Mijn Gelderse / Tuigpaard merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1983

Mijn Gelderse / Tuigpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:34

Hoi!

Ik heb een nu 2 jaar en 8 maanden oude merrie. Op papier staat ze als tuigpaard.
Dit is haar stamboom: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=416106

Nu hoorde ik dat ik kan proberen haar op te laten nemen in het Gelderse stamboek. Omdat ik verre van thuis ben hierin, zou ik graag eens van jullie weten wat jullie mening is over mijn paardje en hoe zo'n dergelijk keuring in zijn werk gaat. Wie heeft er ervaring mee? Wat moet ik er voor doen (en laten) bijvoorbeeld en wat is het voordeel als ze is opgenomen in het Gelderse stamboek?

Ik heb hier wat foto's en een filmpje van haar:

2 jaar en 2/3 maanden:
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SZAEGVMN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BF6FCGOY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A8IXAINS.jpg

Kira 2 jaar en 6 maanden
http://www.youtube.com/watch?v=N2Fu3fdElIU
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 02-03-10 21:08, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's toegestaan, rest in links!

pandabeertje

Re: Mijn Gelderse / Tuigpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:42

Ik ben niet echt thuis is de hederdaagse gelderse fokkerij, maar ik vind het een leuke merrie en zou zeker proberen haar bij de gelderse fokrichting in te laten schrijven. (stamboekopname).
Vooral als je ermee wilt fokken in de toekomst heb je dan een betere basis voor je veulen.

Het persentage hackney is niet zo hoog.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:27

Wat een leuke merrie! Hier zou ik zeker mee naar de Geldersen gaan, als het meer jouw interesse heeft dan tuigpaarden. Ze doet ook heel Gelders aan.

Ze heeft 9% hackney, dat is minder dan 12,5, dus hier mag je mee naar de Geldersen. Verder is het allemaal Gelders tuigpaard in haar pedigree.

Haar voorhoeven lijken wat ongelijk, is dat zo? Corrigeren hiervan moet je op tijd mee beginnen, het is belangrijk dat ze er goed op staat voor de keuring.

Waarom naar Gelders of tuigpaard? Ligt eraan wat jouw doel is met haar. Als je haar voor de showwagen wilt rijden met veel knie-actie, en ook fokken in deze richting, dan moet je bij de tuigpaarden wezen. Wil je een veelzijdig paard, mennen en/of rijden en in deze richting ook fokken, dan ben je bij de Geldersen op zijn plek.

Je moet dan naar Didam naar de stamboekopname. Hier kan ze in het stamboek opgenomen worden en evt. ster worden. Als ze ster is kan je door naar Hengelo.

Data en andere info vind je wel op de KWPN site bij regio Gelders paard.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 09:49

Bedankt voor je uitgebreide reactie, GJ9!

Wat betreft haar voorhoeven: ongelijk in welke zin? Ik heb mijn hoefsmid er nooit iets over horen zeggen eigenlijk.
Ik heb nog wat extra foto's, deze zijn vorige week zaterdag gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HNCGIUWD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-67YONRZX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MPPAJEIC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z7H7HTAG.jpg

Ik heb geen specifiek doel nog met haar, gewoon lekker beginnen straks onder het zadel (nadat ze veel al aan de hand heeft geleerd, in de vorm van rechtrichtende arbeid aan de hand) en dan maar zien waar ze zich lekker bij voelt. Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk afwisseling, dus zowel (klassieke) dressuur, als springen, endurance...etc. Mennen in ieder geval niet. Althans, dat heb ik nu niet in gedachten.

Ik ga eens kijken op de KWPN site. Wat betreft het voorbrengen van mijn paard, zijn er veel eigenaren die het zelf doen of zou ik daarvoor toch een meer ervaren iemand voor moeten vragen/inhuren?

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:01

Hoi Marieke,

Allereerst wil ik zeggen dat je een erg mooi paard hebt en ik zeker zou proberen om haar Gelders te laten opnemen.

Mijn tuigpaard merrie (van Fabricius) heb ik ook naar de Gelderse keuring gebracht omdat ik geen voordeel had bij een tuigpaard papier.
ik heb haar pas op 8 jarige leeftijd op de keuring gebracht en ze heeft nu een Gelders papier en een sportpredikaat (was al Z2 op de keuring) met een Tuigpaard papier kan je geen sportpredikaat krijgen in een andere richting dan mennen.
Het is dus voor mij een logische stap geweest omdat ze het heel erg goed doet in de sport en ik er misschien straks voor mij zelf een gelders veulentje uit wil fokken.

Ik heb haar zelf voorgebracht op de keuring, zo veel stelt het namelijk niet voor.
je moet een keer heen en weer stappen en 1 x heen en weer draven en daarna moeten ze los in de kooi.
Je kan er ook nog voor kiezen om haar te laten springen als ze daar aanleg voor heeft.
Het enige wat ik wel een uitdaging vond was vlechten met wol maar dat had ik heel snel door.
Als je het zelf niet aandurft om haar voor te brengen zou ik het laten doen door iemand, er is op de keuring altijd wel iemand die (tegen betaling) je paard kan voorbrengen.

Je kan als ze op drie jarige leeftijd nog niet helemaal is uitgeroeid of nog wat body mist (zien ze graag) haar ook op 4 jarige leeftijd naar de keuring te doen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 10:07

Bedankt, Daphne! Leuk dat jullie mij zoveel advies geven, ben ik heel erg blij mee! Ik vind haar ook een mooi paard, maar heb geen idee hoe ze er bij een keuring naar kijken en wat evt. mindere punten zijn van haar en wat de sterke punten zijn. Hebben jullie daar misschien een beetje zicht op?

Wat betreft leeftijd: vind het wel fijn idd als ik ook nog even kan wachten met voorbrengen. Dan ga ik er dit jaar naartoe om te kijken hoe het allemaal in zijn werk gaat ;) Ik woon niet zo heel ver bij Didam vandaan, dus dat is een voordeel!

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:13

Ja het is eigenlijk helemaal niet zo spannend als je zelf eigenlijk altijd vindt maar dat komt ook omdat ze jouw paard moeten beoordelen.
wel handig inderdaad om een keer te gaan kijken.
Voor mij was het ruim 2 uur rijden dus ff kijken vond ik niet zo een goed idee.

Ze kijken eerst naar je paard in stand.
Dan moet je er een beetje opletten dat ze "op haar mooist staat" dus achterbenen mooi recht, niet hangen over haar voorbenen, een beetje alert met haar hoofd om hoog met haar hals er mooi op.
Wat mij het meest opviel is dat ze graag een paard met body zien, een beetje gespierd lichaam.
Dat is ook de reden dat ik op latere leeftijd ben gegaan.
Mijn paard miste op 3/4 jarige leeftijd veel body, ze was zeer atletisch maar voor het Gelderse paard net te atletisch.

Maar jouw paard heeft al veel meer body als die van mij op die leeftijd.

Ik zou gewoon dit jaar in Juni naar de keuring gaan om eens te kijken hoe zo een dag verloopt.

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:54

Is het niet een voordeel dat je als je met haar gaat fokken een vergoeding kan aanvragen omdat ze het gelderse ras een bijzonder zeldzaam nederlands ras is? Een vriendin van mij heeft namelijk ook een gelderse en hiervoor ook de vergoeding aangevraagd. Maar het fijne weet ik er niet van.. Misschien een idee om uit te zoeken?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:24

Marieke, leuke merrie, doen ,die keuring! Maar de rechterhoef van je merrie is steiler dan de linker vanaf de zijkant, daar moet je smid echt wat aan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:36

1_Daphne_1 schreef:
met een Tuigpaard papier kan je geen sportpredikaat krijgen in een andere richting dan mennen.

Even een kleine correctie, met een tuigpaard kun je GEEN sportpredikaat halen met het mennen, je kunt alleen een sportpredikaat halen dmv de aangespannen-sport.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:48

linky schreef:
Marieke, leuke merrie, doen ,die keuring! Maar de rechterhoef van je merrie is steiler dan de linker vanaf de zijkant, daar moet je smid echt wat aan doen!

Bedankt! Kan dat (later) ook voor belemmeringen zorgen of is het puur nodig voor de keuring?
Vreemd dat mijn smid er nooit iets over gezegd heeft...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:56

marieke1983 schreef:
linky schreef:

Bedankt! Kan dat (later) ook voor belemmeringen zorgen of is het puur nodig voor de keuring?
Vreemd dat mijn smid er nooit iets over gezegd heeft...

Kan ook liggen aan de foto. Volgens mij staat ze daar op ongelijke ondergrond. Ik zie het namelijk op geen enkele andere foto. :)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 14:07

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:14

Wij hebben een paard wat erg veel lijkt op jouw paard. Onze Whisper heeft precies hetzelfde probleem met het graasvoetje. Als zijn voeten vrij kort gehouden worden, valt het niet zo op, maar wel als ze wat langer zijn. Voor foto's kan je kijken op onze site bij stalbewoners: http://www.nieuwenoord.nl

Edit: ik zie dat je paard Cinovo als grootvader heeft, onze beiden paarden zijn Cinovo's. Vandaar de gelijkenis ;-)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 14:28

Wauw zeg, wat hebben jullie en prachtige paarden Monique! Idd ik zie ook wat gelijkenissen, leuk!!

Ondervindt Whisper geen hinder van het graasvoetje?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:53

Nee, Whisper heeft er zeker geen last van. We rijden hem aangespannen en hij is een 'toppertje' ;-)

Wel worden beide paarden hier om de zes weken beslagen (soms een uitloop naar 7), maar dat komt omdat ze ook beide behoorlijk zachte hoeven hebben met de neiging tot brokkelen. Goed nat houden helpt het beste (ik zou bij jouw merrie ook witte hoeven), een natte paddock of zand werken prima. De zomer, hier op de vette harde klei, is wat lastiger.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 15:07

Ah gelukkig dat Whisper er geen last van heeft.

Kira wordt om de 7/8 weken beslagen. Opzich heeft ze prima (harde) hoeven. Heel af en toe een haaltje, maar dat was vooral in de zomer. Ik heb toen hoefvocht gekocht, vond dat dat erg goed hielp tegen droge hoeven. Hier is het ook één grote kleibende, dus ze loopt nu lekker te soppen in de wei.

Wat karakter betreft herken ik Kira ook in jouw paarden: ze is heel lief en nuchter, ook op straat. Maar zo ineens ziet ze een struik, waar we normaal zo langs kunnen lopen, aan voor een paardenetend gevaarte. Wel schattig. Zo nu en dan loopt ze erg gespannen naast me, maar meestel is ze wel aardig relaxed. Wel is ze ontzettend dominant, niet naar mij toe hoor. Maar ze probeert me wel erg uit. Vind het wel wat hebben, zo'n paard met een eigen(wijs), stoer, maar wel heel lief karakter :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:53

Ze zijn ook geweldig, die Cinovo's. Papa Cinivo stond ook bekend om zijn werklustige, maar lieve karakter. En ze kunnen enorm bewegen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:43

Hier nog een Cinovo fan :D Belinda uit mijn profiel is een Cinovo, en ook voorgebracht bij de Geldersen.

Dat hoefje moet je wel iets aan laten doen ja, op de foto's zie je duidelijk dat het een bokhoefje is. Ik weet niet precies hoe het afgestraft wordt op keuringen, maar zeker belangrijk om te corrigeren.

Verder mag je er wel wat spieren op kweken. Met name de hals mag wat voller.

Goed voorbrengen is wel heel belangrijk. Op je laatste foto staat ze heel onderstandig opgesteld. Ze hangt als het ware naar voren. Dit mag op de keuring absoluut niet.

Verder moet ze goed in het voer, goed opdrogen, dekentje op voor de keuring voor een mooie vacht.

Je kan haar keuringsklaar laten maken. Evt. kan je dit ook zelf. Maar voor laten brengen zou ik wel doen. Je kan op de keuring zo iemand aanschieten in een wit pakkie of die het voor je doen wil en ter plaatse contant betalen daarvoor.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:55

Ik zal er eens een andere hoefsmid naar laten kijken. Idd vind ik het erg belangrijk dat het nog wordt gecorrigeerd, wil niet dat ze er later evt. hinder van ondervindt.

Klopt, ze mag idd wat meer spieren krijgen. Maar ze is nog jong natuurlijk en heb niet veel met haar gedaan. Die laatste foto is idd niet echt charmant ;)

Wat voeren jullie haar? Kira krijgt bij mij iets van 800 gr. Muesli, heel veel kilo's hooi (ongeveer 10-15 per dag, als het er niet meer zijn), twee kleine scheppen bietenpulp en twee handjes daily plus van pavo.

Ah oke, dat van dat aanschieten op een keuring is een goede. Heb je enig idee wat dat ongeveer kost?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:14

Ik ga met de vorige sprekers mee. Voor de komende periode een andere smid zoeken en zoveel nog kan corrigeren. Ik zou haar voor de weide periode op een ijzertje gaan zetten dan loopt ze minder de kans dat ze het voetje verkeerd afslijt. (alleen de voorvoeten kan je doen)

Het is echt zeer belangrijk voor de stamboekkeuring.

Ook optijd beginnen met longeren(bv met pessoa teugel) en toilleteren. Korte dunnen manen zijn het handigst daar ze van kleine knotjes houden bij de Gelderse.(geen dressuurknotten)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:18

Echt geweldig, al jullie tips!
Maar denk toch dat ik nog een jaartje wacht met de stamboekopname. Wat betreft die stamboekopname: moet ik daarvoor lid zijn van het KWPN?

Wat betreft haar hoeven: ik ga direct een andere smid vragen er eens naar te kijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:23

Ik zou beslist dit jaar naar de stamboekopname gaan. Echt dan zijn ze nog wat milder(de jury) Het beste moment is echt op 3 jarige leeftijd. Bovendien de 3 jarige rubriek in Hengelo is echt het allerleukste!

Ja je moet lid zijn van het KWPN en zeer uitdrukkelijk melden dat je onder de regio Gelders Paard wil vallen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:28

Ah oke. Bedankt!

Dan zal ik eens lid gaan worden van het KWPN, sowieso interessant lijkt me.

Wel heb ik nog een vraag: de vader van mijn paard is op wacht gezet (Vikking) en inmiddels geruind. Maar ze heeft wel een geel papier, waarop staat dat ze is ingeschreven in het veulenboek (VB). Heeft het feit dat Vikking op wacht stond/staat gevolgen voor mijn paard of het eventueel met haar fokken later?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:38

Dat ligt eraan waarom hij op wacht gezet is. Het kan zomaar zijn dat de veulens niet tuigtypisch waren. Als ze iets te Gelders waren is dat dus niet erg.

Hij stond nog niet op wacht tentijde van de dekking dus dat maakt voor jouw paard niet uit.