Toch benieuwd wat jullie denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoanOscar

Toch benieuwd wat jullie denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:23

Hallo bokkers!

Ik ben de gelukkige eigenaresse van de bijna 3 - jarige vosbonte kruising Oscar.
Hij zou de grootte van een E-pony worden, en de vader zou een Fries zijn.(moeder onbekend, ?)
Nou vond ik de preciese stamboom en afkomst e.d. niet het belangrijkste bij de aankoop, ik was gewoon verliefd op dit knappe paardje :o
Ik kende de handelaar waar hij vandaan kwam persoonlijk, dus ondanks dat het raar is dat de moeder onbekend is, wist ik wel dat het betrouwbaar was.
Een kennis van mij uit de paardensport vond het toch echt een Tinker, ik heb het er dus maar gewoon op 'TinkerxFries' gehouden, dat leek me het waarschijnlijkst. :+
Hij begint al behoorlijk wat sokken te krijgen, nog niet heel vol, maar wel al lang. Ook zijn manen groeien snel, het is een mooie volle bos.
Hij is best stevig, maar niet dik of vet o.i.d. (wel een bol buikje, maar dat komt door zijn nog onontwikkelde buikspieren)
Hij is nu (op bijna 3-jarige leeftijd, 1 Juni wordt hij 3) ongeveer 1.41 m (met een rolmaat gemeten, niet heel betrouwbaar :P )
en is al een flink stuk gegroeid sinds we hem hebben.

Nou is mijn vraag, wat denken jullie wat voor kruising hij zou kunnen zijn? ik wordt toch wel steeds nieuwsgieriger :P
Zien jullie er iets bekends / ras-eigens in? (foto's hieronder)
Ook ben ik benieuwd of jullie denken dat hij de 1.50 m nog zal halen. Hij zou 1.55 - 1.65 worden, en is nu bijna 3 en (ongeveer) 1.41 m, zou hij dan nog zo groot als voorspeld kunnen worden?

Ik hoor graag jullie mening!

Hier nog 2 foto's
Afbeelding
deze foto is van een maandje terug, er heeel eventjes opgezeten :D
Hier kan je zijn hele lijf niet zien, dus ik zet er nog een neer.

Volgende foto wil nog niet uploaden, -O- ik probeer nog even, anders een andere foto

Edit: Nou hij is gelukt, hopelijk doet hij het ook :)
Hier ziet hij er heel klein uit (klopt niet helemaal), hij is hier nog geen 2 jaar, en heeft veel minder 'sokken' dan nu.
Afbeelding
:evaw:

Ik hoop dat de links het doen :o
Laatst bijgewerkt door RoanOscar op 13-04-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nordsvensk

Re: Toch benieuwd wat jullie denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:27

Als ik die foto zo zie, dan zou ik wel echt zeggen dat hij tinkerbloed heeft...

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:57

Nordsvensk schreef:

Ja dat vond ik dus ook, maar omdat hij nog helemaal niet zo groot is enz zou ik niet weten of het een kruising is, en zoja, met welk ras :P

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:59

Hij ziet r leuk uit! idd tinkerbloed

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:02

RoanOscar schreef:
Ook ben ik benieuwd of jullie denken dat hij de 1.50 m nog zal halen. Hij zou 1.55 - 1.65 worden, en is nu bijna 3 en (ongeveer) 1.41 m, zou hij dan nog zo groot als voorspeld kunnen worden?

Dat lijkt me niet nee. Een paard dat 1.65 wordt, is op éénjarige leeftijd al groter dan 1.41 over het algemeen. Weet niet wanneer je hem gekocht hebt, maar deze had je imo wel een beetje aan kunnen zien komen, sorry. Maar he, zo aan de foto te zien is het wel een prachtig maatje voor jou!

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:19

_Esther_87_ schreef:
RoanOscar schreef:

Dat lijkt me niet nee. Een paard dat 1.65 wordt, is op éénjarige leeftijd al groter dan 1.41 over het algemeen. Weet niet wanneer je hem gekocht hebt, maar deze had je imo wel een beetje aan kunnen zien komen, sorry. Maar he, zo aan de foto te zien is het wel een prachtig maatje voor jou!

Idd, dat hij geen 1.65 zou worden was wel duidelijk :P
Op 2 jarige leeftijd hadden we hem op ong 1.37 gemeten, nu, een half jaar later, op 1.41 (ong)
Dus ik hoopte wel dat hij nog een stuk zou groeien. Hij is idd wel al een perfect maatje voor mij, dus veel maakt het niet uit :)
Denken jullie dat hij de 1.50 m nog wel zou kunnen halen? Ik heb namelijk in allerlei boeken glezen dat koudbloeden zelfs nog tot hun 8e doorgroeien (natuurlijk niet heel veel meer, maar het is iets)

Iemand die er een beoaald ras

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:21

Hij zou de 1.60 nog kúnnen halen als het een late groeier is. Maar dit is maar een hele kleine kans. De 1.50 zou hij nog zeker kúnnen halen, maar dit is van te voren niet te zeggen. Gewoon afwachten dus.:j

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:22

*iemand die er nog een bepaald ras in ziet o.i.d.? of zou dit echt gewoon een kleine tinker zijn?*

Sorry voor de niet-afgemaakte zin, ik kon het niet meer wijzigen :o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:23

_Ekenna schreef:
Hij zou de 1.60 nog kúnnen halen als het een late groeier is. Maar dit is maar een hele kleine kans. De 1.50 zou hij nog zeker kúnnen halen, maar dit is van te voren niet te zeggen. Gewoon afwachten dus.:j

Sorry, maar ik denk dat dat echt valse hoop is. 19!!! centimeter groeien na het derde jaar, dat zou wel echt een record zijn denk ik.

Ik heb er hier trouwens eentje staan van anderhalf, die zal rond de 1.37 zitten. Maar ik ga niemand wijsmaken dat die 1.55 gaat worden hoor, dat wordt gewoon een mooie D maat. Tip voor het vervolg: ga uit van het gemiddelde en laat je niet vertellen dat je een enorme uitzondering koopt...

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:24

Tinkers hoeven niet groot te zijn hè :) ik zou ook tinkerbloed zeggen ja

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:24

_Esther_87_ schreef:
Sorry, maar ik denk dat dat echt valse hoop is. 19!!! centimeter groeien na het derde jaar, dat zou wel echt een record zijn denk ik.

Ik heb er hier trouwens eentje staan van anderhalf, die zal rond de 1.37 zitten. Maar ik ga niemand wijsmaken dat die 1.55 gaat worden hoor, dat wordt gewoon een mooie D maat. Tip voor het vervolg: ga uit van het gemiddelde en laat je niet vertellen dat je een enorme uitzondering koopt...

Ik heb gezegd dat dit een hele kleine, maar wel mogelijke kans is. Ik heb het vaker zien gebeuren met 15 cm op die leeftijd.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 13-04-13 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:25

_Ekenna schreef:

Dankje voor je reactie! Ja het afwachten is geblazen bij mijn Tinkerraadsel-rasje ^^

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:29

_Esther_87_ schreef:
_Ekenna schreef:

Nee ik verwacht ook geen groeispurt van 19 cm hoor :) zou wel heel bijzonder zijn :+
Ik ben ook niet uitgegaan van het feit dat hij zo groot zou worden, je kon zien dat hij gewoon niet de grootste was, maar dat maakte mij niet uit, ik ben zelf ook erg klein voor mijn leeftijd, en ik was (ben) gewoon helemaal verliefd op mijn paardje :)

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:30

_Ekenna schreef:
_Esther_87_ schreef:

Ik heb gezegd dat dit een hele kleine, maar wel mogelijke kans is. Ik heb het vaker zien gebeuren met 15 cm op die leeftijd.

Ook wel weer spannend :D

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:32

NienkeV1994 schreef:
Tinkers hoeven niet groot te zijn hè :) ik zou ook tinkerbloed zeggen ja

Nee ik ken ook tinkers die ver onder de 1.50 zitten idd :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:08

Van kruizingen weet je het nooit. Vroeger verzorgde ik een shetlander die gedekt werd voor een kwpn er, alle nakomelingen werden ronde de 1.34 / 1.40 mtr.
Daarbij groeit een paard tot zijn 7e maar ik verwacht dat er hooguit nog een centimeter of 10 max bij kan komen.

Tellegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:11

Ik keek naar de foto en dacht daar zit tinkerbloed in en wat een leuk dier!

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 00:49

friesiszwart schreef:
Van kruizingen weet je het nooit. Vroeger verzorgde ik een shetlander die gedekt werd voor een kwpn er, alle nakomelingen werden ronde de 1.34 / 1.40 mtr.
Daarbij groeit een paard tot zijn 7e maar ik verwacht dat er hooguit nog een centimeter of 10 max bij kan komen.

Wat een aparte kruising is dat geweest :)
Ik verwacht idd niet dat hij groter gaat worden dan 1.50

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 00:53

Tellegen schreef:
Ik keek naar de foto en dacht daar zit tinkerbloed in en wat een leuk dier!

Haha dankjewel! Het is echt een schat van een dier, hij is nu al makkelijker dan de meeste volwassen paarden die ik ken :P
Hij is zo cool en relaxt met alles, daar moet gewoon wat tinker inzitten :D

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:21

RoanOscar schreef:
Nordsvensk schreef:

Ja dat vond ik dus ook, maar omdat hij nog helemaal niet zo groot is enz zou ik niet weten of het een kruising is, en zoja, met welk ras :P

Een tinker hoeft niet groot te zijn, er zijn ook tinkers van 1.35 ;) Dus deze maat past prima bij een tinker.

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 11:55

Nordsvensk schreef:
Een tinker hoeft niet groot te zijn, er zijn ook tinkers van 1.35 ;) Dus deze maat past prima bij een tinker.

Ja dat klopt idd, beetje domme reactie van mezelf :P Ik ken ook een paar kleine tinkers .
Maar omdat de vader een fries zou zijn en de moeder onbekend, en iedereen er wat tinker in ziet, zou het dus een tinkerxfries moeten zijn..
Iemand die er wat Fries in ziet ? :P

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:15

Misschien het 'elegante' deel? Hoe zijn zijn gangen?

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 14:14

Nordsvensk schreef:
Misschien het 'elegante' deel? Hoe zijn zijn gangen?

Hij neemt best grote passen, en als hij echt actief loopt tilt hij vooral zijn voorbenen wat hoog op (niet heel erg, een beetje)
Maar hij kan ook best een beetje sjokken als zijn hoofd er niet naar staat, niet heel elegant dus :P
Wel gaat soms bij het spelen o.i.d. zijn nek wat omhoog, maar zijn hoofd loodrecht naar beneden (een beetje alsof hij aan de teugel loopt) en dat vind ik er dan soms weer heel "fries" uitzien :)
Maar over het algemeen loopt hij niet heel elegant of met hoog opgetilde benen o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:35

Ik denk niet dat ie zo groot zal worden dan :D Mijn volle tinker was met 2.5 al 1.54

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:39

Tinker x rijpaard denk ik

Ik weet niet of hij 1.50 gaat worden, 1.47 denk ik