Jouw paard: was het ras een bewuste keuze?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Jouw paard: was het ras een bewuste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:23

Ik heb, zoals de meeste mensen waarschijnlijk, altijd een 'favorietenlijstje' in het achterhoofd gehouden.
En ook een 'zwarte lijst' }> natuurlijk!

Qua bijrijdpaarden heb je niet héél veel keuze, en moet je nemen wat je krijgen kan, maar bij een eigen paard heb je daar veel meer speling in. Dus vroeg ik me af:

Ben je bewust voor het ras gegaan dat je nu op stal hebt staan?
Of had je geen voorkeur/grote 'no-no!'?
Of had je eerder zoiets van 'maakt niet uit, als het dat maar niet is'?

En zoja, indien je bewust voor dat ene ras hebt gekozen: waarom?
En zijn je verwachtingen uitgekomen, of tegengevallen?

Waar heb je, daarnaast, nog op gelet? Wat waren je eisen?

Ikzelf zal even het voorbeeldje geven.
Ik was helemaal, absoluut, totaal NIET op zoek naar een paard. Zij heeft mij gevonden! :D
En zij, zij is een 9 jarige (volgende maand 10) quarter x BWP.

Helemaal quarter in haar uiterlijk, en in haar doen en laten.
Overbouwd, hartstikke cool, ontzettend wendbaar, wat je maar wil.

Maar, hoewel ik niet op zoek was, had ik toch dat lijstje in m'n achterhoofd.
De voorkeur: koudbloed. Vanwege mijn vorige paardje wilde ik dat echt, ik wilde gewoon een rustig, lief paardje dat niet om de haverklap bakkabouters zag en met me op de loop ging. Voor mij geen heethoofdje meer!
De van-m'n-leven-niet!: Dravers. Het spijt me ontzettend voor deze geweldige, felle dieren, maar ik ben er gewoon te nerveus voor. Heb zelf een draver gehad, en verkocht omdat ik geen moer te zeggen had over hem. Ik vind ze nog steeds geweldig mooi, en ze hebben een wonderbaarlijk karakter, maar dat klikt gewoon niet met het mijne. Dus geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt ooit nog een draver aan te schaffen :o Een heel groot paard, of heel fors gebouwd (Ardenner bv) zou ik ook niet zien zitten.. Ik ben 1.58m, 50kg. Dat zou ik gewoon geen geslaagde combinatie vinden, kan je me evengoed op een shet van 1m zetten, dat slaagt toch ook op niks _O-

Verder vind ik de leeftijd toch ook wel belangrijk. Ik begin liever niet aan een paard van pakweg een jaar of 3, da's nog te puberachtig voor mij, daar heb ik gewoon geen zin in. Omdat ik er ook de ervaring voor mis, en dan blijf ik er liever af. Een jaar of 7 vind ik een fijne leeftijd, die puberstreken zijn al wat minder, de meeste dingen kennen ze (normaal dan toch) al, .. Vind ik veel leuker. Kleur e.d. geef ik niks om, alles is goed.

Al moet ik zeggen.. Ik ben waanzinnig gek van schimmels. Maar ik laat geen leuk paard staan, omdat ze toevallig bruin is ipv schimmel hoor :D

Conclusie: ik ben niet bewust op zoek gegaan naar een quarter, maar die staat ondertussen wel op #1 in het favorietenlijstje. Draver/warmbloed/'groot/breed'paard liever niet. Ras en leeftijd staan bovenaan m'n lijstje, en ik begin er in het geheel niet aan als het desbetreffende paard niet zadelmak/doorgereden is.

Brand maar los!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:27

Mijn rasvoorkeur is shetlander, en die heb ik dus ook bewust vanwege dat ras gezocht en gekocht.
Verder vind ik friezen wel leuk, maar niet dat ik denk hebbe hebbe hebbe, toch heb ik er wel 2 haha!
Verder heb ik een enorme afkeer van warmbloedjes, helemaal in de kleur vos. En ook die heb ik gehad, KWPN vosje (uiteindelijk ook weer verkocht omdat ze erg veel beweging nodig had en ik niet zo van rijden houd). Toen opzoek gegaan naar een andere nr 4, niet zozeer rasgericht maar meer eis gericht (recreatiepaard, koudbloed sober ras bij voorkeur e.d.) en dat is een haflinger geworden. Al keek ik ook naar fjorden, trekpaarden en tinkers.

Dus ja, eigenlijk zijn mijn huidige rassen wel bewust gekozen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:29

Ik wilde een cool, nuchter, jong, groen, grote rijpaard ruin, liefst richting springen. En die heb ik gevonden. Tis niet echt een bijzonder plaatje, maar daar was ik ook niet naar op zoek, wel 1tje met een gouden karakter (al is dat lastig beoordelen bij een paard dat rechtstreeks uit de opfok komt ;-) )

maar hij heeft zijn belofte waargemaakt

Mooiste ras vind ik nog steeds een Andalusier, dan een groot en flink type....Maar ergens heeft het me altijd tegengehouden zo 1 te kopen, wellicht omdat ik dan vind dat ik er te weinig uithaal of ik bang ben dat ik me toch wil gaan focussen op springen

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:30

Ik vind fjordjes en haflingers waanzinnig mooi! Tinkers ook trouwens :)
Heb met alle 3 gereden, en moet zeggen dat de eerste 2 toch te sterk voor me zijn.. Tinker vind ik wel leuk, zou ik ook voor durven gaan. Maar fjord en haf zijn, hoewel prachtig mooi, net iets te sterk voor me :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:30

Ik zocht een doorsnee maar net iets steviger buitenrijpaardje. Een fjord oid. Hoefde geen specfiaal kleurtje hebben, als het karakter maar goed was. Meestal val ik op dominante paarden.

Ik kwam thuis met een witte boulonnais (frans trekpaard) kruising, die soms vrij onzeker kon zijn. (En nog steeds, maar het word al heel veel minder.)

Een behoorlijk stevig paard dus, van een ras dat je maar zelden ziet. :')

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:31

Ik wilde een bonte, heb een mooie bruine.
Wilde geen fjord of haflinger en heb nu beide. :D
Ben super wel blij met ze! Zijn echt super paarden

Dravers had ik ook niks mee, maar heb de beste draver ooit gehad.

Edit typo
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 09-12-11 13:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:31

Ja, ik had wel een specifieke voorkeur voor een ras, namelijk een Quarter.
Omdat ik western rij en hier (na heeeeeeeel veel oefenen) ook in wil gaan starten.
Dus zocht ik een paard wat 'gebouwd' is voor de sport. Een Quarter paste daar voor mij het beste bij :)

Edit: ik heb ook wel specifiek gekeken naar de bloedlijnen :j
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 09-12-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:32

Ik was niet eens op zoek eigenlijk naar een paard tot ik er eentje zag staan op een fokkerij en ik zoiets had wauw! Helaas kwam de klik alleen van mijn kant en had het idee van een paard kopen laten varen. Ik ben op de fokkerij rond blijven lopen om de paarden te rijden/verzorgen. Ik ging toen een keertje kijken bij de twentermerries, en er viel me eentje op die ook naar me toe kwam en ik weer zoiets had van wauw. Ik heb die toen gekocht in 2003, en ik heb haar nog steeds. Mijn voorkeur ging van jongs af aan al naar de koudbloeden, en nu heb ik een tinker. Ik heb nooit iets gehad met de in mijn ogen "standaard paarden".
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 09-12-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Ik had een absolute no go voor haflingers en koudbloeden.
Ik heb toevallig nu een kwpner en een nrpser, maar was het een draver of een arabier geweest was het ook super.

Daihyo

Ik ben weg van barokke paarden. Wat steviger type, rondgeribt, mag wat zwaarder.
Geen specifiek ras, kruising mag ook.
Ik ben niet zo van de koudbloeden.

En waar kwam ik mee thuis? Een luxe haflinger :')
Een haflinger die gelukkig niet luxe, maar schraal was en is uitgegroeid tot een barok type.
Maar haflinger stond niet echt op mijn verlanglijst eigenlijk :+

JunkDeLuxe: elk paard is sterk. Maar als jij een goede opvoeding geeft en rijtechnisch correct rijdt is er niets sterks aan. Mijn haf loopt mee aan een slap touwtje, is met rijden op 2 pinken te rijden, erg werkwillig en looplustig. Dus daar zou ik ze zeker niet voor laten staan ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:35

Amanda schreef:
Ik ben weg van barokke paarden. Wat steviger type, rondgeribt, mag wat zwaarder.
Geen specifiek ras, kruising mag ook.
Ik ben niet zo van de koudbloeden.

En waar kwam ik mee thuis? Een luxe haflinger :')
Een haflinger die gelukkig niet luxe, maar schraal was en is uitgegroeid tot een barok type.
Maar haflinger stond niet echt op mijn verlanglijst eigenlijk :+

JunkDeLuxe: elk paard is sterk. Maar als jij een goede opvoeding geeft en rijtechnisch correct rijdt is er niets sterks aan. Mijn haf loopt mee aan een slap touwtje, is met rijden op 2 pinken te rijden, erg werkwillig en looplustig. Dus daar zou ik ze zeker niet voor laten staan ;)

Idem voor mijn trekpaard kruising, dochtertjes van vriendlief, 6 en 6, halen haar van de wei en rijden er bitloos mee. Kunnen haar zelf in draf zetten en stoppen, allemaal geen probleem.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:36

Ik wilde een barokke Fries. Dat was het enige wat op mijn lijstje stond. De rest wat karakter betreft is per paard verschillend en moet je per paard bekijken of het bijelkaar past. Ik vond mijn paard bij de fokker, heb niet proefgereden, alleen even aan de hand een stukje gewandeld en gezegd "deze dame word het". Fokker verbaasd, die wilde al een zadel halen etc. Maar nee, hoefde niet, was op slag verliefd. Laten keuren en ingeladen :-)

cp112

Re: Jouw paard: was het ras een bewuste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:39

Eerder was ik van de kwnp'ers. Had dan ook een heel lief en braaf dier.
Maar aangezien ik houd van rustige, brave, betrouwbare paarden ging dat met de zoektoch naar een 2e paard anders. Mijn eerste kwpn was zo braaf, daar kon ik gewoon geen 2e van vinden.

Mijn vriend wou ook graag rijden. Toen kwamen we uiteindelijk bij een tinker uit. Rustig, braaf, maar geen dooie doenders. En mooie breed en maat zodat mijn vriend er ook op kon.

Na de eerste tinker (inmiddels overleden), nog een merrie gekocht (inmiddels verkocht). En nu heb ik 2 volwassen merries, 1 goedgekeurde dekhengst, 1 veulen aangekocht en een veulen zelf gefokt. Aankomend jaar komt er weer een veulen.

Tja, die vlekjes blijven hangen :+ Ik zou niet anders willen.

Rassen die ik nooit zou willenhebben. Fjorden en haflinger, en vooral die laatste :n Niks voor mij.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:40

Amanda schreef:

Heb je helemaal gelijk in, ik heb het weer zo gek uitgelegt :+
Een vriendin van me heeft een hafje, een andere heeft een fjord.
Met dat hafje heb ik al een paar x gereden, vind ik een erg lief dier. Maar echt, m'n schouders naderhand..
Met die fjord had ik dat nog véél erger, wat een koppigaard!

Moest ik ooit eentje tegenkomen, die te koop staat wanneer ik op zoek ben, en die maakt zich niet zo sterk, neem ik die ook meteen mee hoor. Maar ik heb denk ik gewoon de kracht (en de zin!) niet om daar eerst maanden tegen te moeten vechten :o

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:42

Ik heb een flinke kwpner (type tuiger) gehad en dat was ook helemaal mijn type paard. Heerlijk onder het zadel en in de omgang.
Daarna ben ik gaan leasen en stuitte op een draversmerrie die inmiddels van mij is. Het kan een enorme draak zijn, onder het zadel moet ik vaak een stuk harder werken en qua uiterlijk zou ik er niet snel voor gekozen hebben, maar toch ben ik onwijs blij met haar, wat een topper!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:43

Ras is idd belangrijk voor mijn keuze geweest.
Ik wil graag dressuurwedstrijden gaan rijden, dus een koudbloed oid lag niet voor de hand.
Ik zocht echt naar een kwpn, nrps, hannoveraan, oid. En dat is het ook geworden :).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:44

JunkDeLuxe schreef:
Met dat hafje heb ik al een paar x gereden, vind ik een erg lief dier. Maar echt, m'n schouders naderhand..

Moest ik ooit eentje tegenkomen, die te koop staat wanneer ik op zoek ben, en die maakt zich niet zo sterk, neem ik die ook meteen mee hoor. Maar ik heb denk ik gewoon de kracht (en de zin!) niet om daar eerst maanden tegen te moeten vechten :o

Dan mankeerde er rijtechnisch toch echt wat aan. :j
Ik weet wel wat je bedoelt hoor, ik stapte voorheen ook regelmatig met pijn in mijn armen af.
Maar dat kwam omdat ík vasthield en ik hem dus gelegenheid gaf tot hangen/sterk zijn.
Daarnaast stuwen ze makkelijk ipv dragen, waardoor ze nog meer gewicht in je handen gooien.

Nu loopt hij beter op de achterhand en geef ik hem niet meer de gelegenheid om de kracht op je handen te zetten.
Hij is op 2 pinken te rijden, omdat ík ontspan. Doe ik dat niet, dan loop ik inderdaad te vechten.
Een betere spiegel dan dat kun je niet hebben.

Jammer dat je niet in de buurt woont, anders zou je het mogen komen voelen :j

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:45

ik val op " type" paard, en mijn ras is de mangalarga marchador geworden, hier heb ik echt een zwak voor gekregen doordat ik het ras goed heb leren kennen.
Cool werkwillend karakter, zalige gangen, sober in onderhoud, kortom, voor mij het ideale paard (maar die zijn er nog legio meer)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:47

Uk was echt toeval, ik wou een kleine pony, de shet van mijn baas, die ging niet door, en toen kreeg ik deze gratis aangeboden, dus niet gewenst ofzoiets, maar ben er superblij mee!

Het volgende paard moet een Tinker worden, ik ben al jaren weg van tinkers, ik vind ze helemaal geweldig! Het moet van alles een beetje kunnen (of daar zorg ik zelf voor) beetje dressuur, beetje springen, en heel veel buitenrijden! het liefst een Merrie, 3 kleurig bond, en niet te wit. stevig of iets ranker, daar ben ik nog niet uit.. leeftijd tussen de 2 en 6 jaar.En een hoog knuffelgehalte! met pit! En prijs, dat zal wel tot 2000 euro worden, dat licht aan mijn budget tegen die tijd.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:48

Amanda schreef:
JunkDeLuxe schreef:

Dan mankeerde er rijtechnisch toch echt wat aan. :j
Ik weet wel wat je bedoelt hoor, ik stapte voorheen ook regelmatig met pijn in mijn armen af.
Maar dat kwam omdat ík vasthield en ik hem dus gelegenheid gaf tot hangen/sterk zijn.
Daarnaast stuwen ze makkelijk ipv dragen, waardoor ze nog meer gewicht in je handen gooien.

Nu loopt hij beter op de achterhand en geef ik hem niet meer de gelegenheid om de kracht op je handen te zetten.
Hij is op 2 pinken te rijden, omdat ík ontspan. Doe ik dat niet, dan loop ik inderdaad te vechten.
Een betere spiegel dan dat kun je niet hebben.

Jammer dat je niet in de buurt woont, anders zou je het mogen komen voelen :j

Ooh maar die haf rijdt super hoor!
Als ik weer eens van m'n quarter stuit omdat doorzitten op haar gewoon pijnlijk is, of als de galop weet te fel is en ik het ik m'n broer doe, vlieg ik standaard op de haf. Bij mij maakt ze zich natuurlijk sterker dan bij haar baasje, en al bij al valt het mee hoor, ik heb er gewoon niet 'de hele tijd' zin in. Overigens trekt ze niet als ik 'gewoon' rijdt, pas wanneer ik haar aan de teugel probeer te krijgen gaat ze echt sterk doen.

Maar verder vind ik haar echt geweldig, dat paardje is zo goed voor m'n vertrouwen!

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:50

Ik hoor mezelf nog roepen.
Nee absoluut geen haflinger hoor, die zijn lomp en sloom.
Ik kwam thuis met een hele lieve, totaal niet lompe maar erg drukke haflinger.
Zelf wou ik graag een groot sportpaard, liefst kwpn maar bij elk paard waar ik toen ben wezen kijken was er geen goede klik.
Ik denk dat als die klik er eenmaal is het ras weinig meer uitmaakt.

Dus een bewuste keuzen was het qua ras niet, maar qua klik zeker wel!
Laatst bijgewerkt door Mandy1990 op 09-12-11 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:54

Mn pony heb ik heel bewust op ras gekozen. Ging voor een kleintje en een Shet oid is mijn ding niet, vond Welshjes erg leuk (net een mini-arabiertje) dus dat was een bewuste keuze. Daarnaast wilde ik graag naar shows ed, dus het moest er eentje worden met vol papier.
Zag Biscuit op internet en was op slag verliefd... Dat het een schimmel was en een hengst was dan maar pech gehad :+ (wilde géén schimmel en géén hengst). 2 jaar lang heel veel plezier gehad samen :)

Bleef alleen voor mij de wens voor een Arabier kriebelen dus de knoop doorgehakt om Biscuit te verkopen.
Dat ik voorkeur had voor een ras spreekt dus voor zich :+ Had er al eentje gezien en hem besproken met mn pensionhoudster, zij zit al jaren in de Arabieren en heeft dus aardig wat kennis van bloedlijnen etc.
Umoyax is een nog bewustere keuze geweest wat dat betreft. Ik wil namelijk een show- en dekhengst dus het moet wel potentie hebben en als mn pensionhoudster zou hebben gezegd dat hij die potentie niet had, zou ik hem ook hebben laten staan. Gelukkig zitten er goede bloedlijnen achter en heeft hij in basis de potentie voor mijn doelen.
Toen we gingen kijken was het ook wel meteen bekeken, hij kwam de hele tijd bij mij staan :D Hij heeft mij wat dat betreft ook echt uitgekozen als baasje, was heel schattig.
Kleur was ook precies wat ik altijd al wilde: vos met brede bles. Als kadootje wordt hij ook nog eens een rode koffievos dus ik ben helemaal gelukkig haha.

Beide zijn dus echt wel bewuste keuzes geweest... Biscuit heb ik wat meer concessies gedaan dan bij Umoyax, maar ja, toen keek ik er ook nog heel anders naar. Bij Umoyax had ik ook het geluk dat ik iemand had die me erin kon en wilde adviseren dus dat lag gewoon heel anders :)

Waarom die rassen... Nou, Welsh dus omdat ik een kleine wilde, maar geen mini, en omdat ik een Shet niks vind. Welshjes vind ik ook gewoon een mooie bouw en uitstraling hebben, een beetje luxe :)
Arabier heb ik altijd al gewild. Dat is iets wat in me zit en moeilijk uit te leggen is, is gewoon helemaal 'mijn' ras :D

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:01

Ik heb mijn haflinger heel bewust gekocht maar niet op ras, meer op de klik die wij hebben!
Wij hebben ook een grote KWPNruin gehad die qua ras veel beter bij ons paste en toch is de haflinger gebleven en de KWPNer verkocht! Als ik nu overnieuw moest beginnen zou ik niet meer naar hafjes kijken maar naar een groter paard. Voorlopig heb ik 2 hafjes dus groter zit er niet in!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:06

De eerste 2 rassen waren bewuste keuze, dat was een p.r.e en de 2e was een frederiksborger, de KWPNer die ik nu heb was niet meteen het stamboek waar ik voor zou kiezen nee, eerlijkheid halve is het het laatste waar ik voor zou kiezen, maar soms komt er wat op je pad en dan klikt het gewoon.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:08

Ik wilde een paard waarmee ik lekker kon dressuren en wedstrijdjes mee kon rijden. Ik was echt opzoek naar een warmbloed paard, bij voorkeur nog een ruin ook. Het lieft zonder aftekeningen (haha).
Qua ras en geslacht is het prima gelukt, alleen heeft Wembley wel aftekeningen (maar gelukkig vallen ze niet zo op.) _O-