Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) omdat ik die qua karakter en mogelijkheden beter bij mij vindt passen.
*ik ben er reclamemaakster voor
*

) met zo een fantastisch karakter! Hij is nu 1 jaar oud (bijna toch) en (nog?) hengst. Hij loopt bij een merrie en een ruin en dat gaat prima! Merrie is inmiddels gedekt maar niet door hem (wel een ggk New Forest hengst zie link onderschrift) en ook al zou hij gewillen hebben, Van bleef hem weg slaan hij kwam er echt niet aan.
(heb ze alleen los gelaten terwijl ik erbij was en voor de rest merrie op stal
)
) is een paard met een bangelijk karakter, hij leert razend snel en is heel mensgericht zonder dat hij daarbij met je wil spelen of bijten. De pony's durft hij wel eens pesten maar hij heeft me nog nooit gebeten/getrapt/... hij loopt keurig mee op "ho" en "stap" en wijkt voor alle min. druk of simpel stemcommando. Het is echt zó gek, maar hij begrijpt alles echt zo verschrikkelijk snel zonder enige zin van tegenpruttelen!
Ik heb Phino al diverse keren gemeet en een keer mee gereden, en jaaaaa nog steeds ben ik ontzettend blij met m'n keus en kijk ik uit naar over 4 jaar dat ik op die van mezel kan zitten. 
Genetisch zijn de identiek aan de Andalusiër, of is het misschien andersom?
Tot in de jaren 70 waren Anda (PRE overigens als het om 1 met papieren gaat) en Lusitano's éénzelfde stamboek. Echter kregen de Spanjaarden en Portugezen iets van "ruzie" en is het dus opgesplitst in wat we nu kennen.
) stamboom nagegaan en idd, hij komt van Spanish Purebreds (nog niet zo heel ver terug, generatie 5 of 6)

Idra schreef:Financieel gezien, qua aanschafprijs, is een Fries voordeliger dan een Anda. Maar ook ik ga voor de Anda (heb er nl zelf eentje) omdat ik die qua karakter en mogelijkheden beter bij mij vindt passen.
Natuurlijk moet jij dat helemaal voor jezelf uitmaken. Ga eens wat paarden van elk ras kijken en uitproberen, en maak dan je keuze! Succes!
Issy schreef:Een fries is over het algemeen makkelijker op stal en braver, een heeft meer dressurmatig in huis
daar niet van hoor
)Een fries is nameijk toch meestal iets zwaarder gebouwd en dat geeft,imho, een extra wow effect als ze hogeschool doen..