Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Brennie schreef:Ligt er natuurlijk ook aan wat je mee doet. Elk paard/pony kan een keer kreupel raken, door overbelasting maar kan ook door een ongelukje komen. Als je goed bent voor je paard is hij wel minder snel kreupel, dan wanneer je er maar roekeloos mee omgaat. Groetjes Brennie
Christah schreef:Het zou wel eens kunnen...
Als ik er over nadenk, paarden die ik heb verzorgt ed. zijn allemaal wel een keer, of meerdere malen, kreupel geweest en dan moesten ze minstens anderhalve week stil staan. Waren overigens allemaal warmbloedpaarden.
Duncan, mijn tinker, is 1x heel licht kreupel geweest (heeft met been in het stroomdraad (nee... geen prikkeldraad) gezeten. Hij heeft 2 dagen rust gehad en hij liep weer als een trein.
Zou niet weten hoe het komt, vind het wel raar.
Misschien is het toeval...
Toydoll schreef:Christah schreef:Het zou wel eens kunnen...
Als ik er over nadenk, paarden die ik heb verzorgt ed. zijn allemaal wel een keer, of meerdere malen, kreupel geweest en dan moesten ze minstens anderhalve week stil staan. Waren overigens allemaal warmbloedpaarden.
Duncan, mijn tinker, is 1x heel licht kreupel geweest (heeft met been in het stroomdraad (nee... geen prikkeldraad) gezeten. Hij heeft 2 dagen rust gehad en hij liep weer als een trein.
Zou niet weten hoe het komt, vind het wel raar.
Misschien is het toeval...
Maar, zeg nou eerlijk, hoe waren deze paarden gestalt, en hoe werd er gehandeld toen ze iets hadden?
Laat me raden, de warmbloed paarden stonden veel op stal en toen ze iets hadden kregen ze meteen stalrust, en Duncan staat veel buiten en mocht toen hij iets had ook nog lekker naar buiten? o.i.d.?
Het overgrote deel stond op stal.

Myra1 schreef:Ik denk dat ook aanleg mee speelt. Zo hoor ik nooit OCD en dergelijke bij koudbloeden, of ik moet wat gemist hebben?
) zijn ze nog niet van oren tot staart vol inteelt.Myra1 schreef:Tinkers zijn wel populair maar volgens mij (ik zit niet erg in het ras, heb zelf namelijk een mérens) zijn ze nog niet van oren tot staart vol inteelt.
Ik denk trouwens dat de echte recreatiepaarden misschien minder gevoelig zijn voor beenproblemen, maar door stil staan op de wei wel andere problemen kunnen krijgen (stijfheid, slechte conditie, overgewicht).
Toydoll schreef:Als ze op de wei met andere paarden staan staan ze niet veel stil ! Ze jagen elkaar vet vaak op, en behalve dat, bij elke hap gras die ze nemen zetten ze ook een pas.
Helemaal mee eens Snowdon! Myra1 schreef:Tinkers zijn wel populair maar volgens mij (ik zit niet erg in het ras, heb zelf namelijk een mérens) zijn ze nog niet van oren tot staart vol inteelt.
Ik denk trouwens dat de echte recreatiepaarden misschien minder gevoelig zijn voor beenproblemen, maar door stil staan op de wei wel andere problemen kunnen krijgen (stijfheid, slechte conditie, overgewicht).

snowdon schreef:Toydoll schreef:Als ze op de wei met andere paarden staan staan ze niet veel stil ! Ze jagen elkaar vet vaak op, en behalve dat, bij elke hap gras die ze nemen zetten ze ook een pas.
Nou ga jij maar eens kijken bij een wei vol met Tinkers.... Dat zal de rustigste weidekudde zijn die jij ooit ziet denk ik!