Springrassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blackwalou

Springrassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:20

Hallo allemaal,

ik heb een vraagje, welke rassen (vinden/zijn) volgens jullie échte springrassen?
Ik ben op zoek naar een springpaard/veulen/pony, maar ik twijfel een beetje over het ras...

Bedankt alvast.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:34

Er zijn verschillende rassen die je vaker ziet, zoals KWPN,oldernburger, hannoveraan, trakhener. Zulk soort rassen.
Maar je moet goed vooral goed naar de afstamming kijken, en je moet het ook maar gewoon per paard bekijken.
Mijn springefokte NRPS ruin kan bijvoorbeeld absoluut niet springen. Ja hij kan het wel, maar tot L niveau ongeveer.

iertje2valen

Re: Springrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:36

In elk ras heb je wel spring talenten zitten. Elk paard heeft zijn eigen capiciteiten ongemerkt het ras. Ik heb een draver die gefokt is voor de renbaan, en het is echt een spring talent. Maar het is net waar je zelf van houd denk ik maar zo.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:39

Newforest pony's hebben vaak ook een goede springtechniek en een goede galop. Maar ook KWPN springgefokt.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:45

En dan krijg je ook nog het punt. Wanneer is het een 'goed' springpaard? Waar de ene ruiter Z mee springt kan de ander nieteens thuis rond krijgen enz. Ik vind persoonlijk dat als je een springpaard zoekt, dat je een paard moet hebben met een sterke, zuivere, tactmatige en ruime galop 'moet'(meer liefst) hebben. Met een goede voorwaarts en opwaarts gelopen galop heb je al een groot deel wat nodig is voor een springpaard. en daar kun je dat heel vaak wel heel wat leuke parcourtjes mee neerzetten.

Maar een ras...tsja, alles kan!

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:55

_AAASCHAAA_ schreef:
Newforest pony's hebben vaak ook een goede springtechniek en een goede galop. Maar ook KWPN springgefokt.

Klopt, maar voor NF moet je zelf ook wel een maat hebben die daarop past

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:57

xNOUSS schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:

Klopt, maar voor NF moet je zelf ook wel een maat hebben die daarop past

Jah dat is inderdaad waar, het zijn inderdaad niet de grootsten...

blackwalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:16

Oke, bedankt allemaal voor jullie reactie, hier kan ik wel wat mee!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:49

Je vraagt naar zowel paarden als pony's. Bij de pony's zijn de New Foresters en de Connemara's de springpony's. Bij de paarden staat wereldwijd al enkele jaren het KWPN hoog genoteerd op de lijst van stamboeken die topspringpaarden leveren.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:43

Connemara zou ik zeggen denk ik, ik ben even dat andere ras kwijt.. Maar meestal als je bijv. op marktplaats zoekt kun je dat gewoon vragen. Maar tussen bepaalde rassen waarvan mensen zeggen dat ze iets niet kunnen kunnen ze dat soms wel, denk maar aan Jolanda en Guusje, een Fjordenpaard dat tussen KWPNers hoog in de Dressuur loopt ;)

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:41

mijn pony voor keur:haflingers hebben sterke achterhand
mijn paarden voor keur:kwpn zelfde als bij haflinger

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:58

Even een stukje gekopiëerd van een fokster die iets geschreven heeft in het gastenboek van het Connemara stamboek: Een voorbeeld het EK 2009. Dit is de zwaarste wedstrijd voor pony's in de hele wereld, deze wordt gehouden in Europa omdat de Verenigde Staten en de andere continenten wel voor de paarden wedstrijden op niveau hebben maar niet voor pony's. In Amerika wordt veel lager gesprongen en vaak ook nog in Hunterclasses alleen op stijl. De meeste eurpopeese landen selecteren een team van meestal vier ruiters uit hun beste pony combinaties, dit gaat vaak over een lange reeks wedstrijden. Bij het springen zijn dit parcoursen van 1.25 en barrages van 1.30. De uiteindelijke EK parcoursen staan op 1.30 en de finale op 1.40. Ik blijf even bij het springen, want daar scoren onze connemara's echt, de eventing trouwens ook. Voor het EK worden dus 75 pony's uit alle landen geselecteerd. In 2009 waren van deze 75 pony's maar liefst 25 ponies connemara's, niet allemaal raszuiver of opgenomen in het Ierse connemara pony stamboek, wel Irish Sport Horse, maar bijna allemaal wel wel 100% connemara. Goud, zilver en brons waren voor 100% connemara's.

Let wel op welke lijn en of de pony het wel degelijk leuk vind, maar verder een absolute aanrader!

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:37

ik heb een 3 jarige van v. Cartano x Lux z.. KWPNer... echt een kleine bloederige.. en super springer..

LisanneMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:21

ik heb een New Forest pony en heb net een startkaart gekregen dressuur heb ik met 2 wedstrijden al 5 punten maar van springen moet ze niks hebben :P
best jammer want dat heb ik wel altijd gedaan

annaa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:40

KWPN, hannoveraan, connemara, maar bij elk ras zijn er paarden die talent hebben voor springen en die dat absoluut niet hebben.
zelf heb ik met mijn new forest Z gesprongen
maar niet zonder slag of stoot want ze is nog tempramentvol xd.
mijn anglo-arabier heeft ook veel talent
maar vorige week zag ik nog een fjord super goed springen
dus zegt niet echt veel ;)

Tessie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:34

NRPS, new forest, kwpn, holsteiner, hannoveraan.

KimmeySchat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:21

Kwpn
arabier x welsh

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:25

Connemara is wel een echte springras

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:28

Ik spring met een friesxarabier in de officiele ring, in de les springen we met gemak (oke hij dan, ik moet niet te veel over de hoogte nadenken :+ ) 1.20m
Afbeelding

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:59

exmoortjes kunnen leuk springen ,, heb zelf een kruising shet exmoor :P

KWPN Hannoveraan?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:49

New forest, Connemara, KWPN, Hannoveraan

muts16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:38

eigenlijk kunnen alle pony's wel een leuk sprongetje maken.
Maar idd de kwpn, NF, hannoveraan en die koudbloed rassen
hebben het meer in zich. (en soms licht het ook nog aan de lijn
waar het paardje uit komt)

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:33

een selle de francais springt super, is een echt super springpaard

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:03

Het KWPN type warmbloedpaarden bewijzen zich keer op keer in de springsport, en natuurlijk dezelfde types als Zangersheide (helemaal springgefokt), holsteiner, BWP, Hannoveraan, Rijnlander, en ook de Selle Français. In mijn ogen komen deze rassen direct naar boven als ik aan springpaarden denk. :j
En als je naar de pony's gaat neig ik meer naar een grote New Forest, die vind ik vaak erg goed, en de Welsh NWR paardjes en de connemara's doen het ook goed. Duitse rijpony's zijn ook favoriet.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:08

New Forest zijn idd goede pony's :j
En ik kan me nog iets herinneren, ik had vroegen een paardenboek en daarin stond dat de Selle Français een goede springer was. :P