Tinkerveulenvraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Tinkerveulenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 10:53

Eigenlijk staat het pas voor volgend jaar op het programma, een tinkerveulen aanschaffen.
Maar soms struikel je op internet zomaar over iets leuks....

We zijn gisteren bij een veulen gaan kijken.
Mooi beestje, spreekt me aan wat betreft bouw, karakter en ouders.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7HYGYU8B

Het veulen heeft ICS papieren en is 3 maanden oud.
Moeder heeft een eerste premie, vader is een sterhengst.
Er wordt 1500 euro voor gevraagd, is dat een goede prijs voor dit veulen?

Verder geeft de fokker aan dat hij verwacht dat de eindstokmaat ongeveer 1.55 zal zijn, omdat het veulen bij de geboorte vrij fors was.
Dat vind ik een perfecte maat, maar de vader is 1.54 en de moeder maar 1.44.
Hoe groot is de kans dat dat klopt?

bigfoot

Re: Tinkerveulenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:24

Wat de prijs betreft, nou dat ligt er helemaal aan, wie is de vader? en is het een merrie of een hengstveulen?
En het wat het ICSpapier betreft........... (lees verder over alles omtrend het ICS hier op bokt en in de media of hier http://pub1.bravenet.com/forum/26561346/) twijfelachtig dus.
Wat de de uiteindelijke schofthoogte aangaat, als de vader en moeder allebei kleiner zijn is de kans niet groot dat het veulen veel groter wordt.
Ik wens je veel wijsheid!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 11:33

Het is een hengstveulen, en de vader is Black Shadow.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=EXBHZO74

Beide ouders komen uit Ierland en hebben een ICS papier zonder stamboom, maar zien er mooi uit.
Ik twijfelde zelf inderdaad ook over die stokmaat, maar dacht dat de fokker misschien uit ervaring dat in kon schatten?

Ga even wat bijlezen over het ICS, bedankt voor de link!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:02

ik denk dat je niet altijd iets zinnigs kan zeggen over de te verwachte stokmaat. Soms is het gewoon zo dat bepaalde merries of hengsten groot fokken. En aangezien je in dit geval niet iets weet over de voorouders...... Je zou wel op zoek kunnen gaan naar nakomelingen van de desbetreffende hengst en evt. merrie.Succes!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:16

Ik wil maar 1 ding zeggen... belachelijk duur!!!!!!!!!!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 22:31

Ik zit nog niet zo goed in de Tinkerveulen prijzen, maar is het inderdaad duur?
Wat zou een goede prijs zijn denk je voor zo'n veulen?

Ik zal eens gaan speuren of ik nakomelingen kan vinden, is wel een goed idee!

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:38

Belachelijk duur vind ik het niet, wel behoorlijk prijzig.
Kwaliteit heeft natuurlijk zijn prijs maar dat valt zo niet te beoordelen. Daarbij is het altijd afwachten bij veulens.

Effen veulens zijn vaak minder duur dan de bonte. De meeste tinkerliefhebbers gaan voor bont. Maar dat is een ieders eigen keuze toch zijn ze doorgaans lager geprijsd.

Ook het ICS-papier en de premies zeggen zeer weinig tot niks. Het staat iig niet garant voor kwaliteit, het ICS heeft heel veel Sterhengsten en merries. Nogmaals is het altijd afwachten hoe een veulen uitgroeit, goede ouders zijn hierin natuurlijk altijd een betrouwbare factor.

De geschatte stokmaat van 1.55 lijkt me theoretisch gezien nogal optimistisch. Dit zou betekenen dat hij beide ouders voorbij groeit. Kan wel, maar de meeste veulens zullen ergens in het midden gaan zitten.
Vind het wel logisch dat de fokker zegt dat hij fors uit gaat groeien. Dit zien de meeste mensen graag

Die EUR. 1500 is misschien de vraagprijs? Wellicht kun je hier nog wat af krijgen? Mij lijkt EUR. 1250 al een stuk beter.

Edit: Kanzi kijk eens bij www.irishcob.nl, en dan op de online stambomen. Typ hier de naam van de hengst in en klik vervolgens op nakomelingen... Succes!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:39

sowieso vind ik de prijzen belacheljk hoog gaan.. maar ik zou zeggen 1100 euro uitgaande van andere veulens

(ikzelf zou maar 750 geven )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 00:21

hij ziet er zo op de foto erg leuk uit, en duur? als jij het hem waard vindt is het goed toch? maar er zakelijk tegenaan gekeken zou ik ook zo rond de 1000,- een leuk bedrag voor dit veulen vinden

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 13:27

Die 1500 euro is geen vraagprijs, hij wil er niets vanaf halen.
Als het veulen helemaal aan mijn ideaalbeeld zou voldoen zou ik het er waarschijnlijk wel voor over hebben.
Maar ik twijfel teveel over de maat.

Ik kan van beide ouders geen nakomelingen vinden die ouder zijn dan een jaar, daar durf ik dan ook niet van uit te gaan.
Dat ICS is inderdaad een beetje een rommeltje zeg.
Jammer ook dat ze die sterren en premie's zo makkelijk uitdelen, dat verliest zo wel veel van zijn waarde.

Alles bij elkaar genomen heb ik besloten om hem niet te kopen.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:53

Wij hebben zelf dit jaar ook een veulen gekocht, erg leuk om te doen dat alleen al.

Verder gezien de maten van de ouders kan je er niet vanuit gaan dat hij 1,55 gaat worden is een vrij grood risico, Mag ik vragen hoe groot het veulen nu is ter vergelijking met wat wij gekocht hebben,

En weet je ook hoe hoog hij was met de geboorte,

Verder vind ik het een leuk veulen om te zien maar vind de prijs zeker naar aanlijding ICS weinig waard is te veel, Ik zu er maximaal 1000 euro voor over hebben, maar dat is mijn mening als jij er 1500 voor over hebt is het goed,

O ik lees alleen het begin maar weer :+

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:13

Het ICS is echt een zooitje op het moment, dus die papieren erbij zeggen eigelijk vrijwel niks. Ook over de uiteindelijke stokmaat heb ik zo m'n bedenkingen. Daarbij is het een hengst, dus brengt ie al minder op als een merrie in principe. Alles bij elkaar opgeteld vind ik de vraagprijs veelste hoog.
Nou zijn Tinkers sowieso al belachelijk duur, maar voor een gemiddeld veulen vind ik 800 euro al meer dan genoeg hoor.
Dit is trouwens wel een erg leuk exemplaar maar meer als 1000 zou ik er niet voor geven.

bigfoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:00

Kanzi schreef:
Alles bij elkaar genomen heb ik besloten om hem niet te kopen.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Een heel wijze beslissing!
Ene graag gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:53

Wist je trouwens wat het veulen nu mat?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 18:43

Ik weet niet precies hoe groot het veulen nu is, ik schat ongeveer 1.10 of 1.15m maar dat is op het timmermansoog .
Hoe groot hij bij de geboorte was weet ik ook niet, volgens de fokker was het een fors veulen, maar hij had hem niet gemeten.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:13

mijn hengstveulen is net zo oud, en ong/ net zo groot.
Mams is 1.40, paps tegen de 1.55
maar mijn hengstveulen zal (denk ik) hooguit 1.50 worden.
Maar natuurlijk is het ook belangrijk wat er verder achter de vader en moeder zit, en dat is lastig achterhalen...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:21

Ik heb al even voor je gezocht.
De moeder is in ieder geval Lizzy met een 1e premie, en het veulen heet volgens hun Jordy.
Verder is er over andere voorouders weinig bekend wat ik zo kon vinden.
Maar als je via de link zoekt op Shadow kun je wel een aantal nakomelingen van die hengst vinden.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:08

Ik vind € 1500,- de max. prijs voor een tinkerveulen. Dus dan moet het al een merrie zijn, grote maat, fors gebouwd met veel behang, mooi getekend, paspoort (stamboekpapieren zeggen mij niet veel), goed handmak, enz.
De prijs zal toch wel gaan zakken in de toekomst omdat er al zoveel tinkers bijgekomen zijn de afgelopen jaren, met het importeren en het fokken.
Ik zou als ik jou was ook rustig uitkijken naar een veulen. Het kijken is ook altijd erg leuk en dan loop je vanzelf een keer tegen een veulen aan die je zoekt. Er komen er nog genoeg rond het afspeenseizoen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:04

Ik heb wat rondgemaild naar wat Bekende Tinkerfokkers en gevraagd wat de veulens ongeveer kosten.......niet schrikken hoor, maar de prijzen liggen dan van 1500 tot 2500 euro, en sommige zelfs nog hoger! Dit is dan wel voor de grote maat Tinkers, maar toch.

bigfoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:10

ach ja het is maar wat de gek er voor geeft of vraagt......................

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:06

Kanzi schreef:
Ik heb wat rondgemaild naar wat Bekende Tinkerfokkers en gevraagd wat de veulens ongeveer kosten.......niet schrikken hoor, maar de prijzen liggen dan van 1500 tot 2500 euro, en sommige zelfs nog hoger! Dit is dan wel voor de grote maat Tinkers, maar toch.

Dan zijn de prijzen erg veel gestegen in 2 jaar. Toen was de gem. prijs € 1250,- ong.

Heb je ook al gekeken op marktplaats?

Nog een tip voor als je naar een veulen gaat kijken: neem een rolmaat en een waterpas mee. Als je de hoogte weet en de leeftijd dan kan je hier op bokt vragen wat de verwachte hoogte kan worden!
De mijne was met 4 maanden ong. 1.14 m. geloof ik en die is nu met 2 jaar en 3 maanden 1.41 m. dus wordt ong. 145 m.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:08

Jeetje wat een prijzen zeg voor een veulen
Wij zitten er ook over te denken ons veulen te verkopen (helaas ) een hengstveulen, wel een klein maatje, maar een erg mooie bouw en veel behang. Ben benieuwd wat we daar voor kunnen vragen. Ik dacht aan hooguit 800 euro maar als ik lees wat fokkers vragen.. pff

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:08

je ziet er inderdaad genoeg van rond de 1000,- op MP staan, dus die 800,- zou een reëele prijs kunnen zijn.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:31

Tja, een gemiddeld veulen zal denk ik tussen de 800 - 1000 euro opleveren. Maar de zwaardere, meer behaarde, mooi bonte en dan ook nog grotere (Die echt groter worden dan 1.55 - 1.60) zijn zeldzaam en daarom duur. Neem mijn veulen Elmo, was met 1 maand oud al 118 cm hoog en wordt zeker >1.60, is mooi bont getekend en zal gezien zijn ouders zwaar van type worden. Die was echt niet weggegaan voor 800 euro (zelfs niet voor het dubbele).

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:49

Het licht helemaal aan het veulen enwat je er zelf voor over hebt, hier in nederland geven de mensen er minder voor als in het buitenland,