Karakters Tinkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Karakters Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 15:32

Ik heb besloten om binnen nu en twee jaar een veulen te gaan kopen.
Waarschijnlijk gaat dat een Tinker worden. Haha!
Ik ben er al achter dat er vier types zijn waarvan ik de Cob zelf het mooiste vind.

Zit er tussen de vier types verschil in karakter, en voelen ze met rijden hetzelfde aan of zit daar ook verschil tussen?
Bedoel, staat de ene netjes aan de hulpen en gaat de ander er als een stoomwals vandoor, of is dat voor allemaal ongeveer hetzelfde?
Ik kon op de site van het stamboek daarover niet echt veel informatie vinden.
Wie weet er wat meer over?

Sharmila

Re: Karakters Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:23

Nou qua karakter moet je je dus echt niet aan de richtlijnen houden hoor! Je hebt er af en toe echt draken tussen zitten. Mijn tinker is heel rustig en lekker vlot. Hij kan ook heel leuk lopen, en springen doet hij ook geweldig.

Dus tja....ik vind altijd de vooroordelen (zo noem ik het maar even) absoluut niet overkomen in het echt.

Tinkers zijn bijvoorbeeld absoluut niet sloom. Sjim heeft wel een periode gehad dat hij dat was, maar dat is hij absoluut niet meer. Hij gaat loeihard en houdt tegenwoordig de volbloed arabier bij ons op stal met gemak in.

Het kopen van een paardje is altijd een gok. Je kan nou eenmaal niet aan zijn neus zien hoe zijn of haar karakter is. Ook na 3 keer proberen heb je dat echt niet door hoor! En tja vertellen de verkopers wel de waarheid over hun paardje. Dat is ook altijd nog maar de vraag.

Dus ik denk niet echt dat iemand echt kan vertellen hoe een tink qua karakter nou is. Alle tinkers hebben hun eigen aparte karaktertje.

Veel succes met zoeken. Aan mij heb je denk ik niks maar ik wilde het toch kwijt hihi Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:49

Ik heb een toekomstig vanner gehad en nu een cob, maar ze hebben allebei een goudeerlijk karakter..

Het eerste paardje was erg jong, 2 jaar, maar hij was superbraaf, goed voorwaards, maar dendert niet door je een. Ik heb op hem natuurlijk niet gereden, maar aan het halster was hij heel braaf. Ook hengstige merries waren geen probleem.

Mijn huidige paardje is ook goed voorwaarts, soms wel een beetje lui, maar met wat overredingskracht is dat wel te verhelpen. Maar ze kan ook een behoorlijk sprintje trekken hoor! Ze heeft alleen nog niet veel uithoudingsvermogen omdat ze een tijdje stil heeft gestaan.

Groetjes Dianne

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:18

Ook ik ben van mening dat het per paard kan verschillen.
Het beste is gewoon goed te kijken bij eventuele gegadigden, rijden en laten voorrijden etc.
Laat je gevoel spreken, en als je een KLIK voelt weet je het:
Dit is de ware!
Veel succes maar vooral plezier!!!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:06

De vraag is natuurlijk waarom je een tinker wilt kopen? Veel mensen denken dat het van die makkelijke paarden zijn. Alhoewel de tinker een goed karakter heeft (de meeste dan), zijn het zeker geen makkelijke paarden. Zoals hierboven al gezegd, hebben ze een heel eigen karakter en zit er over het algemeen wel pit in. De belangrijkste vraag is dus.....klikt het? Want ze kunnen behoorlijk eigenwijs zijn.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 08:34

De reden dat ik voor een Tinker kies is een combinatie van bouw, stokmaat en "koele' karakter/verkeersmakheid.
De andere rassen die me ook aanspreken vallen al snel af omdat ze toch wat te klein blijven.
Ik heb nu een kruising Welsh Cob/ New Forest van 1.49m en ben zelf vrij lang, voor zijn opvolger wil ik graag een maatje groter (1.55/1.60).
Ik ben niet op zoek naar een supermakkelijk paardje, wel eentje met een compacte stevige bouw waar ik veilig mee de weg over kan en die in de les ook een beetje mee kan komen.
Ik ben een recreatieruiter maar wil mijn paard wel een beetje aan de hulpen kunnen rijden; L-niveau moet er wel mee haalbaar zijn.

Ik vind ook dat ieder paard zijn eigen karakter heeft, maar was toch wel benieuwd of er duidelijke verschillen zitten tussen de Tinkertypes onderling.
Het lastige met een veulen is natuurlijk ook dat je geen proefritje kan maken..... Haha!
Daarom wil ik van tevoren zoveel mogelijk uitzoeken wat voor mij de beste keuze zal zijn.
Iedereen bedankt voor de reactie's!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:15

Hmmm... je hebt dezelfde wensen gehad als ik. Ik heb alleen geen paard hiervoor gehad. Knipoog Dus ik zal maar ff vertellen hoe het met mijn tinker allemaal is gegaan, wat betreft de wensen etc. Knipoog
Heb nu een tinkerknul, van toch ruim 1.60 m. (alhoewel hij kleiner oogt Clown )
Een L-proefje kun je wel met een tinkerknul rijden hoor, als je ze zo traint Knipoog (die van mij nog niet, maar dat komt omdat we daar ons nog niet echt op richten, dat komt nog).
En met buitenrit, ja... dan heb je echt een stevige kerel onder je gat, eingelijk alle tinkers die ik ken (op 2 na, maar die kwamen van de markt en gooiden zichzelf via een koprol op hun rug, dus die wilde ik niet kennen) erg braaf met buitenritten. Ze zijn niet zo snel opgefokt, bij vrijwel allemaal kun je er een bom naast afschieten. De een is wel wat pittiger dan de ander. Maar allemaal heel koel in hun hoofd.
Ik hou wel van een beetje pit, en ik heb nu een vrij pittige tinker... gaspedaal is sterk aanwezig Knipoog maar remmen weet hij ook wel wat het is. Ondanks dat kun je er een bom naast afschieten, en zal hij alleen ff raar staan kijken.
Wat mij trouwens er is opgevallen, dat de meeste paarden (lees: andere rassen die ik gereden heb... zijn er veel), als ze schrikken, weg willen rennen. En tinkers, die ik allemaal heb mee mogen maken, net zo als een mens schrikken, stil gaan staan, kijken wat er is... en zodra ze merken dat er niets aan de hand is doorlopen.

Waarom wil je eigenlijk een veulen? Is een zadelmakke tinker niet wat, of een 2/3 jarige... daarvan kun je het karakter, stokmaat ed. al veel meer van zien.
Ik denk trouwens ook niet dat je voor het type moet gaan, maar meer voor het paard zelf. Verschillen tussen de types zijn vrijwel alleen in het uiterlijk zichtbaar, en ja... een slanke grai zal waarschijnlijk makkelijker bewegen dan een vreselijk grote, brede vanner. Karakters, die zijn allemaal wel redelijk gelijk (vind ik hoor).
En een groot deel van hun karakter, verkeersmakheid en het wel of niet stug zijn... beivloed jij zelf.
Zoek een paardje, waarvan jij het gevoel hebt 'dit is het!', en die voorderest natuurlijk ook aan je eisen voldoet... aan een veulen dat waarschijnlijk klein blijft, heb je als groot persoon niet veel natuurlijk.

Lang verhaal geworden, hoop dat je er iets aan hebt...
kijk gewoon overal rond, op een gegeven moment kom je een paardje tegen... en dan lig je 's avonds in bed... en denk je 'die laat ik niet staan, die moet het worden!'
Bezichtig gewoon overal wat rond Lachen

Ik heb dus met ong. dezelfde eisen ook voor een tinker gekozen, en mijn tinker gaat echt nooit meer weg... mijn 'dit is hem!'-gevoel werkte in ieder geval... Haha! Knipoog

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 13:32

Tinkers gaan echt steeds leuker klinken..... Haha!

De reden dat ik kies voor een veulen is omdat ik hem bij huis kwijt kan en het leuk vind om er van begin af aan met mijn neus bovenop te zitten.
Zo weet ik ook zeker wat hij wel en niet heeft meegemaakt, bij de pony die ik nu heb is me dat erg goed bevallen.
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat een goed veulen altijd nog goedkoper in de aanschaf is dan een middelmatig volwassen paard.
En omdat ik hem thuis kan zetten kost hij me in de opfok niet zo veel.
Ik wil daarom wel een in Nederland gefokt veulen waar beide ouders van bekend zijn om grote verrassingen te proberen te voorkomen. Knipoog

Het komende jaar wil ik gaan gebruiken om me goed te oriënteren op het ras en op verschillende types wat proefritten te maken.
Ik pin me ook niet vast op het Cob-type, maar ik vind ze wel het mooist om te zien.
Leuk om hier tevreden Tinker-bezitters tegen te komen!!!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:59

Kanzi schreef:
Tinkers gaan echt steeds leuker klinken..... Haha!

De reden dat ik kies voor een veulen is omdat ik hem bij huis kwijt kan en het leuk vind om er van begin af aan met mijn neus bovenop te zitten.
Zo weet ik ook zeker wat hij wel en niet heeft meegemaakt, bij de pony die ik nu heb is me dat erg goed bevallen.

Ja Helemaal mee eens. De mijne heb ik ook vanaf veulen af aan en 't is super. Aan tinkerveulens geen gebrek in Nederland hoor! Succes ermee.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:19

In mijn ervaring zijn (de meeste) Tinkers zeer prettige paarden in omgang. Over het algemeen hebben ze van nature een rustig en koel karakter. De meesten schrikken niet snel en worden daarom makkelijk verkeersmak.
Ik heb zelf een Tinker (hij is nu twee, ik ken hem al vanaf zijn geboorte - hij is namelijke het eerste veulen van mijn tante's Tinkermerrie Knipoog ) en ben helemaal gek van mijn Flynn en van het ras in het algemeen.
Maar, om eerlijk te blijven, wil ik ook de wat minder goede eigenschappen van tinkers noemen. Tenslotte moet je weten waar je aan begint.
Het koele karakter van Tinkers kan ook nadelig zijn. Ik heb bij meerdere Tinkers gemerkt dat ze, door dit karakter, de tijd nemen om een situatie goed in te schatten. Ondanks wat je vaak hoort zijn het in mijn ervaring intelligente, vaak zelfs 'sluwe'paarden.
Ze kunnen zeer voorwaarts zijn, maar de meesten zijn van nature gemakzuchtig en lui. Je moet er dus voor zorgen dat je een goede band met je tinker opbouwt, zodat deze echt voor je wil werken. Want als een tinker iets niet wil, dan gebeurd het óf niet óf met heel veel moeite.
Ze zijn namelijk oersterk en kunnen zich als tanks gedragen als ze onopgevoed/disrespectvol zijn. Je zal je veulen dan ook vanaf het begin zeer consequent moeten opvoeden! Anders dendert hij later gewoon door je heen.
Een ander nadeel wat ik bij behoorlijk wat tinkers heb gezien is dat ze, door hun kracht, makkelijk kunnen steigeren. Mijn eigen tinker steigerde ook altijd als hem iets niet zinde (inmiddels heeft hij dat wel afgeleerd Whoosh! ).
Maar alle bovenstaande 'minpuntjes' zijn eenvoudig op te lossen door te zorgen dat je tinker netjes opgevoedt is.

Ik heb zelf een Vanner tinker. In mijn ervaring zijn de Vanner 'gentle giants'. Ze hebben vaak een rustig karakter en zijn zeer vriendelijk van aard.
Cobs lijken qua karakter erg op de Vanners. Het is ook per paard afhankelijk, ik ken een paar hele drukke Cobs en een paard ontzettend rustige.
In mijn ervaring zijn de Grai's en de Scudders over het algemeen iets temperamentvoller en vlotter. Dit is natuurlijker niet verwonderlijk, omdat deze types met 'heter'bloed zijn gekruist.
Maar, wat ik en anderen voor mij al zeiden, je kunt er niet echt een lijn op trekken. Iedere paard is anders, en een groot deel van het gedrag wordt door de opvoeding bepaald.
Zoek een veulen uit dat bij je past, en ga eerst een paar keer kijken als hij/zij lekker in de wei staat. Je kunt een hoop leren door allen maar te observeren. Kijk hoe het veulen omgaat met moeder, leeftijdsgenootjes en andere paarden. Het zal dan snel genoeg duidelijk worden of je met een brutaal, dominant, zachtmoedig, verlegen, enz. veulen te maken hebt.
Veel succes met je toekomstige tinker! Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:15

Ik sluit me aan bij wat Rider hier boven heeft geschreven.

Verder kan ik je wat Grais betreft drie voorbeelden geven van karakterverschillen:

1. Lowara: een Grai-merrie van nu 8 jaar oud. 200% bomproof en verkeersmak, zeer relaxt karakter, liever lui dan moe, maakt zich nergens druk om maar wil wel weer graag voor haar vrouwtje werken.

2. Fayette: een Grai-merrie van nu 5 jaar oud. Dochter van Lowara, vader onbekend. Een temperamentvolle dame en van nature een stuk vlotter en voorwaartser dan Lowara. Wil erg graag voor je werken en gaat daarin vrij ver. Maar laat ook duidelijk merken als het haar niet zint en bokken kan ze als de beste Knipoog 90% bomproof en verkeersmak. Tractors, vrachtwagens, shovels, luchtballonnen, e.d. zijn niet eng maar owee als er een fietser aankomt of een iemand op skeelers. Daar moet uitgebreid naar gekeken worden. Verder heeft ze wel een hart van goud en komt haar Tinkerkarakter naar boven na een schriksituatie: als ze schrikt rent ze eerst 2-3 meter weg om zich vervolgens snel om te draaien om uitgebreid te bekijken waarvan ze nou schrok. Om daarna tot de conclusie te komen dat het achteraf gezien toch niet zo ernstig was.

3. Arwen-Quenya: een veulen van nu 2.5 maand oud. Dochter van Lowara, vader Glen King Hill. Laat nu al een groot gedeelte van het karakter van Lowara zien maar is daarentegen ook zeer ondernemend en nieuwsgierig en schuwt er niet voor om in een jolige bui rond te rennen en te springen (iets wat Lowara nooit van zich zelf zou doen) en naar je te bokken. Arwen zal waarschijnlijk net zo relaxt worden als Lowara maar veel meer dan Lowara haar baasje gaan uitproberen en testen.

Drie verschillende karakters binnen 1 familie. Kortom, er is geen peil op te trekken Knipoog Arabieren staan bekend als snelle, zenuwachtige en schrikachtige paarden maar ook onder de Arabieren zul je paarden hebben met een karakter a la Lowara Lachen

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 19:14

Ontzettend prettig om van verschillende mensen te horen dat een Tinker er meestal niet vandoor gaat als hij schrikt, dat wist ik niet!
Dat is namelijk wat ik eng vind aan buitenrijden; het idee van een paard dat in blinde paniek met ruiter en al onder een vrachtwagen rent....
Als ik hier de straat uit rijd zit ik namelijk meteen op een hele drukke provinciale weg.
Wéér een pluspuntje er bij! Haha!

tinker_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:23

rider: ik wilde ff kwijt dat je helemaal gelijk hebt!
mijn tinkerjaarling steigert ook gelijk als haar iets niet bevalt!
ik heb ook bewust voor een jong paard gekozen om het vanaf het begin af aan, mee te kunnen maken.
en heb er nog nooit spijt van gehad!
alleen: wat zijn tinkers soms toch vreselijk eigenwijs!haha...
kijk gewoon naar veel paardjes en richt je niet op eentje!
er staat er vast een voor je tussen!
veel succes en plezier ermee!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 08:32

gammon is een paard wat reageert op zijn omgeving en ook op voer. ik kan hem zo vervelend maken als ik wil; door hem kuilgras en brok te voeren. hij staat nu op hooi, gras en muesli met veel granen en hij is zo relaxt in de omgang en rijden als wat.
zet ik hem een paar dagen op de box dan wordt gam depressief. zet ik hem alleen bij een veulen wat nog afhankelijk en veel steun nodig heeft zie ik hetzelfde beeld.
staat hij bij soortgenoten waar hij zichzelf een beetje aan op kan trekken dan is hij een vrolijk en nieuwsgierig paard.
hij is goed verkeersmak, alleen heeft soms een spook in zijn hoofd en projecteerd deze op grote landbouwvoertuigen en wil het liefste hard voor ze wegrennen. aan de andere kant kun je alles met hem doen, sloten en houten bruggetjes, water zijn geen probleem.

dit beeld is dus wel heel specifiek voor gam dus ik weet niet of het tinker-typisch is? Lachen

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:22

Ha ha grappig, al wat er in die tinker koppies omgaat Haha!
Rose is echt een muts,walgelijk braaf loopt als een hond achter je aan stopt wanneer ik stop en blijft altijd achter me.

Staat muis stil met poetsen,wil graag werken en doet haar stinkende best.

Heb haar 4 jaar en ben er nog nooit afgevallen.
Soms kan er wel eens een bak kabouter aanwezig zijn(zwaan in de sloot).tja das best eng.
Kan van een papiertje op straat helemaal ontdaan worden,en die wordt met luid gesnork argwanend bekeken.

Buiten kan ze best erg frisjes worden!(maar das alleen maar lachwekkend)
Soms een schrik van iemand achter een haag,waardoor ze met 4 benen tegelijk een halve meter doorzakt van schrik.
Snork ,snork ff kijken en door lopen maar weer.
Ze zal nooit omdraaien,bokken of weg rennen dat doet ze echt niet! zo lang ik haar heb.
En als het monster echt te eng is(roostertje op de weg)stap ik even af en ga haar voor,en ze loopt als een lammetje achter me aan.

Roosje is echt een tut
Maar zo verschrikkkkkelijk LIEF,en aardig, en mak, en braaf,. goedzak,tuttebel,en ga maar door Haha!

Roosje van de sandyroadranch,ben die mensen nog dankbaar Bloos

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 10:09

Vinden jullie je Tinkers trouwens knuffelig?
De pony die ik nu heb is enorm leuk, maar als ik even lief wil tuttelen met hem
kan hij ontzettend boos kijken Boos! .....dat is NIET cool, vrouwtje! Cool

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:28

Ha ha nou nee rose is niet echt knuffelig.
Dat vind ze maar dom.
Tja, of er moet een snoepie tegen overstaan,dan is ze wel om te kopen voor een knuf.

Ik moet niet aan haar gaan zitten frutten,dan kijkt ze super sjaggie.
Maar niks zeggen,en gewoon doen,dan komt ze vanzelf wel.

Stiekum ff ruiken,stiekum een friemel door mijn haar.
En volgen,overal waar ik heen ga kijken wat ik doe.

Even het hoekje om,nou reken maar dat als ik terug kom ze altijd naar de kant omgedraaid en wel, staat te kijken waar ik heen ging.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:44

Kanzi schreef:
De pony die ik nu heb is enorm leuk, maar als ik even lief wil tuttelen met hem
kan hij ontzettend boos kijken Boos! .....dat is NIET cool, vrouwtje! Cool

Boya is absoluut niet knuffelig, hij vindt het heel gezellig om bij je te zijn en zoekt dan ook wel steeds gezelschap. Maar em ff lekker knuffelen zit er meestal niet in (is ook wel een hengst). Dan wil ie weg lopen en als dat niet gaat, gaat ie heel boos kijken Haha!

Tuesday vindt een knuffel op z'n tijd wel lekker (ook een hengst Tong uitsteken ), maar dat komt ie dan ook duidelijk kenbaar maken. Dan parkeert ie bijna in je. Haha!

Oja...nog even over dat wegrennen. Boya rent dus wel echt weg, een paar meter en draait zich dan weer om om te kijken wat nu zo eng was. Gelukkig vindt ie niet zo veel dingen eng, maar landbouwtrekkers blijven spannend. Tuesday blijft gewoon staan.

En...ze zijn superslim. Bijv. mokzalf smeren vindt ie echt niet leuk, maar als ie er last van heeft komt ie naar me toe en blijft net zo lang met z'n been staan te stampen totdat ik het er weer op smeer. Pas dan heeft ie rust en gaat ie weer de wei op. Ondanks dat ie het niet fijn vindt, weet ie wel dat 't helpt. Slim toch! Zo heeft ie wel meer van die dingen.
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 25-06-05 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:44

Kanzi schreef:

Kieran is ENORM knuffelig!!Hij vindt aandacht echt heerlijk en kruipt bijna iedereen bijna op schoot Haha! Ook in de kudde is hij erg sociaal. Kieran is een Vanner van zo'n 1.65. Ik heb hem vanaf veulen en ben hem nu (hij is 5) de fijne kneepjes van het rijden aan het leren (en hij mij!!) Met het beleren loop ik steeds weer tegen verschillende dingetjes aan, maar dat maakt het juist leuk en interessant. Kieran is van veel dingen die andere paarden eng zouden vinden, niet onder de indruk. Maar..dat wil niet zeggen dat hij niks eng vindt! Dat is eigenlijk moeilijk te voorspellen. Gisteren vond hij bijvoorbeeld de ingepakte balen kuil in de wei enorm eng en dat bleef ook zo wat ik ook probeerde. Clown Verder is hij heel erg lief, een tikje eigenwijs af en toe, maar vooral mijn maatje. Lovers Hij is goed voorwaarts en als je hem een compliment geeft tijdens het rijden groeit ie onder je. Toen ie nog een stuk jonger was had ie wel moeite met het verwerken van een teveel aan informatie. Dat kropte hij op en dan ontplofte hij op een gegeven moment. Hij is wat dat betreft een erg gevoelig paard. Hij is ook loeisterk en sowieso geldt dat ik het zonder goede begeleiding niet had kunnen doen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:51

Hangt er een beetje vanaf, denk ik. Tinka, de tinker van mijn tante, is bijvoorbeeld absoluut niet knuffelig. Ze laat zich wel aaien en komt bij je staan, maar dat gedweil daar moet ze niets van hebben.
Mijn tinkie Flynn is gek op aandacht, maar hij heeft geen geduld voor knuffelen, en ook weinig geduld voor poetsen. Hij maakt dan kenbaar dat hij liever iets actievers gaat doen, zoals wandelen. Hij vindt het overigens wel fijn als ik zijn oren aai, daar kan hij wel echt lekker voor gaan staan, of als ik met de manenkam zijn schoft kriebel (ja, hij is een beetje vreemd. Tong uitsteken ).
Daarentegen staat er bij Flynn nog een andere tinkerruin op de wei, dat is echt een knuffelbeest. Die wil niets liever dan knuffelen. Die gaat bovenop je lip staan en duwt zich tegen je aan.
Ik heb het idee dat, over het geheel gezien, ruinen meestal 'knuffeliger'zijn dan merries. Dit geldt zeker niet voor alle ruinen, en je zult vast ook hele knuffelige merries hebben, maar over het algemeen heb ik het idee dat ruinen eerder dergelijk contact zoeken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 12:00

Ik heb 3 Tinkers, en kwa karakter zijn ze echt allemaal heel anders.

Mijn 2 merrie's; Shakyra en Kyra zijn écht heel verschillend.

Zo is Shakyra echt 'lomp' in de omgang, heel rustig en lekker knuffelig. Vindt het heerlijk om te tutten en is absoluut bomproof Haha!
Ze heeft een hekel aan echt werken, maar zodra je ermee naar buiten gaat, komt ze los

En dan Kyra, die is wat feller, absoluut niet lomp. meer een dametje.
Wel schrikkerig, tenminste, in vergelijking met Shak.
Ze kan ontzettend lopen showen, is heel leergierig en pakt alles enorm snel op. D'r zit dus heel wat meer pit in Knipoog

Dus ik denk dat je vooral moet kijken wat voor Tinker er bij je past, ieder paard is anders, zo ook iedere Tinker.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:37

Ik heb een tinkermerrie van 10 jr oud en ze is erg lief in de omgang.Aan de hand kan ik alles met haar doen en kinderen vindt ze geweldig en kinderen haar ook.
Ze kan schrikken en dan draait ze zich om en wordt loeisterk Bloos . In het verkeer verschrikkelijk mak ze vindt het ook leuk over straat te gaan.
Jeanie schrikt voornamelijk van stilstaande dingen en van herrie heeft ze helemaal niets.
Ze is lekker voorwaards bij een buitenrit en wil vooral vooraan draven en dat gaat best hard in de galop is ze ook vooraan te vinden.In stap kan ze wat terug vallen en werken in de bak vindt ze niets aan maar moet van het baasje 1 x per week.(de rest van de week op het strand).

sassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:26

Hoi Allemaal,

Ik heb een tinker ruin adon 5 jaar ,
Heb hem nu 2 jaar en dat ik hem kreeg was hij
zo groen als gras. Haha!
Hij is een heerlijk paard voor mij en erg leergierig.
Maar er zit een kop op en soms moet hij echt aangepakt
worden en kan hij overal spoken zien. Clown
En probeert dan van alles uit met mij. Hij vind het alleen rijden
ook niet echt leuk en gaat dan ook vaak in de staak hi
Zoals steigeren en rennen hi hi
Maar als ik dan boos word is het ook zo weer over en heb
hem dan weer lekker bij me aan het werk je moet gewoon consequent
met ze zijn dat ze weten wie de baas is Pling
Hij is erg knuffelig en wil het liefste de hele dag aandacht
en speelt ook met me dochter als hij in de bak staat en is heel
aanhankelig aan mij.
Dan krijg ik weer zijn snor in me nek van hee ik ben er ook nog
ik wil aandacht.
Hi hi ik kan blijven schrijven over aad want hij is super ben erg blij met
mijn snorremans Clown
groetjes sassie

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:03

Mijn tinker (Vanner 1.62) is echt heel erg braaf. Een super relaxed paard. Hij doet alles voor je en doet altijd zijn best. Hij kan voor de kar en onder het zadel. Hij is lekker voorwaarts en niet sloom. Hij heeft een rem en voelt me echt aan. We zijn echt maatjes. Knuffelen, tja, kriebelen overal vindt hij wel heerlijk, maar even lekker knuffelen bij zijn hoofd hoeft niet van hem, dan beweegt ie veel met zijn hoofd. Hij is gek op aandacht en erg op mij gericht. Echt een tinker volgens "de boekjes". Een tinker als Spetter is uniek zeg ik altijd! Hahaha.
Maar ik heb ook een ander verhaal. Mijn vorige tinker (een forse cob) was totaal anders van karakter dan Spetter. Hij was erg opgefokt en de rem was ver te zoeken. Oersterk en dat wist hij. In de wei liep hij voor me weg. Bokken deed hij niet, alleen heel hard racen. Erg eigenwijs. Ik was wel gek met hem. met poetsen bleef hij keurig staan, hij was ook beslist niet gemeen, maar onze karakters pasten totaal niet bij elkaar. Doordat ik ook nog lichamelijke klachten had moest ik hem uiteindelijk wel verkopen. Zijn nieuwe eigenaar wilde juist een tinker met meer pit en die geniet nog dagelijks van zijn uitspattingen.

Ik ken meerdere tinkers. De meeste zijn toch wel eigenwijs. Dressuren kun je wel, maar of het merendeel dat leuk vindt weet ik niet. Je ziet ze niet zo heel veel in wedstrijden. Of dat aan de baasjes ligt of aan het ras dat weet ik niet. Ik ken een tinker die nu in de L start. Dat meisje kan goed rijden. Denk dus ook dat het afhankelijk is van de ruiter en je geduld. Ze zijn natuurlijk niet zo soepel als een sportpaard. Je zult er wat meer moeite voor moeten doen denk ik.
groetjes Cindy en Spetter

Belangrijk is om te kijken of de klik er is.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 14:03

Ik heb inmiddels ook een mailtje terug gekregen van het Tinkerstamboek, en die zeggen (net als rider) dat de Vanner en de Cob over het algemeen ietsje rustiger zijn, en de slankere Grai en Scudder wat soepeler zijn in het bewegen, dus iets meer geschikt voor de dressuur enzo.

Dat eigenwijze spreekt me juist enorm aan, dat houdt het interressant.
Juist de kick om 'de code te kraken' , om het toch voor elkaar te krijgen het paard daar te krijgen waar je het hebben wilt, is voor mij steeds de reden geweest om meer naar pony's te trekken dan naar de paarden.

Weer bedankt voor alle reactie's!