Kruising Arabier/?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Makkertje_87

Kruising Arabier/?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 17:58

Hoi hoi,

Ik ben opzoek naar mensen die een kruissing hebben tussen een arabier en een ???

Zelf heb ik een kruissing arabier/ welsh cob ruintje van bijna 9 jaar, maar mijn paardje
is af en toe onhandelbaar. Dus ben ik benieuwd of jullie ook problemen er mee hebben.

Groetjes

Geryon

Re: Kruising Arabier/?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:30

Hoi!

Ik had twee kruisingen met welsh. Ik kon wel goed merken bij de één dat er arabier in zat, maar je moet ermee om leren gaan, maar dat was waarschijnlijk ook wel wat zijn karakter. Zag hij iets engs ging hij steigeren, gingen er paarden rennen, ging hij mee rennen, zag hij een paard in de verte, ging hij ontzettend lopen showen (staart de lucht in, nek erop, en helemaal dansen, niks meer mee te beginnen). Toen ik dat allemaal onder controle had werd het mijn beste vriend ooit :)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:13

Ja ook hier een kruising arabier x shetlander.
Kan een hittepetit zijn en is stront eigenwijs....
Hij is behoorlijk dominant, gaat steeds beter maar is zeker niet de makkelijkste

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:36

Makkertje_87 schreef:
Zelf heb ik een kruissing arabier/ welsh cob ruintje van bijna 9 jaar, maar mijn paardje
is af en toe onhandelbaar. Dus ben ik benieuwd of jullie ook problemen er mee hebben.

En ligt dat volgens jou aan de arabier of welsh cob kant?

Heb de indruk dat als een paard gedragsproblemen heeft, dat dat gelijk aan het percentage arabisch bloed wordt gelinkt, waarom?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:37

_engel_, FOTO FOTO FOTO FOTO!
Heb nog nooit een arabier X shetlander gezien :o

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:28

inderdaad, foto ? ben ook best wel nieuwsgierig naar een kruising Arabier x Shetlander :P

hier een kruising tussen een 1ste Premie Appaloosa merrie en een Arabier, is een schuchter "heet"hoofdje uitgekomen zeg maar, wél heel lief :P

met zijn mama

Afbeelding

als veulen

Afbeelding

als jaarling

Afbeelding

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:36

Ireen_ schreef:
Makkertje_87 schreef:

Heb de indruk dat als een paard gedragsproblemen heeft, dat dat gelijk aan het percentage arabisch bloed wordt gelinkt, waarom?

Dat is een goede vraag....En wat ik merk dat het inderdaad aan het ras wordt gelinkt.
Ieder paard moet je gewoon opvoeden....
Ik heb 2 Arabische volbloeden en voorheen ook een gehad.
Alle 3 erg nuchter.
2 van af jongs af aan.
De Merrie sinds vorig jaar mei.
Die heeft wel een mentaliteits probleem onder het zadel....Waarschijnlijk mocht ze een hoop hiervoor.
Maar dat heeft dus te maken met training en opvoeding niet het ras.

Ik kan wel na een paar dagen niet te hebben gereden gewoon opstappen.
Mijn vorige AV hengst heb zelfs bijna maand stilgestaan en ik reed zo weg met hem zonder van te voren te longeren..

Ook wordt er vaak een behoorlijk hoeveelheid krachtvoer in een paard/pony gestopt ook dat werk mee.
De AV zelfs zijn behoorlijk slim.
Dus laat jij alles toe of willen ze wat duidelijk maken zullen ze dat laten zien...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:53

Ik heb ook een heel makkelijke arabische merrie, moet nog wel veel leren onder het zadel en is nog niet volledig verkeersmak maar dat heeft met ervaring te maken, niks mis met haar karakter. En zo ken ik vele AV´s. Mijn merrie heeft bijna een jaar op (box)rust gestaan en heb haar altijd gewoon buiten aan een halstertje kunnen stappen. Vind het zo jammer dat gedragsproblemen bij een paard met arabisch bloed gelijk aan dat arabisch bloed gelinkt wordt (of sterker nog, bij een tinker die zich flink misdraagt; "het lijkt wel een arabier" :o? ).

Ik kan me voorstellen dat een kruising welsh cob x arabier of koudbloed x arabier wel eens complexe karakters kan opleveren, maar dat ligt dus niet per se aan het arabisch bloed. Nu ik er bij nadenk ken ik ook veel meer welsh cobs of haflingers met gedragsproblemen dan arabische volbloeden..

Mooi paardje trouwens Manon!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:06

:D Haha ja inderdaad altijd maar weer lijkt wel een arabier.
Was van de week aan het rijden en een van de paarden in de bak was erg druk.
Daar geeft Mirka dan weer niet om.
Kreeg juist te horen van de stalhoudster: Oh ze is wel erg braaf :D
Op me vorige stal stonden 2 friezen en dat was altijd net een kudde olifanten als die in de bak reden.
Ook daar kijken die van mij niet op.

Mijn merrie is super lief....Alleen onder het zadel mist ze de basis en dat maak haar onzeker.
Kan het ras niks aan doen...Laat wel zien dat ze je wel graag wilt plezieren alleen in de war raakt.....

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:07

Ireen_ schreef:
Makkertje_87 schreef:

Of misschien zelfs wel aan jezelf :Y)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:12

Ik heb een kruising welsh x arabier. Moeder is een welshpony, vader een arabier (goedgekeurd bij het palominostamboek).

In mijn profiel zijn foto's van haar te zien (Marieke).

Het is een erg lief en werkwillig ponytje, maar ze is wel eenkennig, heeft erg veel karakter en ontzettend veel peper in haar kont. Maar eens je weet hoe je moet omgaan met dat karakter is het echt een ontzéttend fijn dier <3

Arabieren zijn in mijn ervaring juist erg fijne dieren en is het eerder zo'n penny-ding dat is blijven hangen bij volwassenen om altijd te smijten met "het is net een arabier" als het gaat om slecht gemanierde paarden.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:14

@Ireen_ : dankjewel ! Het is ook een lieve, maar wel een hittepitje zeg maar :p

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:22

Ik heb ook een kruising tussen een arabier en een welsh gehad.
Het was inderdaad wel een wat moeilijker karakter. Je moest er echt mee om kunnen gaan. Ik heb hem een paar jaar geleden verkocht, omdat hij voor mij toch veel te druk was, waardoor ik uiteindelijk geen lol meer in rijden had.

Maar als je met zo'n paard om kan gaan, is het wel een heerlijk paard! :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:42

Je hoort wel vaker binnen het AV wereldje dat kruisingen vaak drukker zijn....
Maar dat is denk ik de combinatie van bepaalde rassen die je kruis dat ze bepaalde eigenschappen van 2 rassen naar boven halen.

Ik denk dat factoren zoals:

Opvoeding
Stalling
Voeding
kunde

Meer mee spelen.

Maar laten we dit vragen:

Wat doe je kwa arbeid met je paard en hoeveel kracht voer krijg je paard per dag...

Als de arabieren genen de overhand hebben....Hebben ze niet veel nodig want alles wat ze krijgen zetten ze om in energie..

Een Arabier in de woestijn leeft op sprinkhanen dat zegt al genoeg....

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:25

ik heb een NRPS, 55 % arabisch bloed en voor de rest vooral Engels volbloed en duitsbloed.
Hij is groot, sterk, ennnn super lief.

Ik merk wel echt verschil tussen een paard met wat meer bloed en een koudbloed, die van mij is eigenlijk vrij nuchter, als hij schrikt rent hij meestal ook niet weg, maar blijft hij staan staren.
Maar hij dribbelt wel en word snel zenuwachtig. Dat lijken me toch een beetje arabische trekjes, als je zelf gewoon rustig blijft is er niets aan de hand, word je zelf ook angstig, tja. dan gaat het mis he :+

hij eet wel heel veel trouwens, anders word hij echt mager, hij is dus niet zo sober als een arabier (maar hij is ook ruim 1.70)

fineaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:40

Arabo Friesen sind toll :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:46

Ik verzorg en rijdt een Anglo Arabier, AV x Engels Volbloed dus. Wij fokken zelf (ook AV) en hebben een AV merrie als zowel een EV merrie. Moet zeggen dat ik de Arabieren en de Arabische kruisingen vooral hele eerlijke paarden vindt! Zafirah is redelijk koppig, als ze het ergens niet mee eens is, en als ik iets fout doe laat ze dat per direct goed weten :D Wel zijn ze echt enorm lief en aanhankelijk als je eenmaal beetje een band met ze hebt. Vindt het hele innemende paarden en ik vindt het drukke ook wel meevallen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:04

Ik vind toch mijn volbloed arabier een stuk makkelijker te hanteren dan de kruising die ik eerder reed. Een gedeelte was natuurlijk opvoeding, maar een groot deel ook karakter. Met de kruising moest je heel consequent omgaan, anders nam ze gewoon een loopje met je, mijn arabier blijft gewoon braaf, werkwillig en eerlijk als je je aandacht een beetje laat verslappen.

Zo heb ik wel vaker gezien dat de arab intelligentie en temperament met poownie eigenwijsheid resulteert in moeilijke pony's waarbij je écht heel consequent moet zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:57

Je moet inderdaad wel consequent zijn, maar als je dan eenmaal de baas bent, en als je eenmaal hun vertrouwen hebt doen ze ook wel alles voor je :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:02

Ik heb een Arabier x New Forest. Heerlijk beest, al ziet ze wel overal spoken := Ik moest idd wel even mijn best doen om het leiderschap over te kunnen nemen, maar nu dat eenmaal klaar is kan ik haar van 10 meter afstand nog wel aansturen. En ze is wel 100% eerlijk, zit totaal geen kwaad in :)
Inrijden was bijvoorbeeld ook vrij makkelijk. Ze zette nooit een pas verkeerd.

baby-smurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:10

ik heb een volbloed gekruist met een haf erg liefe merrie maar zit toch ook wel pit in en dat heeft ze echt van haar vader haar moeder is haf en had dit nie wel mega sterk

HuyanaJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:39

Ik ken een paadje, is driekwart arabier en een kwart new forest. Harstikke lief beest in de omgang en hartstikke rustig *D

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:39

Heb ook een haflo super moeilijk beest en heel intelligent. Ik moet super consequent zijn en zelfs dan neemt hij af en toe nog een loopje met me. hij is tot zijn 4e heel slecht opgevoed (won altijd) maar ik denk ook zeker dat hij het te danken heeft aan de kruising. Het gaat echter wel steeds beter maar hij heeft nog een af en toe een periode dat hij bijvoorbeeld in eens op de volte keihard uitbreekt omdat hij dat moeilijk vind. (dat is 1 van de 1000 streken).

dus als iemand wel weet wat je hiermee kan (behalve consequent zijn) hoor ik het graag:)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:34

Ik heb zelf een merrie waarvan vermoed wordt (en het er ook vrij dik op ligt..) dat er arabier in zit. De rest zou iets moeten weghebben van een PRE. Blijkbaar worden die kruisingen veel gefokt in Spanje.
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat net het nuchtere van de arabier niet doorgegeven wordt bij een kruising. Zo lijkt het heel erg. Mijn merrie is een vreselijke schrikkepiet en ze kan enorm nerveus zijn. Tegelijkertijd een erg intelligent en sensibel paard, maar inderdaad, je moet erg consequent zijn en toch heel eerlijk blijven, zeker geen dier voor iedereen. Ik heb verschillende Arabische volbloeden gekend en die hebben dat schrikkige en angstige geen van allen (verschillende als in, 1 hengst, 1 merrie, 2 ruinen... en eigenlijk nog meer maar die van dichterbij). Die hebben dat nuchtere dat er bij een arabier in zit wél. Alleen lijken ze bij de overdracht dat stukje even vergeten te zijn bij de mijne. Erg jammer :o

Moraal van het verhaal: ik wil een volbloed arabier of PRE, maar geen kruisingen meer voor mij :')

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:17

xHaithi schreef:
Ik heb zelf een merrie waarvan vermoed wordt (en het er ook vrij dik op ligt..) dat er arabier in zit. De rest zou iets moeten weghebben van een PRE. Blijkbaar worden die kruisingen veel gefokt in Spanje.
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat net het nuchtere van de arabier niet doorgegeven wordt bij een kruising. Zo lijkt het heel erg. Mijn merrie is een vreselijke schrikkepiet en ze kan enorm nerveus zijn. Tegelijkertijd een erg intelligent en sensibel paard, maar inderdaad, je moet erg consequent zijn en toch heel eerlijk blijven, zeker geen dier voor iedereen. Ik heb verschillende Arabische volbloeden gekend en die hebben dat schrikkige en angstige geen van allen (verschillende als in, 1 hengst, 1 merrie, 2 ruinen... en eigenlijk nog meer maar die van dichterbij). Die hebben dat nuchtere dat er bij een arabier in zit wél. Alleen lijken ze bij de overdracht dat stukje even vergeten te zijn bij de mijne. Erg jammer :o

Moraal van het verhaal: ik wil een volbloed arabier of PRE, maar geen kruisingen meer voor mij :')

Ik kan me helemaal vinden in jou verhaal, wanneer je oneerlijk bent of onterecht straft pakt hij je terug.