Ijslanders kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveAmadeo

Ijslanders kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:51

Hallo! Ik en mijn moeder waren opzoek voor 2 ijslanders. Het is niet eens zeker, maar we wilden misschien op een groot stuk land achter onze boerderij (zonder koeien, varkens, kippen enz) misschien twee ijslanders zetten. in totaal zouden het er 4 worden, want die van mijn tante komen er dan ook bij. We bouwen dan een stal en waarschijnlijk een bak, om wat te oefenen. We hebben al een Pony gehad, van 1.30 ong schofthoogte, die te klein werd. Nu hebben we een KWPN ruin van 8, en daar gaat het super goed mee. De ijslanders zijn dus puur voor het plezier. Ik was al wat opzoek, maar kan niet veel vinden. Het hoeven niet persé twee IJslandse pony's te zijn die al bij elkaar woonden, maar ze moeten wel sociaal zijn. Ongeveer rond de 1.45 of hoger is een goede schofthoogte. De ijslanders moeten ook gewend zijn om veel buiten te staan, omdat die van mijn tante eigenlijk altijd buiten staan, tenzij het slecht weer is. Als iemand wat informatie of een aanbod heeft, hoor ik dat graag.
Groetjes Rosa! :)

Ps. Geen pony's onder de 6 jaar, en ook geen eczeem of andere problemen. We willen er geen last aan hebben, ze worden uiteraard heerlijk vertroeteld en genoeg verzorgd, gereden, enz.
Laatst bijgewerkt door LoveAmadeo op 22-04-14 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Re: Ijslanders kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:52

Marktplaats tolt.nl IJslander forum, maar ten eerste ga je de ijslanders ook rijden en heb je al ervaring met gangenpaarden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:53

en de meeste ijslanders zijn niet heel veel groter als jou oude pony

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:53

1.45m is wel (heel) groot voor een IJslander.
De meeste zijn rond de 1.35/1.40m.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:54

Ik heb enige ervaring met gangenpaarden. Ik ga er natuurlijk ook op rijden! Vooral lekker buiten in de bossen. Ik heb op alles al een kijkje genomen, geen echt goed aanbod jammer genoeg.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:55

Oh.. Dat is jammer, Brainless en koetjeboe. Rond de 1.45 is al goed. Dus 1.40 gaat ook nog. Ik heb dus wel goed te zoeken..

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:56

Het vorige ponytje was wel heel rank, en dus ook niet heel stevig. Daar zouje absoluut geen volwassene op kunnen zetten, wat bij een IJslander wel kan. (Gelezen)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:00

koetjeboe schreef:
Marktplaats tolt.nl IJslander forum, maar ten eerste ga je de ijslanders ook rijden en heb je al ervaring met gangenpaarden.

Ik heb zoals eerder gezegt niet veel ervaring. Mijn tante heeft er dus al twee, en mijn moedere reed eerst op een daarvan. Dat ging super, dus gangen paarden moeten geen probleem zijn. Ook heb ik expres erbij gezet niet onder de 6 jaar, want we willen wel afgerichte paarden. Onze vorige was 4 toen we hem kochten, en dat hoeven we niet weer.

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:05

Ik weet niet waar je zoekt, maar er staan er meer dan genoeg te koop. Ligt er natuurlijk ook aan wat je er aan uit wil geven..

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:06

Niet al te veel Saayer. Maar natuurlijk niet TE goedkoop want dan krijg je paardjes die probleempjes kunnen hebben. Gewoon een redelijke prijs is goed. Zou je me misschien wat linken kunnen pb'en? Ik kan namelijk niks vinden :(

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:07

Er staat veel te koop, vind je ze te duur? Ijslanders zijn duur vergeleken bij andere pony's. Mijn ijslanders zijn 1.30 en 1,40 hoog/laag ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:07

ja er zijn er genoeg maar ijslanders zijn wel wat duurder dan de gemiddelde boscrossende grasmaaier

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:10

super bedankt koetjeboe!!
Ik ga gauw eens kijken :D

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:10

Tja wat is een redelijke prijs? Een betrouwbare 6 jarige die de tölt bevestigd heeft, leg maar wat neer

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:15

ik vraag niet naar een IJslander die de tolt bevestigd heeft. Hij mag juist graag ouder dan 6 jaar zijn. Het word en recreatiepony. Hij mag dus gerust 10 jaar zijn.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:16

tokedri schreef:
Er staat veel te koop, vind je ze te duur? Ijslanders zijn duur vergeleken bij andere pony's. Mijn ijslanders zijn 1.30 en 1,40 hoog/laag ;)

Oh? Jij hebt er zelf ook! Kun je me wat vertellen misschien??

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:17

Waarom wil je dan een ijslander? Dan kan je net zo goed een Haflinger nemen oid.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:25

Dat is waar.. We zullen er is over nadenken. :o?

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:28

Ijslanders zijn tussen de 1.30-1.45 gemiddeld, dus ja ze zijn er van 1.45 en iets groter, maar ik denk dat je het jezelf makkelijker maakt om vanaf 1.37 stokmaat te zoeken en dan een wat stevigere bouw.
Dat jullie er geen last aan willen hebben kun je nooit garanderen, ook ijslanders kunnen ziek worden en het rijden is soms net ff ingewikkelder. Als je geen ervaring met de extra gangen hebt hoef je niet vreemd op te kijken als je soms een gang "kwijt" raakt. Kwa prijscategorie zou ik rond de 4.000 euro kijken, dan heb je een doorgereden, redelijk grote, eczeemvrije ijslander die niet zo zeer geschikt is voor (ijslander)wedstrijden. Het is wel het meest gevraagde type ijslander dat je zoekt "groot, ingereden, recreatie, eczeem en probleemvrij, tussen de 6 en de 10 jaar" dat zul je ook terugzien in de prijs.
Plekken om te zoeken... http://www.tolt.nl, bij marktplaats op "ijslander" zoeken, hier op bokt markt op "ijslander" zoeken, lid worden van de groep "ijslandse paarden te koop" op facebook, google eens "ijslander stal" er staan er bijna altijd wel 1 of meer te koop. Als je het leuk vind zou je ook een weekje naar Punktur (http://www.punktur.nl) kunnen om een ijslander uit te kiezen, daar hebben ze er een heleboel. Een oproepje op tolt.nl kan soms ook helpen.
Hou er rekening mee dat je zoektoch ff kan duren er staan nou eenmaaal minder ijslanders te koop dan kwpn'ers en probeer er gewoon veel uit, ga op pad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:33

Wat ik bij ons op stal meemaakte was dat de IJslanders(Deze kwamen ook echt uit de kudde van IJsland af) behoorlijk agressief konden zijn naar elkaar toe en daarom niet samen konden staan of alleen onder toezicht, en dan nog moesten we ze soms met bezems uit elkaar halen. Schijnt dat dit veel meer in de natuur ligt van IJslanders, dus ik weet niet of ze wel zo fijn zijn als weidemaatjes. Zou zonde zijn als je ze koopt voor de groep maar niet in de groep kunt zetten.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:30

Joolien schreef:
Wat ik bij ons op stal meemaakte was dat de IJslanders(Deze kwamen ook echt uit de kudde van IJsland af) behoorlijk agressief konden zijn naar elkaar toe en daarom niet samen konden staan of alleen onder toezicht, en dan nog moesten we ze soms met bezems uit elkaar halen. Schijnt dat dit veel meer in de natuur ligt van IJslanders, dus ik weet niet of ze wel zo fijn zijn als weidemaatjes. Zou zonde zijn als je ze koopt voor de groep maar niet in de groep kunt zetten.

Dat klopt ja, we zijn ook aan het twijfelen tussen ijslanders en haflingers nu. (Verschillenede redenen)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:31

Klokjes schreef:
Ijslanders zijn tussen de 1.30-1.45 gemiddeld, dus ja ze zijn er van 1.45 en iets groter, maar ik denk dat je het jezelf makkelijker maakt om vanaf 1.37 stokmaat te zoeken en dan een wat stevigere bouw.
Dat jullie er geen last aan willen hebben kun je nooit garanderen, ook ijslanders kunnen ziek worden en het rijden is soms net ff ingewikkelder. Als je geen ervaring met de extra gangen hebt hoef je niet vreemd op te kijken als je soms een gang "kwijt" raakt. Kwa prijscategorie zou ik rond de 4.000 euro kijken, dan heb je een doorgereden, redelijk grote, eczeemvrije ijslander die niet zo zeer geschikt is voor (ijslander)wedstrijden. Het is wel het meest gevraagde type ijslander dat je zoekt "groot, ingereden, recreatie, eczeem en probleemvrij, tussen de 6 en de 10 jaar" dat zul je ook terugzien in de prijs.
Plekken om te zoeken... http://www.tolt.nl, bij marktplaats op "ijslander" zoeken, hier op bokt markt op "ijslander" zoeken, lid worden van de groep "ijslandse paarden te koop" op facebook, google eens "ijslander stal" er staan er bijna altijd wel 1 of meer te koop. Als je het leuk vind zou je ook een weekje naar Punktur (http://www.punktur.nl) kunnen om een ijslander uit te kiezen, daar hebben ze er een heleboel. Een oproepje op tolt.nl kan soms ook helpen.
Hou er rekening mee dat je zoektoch ff kan duren er staan nou eenmaaal minder ijslanders te koop dan kwpn'ers en probeer er gewoon veel uit, ga op pad!

Bedankt!! Daar heb ik echt wat aan!
We zijn nu zoals eerder gezegd wat aanhet twijfelen tussen ijslanders en haflingers. Maar toch echt bedankt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:45

Als je zo twijfelt zou ik eens een weekje naar Punktur gaan en daar wat rijden.
Ik ben daar vroeger geweest(toen ze nog in de Punt zaten) en dat zijn hele enthousiaste mensen die ijslanders fokken voor de recreatie lichte sport. Daarnaast vind ik ze persoonlijk betaalbaar en worden ze ook thuis gebracht.

Voordeel van de haflinger is dat ze iets goedkoper zijn dan ijslanders en vaak ook iets groter. 145/150 .
Verder vind ik haflingers wat meer mens gerichter maar dat kan persoonlijk zijn.
Er zijn paardenmelkerijen die gebruik maken van haflingers, misschien leuk om daar eens een bezoekje te doen.

Ik vind beide rassen leuk en heb al 20 jaar een haflinger(en een fjord :o )
De Ijslander staat in mijn top 3 als opvolger en die kies ik dan bewust voor de gangen ivm mijn slechte rug.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:50

Als je niet perse een gangenpaard wil, dan is een ijslander wel prijzig. Voor gewoon lekker recreatief rijden voldoet een haflinger prima en die zijn een stuk goedkoper in aanschaf.