welke tinkerhengst voor 7 jarige tinkermerrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Issy

welke tinkerhengst voor 7 jarige tinkermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 10:36

Ik heb een tinkermerrie welke ik graag in 2005 wil laten dekken. Ik heb verschillende tinkerhengsten op het internet gezien, en heb verschillende prijsopgaves opgevraagd. De prijzen vind ik best hoog en zeer verschillend.
Aangezien de portemonee klein is zoek ik een tinkerhengst waar het dekgeld niet al te hoog is. Zijn er bijvoorbeeld nog hengsten die onder de 250,- dekken?
De merrie welke gedekt moet worden is 7 jaar en zwart bont, 1.54 m hoog (krijg geen foto geplaatst). een super goed karakter en is grof gebouwd met een fijn hoofd. De merrie heeft geen papieren en ik hoef ook niet perse een goedgekeurde dekhengst.
Wie oh wie heeft adressen en tips voor me?
Het liefst een hengst in het midden van het land die niet al te veel wit doorvererft.
groeten van Issy

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:31

Ik heb al heel veel foto's gezien van merries met hun veulen, wat mij daar aan opvalt is dat het veulen vaak de aftekeningen van de moeder heeft. Dus theoretisch maakt de kleur van de hengst dan niet zo erg veel uit.

Ik heb geen tip voor je over een geschikte hengst, alleen dat je wel moet kijken welk karakter de hengst heeft en of de hengst verder goed gebouwd is e.d. Je wilt natuurlijk geen veulentje met allerlei tekortkomingen. Als je fokt moet je dat eigenlijk doen ter verbetering van het ras.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:36

Er is geen enkele hengst die veel wit doorvererft Lachen

Als ik zo naar je budget kijk, zou je moeten kijken naar jonge hengsten die nog aan proefdekkingen doen of (nog) niet-goedgekeurde hengsten...

Ik weet dat er in elk geval twee op Bokt zitten, maar die zitten in Zeeland.
(Maar aangezien je in Zuid-Holland zit, misschien wel een idee?)

het gaat dan om Baggio van Leonoor en Tommie van desillies.

In de buurt van Meerkerk zitten nog wel de 3 hengsten Chester, Keith en Maxolo, die ook niet al te duur zijn. Die eigenaresse zit hier geloof ik ook op Bokt...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:41

yarka schreef:
Ik heb al heel veel foto's gezien van merries met hun veulen, wat mij daar aan opvalt is dat het veulen vaak de aftekeningen van de moeder heeft. Dus theoretisch maakt de kleur van de hengst dan niet zo erg veel uit.

Ik heb geen tip voor je over een geschikte hengst, alleen dat je wel moet kijken welk karakter de hengst heeft en of de hengst verder goed gebouwd is e.d. Je wilt natuurlijk geen veulentje met allerlei tekortkomingen. Als je fokt moet je dat eigenlijk doen ter verbetering van het ras.

Het veulen van dit jaar lijkt niet op de moeder, en de vader is onbekend, dus ik weet niet waar deze op lijkt.
Tuurlijk is karakter erg belangrijk, maar stel verder geen hele hoge eisen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:42

snowdon schreef:
Er is geen enkele hengst die veel wit doorvererft Lachen

Als ik zo naar je budget kijk, zou je moeten kijken naar jonge hengsten die nog aan proefdekkingen doen of (nog) niet-goedgekeurde hengsten...

Ik weet dat er in elk geval twee op Bokt zitten, maar die zitten in Zeeland.
(Maar aangezien je in Zuid-Holland zit, misschien wel een idee?)

het gaat dan om Baggio van Leonoor en Tommie van desillies.

In de buurt van Meerkerk zitten nog wel de 3 hengsten Chester, Keith en Maxolo, die ook niet al te duur zijn. Die eigenaresse zit hier geloof ik ook op Bokt...

Ik heb de eigenaar van Maxole de mes amis al een pb gestuurd, vind het ook een mooie hengst om te zien.

Zeeland vind ik wel ver weg, maar toch bedankt voor de tips!

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:45

Als jou tinker bijv. zwakke benen heeft, kun je er het best een hengst met goed beenwerk opzetten. Als je graag wilt dat het veulen bijv. een iets grover hoofd krijgt, kies je een hengst met een grof hoofd. Dit zijn maar een paar voorbeelden voor hoe je 'het ras' zou kunnen 'verbeteren'
Dit bedoelde ik met 'eventuele tekortkomingen', snap je?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:53

Hangt er vanaf waar je woont in Zuid-Holland. Maar je bent altijd welkom om Baggio een keer te komen bekijken!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:59

Leonoor schreef:
Hangt er vanaf waar je woont in Zuid-Holland. Maar je bent altijd welkom om Baggio een keer te komen bekijken!

heb je een pb gestuurd

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:34

Als je wel een foto via e-mail hebt, kan ik 'm er wel voor je opzetten hoor.

Wat voor hengst ik je zou aanraden ligt en aan de verbeterpunten van je merrie (exterieur en karakter evt.), en aan je fokdoel.

Chakotay, een prachtige lieve hengst, woont in Nieuwegein....!

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:24

Boris, The Offspring; beide Zuid Holland...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:38

Chubby schreef:
Als je wel een foto via e-mail hebt, kan ik 'm er wel voor je opzetten hoor.

Wat voor hengst ik je zou aanraden ligt en aan de verbeterpunten van je merrie (exterieur en karakter evt.), en aan je fokdoel.

Chakotay, een prachtige lieve hengst, woont in Nieuwegein....!

ik zal dit weekend even een foto mailen, dan kan iedereen haar zien.
bedankt voor het aanbod.

Chakotay vind ik qua dekgeld best prijzig, en ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van zijn witte hoofd. Moet wel zeggen dat hij een supergoed karakter heeft.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:39

Ik woon zelf in zuid holland maar de merrie staat in Soest in het midden van het land.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:40

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:45

snowdon schreef:
Dat witte hoofd vererft Chakotay niet door hoor Lachen

Kijk hier maar eens, bij zijn nageslacht:
http://home.hccnet.nl/F.VREESWIJK/

klopt! maar de prijs is te hoog.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:46

Als ik het goed heb begrepen zijn de aftekeningen en percentages kleur/ wit niet erfelijk bepaald?

Als ik jou was zou ik niet zozeer naar de aftekeningen of de kosten van het dekgeld kijken, maar meer naar de verbeterpunten. Het lijkt mij dat je beter een goed veulen fokt voor 250, dan een "slecht" veulen voor 200...

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:49

snowdon schreef:
Dat witte hoofd vererft Chakotay niet door hoor Lachen

Kijk hier maar eens, bij zijn nageslacht:
http://home.hccnet.nl/F.VREESWIJK/

Mooie veulens by the way, alleen bijna allemaal hengstjes.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:54

Natuurlijk wil ik geen slecht veulen, maar ik ben niet iemand die alle keuringen wil aflopen, dus ik hoef geen kampioens veulen.

Het karakter daarintegen vind ik wel belangrijk. De merrie is ontzettend braaf, geen watje maar erg aanhankelijk, hinnikt als je eraan komt, laat je makkelijk toe bij het veulen.

Ze heeft van nature een mooie nek erop zitten ook de rug heeft een mooie lijn en goede bespiering. Ze heeft sterke benen, goede hoevenstand en zit goed in haar vacht. Ze heeft goede gangen maar niet van die supergangen. ze kan
L dressuur, en B springen.

wat ik zou willen behouden is een fijn gebouwd hoofd, en een meer luxe dan grof veulen, de gangen zouden iets spectaculairder kunnen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:55

het veulen dat in 2004 geboren is heeft qua aftekening niet zo'n mooi hoofd. wel weer een goede hoevenstand en sterke benen, en van nature een goed nek erop.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:56

je zal mijn antwoord wel niet leuk vinden...

ik vind dat je niet moet gaan fokken als je er geen geld voor (over) hebt of geen mogelijkheid om te reizen. Een duurdere hengst is dit niet voor niks, deze is gekeurd op exterieur, sperma en andere gebreken. Dit zijn dingen die ik erg belangrijk zou vinden, zowel voor de merrie, het toekomstige veulen als voor mijn portomonnee. Reken er maar op dat een mindere hengst je extra kosten kan opleveren, goedkoop is vaak duurkoop. Bijvoorbeeld al bij de dekking, door mindere accomodatie of begeleiding. Straks krijgt je merrie een infectie doordat er geen goede controle is door de veearts. Als een hengst niet goedgekeurd is kan het zijn dat zijn spermawaardes erg laag zijn, wie weet? Dit kan inhouden dat jouw merrie vaker gedekt moet worden, misschien lukt het wel helemaal niet. Dit kost je allemaal geld voor scannen, reizen e.d

En dan nog het mogelijke veulen, als jouw goedkope hengst een mindere bouw heeft of niet op jouw merrie is aangepast kan je een veulen fokken wat exterieurmatig niet goed in elkaar zit. Als het alleen een lelijke tinker is overleef je dit nog wel, maar misschien vererft jouw goedkope hengst wel beengebreken oid.

Ik wil niet zeggen dat je al bovenstaande problemen gegarandeerd niet krijgt bij een duurdere hengst, maar je maakt de kans hierop wel kleiner.

Als je fokt doe dit dan ook met trots en probeer iets moois te fokken.

Ik zou anders graag een foto van je merrie willen bekijken en kan je misschien advies geven. Mail de foto maar als je dat nog wilt natuurlijk :D Sorry maar ik ben eerlijk

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:58

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de preciese reden van het willen fokken met deze merrie? Is er al een toekomstplan voor het veulen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:07

Voor zover ik weet krijgen de veulens van Chakotay veel mee van de merries.

Boris is wat chiquer, is dressuurmatig ook behoorlijk getraind, en heeft ook een erg lief karakter, maar wat die vererft weet ik niet.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 15:13

ik snap jullie bezorgdheid, misschien helpt het als ik erbij vermeld dat de tinkermerrie staat op een kinderboerderij, en ze heeft een goed leven. Ze wordt bereden door een vrouw, en staat lekker met haar veulen veel op het land. Het veulen van 2004 gaat terug naar de vorige eigenaar dit was de afspraak toen de eigenaar haar aan de kinderboerderij schonk.
De reden van fokken: is dat ik het belangrijk vind dat mensen in de stad weten hoe een veulen er van dichtbij uitziet. Er wordt NME les gegeven
(natuur educatie) zodat stadskinderen zien dat de melk niet uit een pak uit de supermarkt komt. En de kaas en eiren niet uit het schap van de supermarkt.

De kinderboerderij verklaart direct de kleine portemonee, er is weinig geld beschikbaar, ik stop er persoonlijk al meer in dan de bedoeling is. en ben verder afhankelijk van donaties en giften.

Toch vind ik het van belang dat mensen in aanraking komen met klein en groot vee, de geboorte, het gedrag kunnen zien, leren hoe er mee om te gaan. Ik wil een goed fokproduct in zoverre dat ik de afkomst weet en wel kijk naar en exterieur match. Maar aangezien ik geen goedgekeurde merrie heb, is het geen noodzaak om een erkende dekhengst te nemen. Ik ben het eens als het gaat om de voorzichtigheid van infectie, spermawaarden etc. dat ik ook het gedeelte waar ik mee worstel, ik wil natuurlijk mijn merrie niet blootstellen aan ellende.
maar je snapt ook wel denk ik dat ik niet bij een erkende dekhengst en eigenaar ga smeken of ik alsjeblieft korting kan krijgen omdat het om een kinderboerderij gaat.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 15:17

Het reizen is wel mogelijk, maar moeilijk te organiseren als ik een hele dag weg ben om heen en weer te rijden, moet ik natuurlijk zorgen dat er mensen met know how de kinderboerderij blijven beheren.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:17

Ik vind het wel een erg leuke situatie Lachen Kom je niet vaak tegen!

Ik raad dan nog steeds Maxolo etc aan (Maar vergeet Chester niet!!! Is echt een prachtbeest om te zien en van karakter), waar jezelf al contact mee had opgenomen. Deze mensen hebben ook ervaring met hengsten en dekken etc.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:19