo erg op een bit en op dit bitje gaat het wat beter.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:34

roosa schreef:

He, ik heb ook een K&K met Aurigan (ik geloof een 16 mm), alleen dus wel een dubbelgebroken.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:45

Ik reed Novia eerst met een dubbelgebroken watertrens, maar die pakte ze steeds vast.
Nu heb ik een enkelgebroken Robart watertrens, en hier doet ze het prima op!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:44

Oke, ik ga even een hele blonde vraag stellen: Heb je met een dubbelgebroken bit meer contact dan met een enkelgebroken? Zou dat iets voor mij zijn (voor degenen die mijn vaerhaal kennen)? En wat is een watertrens? Ik heb vroeger wel de penny gelezen, maar dit is niet blijven hangen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:46

O ja, ik rijd nu met een rubberen stang, hiervoor met een liverpoolstang en daarvoor met en enkelgebroken trens.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:49

Watertrens (foto van divoza.nl):
Afbeelding

Een dubbelgebroken bitje ligt vaak fijner in de mond, het is afhankelijk van je paard hoe hij daar op reageerd, voor het ene paard is het ideaal, een ander reageerd er totaal niet op.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:08

ik rijd macho ook met een enkelgebroken trens !
gaat prima,gelukkig kwa bit nooit geen problemen gehad

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:32

Ik rijd mijn 4 jarige tinkermerrie met een dubbelgebroken bustrensje. Gaat super. Ooit hoop ik dat we kunnen rijden met mijn bitloze emiel voest hoofdstel, maar zover zijn we nu nog niet. Hackamore hebben we wel eens geprobeerd, en dat ging wel goed. Dus ooit stappen we over op bitloos.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:40

Don't shoot me, maar ik rijd Jordy alleen nog maar op een k&k correctiebit. En niet omdat ik een scherp bit nodig heb of omdat hij moeilijk in de aanleuning is.
Ik heb er ooit eens toen ik hem net had een correctiebit ingehangen, omdat hij toen zijn tong weleens over het bit wilde gooien, en een tonglepel vond hij vreselijk, daar raakte hij van in paniek. Ook ging hij toen constant aan de kletter, maar daarvoor had ik het bit niet (een bit met scharen van 50cm had hem waarschijnlijk nog niet eens gestopt, hij stopte nergens voor).
Toen dat eenmaal over was wilde ik toch een zo zacht mogelijk bit, ook omdat Jordy nogal een probleemmond heeft. Hij heeft een erg hangend rooster (blijvend) een hele korte mond en gewoon weinig ruimte.
Een dik dubbelgebroken bit vond hij dus vreselijk, een dunne ging beter, maar de kleinste ophouding reageerde hij al heel erg op, te erg. Een dunne ongebroken trens ging beter. Toen ben ik overgestapt op een mylerbitje, en daar liep hij eigenlijk heel lekker op.
Maar toch nooit zo fijn als op een correctiebit, dat is het enige bit waar hij op kauwt en wat hij echt aanneemt, daar reageert hij niet zo overgevoelig op. Hij lijkt het echt prettig te vinden, dus zijn we weer met correctiebit gaan rijden. Ik rijd er nu weer een hele tijd mee, en het gaat beter dan ooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:43

Eeh... bij aankopen van Dewi kreeg ik een kopstuk met een watertrens erin. Zelf had ik nog een bustrens liggen in dezelfde maat die ik voor mijn andere pony (haf) gebruikte. Ik prefereer bustrensen boven watertrensen, dus heb er dus een bustrens in gehangen. Bevalt goed, dus waarom veranderen?

Ik heb destijds (6 jaar terug) voor een bustrens gekozen bij mijn Haf, omdat dik en bustrens toen bekend stond als het vriendelijkste type bit. Nu blijkt het toch wat genuanceerder te liggen, maar ik blijf bij deze bitten, ik heb geen problemen, dus waarom veranderen van bit?

Voor de kar hangt er gewoon een Liverpool in

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:25

Kendra heeft een dubbelgebroken watertrens, met haar wil ik overstappen op een cross rop bridle (sort touwhalster) en amber heeft nu een enkelgebroken bustrens.
en voor de kar natuurlijk een liverpooltrens

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:01

Vasthi schreef:
roosa schreef:

He, ik heb ook een K&K met Aurigan (ik geloof een 16 mm), alleen dus wel een dubbelgebroken.

Ik vind het een fijn bit ook omdat het middenstuk mee gedraaid is waardoor het weer wat vriendelijker is dan een ander enkel gebroken bit.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:07

Maya schreef:
omdat dik en bustrens toen bekend stond als het vriendelijkste type bit. Nu blijkt het toch wat genuanceerder te liggen

Vertel eens Maya....Ben wel benieuwd naar die nuances.

Ik rijd Beel met een dikke enkelgebroken bustrens, aangespannen met een bokkebitje. En ook wel 's een buitenritje zonder zadel met alleen het halster om met een lange hondenriem eraan (jaja, erg onverantwoord, ik weet 't)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:32

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:30

gam wordt met een dubbel gebroken robart gereden, volgens de tandats die ik heb ook 1 van de vriendelijkste bitjes.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:49

Baileys, ik denk dat maya doelt op het feit dat een dik bit niet altijd vriendelijker hoeft te zijn. Een dik bit kan bij een paard met een klein mondje heel erg scherp inwerken.

Dat is net als de discussie over dubbelgebroken, is het nu zachter of juist scherper. Daar zijn de meningen over verdeeld. Voor mijn gevoel is het voor Lisje een zachter bitje dan een enkel gebroken, simpel omdat ze er heel makkelijk op loopt, ze kauwt lekker af en ontspant. Met een enkel gebroken bit zit ze toch meer te klieren.