Wat vinden jullie van bewust kruisen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flint05

Wat vinden jullie van bewust kruisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 14:27

Met het risico half bokt over me heen te krijgen ben ik toch erg benieuwt of er meer mensen zijn die bewust kruisen. Wel overwogen een merrie met een leuk papier en een ggk hengst.
Ik heb bijna 4 jaar geleden heel bewust mijn fjorden merrie laten dekken door een ggk NRPS hengst.
Mijn merrie heeft niet zo'n heel sterk achterbeen maar een super karakter, dus ben ik op zoek gegaan naar een hengst met een super sterk achterbeen en een fijn karakter, die qua reistijd niet te ver weg stond.
Ik ben toen bij de NRPS hengst First Sayershof Ramzi H terecht gekomen, met als resultaat een mooie niet te grove valk ruin met een sterk achterbeen, super beweging en heel koel in de kop!
Overigens wordt Deejay niet verkocht maar gaat mijn dochter er mee rijden!
Deejay: afgelopen zomer
Afbeelding

Als veulen
Afbeelding

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:17

Ik fok zelf geen paarden ofzo, maar de eigenares van mijn verzorgpony wel, die fokt Shetjes (gewoon als hobby) en Gelderse paarden.

De Shetjes fokt ze niet helemaal zuiver, want ze heeft nu een merrietje gedekt met een klein (gewoon shetlander formaatje) appaloosa hengstje, superleuk beestje, en kan heel leuk bewegen! Ze is al vaker gedakt door dat hengstje, en daar zijn leuke veulentjes uit voor gekomen, bijvoorbeeld 2 jaar terug, een merrietje, vos-bont, met blonde, rechtopstaande manen, zijn al heel lang, maar ze staan nogsteeds rechtop, echt een superlief beest, met een perfect karakter, dus ik vind bewust kruisen eigenlijk wel leuk.

En zoals in jou geval, als je een superlieve merrie hebt, perfect karakter enzo maar met een iets slechter achterbeen, en je daar nog verder van wilt genieten, ook als ze er niet meer is, dan kan je inderdaad gaan kruisen met een hengst die wel een sterk achterbeen heeft. (en het fijne karakter wil ik er, als ik later ook ga fokken, er ook inhebben bij de vader van mijn veulen(s), want dat komt er toch wel in terug, :) )

Liefs, Carmen

Trouwens, Deejay is een heel erg leuk, schattig paardje om te zien, het kruisen is dus goed gelukt! ;)
Laatst bijgewerkt door Mri op 18-12-12 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: posts samen gevoegd, graag edit knop gebruiken

roosjuh17

Re: Wat vinden jullie van bewust kruisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:40

Licht er maar goed aan met wat je kruist vind ik.

Ik ga zelf ook kruisen, met mijn arabier. Hier ga ik een springhengst op zetten en een quarter.

Maar met een arabier of engelse volbloed kruisen is vaker een pluspunt.

Voor de rest zou ik het ' zelf ' niet doen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:43

Ik zelf vind het bewust fokken van kruisingen erg jammer..
Hier en daar zit er wel iets leuks tussen maar ik vraag me af waarom?

Er zijn zoveel rassen, en zoveel kleuren/maten noem maar op. Nu komt er
dus weer een rasloos/papierloos paard op de wereld. Er zijn ook genoeg fjorden
met fijne achterbenen, en KWPN-ers die koel in de kop zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:03

Ik denk dat je er zeker wel fijne paarden uit kan krijgen, mits je natuurlijk fokt met verstand. Maar de afzet zal misschien minder zijn... En die is al niet zo goed. In deze tijd zou ik het liefst iedereen willen adviseren om even niet te fokken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:18

ik vind het bewust zijn van wat je doet en je er in hebt verdiept.dan vind ik het zeker niet erg.ik men zelf met een kruising en ik kan me geen fijner paardje in denken.omdat ik steeds paardjes kocht om een 2 span mee te vormen wat niet echt lukte heb ik mijn merrie gedekt,en daar is een schitterend veulen uit gekomen precies wat ik wilde en net haar moeder
Afbeelding

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 15:33

keona schreef:
ik vind het bewust zijn van wat je doet en je er in hebt verdiept.dan vind ik het zeker niet erg.ik men zelf met een kruising en ik kan me geen fijner paardje in denken.omdat ik steeds paardjes kocht om een 2 span mee te vormen wat niet echt lukte heb ik mijn merrie gedekt,en daar is een schitterend veulen uit gekomen precies wat ik wilde en net haar moeder
[ Afbeelding ]

Wat een leuke dieren wat voor een kruising is het??

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:44

Flint05 schreef:
keona schreef:
[ Afbeelding ]

Wat een leuke dieren wat voor een kruising is het??

ik heb moeder gekocht als zijnde welsh x tinker wat ook heel goed zou kunnen.ik men met haar ook mendurance.en wilde een goed 2 span maatje.ik had eerst een leuk 2 span maatje maar dat was een hengst.dit ging ook heel goed eigenlijk.maar ik had hem gewoon in de groep lopen.wilde hem niet opsluiten of apart zetten.maar om steeds veulens te krijgen was niet de bedoeling toen is meneer gecastereerd en toen was zijn lef weg(wat ik erg jammer vond want nu was het span niet meer wat het was).hij is toen naar een bokker gegaan.hij is dus de vader van mijn veulen.hij is new forest.
zie foto van de vader.
Afbeelding

hij sloot heel goed aan bij mijn merrie in het span gang werk/temprament(dat met ruinen weg was),bouw etc dat was gewoon goed.daarom mocht hij ook in de kudde 1x zijn werk verrichten.waardoor ik nu een prachtig merrie veulen van heb.ben er erg blij mee

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:47

Flint05 schreef:
Met het risico half bokt over me heen te krijgen ben ik toch erg benieuwt of er meer mensen zijn die bewust kruisen. Wel overwogen een merrie met een leuk papier en een ggk hengst.
Ik heb bijna 4 jaar geleden heel bewust mijn fjorden merrie laten dekken door een ggk NRPS hengst.
Mijn merrie heeft niet zo'n heel sterk achterbeen maar een super karakter, dus ben ik op zoek gegaan naar een hengst met een super sterk achterbeen en een fijn karakter, die qua reistijd niet te ver weg stond.
Ik ben toen bij de NRPS hengst First Sayershof Ramzi H terecht gekomen, met als resultaat een mooie niet te grove valk ruin met een sterk achterbeen, super beweging en heel koel in de kop!
Overigens wordt Deejay niet verkocht maar gaat mijn dochter er mee rijden!
Deejay: afgelopen zomer
[ Afbeelding ]

Als veulen
[ Afbeelding ]

prachtig paardje trouwends en ze zal toch ook ingeschreven staan in het nrps toch.ik denk dat dit een hele goede kruising geweest is om een alround paardje uit jou fjord te krijgen

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:15

Leuke kruising Flint! Heb je ook een recente foto waar hij helemaal op staat?
Ik heb ook twee kruisingen uit mijn Haflinger gefokt waar ik enorm blij mee ben. Beide hengsten inderdaad goed uitgezocht. Ik ben enorm blij met het resultaat, daar kan voor mij geen ras-zuivere tegenop.

Mr. Johnny Jones, uit de Paint hengst Mac Summer Bar, ingeschreven bij het NRPS
Afbeelding

En Pepita, uit de APTO goedgekeurde PRE hengst Seni-Lleno, cruzado papier van het PRE stamboek
Afbeelding

We hebben ook nog een geslaagde kruising NRPS x Connemara, een enorme eyecatcher met veel talenten. Er is ons al vaak gevraagd of hij te koop was.
Ik sta dus positief tegenover bewust kruisen. Mijn kruisingen zijn echt 'the best of both worlds'.

Is Deejay overigens geen wildkleur?

Hier een leuk topic over nog een geslaagde kruising! [EJL-ITP] Bijna 9 jaar Donya!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:58

Bewust kruisen zou ik wel mee kunnen leven. Wat ze oa bij het barrock pinto stamboek doen.
Dus binnen stamboek verband en ook de fokdieren beoordelen op kwaliteit.

Het meeste kruisen gebeurt niet bewust. Of beter gezegt. Niet wat ik onder bewust fokken versta.

Maar goed ieder z'n meug.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:02

Nee ik zou nooit bewust kruisen. Stel mijn KWPN merrie heeft zwakke achterbenen, en een Friese hengst heeft sterke. Dan zou ik nog opzoek gaan naar een KWPN hengst met sterke achterbenen. Vindt kruisingen soms wel mooi...maarja...ik zou het niet doen.

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:03

Ik heb een haflinger x quarter merrie, en een appaloosa x kwpn x haflinger x quarter hengst van 6 maanden. Veulen was niet gepland maar het is wel een prachtig paard geworden met supermooie gangen ! Fotos kan ik hier niet plaatsen op de ipad...

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:07

Zertab schreef:
Nee ik zou nooit bewust kruisen. Stel mijn KWPN merrie heeft zwakke achterbenen, en een Friese hengst heeft sterke. Dan zou ik nog opzoek gaan naar een KWPN hengst met sterke achterbenen. Vindt kruisingen soms wel mooi...maarja...ik zou het niet doen.

kwpn is stamboek en geen ras.

meeste kwpn ingeschreven paarden zijn gewoon kruisingen van een aantal verschillende rassen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:10

Waarom niet? kruisingen kunnen heel goed tegen een stootje en niet zo gevoelig voor van alles en nog wat.

Vergeet niet...........KWPN is ook geen raszuiver dier, is ook ontstaan uit kruisingen en friezen is ook ontstaan uit kruisingen.

En vaak uit fjordenkruisingen zijn hele mooie dieren hoor. Dus die van jou is ook heel mooi gelukt hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:16

Het gaat ook nietr om de zuiverheid van het dier. Het gaat erom een zo'n goed mogelijk paard te fokken(en dat mag ook een heel goed een recreatie paard zijn, niet een nieuwe olympische kampioen)

Met KWPNers fok je binnen stamboek verband en die dieren worden op kwaliteit en correctheid geselecteerd. Dat is niet wat met doorgaans onder kruisen verstaat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:10

NatasjavE schreef:
Het gaat ook nietr om de zuiverheid van het dier. Het gaat erom een zo'n goed mogelijk paard te fokken(en dat mag ook een heel goed een recreatie paard zijn, niet een nieuwe olympische kampioen)

Met KWPNers fok je binnen stamboek verband en die dieren worden op kwaliteit en correctheid geselecteerd. Dat is niet wat met doorgaans onder kruisen verstaat.

Dat gebeurd niet altijd hoor, dat er streng gecontroleerd wordt op correctheid, er worden gerust gefokt als het wat mankeert, er zijn veel problemen met KWPNers, zoals beenproblemen en artrose en op karakter wordt er ook niet altijd gelet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:16

Als het rassen zijn die zich enigszins complementeren qua uiterlijk vind ik het nog meevallen. Maar om nou bv. Fries x Fjord of een andere rare combinatie te maken nee. 9 vd 10 paardjes die daar uit komen zijn gewoon echt heel lelijk. Maar ergens NRPS of Arabier toe te voegen levert dan weer vaak leuke dieren op! Haflinger x Fjord overigens ook. Kortom, zoals ik in het begin van de post al zei de rassen moeten wel bij elkaar passen qua basis bouw en uiterlijk.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:35

Het hangt er maar net vanaf waarom je wil kruisen.
Mijn vorige baas in Australie is momenteel in het bezit van een van de beste quarterdekhengst van het land en laat bewust zijn beste stock-merries (dat zijn "gewone" ranchpaarden zegmaar) insemineren door die hengst.
Puur om er betere werkpaarden van te maken vwb cowsense en kracht in de achterhand.

Dus in dat geval vind ik het helemaal geen slecht idee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:00

Er ontstaan nog steeds nieuwe rassen door het bewust kruisen van rassen, kijk maar naar bijv. de Arabo-Fries of de Azteca. Ook het fokken van een kruising voor eigengebruik, niets mis mee. Er kunnen mooie paarden uit ontstaan, helaas is er in het verleden maar al te vaak gekruisd met de hengst van de buurman omdat het zo leuk is dat er veulens in de wei lopen, maar niet echt gekeken naar de bouw of de rassen die men met elkaar wilde kruisen. Ik ben er dus op tegen om maar van alles op elkaar te zetten voor een veulen, zonder dat men erbij nadenkt dat ook veulens groter worden en dan niet meer zo schattig zijn....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:38

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:47

Ik denk dat je niet zo zeer naar het ras moet kijken, maar naar het type.
Het type van de hengst en merrie moeten niet te ver uit elkaar liggen, zowel binnen een ras als buiten een ras.
Maar dan is het ook weer oppassen dat je bepaalde minpunten niet gaat versterken.

Als je 2 sterk verschillende dieren kruist, kan het zoveel kanten op gaan.
In het beste geval krijg je de pluspunten van beiden en vormt het ook nog een mooi geheel, in het ergste geval is het een vergaarbak van alle minpunten en heb je een dier wat totaal niet klopt.
En daartussen zit ook nog van alles natuurlijk.

Ik heb zelf wel het idee dat bijvoorbeeld een Haflinger met veel andere types en rassen kan, de meeste Haf-kruisingen vind ik wel geslaagd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:16

Ragdollcat schreef:
Dat gebeurd niet altijd hoor, dat er streng gecontroleerd wordt op correctheid, er worden gerust gefokt als het wat mankeert, er zijn veel problemen met KWPNers, zoals beenproblemen en artrose en op karakter wordt er ook niet altijd gelet.

Er ligt een grote eigen verantwoording bij de fokker. Maar er wordt weldegelijk op gelet. Artrose is een PROK certificaat en een Ster of Keur merrie zal correcter zjn dan een stamboek of veulenboek merrie.
Waar men natuurlijk wel aan moet denken is dat het perfecte paard niet bestaat.

Een Keur merrie daar zal best nog verbetering op zijn. Maar een keur merrie zal cerrecter zijn dan een stamboekmerrie.

Het is niet om niks dat wereldwijd het KWPN jaar naar jaar het meest succesvolle stamboek in de wereld is. Het fokt paarden die bovengemiddeld gezond zijn, bovengemiddeld correct zijn en bovengemiddeld presteren*. Het selectie systeem op gezndheid is zo succesvol dat andere stamboek besloten hebben om het over te nemen.
Omdat dat niks oplevert??? Nee omdat het gevolg is dat de hele (sport)wereld KWPNers wil.

En natuurlijk kent iedereen voorbeelden van "mislukte" KWPNers. Die verrot op de benen zijn, met een rottig karakter, die kromme poten hebben zijn.
Maar de populatie in zijn geheel, ongeacht de fokrichting, wordt steeds beter. En dat is het gevolg van een fokbeleid. Steeds maar selecteren, registreren en contstateren.

* lees boven gemiddeld,....lees niet alle KWPNers zijn goed.
Dat laatste gebeurt niet bij het fokken buiten stamboekverband. Daar is een veulen en dan mag je hopen dat de "fokker" selecteert.

Binnen stamboek verband fokken is niet garantie op succes. Het is een grotere kans op succes.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:30

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:48