Waarom geen Gelderse?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anoukie88

Waarom geen Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 18:46

Als ik me verveel kijk ik veel topics door en zie zo het één en ander aan verhalen en vragen. En het valt me op dat veel mensen een paard zoeken of willen fokken die voldoet aan de eisen van een Gelders Paard. Maar vaak (en ik zeg echt niet dat het bij iedereen zo is) wordt het idee al snel afgedaan. Een Gelderse is vaak geen optie. Nou ben ik als echte fan van de Geldersen benieuwd wat de reden is waarom de Geldersen afdoen. Is het het imago niet goed is of is er iets anders?
Met eisen die mensen aan een paard stellen bedoel ik (om maar een paar punten te noemen):
- Braaf
- Veelzijdig
- Wat robuuster gebouwd
- Sterk achterbeen
- Makkelijk in de omgang
- Vriendelijke uitstraling

Voor een heleboel ruiters zou een Gelderse namelijk het ideale paard zijn. Te vaak zijn er ruiters met bloederige paarden waar een "koele kikker" beter op zijn plaats zou zijn.
Dit is niet een topic om mensen en paarden over 1 kam te scheren. Er zijn namelijk ook minder brave Geldersen en superbrave volbloeden. Maar mijn vraag is eigenlijk over het algemene beeld wat mensen hebben van de Geldersen. En wie weet kan ik nog mensen overhalen :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:53

Helemaal mee eens!
Mijn vorige merrie was een Gelderse merrie.
Zij was een Koss merrie en niet de gemakkelijkste.
Maar het Gelders paard is over het algemeen allround.
Springen, dressuur, buitenritten, voor de wagen.
Ze kunnen eigenlijk alles wel.

aerdenhout1

Re: Waarom geen Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:57

IK heb een Gelders merrie staan en dat is toch echt niet de makkelijkste op stal!
het is een Bazuin, welliswaar gekruist met een merrie die 1/2 gelder en 1/2 volbloed was, maar ik heb ze makkelijker staan op stal!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:58

De mensen die ik ken die niet van gelderse paarden houden, vinden ze te 'hoekig'.
nouu, die hebben er nog nooit opgereden of wat dan ook denk ik.
mijn vorige verzorgpaard was een gelderse, sinds haar ben ik helemaal fan van gelders <3
ze rijden echt super fijn, ze zien er mooi uit, en allround

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:59

Hm ik rijd op Gelderse paarden. Op stal staan er diverse en het zijn allemaal toch wel echte karakterpaarden. Niet iedereen rijdt er even mee weg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:02

Gelderse paarden zijn volgens mij wel heel wakker en alert.
De staart op de rug :')
Maar ze blijven desondanks wel koel in de kop (altijd uitzonderingen)
Het zijn geen dooie dienders, maar wel betrouwbaar en allround.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:02

Ik ben het helemaal met je eens Anouk.

Ik zie ook veel van zulk soort advertenties, ken ook mensen uit het dagelijks leven die zoiets zoeken, maar nee, een Gelderse komt er niet in.

Denk ook dat het vaak onwetendheid is. Want als ze mijn paard dan zien, is het: maar die is wél leuk.

Zo weet ik een hele gave Elegant x Zep ruin voor een klein prijsje, prachtdier, maar nee, mensen laten gewoon die kans schieten (omdat het Gelders heet?)

Ik zou nog 2 punten aan je lijstje toe willen voegen:
- warmbloed sportpaard
- zeer werkwillig

Dat zijn voor mij redenen om een Gelderse te kiezen, en niet een Fjord of Haflinger ofzo te kopen, die ook vriendelijk, braaf en veelzijdig zijn.

Dat zeer werkwillige zorgt wel voor het karakter, wat de reacties boven me zeggen. Maar toch is dat voor mijn idee heel anders dan een heet dresuurpaard.
Ik kan de mijne gerust een paar weken laten staan en dan zonder problemen weer opstappen, dat is wel het verschil met veel hete rijpaarden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:05

hehe, met dat wakker en alert heb je zeker gelijk. en mijn vorige verzorgpaard is een uitzondering :') maar toch het liefste paard wat ik ooit heb 'ontmoet' en denk niet dat ik een nog liever paard ontmoet <3.

maar gelderse paarden zijn oook wel redelijk duur toch?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:07

Valt wel mee horselove. Goedkoper dan het gemiddelde dressuurpaard of springpaard. Dekgeld ligt ook lager.

Een gezonde leuke stermerrie kan je toch wel voor 5000 kopen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:09

Ik denk ook dat veel mensen het idee van een "karrepaard" en een lomp beest voor ogen hebben..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:11

Ik denk als je recreant bent, niet zo fanatiek in de sport, of van alles een beetje wil doen (dressuur, buitenrijden, mennen ofzo) dat het een prima keuze is.
Voor de ambitieuze ruiter in de sport (dressuur of springen) die wil scoren en op zeker een bepaald niveau voor ogen heeft is het in mijn ogen geen geschikt paard. Natuurlijk een enkele uitzondering daargelaten, maar die heb je binnen alle fokrichtingen of rassen wel.

Wat mij er als dressuurruiter van zou weerhouden om er aan te beginnen is de maat en het uiterlijk. Vaak zijn ze klein, als ze groot zijn vaak lang in de rug. De grove bouw, de veelvoorkomende platte kruizen, wat traag vaak in de bewegingen, wat flegmatiek vaak van karakter. Dat is ook allemaal helemaal niet erg, het ras wordt tenslotte ook niet gefokt om uit te blinken in dressuur of springen. Doordat het gros nergens in uitblinkt (uitzonderingen daargelaten) bepaalt dat ook de markt, en de prijs.

Overigens heb ik recent een gelderse ruin gereden van een vriendin die Z aangespannen dressuur heeft gelopen. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was, deze wilde wel gaan en kon fijn lopen, maar ook hier zou ik afhaken op zijn grove voorkomen, zijn kleine maat, en de duwerigheid in de hand als hij eenmaal echt moet werken.

De steeds meer "moderne" gelderse paarden vind ik overigens helemaal geen recht doen aan het ras. Je ziet dat ook bij anders rassen als haflingers bijvoorbeeld. Ze moeten al maar meer op een rijpaard of -pony lijken. Dat snap ik helemaal niet. Als je liefhebber bent hou je van de raskenmerken zoals ze zijn, als je met een zeer veredelde versie rond wil rijden zou ik zeggen koop dan een gewoon rijpaard. Maargoed dat is een andere discussie ;-)

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 19:12

Dankje GJ voor de toevoegingen :D
Martine, klopt daarom heb ook het imago aangekaart. Want ik denk dat nog veel mensen geen weet hebben wat een Gelderse nu echt is.
Vaak heb ik op wedstrijden te horen gekregen (en nog) dat ik een ontzettend leuk paard heb. Als ze horen dat het een Gelderse is dan kijken ze even verbaasd.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:14

:=

Ik moest op het dag van het Gelders paard de papieren laten zien van Baronette. Ze geloofden niet dat het een GP was _O-

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:14

Ik denk ook dat het voornamelijk imago is. Als je roept dat het "gewoon" een kwpn-er is, dan is het waarschijnlijk ineens wel een leuk paard..

Mijn eigen idee is trouwens ook dat het wel paarden zijn die aan het lijstje voldoen. Helaas niet voor mij, ik zocht namelijk iets anders buiten bovenstaand lijstje: sensibel maar koel, barok en wit, dus een andalusier was meer in mijn straatje ;)

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 19:15

Ik heb haar gezien Martine. Ik vond haar idd niet echt Gelders ogen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:18

Inderdaad, de meeste mensen hebben nog het beeld voor ogen van het oudere type ( erg hoekig, kort voorbeen en een wat logge uitstraling) moet ik heel eerlijk zeggen dat dat ook niet mijn type Gelder is :o
Maar ik vind een moderne degelijke Gelder, zeer zeker niet onderdoen qua extrieur en uitstraling voor een rijpaardtype!! :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:18

anoukie88 schreef:
Ik heb haar gezien Martine. Ik vond haar idd niet echt Gelders ogen.

Bijna 100% :D

Maar zoals je miss wel hebt gelezen is ze er niet meer sinds vorige week.

Maar idd. Het was geen lomp paardje met plat kruis. totaal niet hoekig.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 19:18

Citaat:
Ik denk ook dat het voornamelijk imago is. Als je roept dat het "gewoon" een kwpn-er is, dan is het waarschijnlijk ineens wel een leuk paard..

Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Er zijn genoeg mensen die een leuk paard op het oog hebben. Tot blijkt dat het een Gelderse is en dan is het niks meer voor hun :?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:19

anoukie88 schreef:
Citaat:

Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Er zijn genoeg mensen die een leuk paard op het oog hebben. Tot blijkt dat het een Gelderse is en dan is het niks meer voor hun :?

Maar kijk maar eens in de gewone KWPN-er rijpaard papieren.

Bijkans overal zit wel het oude GP bloed voor :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:20

Dat hoekige hebben ze steeds minder heb ik het idee, het worden steeds meer "gewone" kwpn-ers.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 19:21

De mijne is echt een volle Gelderse, maar er is weinig hoekigs aan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:24

Misschien komt het nog als die ouder wordt?

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 19:26

Nej ze is 10 en wordt alleen maar ronder en gespierder.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:31

nah, na hun 30e worden ze wel hoekig hoor...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:32

Grappig, het zijn precies de vooroordelen waar wij bij de Groningers ook mee te maken hebben.

Ik had min of meer hetzelfde lijstje eisen en ben dus bij de Grunningers uitgekomen, maar had net zo goed een Gelderse kunnen zijn, maar dan wel een klassieke. (wel met KWPN papier anders is het geen Gelders Paard! ;) )