(Ik hoop dat het topic hier juist staat.)
Regelmatig kijk ik eens rond voor een paardje erbij of voor een paard in de toekomst

Ik ben eigenlijk op zoek naar een paard waarmee ik eigenlijk vanalles kan doen, ik rijd bv dressuur (academisch) en wil me hier graag ook verder in ontwikkelen. Ook maak ik al eens graag een sprongetje (dat kan nu niet omdat ze 1. veel te hevig is en 2. het niet graag doet.) en zou ik met een toekomstig paard een klein crossje willen meedoen. Ik spreek hier over 60, 70 misschien ooit 80 cm, niet super hoog dus.
Maar, nu komt het, ik houd ook wel erg van buitenritten en doe dat graag in rust, dus racen hoeft voor mij niet.
Ik ben 1m57 en weeg 43kg dus grootte van het paard maakt niet zoveel uit (wel geen pony aangezien ik wel soms graag eens een wedstrijdje start, lees: 4 keer per jaar).
Waar ik nu met mijn paard erg tegenaan loop is dat ze soms te heet is, wandelingen zijn meestal niet rustig en ik zit er soms ook wel met een klein hartje op. Dat komt dan vooral omda ze een erg sterke mening heeft, en als je iets niet goed doet ze dat nogal explosief duidelijk maken. Maar goed, hierover hoef ik geen advies want daar werken we volop aan, het is ook al veel verbeterd maar de angsten zijn nog niet helemaal weg

Korte samenvatting:
Welk paardenras zou geschikt zijn voor volgende eisen? (ik begrijp ook dat elk paard anders is)
- geschikt om dressuur mee te doen
- geschikt voor een klein sprongetje
- vooral koel in het hoofd en werkwillig
- een goeie balans van net heet genoeg maar niet super heet (zodat je ook in de winter gewoon veilig op pad kan zonder
zorgen)
ik hou bv erg van lusitano's, maar deze zijn vaak vrij heet. Daarom lijken ze me niet meteen iets voor mij. Koudbloeden vind ik erg leuk! Maar dan zou ik een voorkeur hebben voor een iets atletischer paard. Maar ik heb ze over het algemeen graag breed hihi
Ik ben erg benieuwd met welke rassen jullie afkomen! Wie weet kom ik er nog nieuwe tegen en wellicht rassen waaraan ik nog niet had gedacht.
dankjewel alvast!