Fries of tinker ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rijkema

Fries of tinker ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:25

Ik wil maar even iets in de groep gooien. Tesamen met mijn zoon van 10 rijd ik nu enige tijd paard. We leasen op de manege een hele leuke tinker. Echter wil ikzelf graag een iets groter paard. Dus de manege en wijzelf zijn druk zoekende naar een andere leuke optie.
Nu werd mij van de week aangeraden om te zoeken naar een fries omdat deze liever en aanhankelijker (en vooral ook minder koppig) zouden zijn dan een tinker.
Wat vinden jullie geschikter voor beginnende ruiters (incl. een kind van 10) een tinker of een fries.

p.s. mijn zoon is een flinke, uit de kluiten gewassen jongen hoor (1.50 mtr)

friesiszwart

Re: Fries of tinker ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:30

De tinkers die ik meegemaakt heb zijn geen paarden voor kinderen daarbij ben ik helemaal weg van het friese paard. Mede hierdoor zou ik je adviseren een fries te nemen. Echter zoals bij elk ras moet het karakter goed zijn en of dat dus een tinker of een fries is moet niet uitmaken. Daarbij het braafste paard is met een onzekere ruiter een gevaar.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:12

ik zou eerst kijken bij het karakter en dan pas het ras. Zelf heb ik een Fries en dat is wel een heethoofd. Nou is die van mij 4 jaartjes. Kijk ook vooral naar de leeftijd. Tinkers zijn evenleuke paarden en ook rustig. Je ehbt altijd uitzonderingen.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:59

Vergis je niet in de fries! De ene is de andere niet en dat geldt natuurlijk voor ieder ras. In het algemeen zijn het hele gevoelige dieren en ook heerlijke dieren om mee te werken. Maar er kan ontzettend veel temparement inzitten wat vaak onderschat wordt.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:06

Ik zelf werk met Friezen, en ja daar kan ik dus alleen over praten. Wij hebben veel verschillende friezen te koop en voor iedereen is er wat wils.Een fries heeft over het algemeen een makkelijk ongeompliceerd karakter met een hoog knuffelgehalte. Een fries zou dus zeker geschikt zijn. Maar natuurlijk niet elke fries is geschikt, net zoals andere rassen! Succes!

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:08

Ik sluit me aan bij bovenstaande posts: het verschild per paard. Wij hebben zowel een tinker, als een fries. Allebei zijn het schatten van paarden, en we zijn dol op ze. Allebei zijn ze, zeker in vergelijking met de KWPN'ers die we hiervoor hadden, lekker koel in 't koppie. Maaaaar... De fries wil nog wel eens wat gespannen zijn, en kan zich behoorlijk sterk maken dan. De tinker is pas 4 jaar, maar zet werkelijk nooit een stap verkeerd. Heb nog nooit zo'n koele kikker meegemaakt!

Het is dus heel erg afhankelijk van het individuele karakter van het paard, generaliseren is moeilijk. Ga op zoek naar een paardje dat jou en je zoon past qua karakter!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:11

Ga ook met de andere mee. Dat ligt helemaal aan het karakter van het paard. Je hebt hele rustige friezen die geschikt zijn voor beginners maar die heb je er tussen de tinkers ook tussen zitten.
Daarbij speelt ook de ervaringen en de leeftijd van een paard voor deel ook in mee. Dus zou niet naar het ras kijken maar gewoon naar een leuk beginners paard rond een bepaalde schofthoogte.
Als je nu alleen op ras gaat kijken loop je misschien wel een heel leuk geschikt paard voorbij.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:21

Wij zijn juist voor een tinker gegaan vanwege de brede rug, Fries is toch net wat smaller.
Hier staat er een van 1.65 en een van 1.60 schofthoogte dus ook onder tinkers zitten er die flink aan de maat zijn.
Verder moet je echt naar het karakter van het paard kijken, of dat bij je past.
Ik weet wel een hengst die nakomelingen geeft met een super karakter, mocht je info willen kun je pb-en ;)

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:36

heey Cossie: Ik zag in je profiel dat je een Pike merrie hebt. Leuk ik ook namelijk:P

Tinkers zijn denk ik toch meer koeler in hun hoofd dan de Friezen. Het gaat natuurlijk ook om een kind van 10. Dus ik zou gewoon bij verschillende langsgaan en dan verder kijken:D

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:36

Zoals anderen ook al zeggen ik vind het niet rasafhankelijk maar paardafhankelijk :o

Op Say kunnen bv prima kinderen rijden :) meisje is 11
Afbeelding

en ken ook meerdere tinkers op maneges en ook op gehandicaptenmaneges waar dus voornamelijk kinderen op rijden :j
maar ook waar dat niet bij kan ;)

Persoonlijk vind ik de hoge opgooi en de hoge (korte) hals van een fries lastig te rijden :o maar dat was op een fries die ook snel onder je uitrende dus misschien kwam dat ook wel (mede) daardoor ;)
Dan vind ik mijn vlak dravende en toevallig ook nog makkelijk galopperende tinker een stuk makkelijker :)
Maar niet iedere fries en iedere tinker is zo en loopt zo ;) Daar moet je gewoon naar opzoek :j

Tinkers heb je in alle soorten, maten en karakters van 1.30 - 1.70m dus naar mijn idee voor elk wat wils :D
Mijn tinker is 1.55m en daar kan ook prima een volwassen man op rijden :j

Het is dus denk ik je eigen keuze :)

Ga op zoek en ga als het kan ook veel uitproberen 8-)
Misschien kijken of jullie misschien een keer kunnen gaan rijden op friezen- en tinkerstal(len) :) daar heb je vaak de mogelijkheid om meerdere paarden uit te proberen en zo te voelen hoe ze (kunnen) zijn.
Zo vind je denk ik vanzelf het ideale paard voor jullie beide of dat nu een fries of tinker of ander ras is ;)

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:46

Hey allemaal dank voor jullie reacties. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat ik puur moet gaan kijken naar het karakter en of het dan een tinker, fries, noriker, trekpaard of weet ik het wat is, maakt me dan ook eigenlijk niet uit.
Ik zoek dus echt een super,super, super braaf gezinspaard. Dus als jullie tips hebben, houd ik me van harte aanbevolen. *D

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:19

Tinkers zijn er ook in grotere maten , en vergis je niet in een Fries , op de meeste koudbloeden in het algemeen is er bekend voor dat er een kop op zit.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:15

2 van mijn Rocky's staan in een wei met enkele Friezen, en 1 van de Friezen heeft een veulen van 30 dagen oud van een Tinker hengst... een klein bont merrie-veulentje :(:) huppelend achter een Friese mama. Een heel leuk en mooi veulentje.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:19

Als je een superbraaf gezinspaard zoekt kan je het beste op zoek gaan naar een wat ouder paardje. Ras maakt helemaal niks uit, gewoon kijken naar het karakter (en de hoogte die je in je hoofd hebt kan je meenemen natuurlijk). :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:20

Fiffill schreef:
Als je een superbraaf gezinspaard zoekt kan je het beste op zoek gaan naar een wat ouder paardje. Ras maakt helemaal niks uit, gewoon kijken naar het karakter (en de hoogte die je in je hoofd hebt kan je meenemen natuurlijk). :)

Daar ben ik het mee eens, een ouder paard, gezond en cool, ras maakt helemaal niets uit, in alle rassen zijn er brave oudere paarden.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:29

ik heb een fries gehad die enorm snel gestresst was en elke mogelijkheid benutte om er vandoor te gaan...uiteindelijk (na veel doorzetten en geduld) werd het een heel braaf werkwillig paard...helaas is zij toen overleden...

de fries die ik nu heb is echt de grootste schat ooit, ze zal nooit bewust een stap verkeerd zetten en doet werkelijk waar alles voor je...ook kan je haar rustig een paar weken niet trainen en kan je erna gewoon weer opstappen en rijden...haar vader is brandus en zij heeft echt het karakter van haar vader...

dat zijn dus mijn ervaringen met friezen...

ook heb ik een tinker gekend en die bokte iedereen er af en was totaal niet opgevoed, was een levensgevaarlijk beest...dacht iedereen...ik heb er een keer een barebackpad op gelegd (mijn mening was dat het zadel niet goed was) en ben opgestapt en heb er een uur lang prima me kunnen rijden...wel was hij drammerig en totaal niet opgevoed (geen respect voor de leider en totaal niet luisteren naar de eigenaar)...dus ligt er natuurlijk ook aan hoe er altijd mee is omgegaan...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:35

wij hebben op stal een hele brave tinker van 4,5 jaar. wanneer hij voelt dat mensen bang zijn, moet je hem van overtuigen dat hij mag lopen. terwijls als er gevorderden ruiters op zitten hij heel makkelijk bokt als hijd at nodig vind.

hij loop vaak in de lessen met kinderen die AHDH, PDD-nos enzo hebben. ik zeg tinker.. maar je kunt ook makkelijke friezen vinden...

melaniecr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:19

een fries en een tinker, dat zijn best lompe paarden , ik houd liever van de sportbouw.
maar als ik moet kiezen zal ik toch voor de fries stemmen die is net iets sierlijker

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:25

Een fries is een wat pittiger paard dan een tinker is mijn ervaring. Tinkers zijn gewoon heel vervevingsgezind. En vaak bomproof. Tinker die ik ken was al gewoon standaard bomproof. De eerst keer een trekker als veulen, hij deed geen stap voor of achteruit. Tinkers kunnen veel hebben hoor 80 kilo kunnen ze wel dragen. Maar tinkers zijn wel 1kennig. Ze hebben 1 iemand waar ze voor gaan. De rest doen ze het wel voor maar ietje minder. Ze zijn inderdaad eigenwijs...Maar hier is ook als je een beetje kan rijden mee om te gaan. Dus ik zal voor de tinker gaan. Ik vind ze gewoon betrouwbaarder dan een fries.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:05

Rijkema schreef:
Hey allemaal dank voor jullie reacties. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat ik puur moet gaan kijken naar het karakter en of het dan een tinker, fries, noriker, trekpaard of weet ik het wat is, maakt me dan ook eigenlijk niet uit.
Ik zoek dus echt een super,super, super braaf gezinspaard. Dus als jullie tips hebben, houd ik me van harte aanbevolen. *D

Ga voor een ervaren paard, dus geen jong beest. Vanaf een jaar of acht heeft het karakter zich helemaal gevormd (tinkers bijvoorbeeld zijn pas laat volwassen) en kun je echt beoordelen hoe het paard is. En zoek er één die goed beleerd is; waar "alle knoppen opzitten". Veel mensen kopen een jong beest, da's vaak goekoper en "dan kunnen we fijn samen alles leren". Alsof je je kinderen zou laten opvoeden door andere kinderen...
@Nanette: ik ken anders hele eigenwijze tinkers, waar een beginner niets mee kan. En de meeste tinkers die ik ken zijn niet zo eenkennig hoor. Wij rijden met vier personen op onze tinker Gijs en ik zie geen verschil in hoe hij met ieder van ons omgaat. Het is al gezegd: voor dit soort zaken kun je beter niet kijken naar het ras, maar kijk naar het individuele paard.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:04

Een bonte fries is over het algemeen ook een heel rustig paard :)

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 10:02

Hahaha, ja je hebt helemaal gelijk.
Twijfelen tussen tinker en fries, tinker en fries, tinker en fries.
Nou, de uitkomst is dat ik een kruising Fries x Tinker heb nu.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:12

Ik heb veel Friezen gereden en ze waren allemaal erg verschillend. Variërend van erg betrouwbaar tot ronduit onvoorspelbaar. Op stal waren sommige heel aanhankelijk en anderen erg lomp.
Toen ik voor mezelf een paard kocht wilde ik graag eens wat anders. Ik kwam uit op een Groninger. Zo heb ik een paard gevonden met een gouden karakter, eerlijk, betrouwbaar (zoals de eerste fries die ik reed) en werklustig met veel uithoudingsvermogen (dat hadden de meeste Friezen die ik reed een stuk minder).
Ik weet trouwens nog een betrouwbare, brave Groninger merrie te koop. Mocht je meer willen weten kan je me een pb sturen.

xFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:17

mijn mening is dat tinkers koeler zijn dan friezen...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:23

Mn schoonzusje wilde een grote tinker en kon die moeilijk vinden, en is nu voor een kruising tinker fries gegaan :D