kruisingen zijn zonde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kruisingen zijn zonde

eens
39 (12%)
gedeeltelijk eens/oneens
105 (32%)
oneens
181 (55%)

Totaal aantal stemmen: 325

Maartje1990

kruisingen zijn zonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 05:26

Even een 'stelling' erin gooien.

Kruisingen zijn zonde.

Eens of oneens? gedeeltelijk eens? en zoja hoezo?

Ik zelf vind kruisingen an zich niet zonde. Er zijn nu eenmaal mensen die niet zoveel geld hebben en toch graag een leuk paardje willen, kruisingen zijn dan toch vaak wat goedkoper. Maar er zijn wel een paar uitzonderingen. Zo vind ik het bijvoorbeeld echt ronduit zonde om met haflingers te kruisen. Er worden jaarlijks vele jaarlingen/tweejarigen geslacht omdat er gewoon teveel haflingers zijn! En 'niemand' ze wilt hebben en dan zijn er mensen die nog eens kruisingen gaan maken ook! idem dito voor de papierloze haflingers echt zonde! terwijl zo'n stel mooie haflingers geslacht wordt! En daarbij, haflingers zijn niet zo'n hele dure paarden, dus je kunt een leuke haflinger hebben voor niet veel geld. Geen reden dus om te kruisen :)

Ik ben 't dus gedeeltelijk eens/oneens (het is maar net hoe je 't bekijkt)

_Luziream

Re: kruisingen zijn zonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 05:32

Ik vind het zo en zo zonde om zo maar paarden te gaan kruisen.
Maar wat bedoel je precies met kruisen?
Gewoon papierloos dan.
Er zijn ook erkende kruisingen.

Iedereen fokt maar raak tegenwoordig. Dat vind ik bezwaarlijk, er zijn genoeg paarden. Tis maar net hoe het uitkomt dan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 05:45

erkende kruisingen?

Nouja ik bedoel gewoon om maar even een voorbeeld te noemen hier op bokt. Op een haflinger een bonte hengst zetten oid.

Ik zeg niet dat er geen leuke kruisingen uitkomen, maar ik vind 't wel zonde van 't ras.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 05:50

Dat bedoel ik ook te zeggen. Denk niet dat kruisingen bevoordelijk voor een stamboek zijn.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 07:16

ik heb zelf een haflinger zonder papier.. en daar ben ik dol blij mee.. en kruisingen vind ik kunnen maar ook weer niet. vooor recreatie mensen zijn kruisingen het leukst. die zien er meestal ook supper leuk uit. voor topsport vind ik dat je weer niet moet gaan kruisen!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:53

Ik ben zelf de trotse eigenaar van een kruising.. een haf x tinker..
Eerlijk gezegd zou ik zelf nooit zo'n kruising fokken..
Over de mijne is volgens mij ook niet nagedacht, gewoon de hengst van de buurman zeg maar..

Maar ik heb ook al kruisingen gezien waar erg goed over na gedacht is. waarbij de merrie en hengst elkaar heel goed aanvullen.. in dat geval ben ik voor..
Ik vind niet dat je je moet laten beperken tot de hokjes van een stamboek.

Verder heb ik het idee dat een kruising niet langer te koop staat dan een stamboekpaard.. (vaak is de prijs er ook naar..)

mijn conclusie, kruisen, ja, vermeerderen nee

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:13

Ik vind het moeilijk haha.
Want ik vind het inderdaad zonde voor het ras om te gaan kruizen. Ik heb zelf trouwens ook een kruizing rondlopen, maar zou zelf nooit een kruizing fokken.

Maar er komen vaak wel leuke exemplaren uit en dat vind ik dan wel weer leuk.

Ik ben dus niet helemaal voor en niet helemaal tegen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:17

Lastig. Ik heb zelf een papierloze haflinger en ben er heel blij mee.
Een vriendin van mij heeft een kruising waar werkelijk van alles in zit (KWPN, NRPS, Appaloosa en zelfs shetlander :+ ) en dat is een hartstikke leuk paard.

Een goed paard heeft geen kleur, papier, enz.

Maar aan de andere kant is het inderdaad zonde van het ras. Mits het om een goed rastypische ouder gaat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:21

Ik vind kruisingen zonde, vooral van de moeite die iemand heeft gedaan om een goed rastypisch dier te fokken.

Maar k vind het ergens ook zonde van het dier zelf, er zijn al zo veel paarden (óók voor de recreatie ruiters), waarom dan iets fokken wat veel minder 'toevoegd' dan een ras paardje?

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:23

Laatst bijgewerkt door Neonlight op 29-03-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:24

Ik had een kruising arabier whelsh
was een super leuk ding dusja als ik die niett had gehad had ik veel gemist ,

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:26

Een goed paard heeft geen kleur of naam of hoeft niet per definitie een papier te hebben......En dat zeg ik niet omdat ik zelf een kruising heb, maar omdat ik het nodige om mij heen zie.
Zie genoeg raspaarden doe ook niet voldoen en de handel in gaan.....

En ik heb geen kruising omdat ik minder er voor over heb of voor de recreatie, het tegendeel. Ben gevallen op karakter, vertrouwen en dergelijke. En toevsllig was dit een kruising.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 28-03-10 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:27

Ik ben voor kruizingen. Vaak vind ik kruizingen leuker dan de raspaardjes. Mits er goed over de kruizing is nagedacht! Paarden die helemaal uit verhouding zijn, 'omdat het baasje wat wilde proberen', vind ik belachelijk. Maar een leuke kruizing moet kunnen.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:28

Ik heb eerlijk gezegt liever een kruising dan een echt ras-paard.
Ik vind kruisingen mooier en vaak ook sterker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:29

Ik heb een kruising ("koudbloed" x (Engels)volbloed) en ook een AV.

Toch gaat mijn voorkeur, qua karakter en rijden, uit naar de kruising.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:32

Als ze goed gelukt zijn...Prima, beestje krijgt waarschijnlijk een leuke baas en een leuk leven vanwege het 'anders dan anders' uiterlijk.

Helaas mislukken ze net zo vaak en hebben ze van beide rassen de minpunten. Gaan dus vaak naar de markt en in de worst.

Als je dus doelloos rassen gaat kruisen neem je in mijn ogen een groot risico (50/50) voor het paard dat je gaat fokken op een kort of slecht leven. In mijn ogen niet aan te raden. Al is het leuk als het wel lukt.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:37

Er zijn genoeg mensen waarbij het draait om het dier opzich en niet om de papieren die erbij zitten. :)*

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:39

Ik heb "oneens" gestemd.
Zelf heb ik een Haflinger met papier gehad en heb nu nog een vuilnisbak ;) Allebei goud waard!

Eigenlijk vind ik het nog meer zonder dat ze bijvoorbeeld een ras zelf zo proberen te veranderen. Door bijvoorbeeld van "stevige" paarden, zoals Haflingers, Fjorden, Friesen enz, slanke rijpaarden te maken. Misschien is er vraag naar,maar ik vind het zonde.

Volgens mij worden ras paarden gefokt voor de handel en "vuilnisbakjes" voor de hobby.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:40

Van kruisen krijg je soms de leukste paarden.
Ik hou wel van een leuke mix :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:42

Ik heb zelf het idee dat er bij (weloverwogen) kruisingen veel meer naar het karakter gekeken wordt.. correct me if i'm wrong..

Vaak heeft de eigenaar een merrie, die normaal niet in aanmerking zou komen als fokmerrie, maar deze heeft zo'n goed karakter dat de eigenaar toch nageslacht wil.

maar misschien sla ik nu volledig de plank mis.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:45

Citaat:
Als je dus doelloos rassen gaat kruisen neem je in mijn ogen een groot risico (50/50) voor het paard dat je gaat fokken op een kort of slecht leven. In mijn ogen niet aan te raden. Al is het leuk als het wel lukt.

mislukkingen heb je ook binnen een ras (en ook bij mensen :D ) Denk niet dat het percentage mislukkingen zoveel hoger is bij kruisingen dan bij rassen. Wat de een een mislukking vindt, is voor de ander een prachtdier....

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:49

Ik ben het wel eens met het "doelloos" fokken en kruisen van paarden.
Een merrie die elk jaar door een ander paard word gedekt voor de lol, om te kijken wat eruit gaat komen vind ik nutteloos.

Maar er is veel markt voor betaalbare en vooral brave paarden die geschikt zijn voor recreatie en voor een wedstrijd op zijn tijd.

Hetzelfde geld voor "sportpaarden" met papier. Degene die niet goed genoeg zijn staan vaak te hoog in het bloed en kunnen ook niet dienen als recreatie paard...

MeloenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:50

Een weloverwogen kruising, nee niks mis mee.
Men zegt dat kruisingen (afvalbakjes) sterker zijn dan rasdieren.
Zou dit ook voor paarden gelden?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:52

Ach ik vind het niet echt zonde hoor,zolang er maar goede redenen voor zijn & ze niet zo maar het ene met het andere ras gaan fokken.

Ik heb zelf een 4-jarige ruin,kruising QH x BWP,geen alledaagse kruising.
Was zo gepland om QH x BWP te fokken.
Ben er echt heel blij mee,door het QH dat erin zit is het een paard dat heel cool in zijn hoofd is & een rustig karakter heeft voor zo'n jong beesie.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:55

Dagmar_k schreef:
Een weloverwogen kruising, nee niks mis mee.
Men zegt dat kruisingen (afvalbakjes) sterker zijn dan rasdieren.
Zou dit ook voor paarden gelden?

Yups... Bij sommige rassen wel ja.
Ik heb liever een manusje van alles dan dat ik ooit een Fries zou aanschaffen of er óóit mee zou willen fokken ;)