Welk ras past bij mijn eisen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magnificante

Welk ras past bij mijn eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 09:27

In de toekomst ben ik weer op zoek naar een nieuw paardje. Gezien mijn interesse in fokkerij (eigenlijk mijn hoofddoel :D ) moet het sowieso een merrie zijn, met papier, en bij een papier hoort logischerwijs een stamboek. Het liefst koop ik een merrie van een fokker, maar eigenlijk wil ik me wel eerst in het betreffende stamboek(en) verdiepen, om te zien of ook hun fokbeleid me aanstaat. Ik kan dus niet zomaar wat aanzoeken en kijken wat ik tegenkom. :) Daarom vraag ik me af, welk ras/stamboek het best bij mijn eisen zou passen, zodat ik me kan verdiepen in het stamboek, alvorens actief op zoek te gaan. :D En het is ook wat makkelijker zoeken naar fokkers. Als ik alleen "paarden/pony fokkers" intype op google... Tja, je snapt hem :D Ik ben dus eigenlijk op zoek naar het begin van mijn zoektocht :)

Wat mijn eisen dan zijn:
* Een stokmaat ergens tussen de 1,45/50 en de 1,60/65
* Ik moet op het gemiddelde dier van dat ras passen. Ik ben 62 kilo en 1,70 groot.
* Ik hou wel van wat stoerdere dieren, qua body en bouw, maar niet van harig, zoals bijv een Tinker. En hoewel een arabier niet stoer en breed gebouwd is, zou dat toch wel 1 van mijn keuzes kunnen zijn.
* Het moet een verkoopbaar ras zijn
* Het liefst een ras met wat kleurgenetische variatie.

Iemand suggesties? :)

Happy16

Re: Welk ras past bij mijn eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:29

een paint horse of quarter horse past goed bij je eisen, maar is wel een westernras.
ik weet niet of dat een bezwaar is?

Magnificante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 09:31

Op zich zou dat geen bezwaar zijn nee :) Alleen heb ik in heel mijn leven maar 1 keer uberhaupt op een westernzadel gezeten, dus of het dan zo'n slim plan zou zijn om daar zelf op te stappen? Maar alles valt te leren natuurlijk :D

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:32

Een Andalusier misschien?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:34

geen kleurgenetische variatie, maar wel een heerlijk ras: de haflinger!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:34

Al eens aan een Groninger gedacht? http://Www.hetgroningerpaard.nl bij het IHW ( zwaarwarmbloed op Groninger Gelderse basis zijn enkele bonte hengsten en een valk ggk ) en colourd horses hier op bokt heeft een 2 jarige groningermerrie te koop.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:35

Een Frederiksborger?

Erg leuke paarden! Leuk karakter, mooie bouw en er zit ook wat kleurvariatie in het ras.

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:36

Een fries!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:37

Misschien een gekke zijweg, maar wat denk je van Curly's? Heb je in NL echt iets unieks in handen en een groeiende belangstelling van de markt.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:37

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:39

Appaloosa (NAS) qua kleur kun je alle kanten op. (al zijn een aantal kleuren uitgesloten o.a. schimmel, vanwege het verdwijnen van de stippen)
Wordt nu voornamelijk dressuur gefokt.
En gebruik gemaakt van hengsten van onder andere KWPN,NRPS etc.

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:40

Kwpner?, haflinger? , appaloosa?

Magnificante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 09:41

Een andalusier voldoet op zich aan mijn eisen, alleen ben ik er nog niet uit hoe alles verloopt bij dat stamboek qua fokken etc, daarnaast zijn er volgens mij niet heel veel dekhengsten beschikbaar in Nederland, of zit ik er dan naast? Sperma uit het buitenland gebruiken, kan altijd, maar hoe makkelijk is daar bij PRE's aan te komen?

Mijn vorige paarden waren Haflingers. :D Daar probeer ik nu juist vanaf te komen :D (Hoewel ik dan weer denk, ik koop gewoon weer een haflinger := )

Groningers idd nog niet aan gedacht, die komen op het opzoeklijstje!

Frederiksborgers ook niet aan gedacht, weet er ook bedroevend weinig van, komen ook op de lijst! :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:43

Kan komen omdat Frederiksborgers ook ontzettend zeldzaam zijn. Ik heb er zelf inmiddels 2 (eentje van 1 en een (fok)merrie van nu 2 jaar oud). Het zijn echt ontzettend leuke paarden.

Je kan eens op de site van Moravita kijken. Daar staat veel info over het ras en ook veel plaatjes :).

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:44

Wat mij verbaasd zijn de opmerkingen fries(ze wilt niet harig) en haflinger(slechts 1 kleur) hier werd niet echt naar gevraagd.

Nrps en pre zijn denk ik wel interessant voor je!

Magnificante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 09:46

Fries voldoet ook aan de praktische eisen, maar dat stamboekbeleid staat me niet aan. En ze zijn allemaal zwart :D

KWPNers, tja, die heeft iedereen. Ik mag dan denk ik blij zijn als ik het dekgeld er weer uit krijg bij verkoop van een veulen, áls ik dat al krijg...

Appaloosa's vind ik eigenlijk gewoon niet mooi. (datzelfde geldt voor tinkers, fjorden en ijslanders) Ik wil natuurlijk wel graag mijn eigen paard ook mooi vinden :D Hoewel bepaalde appies me wel aanspreken, dat zijn wel altijd die, die wat meer effen zijn.

Curly's! :D Nee, daar zou ik nooit opgekomen zijn! :D *Op lijst*

NRPS staat idd ook op mijn lijst, je kunt qua fokken letterlijk álle kanten op en er zit veel variatie in :j

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:48

En een kruising hafliner? Ik zie soms zulke gave voorbij komen.. fjord x haf, paint x haf.. misschien ook de moeite waard om naar te kijken!

MilesNF

Connemara?

daniweerd

En een Noordzweed?

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:49

Magnificante schreef:
Op zich zou dat geen bezwaar zijn nee :) Alleen heb ik in heel mijn leven maar 1 keer uberhaupt op een westernzadel gezeten, dus of het dan zo'n slim plan zou zijn om daar zelf op te stappen? Maar alles valt te leren natuurlijk :D

ja dat is waar :D
dan zou ik gaan voor een ervaren merrie die ook shows gelopen heeft, en dan kun je daar ook een veulen uit halen :)

Wbt fokken zou ik wel goed inlezen ivm erfelijke aandoeningen, en een paard daar ook op laten testen voor je er een koopt/er mee gaat fokken. Bijvoorbeeld Pssm/Hypp en(dat is weer anders) Overo lethal white.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:49

Er zijn heel veel dekhengsten van de PRE hoor in Nederland! Niet elke hengst staat op het stamboek opgenoemd omdat je daar voor moet betalen en dat wil niet iedereen.

Qua fokken zit hier een dochterstamboek van het hoofdstamboek in Spanje waar je alles naar toe stuurt/ mee kan overleggen en zij handelen het dan verder voor je af in Spanje.

Mocht je interesse hebben in het ras of aanverwanten (Lusitano, Lipizzaner). 29 juni is het evenemenr; paarden van de zon in Bunschoten, daar zullen ze in grote hoeveelheden te bewonderen zijn :).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:52

Als een Arabier een optie kan zijn. Dan ben je toch uitgezocht :D .

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:54

Gelders paard, is een fokrichting van KWPN, maar toch echt een heel ander soort paard!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:55

Welsh Cob? Veelzijdig, stoer, tritt in de benen, niet te harig en met een aansprekend hoofd. Alle kleuren behalve bont.

Magnificante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 09:59

ManonGrr schreef:
En een kruising hafliner? Ik zie soms zulke gave voorbij komen.. fjord x haf, paint x haf.. misschien ook de moeite waard om naar te kijken!

Dan zou ik moeten gaan voor iets dat bij het NRPS (of ander stamboek) kan worden ingeschreven. Stamboek en papier is echt "noodzakelijk". Maar vaak wordt voor zo'n kruising een papierloze of niet goedgekeurde hengst gebruikt, en zit ik nog steeds met een papierloos paard.

Jennyj01 schreef:
Als een Arabier een optie kan zijn. Dan ben je toch uitgezocht :D .

Alleen voelt het op de 1 of andere manier "opschepperig" om een (show) AV in de wei te hebben staan :')
Hoewel ik me daar natuurlijk niets van aan zou moeten trekken. :)

Noord zweed is een beetje een twijfelgeval. Prachtige dieren, maar niet heel veelzijdig in gebruik denk ik... (Ik ga er bijv denk ik geen mega wedstrijdresultaten uitrijden, wat wel de bedoeling is ivm verkoopwaarde van veulens)

Citaat:
Het lijstje tot nu toe:
* PRE/Lusitano/Lipizzaner
* AV
* Curly
* NRPS
* Paint
* Connemara
* Welsh Cob
* Gelders
* Connemara

Hoe zit het met fokken in nederland met Connemara's? Kun je daar hier aardig mee uit de voeten, of zul je innig contact met engeland moeten hebben?
Happy16 en Cyrina: Bedankt voor die info, dan kijk ik daar ook verder naar!
Laatst bijgewerkt door Magnificante op 19-06-14 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt