welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 21:46

hey

ben van plan om binnenkort (of over een paar jaar) een paard te kopen en kijk al regelmatig (met veel spijt in het hart omdat het momenteel nog niet gaat) naar advertenties

maar welk ras raden jullie mij aan?

ben (momenteel) +- 85 kg (sta op dieet :+ ), 1.785 m

rijd vooral recreatief, zou later misschien beginnen met springen en een klein beetje dressuur, maar mijn interesses zijn vooral buitenrijden en plezier aan je paard beleven

moet een paard zijn dat betrouwbaar is met iedereen (beginner + gevorderd), dat bijna dagelijks gereden kan worden maar ook makkelijk een week kan stilstaan, leuk in de omgang

ik vind de tinkers wel iets hebben, maar ik vind ze zo klein :o
en hoe snel gaan ze ongeveer in de galop?

of nog andere suggesties?

grtz

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:48

Misschien is een fjord, haflinger op tinker wel wat voor je... Ik zou in iedergeval een koudbloed nemen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:51

tesseke schreef:
hey

ben van plan om binnenkort (of over een paar jaar) een paard te kopen en kijk al regelmatig (met veel spijt in het hart omdat het momenteel nog niet gaat) naar advertenties

maar welk ras raden jullie mij aan?

ben (momenteel) +- 85 kg (sta op dieet :+ ), 1.785 m

rijd vooral recreatief, zou later misschien beginnen met springen en een klein beetje dressuur, maar mijn interesses zijn vooral buitenrijden en plezier aan je paard beleven

moet een paard zijn dat betrouwbaar is met iedereen (beginner + gevorderd), dat bijna dagelijks gereden kan worden maar ook makkelijk een week kan stilstaan, leuk in de omgang

ik vind de tinkers wel iets hebben, maar ik vind ze zo klein :o
en hoe snel gaan ze ongeveer in de galop?

of nog andere suggesties?

grtz

Ik ken ook wel hele grote tinkers, dus daar zou ik me niet teveel op vastpinnen als ik jou was. Gewoon tegen de tijd dat je echt kan gaan kijken, de paarden irl gaan zien en dan merk je vanzelf welk dier er bij je past. Succes.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:52

Wat denk je van een Freiberger? Heb er zelf ook 2. Supercool, ijzersterk en ze kunnen van alles.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:53

Ik zou toch aan een tinker denken als ik jou was :j
Of een flinke haflinger of fjord. Dat zijn toch wel recreatiepaarden bij uitstek (hoewel ze het in de dressuur ook goed kunnen doen O:) )

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:54

Je hebt verschillende types tinker he?! Grai is bijvoorbeeld het grotere smallere type en cob is een wat kleiner zwaarder type!
Laatst bijgewerkt door berdien85 op 18-06-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xSaarSaar

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:54

Tinkers zijn niet altijd klein hoor, ik ken ook flinke reuzen! :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:58

Als je geen intenties hebt om te gaan fokken oid, kan je in principe overal naar kijken. Een grote tinker is inderdaad mogelijk maar er zijn ook zat brave grote paarden te vinden in andere rassen of leuke kruisingen. Voor een haf of ford lijk je me een beetje lang trouwens. Aangezien je aangeeft bezig te zijn met dieëten weet ik niet in hoeverre je dan nog rekening moet houden met je gewicht natuurlijk.

Ik ken maneges waar (bijna) alleen maar warmbloed (kruisingen) lopen zijn toch zat goede beginnerspaarden bij waar je ook nog best iets mee kan.

irisenjintheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:00

ik zou voor de tinker gaan, ik heb er zelf ook een. Buitenrijden doen ze super als je hun vertrouwen hebt gewonnen doen ze alles voor je. En de gallop kan snel en langzaam. Vandaag ging ik in gallop die tegen de rengallop aanzat. Ze kunnen veel tillen je hebt zoals al is gezegt verschillende types. Je hebt hele grote en hele kleine en stevige en slankere. Mijn tinker vind springen geweldig leuk en ze kan het best goed. En dressuur kan ze ook wel goed.(moet zelf nog veel leren en zij ook)
Dus ik zou voor de tinker gaan!

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:03

Inderdaad een koudbloed.
Een tinker is een optie, maar ook een Shire.
Ik heb zelf in het verleden wel eens naar het Noordzweeds paard gekeken; sterk, sober en rustig in het koppie.
Er is één iemand die ze verkoopt hier in Nederland. Je vindt haar makkelijk op google, als je een naam wilt mag je pb'en.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:12

Wat dacht je van een Groninger :)* ??
Mooie, robuuste paarden die voor veel dingen aanleg kunnen hebben. Wij kennen er diverse, meestal "cool" in het hoofd en zeker niet voor een kleintje vervaard.
Die dame van ons doet, samen met mijn vrouw, klassieke dressuur Moravita-style, is super in het bos en loopt haar klassieke oefeningen, incl piaffe, met plezier.
Op dit Groninger paardenforum ( http://www.groningerhorses.nl/forum/ ) kun je heeeeel veel info krijgen. -:)
Tip; ga eens kijken op een keuringsdag (zie Agenda) en praat met zoveel mogelijk mensen die je interssant vind. +:)+

Grtz. Baretta

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:15

Tinker of fries.
Zou niet voor een haflinger gaan, want die zijn erg eigenwijs, niet geschikt voor beginners

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:22

Essie73 schreef:
Tinker of fries.
Zou niet voor een haflinger gaan, want die zijn erg eigenwijs, niet geschikt voor beginners

Ik heb leren rijden op een haf en ik leef nog dus kan best een beginner erop :P moet je alleen de juiste haf treffen maar dat is met ieder ras zo. Tinkers kunnen ook best ondeugend zijn net als friezen soms nog best temperamentvol kunnen zijn.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:24

tesseke schreef:
...en hoe snel gaan ze ongeveer in de galop?

Zo snel als jij wil waarschijnlijk. :o

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 21:05

Beeezel schreef:
tesseke schreef:
...en hoe snel gaan ze ongeveer in de galop?

Zo snel als jij wil waarschijnlijk. :o

rijd op de manege wel eens op een kruising tinker x ? en die galop zit best zalig, maar gaat zo traag tegenover de kwpn'er die er staat...
daarmee dat ik mij dit afvroeg

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:08

Tinkers kunnen ook zeker hard hoor!
Ik heb samen met een vriendin op tinkers mee gedaan aan een soort van cross country. En vooral die van haar deed niet onder voor de andere paarden! Evt heb ik daar nog wel een paar foto's van. Dus mocht je die willen zien pb even :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:56

Tinkers/Haflingers lijken me wel iets voor jou :+ Meestal kun je met Hafjes vanalles, recreatief, springen en dressuur.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:33

tesseke schreef:
rijd op de manege wel eens op een kruising tinker x ? en die galop zit best zalig, maar gaat zo traag tegenover de kwpn'er die er staat...
daarmee dat ik mij dit afvroeg

Denk dat dit echt per paard verschild hoor. Over het algemeen zal een warmbloed misschien iets sneller gaan. Maar vaak kan een koudbloed ook wel hard :Y). Hangt dat ook niet nogal van het enthausiasme van je paard af, zo heeft een vriendin van mij een haf, in de bak niet zo snel maar als ze het bos in rijd zit er wel een gaspedaal op hoor ;)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:39

De meeste Gelderse paarden zullen ook wel aan je eisen voldoen!

Gezien je lengte/gewicht.......zou ik persoonlijk dan ook voor een paard gaan, daar de meeste tinkers, fjorden en haflingers de e-maat niet voor bij gaan..........als ze uberhaupt voorbij de 150cm komen (fjorden en haflingers dan, van tinkers heb ik geen verstand :o )

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:47

Ik zou een fjord of haflinger nemen die een jaar of 4/5 is, kun je lekker africhten en de knopjes aanpassen (zoals zachter galoperen enz) :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 23:13

bumper schreef:
Ik zou een fjord of haflinger nemen die een jaar of 4/5 is, kun je lekker africhten en de knopjes aanpassen (zoals zachter galoperen enz) :)

ben eigenlijk niet echt een haflingertype, en al helemaal niet voor fjorden :D

bedoeling is ook zowiezo om een 6-7jarige te zoeken die al is doorgereden (heb totaal geen ervaring met inrijden van paarden) en dan nog liefst een ruin zonder hengstenkuren :+

melissa140

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:50

een fjord of haflinger kan u gewicht denk ik wel dragen. :D

muts16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:22

een tinker zou bij u kunnen passen,
en er zijn ook grotere tinkers te vinden :)

_AngelaW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:09

Tinker vindt ik wel bij je passen.
:D

zorablabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:09

ik vind tinker eigenlijk best wel hevig of was het alleen deze van mij.. we hebben een tonker gehad maar ze zijn best wel koppig.. maar het kan wel iets zijn zeker