blij met de vacht van mijn tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia64

blij met de vacht van mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 21:16

Hallo,mijn tinker boy heeft gelukkig niet zo,n dikke wintervacht...sommige tinkers worden in de winter een echt beer.
vervelend om ze helemaal droog te stappen enzo...
Hoe is dat bij jullie tinks?

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:10

die van mij is een super teddy
en tja het uitstappen
daar moet je dus echt de tijd
voor nemen en dat weet ik dan ook
voor dat ik op hem stap
ik zou het ook wel eens lekker vinden
als hij een korter vacht zou hebben
en hij heeft dan ook og eens een deken op

groet jaimy

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:30

de mijne is al bijna helemaal beertje. en nu heb ik een winterdeken opgelegt en hoop dat het nu ophoud met beertje zijn(voor een beetje dan!)

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:34

Hoi, droogstappen helpt bij mij niet, hij blijft nat.
Daarom heb ik hem vorig winter een deken opgedaan om te proberen, want als ik 2 dagen erna weer wilde rijden was hij soms nog nat.
De deken is zo goed bevallen dat ik nu een nieuwe heb gekocht met hals.
Hij kan ook tegen -20º tot +20º.
Ik doe nu na het rijden zijn zweetdeken op dan ga ik even koffiedrinken en daarna zijn gewone deken weer op.
Gaat heel goed,hij heeft vorig jaar ook geen 1 x gehoest en andere jaren wel altijd een paar dagen.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:36

nou als ik een zweet deken op doe dan
word de zweet alleen maar erger want dan zweet hij onwijs na
en krijg ik hem helemaal niet meer droog

groet jaimy

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:17

Fayette begint alweer een aardige wintervacht te ontwikkelen maar wat wil wil je in een half open stal?
Ze heeft nog geen deken op overdag ('s nachts een fleecedeken) pas als het overdag kouder gaat worden krijgt ze eerst haar ongevoerde regendeken op en mocht het nou nog echt gaan vriezen dan een dikkere.
Ik heb het geluk dat ze bij ons aan huis staat en ik dus met gemak bezig kan zijn met dekens wisselen 's ochtends en 's avonds Haha!

Met haar wintervacht zweet ze idd veel sneller maar even bij ons de weg langs het kanaal afstappen en ze is weer zo droog dat ze gelijk weer de wei op kan OK dan!

Sta jij trouwens met je Tinkertje bij Rudy Asbroek?
Ik vindt het zooo jammer dat hij Shakespeare heeft weg gedaan anders had Fayette aankomend voorjaar wel een paar daagjes bij Rudy gestaan.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:49

Novia draagr nu een regendeken zonder voering, en als he tkouder wordt eentje met 200 grams voering. Ze is al behoorlijk pluizig.
Mijn vorige tinker kreeg wel een wintervacht, maar niet zo enorm als Novia.
Zonder deken zal ze wel helemaaaaal pluizig en wollig worden!

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:03

jack krijgt ook een gigantiese vacht maar nu heb ik een dek op en valt het (nog) mee... het zal van de winter wel weer erg worden met uitstappen maja dat wordt dus niet mee s avonds rijden:n

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:35

Mijn tinker staat zelfs nu nog dag en nacht buiten (ze gaan misschien volgende week in de groepsstal) en heeft een mooie teddy vacht, ik doe verder geen deken op. Als ze gewerkt heeft zorg ik ervoor dat ze goed uitstapt (duurt nu wel wat langer dan met een kortere vacht), ik laat haar zoiezo niet zo hard werken nu ze nog beleerd word, dus heel erg nat word ze niet. Als ze uitgestapt is zet ik haar op stand, krijgt ze nog wat brokken en hooi en laat ik haar een uurtje ofzo staan tot ze droog is en dan mag ze weer lekker naar buiten.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:05

Flan heeft gelukkig ook nog niet zo'n dikke vacht. Ze staat met mooi weer, zoals vandaag, nog op de wei. S'nachts krijgt ze een dunne zomerdeken op. Alleen op haar kont en bij haar ellebogen komen er van die lange haren door zetten.
Ook krijgt ze een baard Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:15

irish staat al sinds september onder een deken. Vanaf oktober onder 200 gr. Ik train vrij intensief en dan vind ik het gewoon nodig.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:41

Jordy kweekt een gigantische vacht in de winter, ook met een deken. Zijn vacht is niet zozeer heel erg lang, maar verschrikkelijk vol.
Hij is niet droog te krijgen dan, ook omdat hij met die vacht ook als hij niks doet staat te zweten op stal. Jordy is dus vorige week geschoren, net als vorig jaar, bevalt me prima Lachen
Hij is trouwens wel altijd zodra het weer warmer wordt onwijs snel door zijn vacht heen, heb soms het idee dat hij gewoon in 1x zijn hele vacht los laat Haha! 's zomers is hij echt zo glad als een spiegel.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:54

Supertje schreef:
Jordy kweekt een gigantische vacht in de winter, ook met een deken. Zijn vacht is niet zozeer heel erg lang, maar verschrikkelijk vol.
Hij is niet droog te krijgen dan, ook omdat hij met die vacht ook als hij niks doet staat te zweten op stal. Jordy is dus vorige week geschoren, net als vorig jaar, bevalt me prima Lachen
Hij is trouwens wel altijd zodra het weer warmer wordt onwijs snel door zijn vacht heen, heb soms het idee dat hij gewoon in 1x zijn hele vacht los laat Haha! 's zomers is hij echt zo glad als een spiegel.

heb je hem dan helemaal geschoren?
en laat je dan een vacht voor het zadel zitten ?
wat heb je laten staan en wat is weg gehaald?
en moet je nu dan ook een beter gevulde deken hebben dan ?

groet jaimy

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:04

Ja, hij is helemaal geschoren, alleen een schabrak-vorm onder het zadel, en uiteraard zijn sokken niet.
Hij heeft nu een 300 grams deken op, is nog nog warm zat. Als het echt veel kouder wordt gaat er nog een onderdeken onder.

Foto van geschoren Jordy:
Afbeelding

kikker1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:33

heei
mijn tinker is eigelijk helemaal geen beertje maar dat kan nog komen.
maar de tinker van mijn nicht is gewoon een en al haar en het zit ook nog alemaal ene andere kant op Tong uitsteken

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:06

Ik heb een hekel aan die dikke vacht. Dus bij mij is een paar weken geleden de scheermachine eroverheen gegaan.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:51

Sharmila schreef:
Ik heb een hekel aan die dikke vacht. Dus bij mij is een paar weken geleden de scheermachine eroverheen gegaan.

ja oke hij is geschoren maar staan ze dan ook de
heledag buiten
weet je wat het is ik heb geen zin te gaan scheren en
dat ik zo allemaal dekens erbij moet gaan halen enzo
want tja ik ken er wel een onder deken bij
doen maar dat is zo rot als ze de hele dag buiten staan
ik hou ook niet van die dikke vacht want hij uitstappen duurt een uur
maar goed ik denk dat ik maar niet ga scheren ik heb
er ook geen ervaring in dus vandaar

groet jaimy

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:10

Jordy staat overdag gewoon op de wei. Vorig jaar stond hij in een stal met uitloop, kon hij ook gewoon naar buiten, geen probleem.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:19

Mijn Tinker begint ook al weer een beertje te worden....ik vind het geweldig die dikke vacht(is net een reuzeshet).
Ik rijd best intensief(bosritjes van een uur of 3 met flink tempo) en Quint is dan ook zeker bezweet.....Ik stap hem op adem naar huis en het moet al heel erg koud zijn eer er een zweetdeken opgaat(mischien 2 keer per jaar)
Hij staat thuis best beschut dus ik stap hem niet kurkdroog ,op adem en that's it.Voor Quint werkt dit goed.....
Hij staat 24/7 buiten met schuilhut).

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:33

sylke heeft een deken op.
maar je kan heel je hand in haar vacht verstoppen. ze staat ook constant buiten (wel met grote stal, maar ze kan zelf kiezen of ze buiten of binnen staat)
ik doe nu gewoon rustig aan met rijden (maar ze is ook wat sloom sins het herfst is)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:17

volgens mij ben je nu al te laat als je je paard een deken opdoet als hij zijn zomervacht al kwijt is. als je het goed wilt doen moet je idd in september al een deken opdoen voor hij gaat verharen naar een wintervacht.
want ik denk niet dat de paardenthermometer de wintervacht nog een keer los gaat laten als het én winterhaar én deken opheeft. je paard heeft het wrs. gewoon erg warm. maar dit laatste is een suggestie van mij.

gam had afgelopen winter ook geen extreem lange haren maar wel een vreselijke dikke vacht. ik heb hem toen in delen geschoren en dan ook nog niet eens kaal maar ongeveer een cm. laten staan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:06

ik had Lowara in septemer al onder de deken, en nu heeft ze zo'n lekker winterdeken met Fleece eronder (200 grams geloof ik) Tot nu toe blijft ze redelijk strak in de vacht! (maar dat zal wel niet lang duren..zelfs met 2 dikke winterdekens krijgt ze nog een teddybeer uiterlijk. nou ja, het gaat om het idee...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:16

Mijne is gewoon helemaal glad Haha! Hij heeft dan ook wel een deken op. Maar ben wel blij dat hij niet zo'n dikke vacht krijgt!

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:26

Belle krijgt ook een idiote wintervacht Boos! zit er nu al tegenop. Van mijn vader mag ik haar niet scheren maar er komt een dag dat ik het helemaal zat ben. Ze heeft meer dan 3 uur nodig om helemaal droog te zijn, ze krijgt van die hele lange haren
Ik wil haar gaan scheren in het jachtmodel omdat ze overdag altijd buiten staat

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:39

Jessie heeft geloof ik nou al een wintervacht. Hij is in ieder geval stevig in de maak. Zij staat dag en nacht buiten, 's zomers en 's winters, en compleet dekenloos. Ik heb speciaal voor een koudbloed gekozen, en ga haar dan dus ook niet scheren of d'r een deken op doen. Ik hou er gewoon rekening mee met rijden, en dan valt het ammel best wel mee.

Ik vind het juist uber schattig zo'n bont beertje in de wei! Oke, soms is het niet praktisch, maar ja, als ik geen beertje wou had ik of geen Tinker moeten kiezen, of haar 's winters op stal moeten zetten. Dekens begin ik niet aan omdat ik die niet dagels kan verwisselen, controleren.

Dus die van mij blijft lekker een lief beertje! En dat werkt best, als je er maar rekening mee houdt. Tinkers zijn nou eenmaal zo... Lachen